Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ilmoitin lapsille, että harrastukset loppuvat rahapulan takia, nyt saan kauheaa huutoa

Vierailija
10.08.2023 |

Jumaliste, minä teen kaikkeni, että olisi ruokaa pöydässä ja hyvä olla. Mitä mä saan kuulla: kiukuttelua ja ovien paiskontaa. Korkojen ja elinkustannusten nousun takia täytyy alkaa säästämään, ei ole vaihtoehtoa. Millä näille saisi taottua järkeä päähän? Kadulle ei ole varmaan kiva mennä.

Kommentit (209)

Vierailija
181/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvanut kodissa, jossa lasten harrastuksiin ei meinannut löytyä rahaa, vaan vastaus kaikkeen oli "ei meillä ole varaa sellaiseen". 

Omien lasten harrastuksista en tingi, varmaan johtuen omista kokemuksista. 

Vierailija
182/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkoisen kylmiä vanhempia täällä. Ei ihme, että lasten ja nuorten pahoinvointi lisääntyy.

Lasten harrastuksiin rahat haetaan vaikka marjametsästä.

Onneksi olkoon kun yrität hakea metsästä kahden pojan jääkiekkoharrastuksen rahoittamiseen tarvittavan määrän marjoja.

Koko perheen kunto kasvaa, kun pari viikkoa 8-10 h päiviä metsässä - toki evästaukoja pitäen. Oli vielä 80-90-luvuilla maaseudulla ihan tavallista, että 13-14-vuotiaat pojat huhkivat koko kesän mustikassa ja puolukassa, että saivat ostettua itselleen mopot.

Liian helpolla pääsevät nuoret nykyään, jos vanhemmat maksavat harrastusvälineetkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkoisen kylmiä vanhempia täällä. Ei ihme, että lasten ja nuorten pahoinvointi lisääntyy.

Onneksi olkoon kun yrität hakea metsästä kahden pojan jääkiekkoharrastuksen rahoittamiseen tarvittavan määrän marjoja.

Koko perheen kunto kasvaa, kun pari viikkoa 8-10 h päiviä metsässä - toki evästaukoja pitäen. Oli vielä 80-90-luvuilla maaseudulla ihan tavallista, että 13-14-vuotiaat pojat huhkivat koko kesän mustikassa ja puolukassa, että saivat ostettua itselleen mopot.

Liian helpolla pääsevät nuoret nykyään, jos vanhemmat maksavat harrastusvälineetkin.

Työssäkäyvät joutuvat maksamaan eläkeläisten mökkejä ja ulkomaanmatkoja palkkojensa eläkemaksujen kautta, mikä on kyllä tyhmää touhua.

Vierailija
184/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko niitä lapsia hankkia jos ei ole varaa? Itsekästä.

Vierailija
185/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap nyt sitten on tapahtunut, kun varaa ei enää ole? Olet kuitenkin valinnut tuon harrastuksen ja nyt todella tylysti lopetutat homman. Lapsille on hyvä selittää eikä vain päin naamaa sanoa, että nyt loppuu harrastus. Niin tylyltä vaikutat ja täällä tuntuu muutenkin olevan melko tympeitä ihmisiä.

Vierailija
186/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään marjastuksesta, mutta meidän perheessä molemmat vanhemmat ovat tällä hetkellä kahdeksan tuntia päivässä tuottavammassa työssä. Kunto kyllä varmasti kasvaisi ja rahaa saataisiin.

Vierailija
187/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt -89 ja lapsuudessani ei ollut yhtään maksullista harrastusta ja ihan kivaa oli. En ymmärrä miksi nykynuorilla pitää aina olla jotain kalliita harrastuksia? Onneksi itselläni ei ole lapsia. Tämäkin ketju taas saa perheelömän näyttämään ahdistavalta, lapset itsekkäiltä ja vanhempien pitää uhrata kaikki. Eikö nykylapsilla ole mitään empatiaa eikä mielikuvitusta?

Olen syntynyt -88 ja meidän perheessä kaikilla neljällä lapsella oli maksullisia harrastuksia. Voimistelua, koripalloa, yleisurheilua, ratsastusta, luistelua jne. Ei tosiaan ole mikään ns. nykyajan ilmiö.

Toisekseen ei nykynuorillakaan ole aina kalliita harrastuksia. Asumme melko keskiluokkaisella alueella. Täältä löytyy lapsilta ja nuorilta harrastuksia laidasta laitaan. Eikä tosiaan kaikki harrasta mitään.

Meillä ainoa lapsi harrastaa eikä perhe-elämä ole mitenkään ahdistavaa. Toisinaan vietetään viikonloppuja lapsen harrastuksen parissa. Toisinaan ei. Meistä vanhemmista on kiva jännittää lapsen puolesta ja kannustaa kentän laidalla. Kun on SAANUT harrastaa lapsena, osaa nähdä myös sen lapsen näkökulman ja tietää mitä lapsi saa harrastuksestaan.

Saati,kun olet halunnut harrastaa mutta ei ollut varaa.

