Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ilmoitin lapsille, että harrastukset loppuvat rahapulan takia, nyt saan kauheaa huutoa

Vierailija
10.08.2023 |

Jumaliste, minä teen kaikkeni, että olisi ruokaa pöydässä ja hyvä olla. Mitä mä saan kuulla: kiukuttelua ja ovien paiskontaa. Korkojen ja elinkustannusten nousun takia täytyy alkaa säästämään, ei ole vaihtoehtoa. Millä näille saisi taottua järkeä päähän? Kadulle ei ole varmaan kiva mennä.

Kommentit (209)

Vierailija
141/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etsi tilalle ilmaisia harrastuksia?

Tämä on kyllä ihan pa*ka neuvo siinä mielessä, että saa olla melkoinen Göbbels, jos meinaa saada esiteinin tai teinin hyväksymään sen, että lätkä/ratsastus vaihtuu jatkossa muuten sitten lintujen bongaamiseen ilman kiikareita.

Vierailija
142/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä tässä lapsia. Lapsilla aika iso osa identiteettiä rakentuu harrastuksen ja harrastuskavereiden ympärille. Moni myös tietää, että jääkiekko on kallis harrastus eli voi myös lapsi ymmärtää hävetä köyhyyttä. Mielestäni vanhempien pitäisi ensin miettiä niitä harrastuksen kustannuksia ennenkuin esittelee harrastusta lapselle. Esim. meillä lapsi ei edes tiedä, että voi ratsastaa harrastuksena. Työkaveri on aivan pissassa, kun lapsensa aloitti pienenä ratsastusharrastuksen, joka maksaa nyt 12 vuotiaana satoja euroja viikossa. Heillä ei todellakaan olisi varaa tällaiseen, mutta eivät voi sitä lapselle tehdä, että lopettaisivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koittanut saada avustusta harrastusmaksuihin? Täällä päin ainakin Lions club, Hope ry yms. avustavat niissä. Tai olisiko mahdollista harrastaa alemmalla tasolla (eli pienemmillä maksuilla? Joku toinen edullisempi harrastus?

Vierailija
144/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia oli kaksi ja paljon erilaista ongelmaa. Vanhempien taloudellinen tilanne oli huono. Kuitenkin sisarukseni sai pitää kalliin urheiluharrastuksensa, mutta itse en saanut harrastaa mitään. Sisaruksen harrastukseen kuluneita rahoja ei korvattu itselleni mitenkään. En saanut edes uusia alusvaatteita tai sukkia. Yhtenä talvena olisin tarvinnut talvitakin, mutta en sitä saanut kun oli kuulemma liian kallis. Ihan siis ihan perustalvitakkia toivoin. Muutenkin olin aina se kaikesta syytetty ja ensimmäisenä uhrattava.

Vierailija
145/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen jo vuosia hommannut rahat harrastusmaksuihin kirppismyynnillä.

Tämä onkin hyvä idea. Paitsi jos ei ole mitä myydä...

Vai oletko sellainen joka lainaa toisilta tavaroita ja sitten myy ne?

Vierailija
146/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt -89 ja lapsuudessani ei ollut yhtään maksullista harrastusta ja ihan kivaa oli. En ymmärrä miksi nykynuorilla pitää aina olla jotain kalliita harrastuksia? Onneksi itselläni ei ole lapsia. Tämäkin ketju taas saa perheelömän näyttämään ahdistavalta, lapset itsekkäiltä ja vanhempien pitää uhrata kaikki. Eikö nykylapsilla ole mitään empatiaa eikä mielikuvitusta?

Ei nykylapset ole erilaisia kuin lapset aiemminkaan, kasvatus vain on. Ja kasvatukseen voit itse vaikuttaa. Ja aivan takuulla meidänkin ikäpolven lapset ois raivonneet jos olisi pitänyt lopettaa mieluinen harrastus.

Vierailija
147/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydä että joku sun kaveri soittaa sulle (silloin kun lapset ovat kotona) ja esittää velkojaa/pankin virkailijaa/ulosottomiestä. Pyydä joustoa ja ymmärrystä ja korosta, miten kämppä menee kohta alta ja ei ole enää rahaa ruokaan. Vähän itkua tirautat päälle!

