Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisen ihmeen pitää tapahtua, että laihtuu esim kymmenen kiloa?

Vierailija
10.08.2023 |

Kokemuksia kellään?

Kommentit (139)

Vierailija
101/139 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelin pudottaa 12 kg painoa joulukuuhun mennessä lisäämällä liikuntaa ja jätän sokerit vähemmälle, on ihme jos ei onnistu.

Yksi kilo rasvaa = 9000 kcal (https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01312)

12 kg rasvaa = 108 000 kcal

Joulukuuhun on noin 16 viikkoa. Tavoitteeseen päästäksesi sinun pitää olla 6 750 kalorin vajeella kaikki ne viikot eli lähes -1000 kcal/päivä. Ja ottaa huomioon, että kun painosi laskee, niin myös energiantarpeesi pienenee. Aika kova tavoite.

Kun itse aloitin 1/2023 painonpudotuksen lähes 90-kiloisena, sain syödä 1700 kcal/vrk ja silti paino putosi (kalorivaje oli 400-500 kcal/vrk). Nyt kun painoa on pudonnut 16 kiloa, päivittäinen kaloritarpeeni on enää 1750 kcal/pv eli voin syödä vain 1200-1300 kcal/pv. Teen toimistotyötä (siis istumatyötä), kävelen päivittäin 1-1,5 tunnin lenkkejä (paitsi kaatosateella ja paukkupakkasella), lisäksi on yksi säännöllinen viikoittainen aerobinen liikuntavuoro. Tuo 1300 kcal raja pistää jo miettimään, miten päivän ateriat kannattaa koostaa, jotta saa tarvittavat makrot ja hivenaineet.

Vierailija
102/139 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalorivaje. Mulla se käytännössä tarkoitti kolmea ateriaa päivässä, paljon kasviksia, ei kaloritiheitä herkkuja ja liikuntaa joka päivä. Vuodessa lähti 25 kg.

Minä syön 5x pv, -500kcal. Liikun ja olen laihtunut tasaisesti 2kg/kk. Herkutellessa vaje näkyy sen päivän muussa syömisessä. Tai vastaavasti en vajeessa huomioi liikuntaa. Näin kerään herkuille tilaa. Eli todellinen vaje voi olla -650kcal/pv, mikäli tiedän, että syön esim. viikonloppuna herkkuja kotona tai kylässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/139 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennenkuin pystyy aloittamaan mitään ruokavalion muutosta tms, on ajatuksissa tapahduttava muutos. Ilman ihan oikeaa halua ja motivaatiota ei tule onnistumaan. Sitä et saa mistään ohjeista, treeniohjelmista tms, se on sun oma valinta. Sen jälkeen löydät kyllä itsellesi oikean tavan

Itse pudottanut painoa 80kg sta 53kg n. Eikä olisi tapahtunut ilman sitä henkistä muutosta ja halua. Vasta sen jälkeen pystyin noudattamaan ruokavaliota ja aloittamaan liikunnan

Todellakin. Se on helppo määkiä, että syö vähemmän ja liiku enemmän. Motivaatio ei tule ulkoapäin

Vierailija
104/139 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syödä vähemmän kuin kuluttaa. Ihan yksinkertaista. Muita keinoja ei ole.

Kilossa läskiä on 8000 kilokaloria. Kymmenessä kilossa 80 000 kilokaloria. Sen verran kum menee miinuksella niin kymppikilo lähti.

Se on 7000 ei 8000

Se on 9000 kcal/rasvakilo. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01312

Vierailija
105/139 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketoilija kirjoitti:

Syöt todennäköisesti liian vähän ja keho on mennyt "säästöliekille" eli pitää tiukasti kiinni kaikesta lihasta. Nostaisin rohkeasti vähintään 1500kcal päivän kalorisaantia. Sinä käyt töissäkin eli kulutus on heti paljon suurempaa kuin passiivisemmalla ihmisellä. Urheilunkin pitäisi olla kivaa eikä tuntua miltään pakkopullalta, joten jostain nuo oireet kertovat.