Lahjoja olis ollut

Vierailija
188/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi alottaa jääkiekkoa. Paha virhe. Liian kallis harrastus jos elämäntilanne muuttuu. Ja liian yhteisöllinen eli lopettaminen tuntuu maailmanlopulta. Huono yhtälö.

Vierailija
189/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydä että joku sun kaveri soittaa sulle (silloin kun lapset ovat kotona) ja esittää velkojaa/pankin virkailijaa/ulosottomiestä. Pyydä joustoa ja ymmärrystä ja korosta, miten kämppä menee kohta alta ja ei ole enää rahaa ruokaan. Vähän itkua tirautat päälle!

Voin kertoa, että sen jälkeen lapsilla ääni muuttuu kellossa, tulevat sun luo ja sanovat "en tarvitse uusia vaatteita, mun ei tarvitse syödä niin paljoa" jne. Kokemuksesta tiedän, että toimii. Tiiän ap että se kitinä on perseestä, meillä se väheni 90 %.

Itse asiassa ei hassumpi idea. Ehkä pieni "palautus maanpinnalle" tekisi ihan hyvää. Jospa arvoataisivat sitten enemmän sitä mitä on.

Ap

Älä valehtele lapsille.

Kerro miten asiat ovat ja ehdota että pojat miettisivät miten voisivat vähän kerätä rahaa itse. Pihatöitä, siivoamista, mainnosten jakamista ym

Joo, paljonko pitää haravoida että saa 1000e/kk jääkiekkoon ja kuka ne eurot antaa? :D voin sanoa että en anna euroakaan naapureiden lapsille siitä, että tulevat haravoimaan.

Vierailija
190/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakko oli lisääntyä, vaikka ei ole varaa lapsiin!

Vierailija
191/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydä että joku sun kaveri soittaa sulle (silloin kun lapset ovat kotona) ja esittää velkojaa/pankin virkailijaa/ulosottomiestä. Pyydä joustoa ja ymmärrystä ja korosta, miten kämppä menee kohta alta ja ei ole enää rahaa ruokaan. Vähän itkua tirautat päälle!

Voin kertoa, että sen jälkeen lapsilla ääni muuttuu kellossa, tulevat sun luo ja sanovat "en tarvitse uusia vaatteita, mun ei tarvitse syödä niin paljoa" jne. Kokemuksesta tiedän, että toimii. Tiiän ap että se kitinä on perseestä, meillä se väheni 90 %.

Itse asiassa ei hassumpi idea. Ehkä pieni "palautus maanpinnalle" tekisi ihan hyvää. Jospa arvoataisivat sitten enemmän sitä mitä on.

Ap

Siis lapsilta viedään rakas harrastus ja vielä pitäisi palauttaa maanpinnalle? Muista nyt oikein vielä v ittuilla päälle että on varmasti riittävän surkea olo. Olisko vielä kännykkä- ja tietokonekielto sekä tietenkin reilun mittainen aresti päälle hyvä?

Jos ei ole varaa niin sitten ei ole. Sillanalleko perheen pitää muuttaa jotta lapset voi kiekkoilla?

Ei sillan alle, mutta ap kirjoitti koroista. Jos omistusasunto, voisko sen myydä ja muuttaa vuokralle. Toisaalta ei kannata ellei ole ihan henki ja elämä lapsille se jääkiekko.

Vierailija
192/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt -89 ja lapsuudessani ei ollut yhtään maksullista harrastusta ja ihan kivaa oli. En ymmärrä miksi nykynuorilla pitää aina olla jotain kalliita harrastuksia? Onneksi itselläni ei ole lapsia. Tämäkin ketju taas saa perheelömän näyttämään ahdistavalta, lapset itsekkäiltä ja vanhempien pitää uhrata kaikki. Eikö nykylapsilla ole mitään empatiaa eikä mielikuvitusta?

Olen syntynyt -88 ja meidän perheessä kaikilla neljällä lapsella oli maksullisia harrastuksia. Voimistelua, koripalloa, yleisurheilua, ratsastusta, luistelua jne. Ei tosiaan ole mikään ns. nykyajan ilmiö.

Toisekseen ei nykynuorillakaan ole aina kalliita harrastuksia. Asumme melko keskiluokkaisella alueella. Täältä löytyy lapsilta ja nuorilta harrastuksia laidasta laitaan. Eikä tosiaan kaikki harrasta mitään.

Meillä ainoa lapsi harrastaa eikä perhe-elämä ole mitenkään ahdistavaa. Toisinaan vietetään viikonloppuja lapsen harrastuksen parissa. Toisinaan ei. Meistä vanhemmista on kiva jännittää lapsen puolesta ja kannustaa kentän laidalla. Kun on SAANUT harrastaa lapsena, osaa nähdä myös sen lapsen näkökulman ja tietää mitä lapsi saa harrastuksestaan.

Saati,kun olet halunnut harrastaa mutta ei ollut varaa.