Voin kertoa, että sen jälkeen lapsilla ääni muuttuu kellossa, tulevat sun luo ja sanovat "en tarvitse uusia vaatteita, mun ei tarvitse syödä niin paljoa" jne. Kokemuksesta tiedän, että toimii. Tiiän ap että se kitinä on perseestä, meillä se väheni 90 %.

Itse asiassa ei hassumpi idea. Ehkä pieni "palautus maanpinnalle" tekisi ihan hyvää. Jospa arvoataisivat sitten enemmän sitä mitä on.

Ap

Älä valehtele lapsille.

Kerro miten asiat ovat ja ehdota että pojat miettisivät miten voisivat vähän kerätä rahaa itse. Pihatöitä, siivoamista, mainnosten jakamista ym

No jos harrastus on jotain 500e/kk/lapsi, niin miten paljon niitä pihatöitä pitäisi tehdä että summan saa kasaan? Ei aika riitä kun on koulu ja ne treenit. Ja sinäkö olisit valmis maksamaan palkkaa ton ikäisille joka kk jostain pihasiivouksesta?

Vierailija
148/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko tinkinyt myös itseesi liittyvistä jutuista?

Ei ripsien/kynsienpidennyksiä? Hiusjatkeet? Tupakka? Viina?

Todella raivostuttaa kun naapuriperhe ei voinut viedä lapsiaan kesällä mihinkään kun ei ole kuulemma varaa. Samalla kuitenkin perheen äidillä ripset ja kynnet laitettu, joihin menee ihan vähintään 120e/kk yhteensä. En voi sietää tällaisia ihmisiä.

Vierailija
149/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko ostaa vaikka halvempaa ruokaa? Halvempi asunto?

Ei jääkiekko ole niin tärkeää kuin kunnon ravinto ja koti. Jääkiekko on vain kiekon hakkaamista eikä siinä ole mitään lasta kehittävää. Tärkeämpää on vaikka hyvä luku- ja kirjoitustaito kuin aggressiivinen kiekkoilu.

Vierailija
150/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos hankkisit lisää töitä? Googleta ja etsi artikkeli Odenin lätkäperheestä. Äiti oli köyhä yh mutta teki useaa työtä että sai poikien lätkänpeluun maksettua.

Nyt molemmat pojat pelaavat liigassa, joten panostus kannatti. Ovat ikuisesti kiitollisia äidilleen.

Vierailija
151/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on semmosta. Meilläkin jouduttiin lopettamaan lasten musiikkiharrastukset.

Ei auttanut itku eikä parku. Kun rahaa ei ole, sitä ei ole.

Vierailija
152/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei pitäisi rasittaa aikuisten asioilla. Se on sinun murheesi.

Vierailija
153/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset varmaan mielellään tienaavat rahaa harrastuksiaan varten.

Naapurien pihojen siivoamista, siivousapua tutuille, kauppareissuja, talvella lumitöitä, mainosten jakamista jne. 

Asuin aiemmin alueella, jossa nuoret pojat tekivät tiliä mm. auttamalla asukkaita pihatöissä. Kysyntää riitti.

Vierailija
154/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen jo vuosia hommannut rahat harrastusmaksuihin kirppismyynnillä.

Aikamoinen läjä saisi olla kyllä arvokasta tavaraa kertynyt, että sitä kirpparilla myymällä maksettaisiin vuodesta toiseen 1000 €/kk (12,000 €/vuodessa!) lätkäharrastusta, koska sen verran siihen kahdelle pojalle menisi.

Et kyllä saa menemään 500 euroa kuussa per lapsi!! Tiedän, olen lätkäjunnujen mummi.

Hyvässä seurassa ja lahjakkailla pelaajilla, jotka eivät ole enää ihan nuoria, 500 ei riitä edes peleihin, saati harkkoihin, kuljetuksiin ja seuramaksuihin. 

Lapseni pelaavat Helsingissä huippuvalmentajien ohjaamina ja kuuluisassa seurassa ja edes tonni ei riitä. Jossain Peräjoen Kiekon höntsäjoukkueessa nuorena junnuna voi päästä vielä halvalla. 

Peräjoelta on huonot todennäköisyydet päästä NHL:n. 