Lihas on ensimmäinen, joka pienenee, eli säästöliekki tarttuu sinne.

Vierailija
106/139 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlin kassalla eilen oli jonoa, siinä seisoessa näin kaikki ketä kauppaan tuli. 90% oli todella lihavia. Eli älä osta lidlin ruokaa, se lihottaa.  Prismassa puolet asiakkaista.

Vierailija
107/139 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö keittoja. Kyllä paino tippuu

Mutta koko ajan on nälkä koska syöt pääosin vettä.

Siksi siihen lisätäänkin joku proteiininlähde.

Ai niihin akkojen kukkakaali-perunakeittoihin??

Ääliöiden mielestä parsakaali on hYvä pRotEiininLähde :D

Aika monta kiloa saat syödä sitten pelkkää parsakaalia.

No kun ne ääliöt on juuri niin typeriä, että katsovat finelistä parskaalin sisältämästä _energiasta_ ison osan tulevan proteiinista. Mutta eivät todellakaan osaa laskea, että tosiaan sitä pitäisi syödä kilokaupalla, että saa jotain järjellisiä määriä sitä proteiinia :D

Minä en saa finelin laskuriin mielettömiä määriä proteiinia parsakaalista. Tuskin kukaan mukaan. 100g sisältää prot. 4g, hh 2g ja rasvaa 1g.

Toki isompiin lukemiin pääsee, jos syö kilon parsakaalia. Prot. 39g, hh 16 ja rasvaa 5g kokonais kcal 348. Kuituja 35g.

Että, jos tuon kilon jakaa koko päivälle on minimissään kerta-annos 200g lisukkeena, lopuksi pieni määrä. Jos kokonais proteiinin tarve 79g/pv, voit käydä laskemassa mitä proteiini pitoista voi syödä tuon lisäksi. Kokonais kcal määrä voi olla 1350kcal ja kaikessa, mitä suuhusi pistät on kcal, lukuunottamatta vettä.

Vierailija
108/139 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilon laihdutus vaatii noin 7000 kcal vajeen. Eli -500 kcal joka päivä niin olet laihtunut 2 kg kuukaudessa.

Entä jos tuolla vajauksella ei lähde paino tippumaan yhtään?

Sitten peruskulutus on arvioitu väärin tai liikuntakulutus arvioitu yläkanttiin.

Vierailija
109/139 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-400 - 500 kcal päivä eli kalorivaje. Kymmenen kiloa putoaa muutamassa kuukaudessa. Helpointa on ottaa käyttöön joku sovellus, johon merkitsee syömänsä kalorit sekä liikunnan, niin ei voi pettää itseään.

Niin se vaatii sen punnitsemisen, jota itse käytän.

Vierailija
110/139 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeitä ei tarvita eikä ihmeillä edes saavuteta mitään pysyvää. Opettele syömään kerralla vähemmän eli pienennät ateriakokoja ja lisäät päivittäin syötävien aterioiden määrää (aamiainen, lounas, päivällinen, iltapala ja näiden välissä mahdollisimman vähäkalorisia välipaloja), syö pääateriat lautasmallin mukaisesti (netistä löytyy malleja),niin ateriakoko pysyy oikeana ja lautasella on oikea määrä kaikkia tarpeellisia ruokalajeja. Vähitellen voit vaihtaa epäterveellisiä ruoka-aineita oman makusi mukaan terveellisempiin, niin painon pudotus tehostuu ja terveellisestä syömisestä kenties tuleekin pysyvä tapa. Liikunta polttaa kaloreita ja sen jo varmaan tiesitkin. Kohtuudella herkuttelua vaikka kerran viikossa voi harrastaa myös painon pudotuksen

aikana.