Lahjoja olis ollut

Jos tuolla asenteella on liikkeellä, täytyy olla aika tarkkana ettei kanavoi omia pettymyksiään lapsen harrastukseen. Lapsi on oma yksilönsä, hänellä on omat kiinnostuksen kohteensa eikä hänen tarvitse harrastaa mitään kiitollisuudesta tai siksi että se on mahdollista.

Vierailija
193/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkiekko on todella todella kallis harrastus ja kun on kaksi joka sitä harrastaa, teillä on varmaan tulot romahtaneet kunnolla tai olette sairastuneet/jääneet työttömiksi. Miksi ilmoitat tuollaisen asian lapsille suoraan etkä istuttanut lapsia pöydän ääreen ja keskustellut asiasta? Tuon ikäiset jo ymmärtävät asioita ja pitää selittää että tulot on nyt romahtaneet näin ja meidän pitää leikata menoja x summa. 

Vierailija
194/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisviihteellä tienaa

Vierailija
195/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä lapsia?

Ja mitkä harrastukset

Pojat 14 v ja 10 v. Jääkiekkoa ovat pelanneet.

Ap

No nyt niiden on aika kasvaa miehiksi. 14v voi alkaa jakaa lehtiä maksaakseen harrastuksensa. 

Vierailija
196/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En antaisi alottaa jääkiekkoa. Paha virhe. Liian kallis harrastus jos elämäntilanne muuttuu. Ja liian yhteisöllinen eli lopettaminen tuntuu maailmanlopulta. Huono yhtälö.

Suurimmasta osasta ei koskaan tule ammattilaisia, jotka elättäisivät pelaamalla itsensä, joten naurettavan kallis harrastus, jonka maksaminen ja kuskaaminen vie vanhemmatkin burn outiin. Aikuisena voivat harrastaa just niin kalliita lajeja kuin itse pystyvät maksamaan.

Vierailija
197/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marjat kypsyvät nykyään vasta loman loppupuolella ja puolukat vasta loman päättymisen jälkeen. Ei missään päin Suomea ole marjoja poimivaksi koko kesää vaan vasta joskus heinäkuussa ensimmäisiä.

Vierailija
198/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös poika 13v pelasi jääkiekkoa. Onneksi halusi itse lopettaa, hirveä laji! Kaikki viikonloput meni hallilla peleissä ja pitkiä matkoja ajettavana, parhaimmillaan täytyi yöpyä hotellissa pelimatkoilla.

Kuukausimaksu oli 170e, ja nousi syksyllä uuden kauden alkaessa 200e/kk. Lisäksi varustekulut ovat valtavat. Paljon talkootöitä, olin itse joukkueen toimihenkilö ja maksoin jäsenmaksun jotta sain toimia toimihenkilönä!!! Onneksi lopetti.

Vierailija
199/209 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten äiskän harrastukset? Säästetäänkö niistä?

Mä tunnen tällaisen perheen, jossa poika pelaa kiekkoa vaikka vanhemmilla ei oikeasti olisi siihen varaa. Vanhemmat eivät itse harrasta yhtään mitään (koska ei ole rahaa) ja tinkivät mm omista syömisistään kiekon takia. Touhussa ei mielestäni ole järjen häivää, varsinkaan kun pojasta ei koskaa terveysongelmien vuoksi voi tulla mitään ammattipelaajaa.

Oletko ajatellut että se harrastus voi olla lapselle todella tärkeä. Harrastukset ja johonkin ystäväporukkaan kuuluminen edistää mielenterveyttä ja ehkäisee syrjäytymistä. Jääkiekko joukkuelajina myös kehittää itsehillintää, pettymyksen sietokykyä, ryhmätyötaitoja, toisten kannustamista ja onnistumisen iloa ja yhteisten tavoitteiden jakamista. Lisäksi laji on tietysti myös fyysiselle kunnolle eduksi. Näkökulma siitä että jokaisesta nuoresta kiekkoilijasta pitäisi tulla joku ammattipelaaja on todella kapea. Lapset ja heidän tarpeensa usein menevät omien tarpeiden edelle.

Vierailija
200/209 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä tässä lapsia. Lapsilla aika iso osa identiteettiä rakentuu harrastuksen ja harrastuskavereiden ympärille. Moni myös tietää, että jääkiekko on kallis harrastus eli voi myös lapsi ymmärtää hävetä köyhyyttä. Mielestäni vanhempien pitäisi ensin miettiä niitä harrastuksen kustannuksia ennenkuin esittelee harrastusta lapselle. Esim. meillä lapsi ei edes tiedä, että voi ratsastaa harrastuksena. Työkaveri on aivan pissassa, kun lapsensa aloitti pienenä ratsastusharrastuksen, joka maksaa nyt 12 vuotiaana satoja euroja viikossa. Heillä ei todellakaan olisi varaa tällaiseen, mutta eivät voi sitä lapselle tehdä, että lopettaisivat.

Miten ratsastus voi maksaa satoja viikossa? On siis ostettu nuorelle oma hevonen? Harrastaa voi myös ilman omaa hevosta.