Vierailija
155/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko ovat pelanneet? Totta kai ne kiukuttelevat ja ovat harmissaan, kun heille ilmeisen rakas harrastus loppuu nyt seinään. Jääkiekko on todella aikaa vievä harrastus ja myös erittäin yhteisöllinen, joten siinä on todella iso pala lasten elämää. Nyt kaikki tuo lähtee pois. Ikävää etteivät osaa asettua aikuisen asemaan, mutta raha tuossa mielessä on kuitenkin lapselle vielä aika abstarkti asia käsittää. Kyseessä on kuitenkin lapset ja mielestäni ensisijaisesti on nyt sinun tehtäväsi ymmärtää lapsiasi, eikä naljailla heille tai tehdä ainakaan mitään bränkkejä "palauttaakseen maanpinnalle". Sinä olet aikuinen, lapset eivät.

Vierailija
156/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten äiskän harrastukset? Säästetäänkö niistä?

Mä tunnen tällaisen perheen, jossa poika pelaa kiekkoa vaikka vanhemmilla ei oikeasti olisi siihen varaa. Vanhemmat eivät itse harrasta yhtään mitään (koska ei ole rahaa) ja tinkivät mm omista syömisistään kiekon takia. Touhussa ei mielestäni ole järjen häivää, varsinkaan kun pojasta ei koskaa terveysongelmien vuoksi voi tulla mitään ammattipelaajaa.

Minusta taas touhussa juurikin on se järjen häivä. Vanhemmille tilanne on ns. Ankea muutaman vuoden, pojalle taas kyse voi olla paljon muustakin kun ammattilaisurasta. Kyse voi olla loppuelämän itsetunnosta, mielenterveydestä, jne., jne.

Nyt jotain halvempaa itsetunnonoönkitystä pojalle - menee vaikka osa-aika tai kesätöihin. Siellä saa itsetuntoa nostaa ja rahaakin saa.

Vierailija
157/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä on semmosta. Meilläkin jouduttiin lopettamaan lasten musiikkiharrastukset.

Ei auttanut itku eikä parku. Kun rahaa ei ole, sitä ei ole.

Jos soitinta ei viety kaniin, niin kai se vieläkin voi soittaa.netti on täynnä soitonopetusvideoita.

Vierailija
158/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkoisen kylmiä vanhempia täällä. Ei ihme, että lasten ja nuorten pahoinvointi lisääntyy.

Lasten harrastuksiin rahat haetaan vaikka marjametsästä.

10- 14-vuotiaat ovat jo täysin kykeneviä marjanmetsästäjiä. Itse hain 7-vuotiaasta asti ratsastustuntirahani metsästä.

Vierailija
159/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko ostaa vaikka halvempaa ruokaa? Halvempi asunto?

Ei jääkiekko ole niin tärkeää kuin kunnon ravinto ja koti. Jääkiekko on vain kiekon hakkaamista eikä siinä ole mitään lasta kehittävää. Tärkeämpää on vaikka hyvä luku- ja kirjoitustaito kuin aggressiivinen kiekkoilu.

Sivusta. Liikunta on aina jollain tavalla kehittävää ja tärkeää. Jääkiekossa kehittävää on äkkiseltään mm.

tasapainon, silmä-aivo-käsi- yhteistyön, koordinaation, lihas- ja hengityselimistön, tiimityöskentelyn, pitkäjänteisyyden kehittyminen... Toki voi myös halvemmalla harrastuksella toteuttaa näitä.

Vierailija
160/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkoisen kylmiä vanhempia täällä. Ei ihme, että lasten ja nuorten pahoinvointi lisääntyy.

Lasten harrastuksiin rahat haetaan vaikka marjametsästä.

10- 14-vuotiaat ovat jo täysin kykeneviä marjanmetsästäjiä. Itse hain 7-vuotiaasta asti ratsastustuntirahani metsästä.

Saa 10 v olla kyllä aika epeli jos koulun ja kiekkotreenien ohella ehtii keräämään 500 euron arvosta marjoja, joka ikinen kuukausi, myös sen valtaosan vuodesta kun niitä ei Suomessa sattuneesta syystä kasva. Ja jalkaisin kulkee tietenkin umpimetsään eksymään yksin pimeässä, ja kaikki menee hyvin. Vai meinasitko, että mukavan lähellä kotia on sellainen taikamätäs josta 10 v kerää koko vuoden harrastusrahat, n. 6000 € arvosta marjoja (eli esim. 6000  kg kannettavaa 10-vuotiaalle jalkaisin) näppärästi lyhyenä marjakautena. Mikäs siinä.