Neljä ateriaa JA välipaloja?! Huhhuh. Itse pidän aina aterioiden välillä vähintään kolmen, yleensä useamman tunnin tauon. En laita suuhuni muuta kuin vettä. Syön aamiaisen klo 8-11 välillä, lounaan 12-16 välillä ja päivällisen noin klo 21. Silloin, kun illalla on liikuntavuoro, syön lounaan jälkeen välipalan (päivällinen on silloin vasta noin klo 22).

Kannattaa lukea tämä:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/09/20/naposteletko-ei-pitaisi-jatkuv…

Jotkut menee töihin aamulla!

Itse herää 5 aamulla, jos söisin vasta tuolloin, olisin huonossa kunnossa.

6 aamupala

9 jotain pientä

11.30 lounas

14 -15 pieni välipala

17 päivällinen

20-21 iltapala

Laihtunut 2kg/kk, 8kk:n aikana.

On muuten hyvä olla! Ai niin ja herkuttelenkin, karkkia en syö. En himo urheilija, päiväkävelijä olen ja laiska, paitsi töissä.

Vierailija
111/139 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa leikattiin keväällä tulehtunut sisäelin. Parissa päivässä lähti 5 kg ja parissa viikossa toiset 5.

Toki oli kyse nesteistä mutta tippui se paino oikeasti.

Vierailija
112/139 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivot tarttis kasvattaa ensin!

Vierailija
113/139 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelin pudottaa 12 kg painoa joulukuuhun mennessä lisäämällä liikuntaa ja jätän sokerit vähemmälle, on ihme jos ei onnistu.

Joulukuuhun on noin 16 viikkoa. Tavoitteeseen päästäksesi sinun pitää olla 6 750 kalorin vajeella kaikki ne viikot eli lähes -1000 kcal/päivä. Ja ottaa huomioon, että kun painosi laskee, niin myös energiantarpeesi pienenee. Aika kova tavoite.

Kun itse aloitin 1/2023 painonpudotuksen lähes 90-kiloisena, sain syödä 1700 kcal/vrk ja silti paino putosi (kalorivaje oli 400-500 kcal/vrk). Nyt kun painoa on pudonnut 16 kiloa, päivittäinen kaloritarpeeni on enää 1750 kcal/pv eli voin syödä vain 1200-1300 kcal/pv. Teen toimistotyötä (siis istumatyötä), kävelen päivittäin 1-1,5 tunnin lenkkejä (paitsi kaatosateella ja paukkupakkasella), lisäksi on yksi säännöllinen viikoittainen aerobinen liikuntavuoro. Tuo 1300 kcal raja pistää jo miettimään, miten päivän ateriat kannattaa koostaa, jotta saa tarvittavat makrot ja hivenaineet.

ai nyt se on jo 9000 kcal!

aiemmin mainittu myös 7000 kcal ja 8000 kcal.

ei ihme että laihdutus on vaikeaa kun arvotkin muuttuu jatkuvasti.

Vierailija
114/139 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilon laihdutus vaatii noin 7000 kcal vajeen. Eli -500 kcal joka päivä niin olet laihtunut 2 kg kuukaudessa.

Entä jos tuolla vajauksella ei lähde paino tippumaan yhtään?

Sitten peruskulutus on arvioitu väärin tai liikuntakulutus arvioitu yläkanttiin.

Peruskulutushan on aina arvio. Niin moni asia vaikuttaa siihen. Jopa kaksi samanikäistä, samankokoista, samaasukupuoltaolevaa henkilöä voivat kuluttaa merkittävästi eri määrän päivässä, vaikka liikkuisivat yhtä vähän.

Vierailija
115/139 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän huonoina neuvoina näitä joissa kehotetaan välttämään esim vehnää, tai muuta yksittäistä ruoka-ainetta.

Sun pitää itse analysoida päivän syömisesi ja mistä se ruokavalio koostuu. Itsellä on nyt tavoitteena saada se 10 kg pois, ja lähtenyt on tällä hetkellä 6 kg. Mut esim mulle on ihan turha tulla neuvomaan, että lopeta limsa ja karkit, kun en ole koskaan ollut perso tuollaiselle.

Omalla kohdalla annoskokojen pienentäminen on ollut oleellista. Lihavakin voi syödä laadullisesti ihan terveellistä perusruokaa, mutta jos sitä syö liikaa, toki silloinkin lihoo.

Vierailija
116/139 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a, en tiedä. Olen yrittänyt pudottaa epätoivoisesti painoa syömällä reilu 1300 kaloria päivässä ja lisäämällä liikuntaa. Grammaakaan ei ole pudonnut tässä kuukauden aikana. Liikuntapäivinä syön hieman enemmän, mutta silloinkin pyrin pitämään syömisen reilusti miinusvoittoisena ja se näkyy liikkumisessa. En jaksa ollenkaan samalla tavalla mitä ennen, suoritukset ovat yhtä tuskaa kun tuntuu ettei kehossa ole yhtään energiaa. Olen merkinnyt orjallisesti kaiken syömisen appiin, eli en syö vahingossa liikaa. En tiedä mikä ihme tässä enää auttaisi, koska en jaksa tehdä töitä, en kykene nukkumaan enkä jaksa tehdä mitään, jos kalorimäärää tiputtaa tuosta vielä päivän aikana.

Tod näk ongelma on että syöt liian usein ja sinulla on insuliiniresistenssi. Joka kerta kun syödään niin haima erittää insuliniia. Insuliini säätelee mm. Rasvasolujen toimintaa. Kun insuliini on koholla niin energiaa laitetaan talteen. Laihtuminen edellyttää sitä että insuliini tasot laskevat jotta rasvasolut voivat luovuttaa energiaa käyttöön. Jos tämä mekanismi ei toimi niin kalorivajeella saa ainoastaan aikaan kääntymisen koska syöty energiamäärä ei ole riittävä. Paras keino laskea insuliinitasoja on harventaa syömistä. Pätkäpaasto on toimiva ratkaisu. Etsi YT Dr Jason Fung ja Dr Eric Berg.

Vierailija
117/139 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ai nyt se on jo 9000 kcal!

aiemmin mainittu myös 7000 kcal ja 8000 kcal.

ei ihme että laihdutus on vaikeaa kun arvotkin muuttuu jatkuvasti.

Kaikille tiedoksi, google sanoo että 7700 kcal.

Vierailija
118/139 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulehdukselliset suolistosairaudet on myös tehokkaita. Lähtee 5-10 kg kuussa ihan vaan (veri)ripulilla, oksettavalla ololla ja sillä, ettei pysty mitään syömään. Toki sitten jälkikäteen tulee takkiin, kun joutuu kortisonikuurille, mutta jos nyt vaan siitä painonromahduksesta puhutaan.

Painajaistodellisuutta.

Aikanaan nuorena kasvissyöjäksi ryhdyttyäni ortorekseilin siihen tahtiin ja liikuin kuin pieni eläin, että sillä itujen, salaatin ja ruisleivän mussuttamisellakin putosi painoa pahimmilaan 5kg/kk. Oli pakko mättää välillä jtn mässyäkin sitten, kun paino putosi vaikkei ollut mitään tarvetta.

Sitten taas unettomuudesta tai milloin mistäkin stressistä kärsivän kannattaa keskittyä ensin hoitamaan unet ja stressitasot kuntoon, että on mitään järkeä sitä painoa edes ajatella. Nukkumatta lihoo ja semmoinen se ihmiskeho nyt vaan on.

Tässä ollaan kyllä oikeilla jäljillä. Nukkumattomuus ja stressi torppaa kaikkein tehokkaimmin laihtumisen.

Vierailija
119/139 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähemmänsyömisenihme

Vierailija
120/139 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioero, ihan huomaamatta lähti parissa kuukaudessa 10kg.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi