Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ilmoitin lapsille, että harrastukset loppuvat rahapulan takia, nyt saan kauheaa huutoa

Vierailija
10.08.2023 |

Jumaliste, minä teen kaikkeni, että olisi ruokaa pöydässä ja hyvä olla. Mitä mä saan kuulla: kiukuttelua ja ovien paiskontaa. Korkojen ja elinkustannusten nousun takia täytyy alkaa säästämään, ei ole vaihtoehtoa. Millä näille saisi taottua järkeä päähän? Kadulle ei ole varmaan kiva mennä.

Kommentit (209)

Vierailija
121/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miksi pitää olla kalliita harrastuksia? Että vanhemmat voi esitellä ja lesoilla statuksella. Siksi.

Vierailija
122/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä lapsia?

Ja mitkä harrastukset

Pojat 14 v ja 10 v. Jääkiekkoa ovat pelanneet.

Ap

Nyt kaikki kummit, mummit ja muut mahdolliset tukijoukot rahoittamaan harrastusta. Jos mahdollista, vaihto halvempaan joukkueeseen.

Niillä kummeilla ja mummeilla ym. voi olla omakin toimeentulo tiukilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä lapsia?

Ja mitkä harrastukset

Ap

Nyt kaikki kummit, mummit ja muut mahdolliset tukijoukot rahoittamaan harrastusta. Jos mahdollista, vaihto halvempaan joukkueeseen.

Niillä kummeilla ja mummeilla ym. voi olla omakin toimeentulo tiukilla.

Sen lisäksi, että nuo harrastukset vievät paljon rahaa, ne vievät myös valtavasti aikaa myös viikonloppuisin. Tältä palstalta olen oppinut, että urheiluseuran sosiaaliset suhteet menevät tärkeysjärjestyksessä kirkkaasti mummojen ja kummien edelle, joten onko tuo ihmekään, jos he eivät kaiva kuvetta.

-eri.

Vierailija
124/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen jo vuosia hommannut rahat harrastusmaksuihin kirppismyynnillä.

Aikamoinen läjä saisi olla kyllä arvokasta tavaraa kertynyt, että sitä kirpparilla myymällä maksettaisiin vuodesta toiseen 1000 €/kk (12,000 €/vuodessa!) lätkäharrastusta, koska sen verran siihen kahdelle pojalle menisi.

Vierailija
125/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä lapsia?

Ja mitkä harrastukset

Ap

Asenteesi on varmin tapa ajaa nuo pojat kadulle ja väärien harrastusten pariin. Jääkiekko on kallis harrastus mutta myös äärettömän tärkeä sen pariin lähteneille, varsinkin jos ovat jo joukkueessa.

Mieti omat vaatteesi, kempparituotteet, (tupakat,oluet), aterioiden suunnittelu/kotiruoka yms. Jos vain ilmoitit kylmästi se on loppu nyt, mitä odotit?!

Vierailija
126/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen jo vuosia hommannut rahat harrastusmaksuihin kirppismyynnillä.

Aikamoinen läjä saisi olla kyllä arvokasta tavaraa kertynyt, että sitä kirpparilla myymällä maksettaisiin vuodesta toiseen 1000 €/kk (12,000 €/vuodessa!) lätkäharrastusta, koska sen verran siihen kahdelle pojalle menisi.

Et kyllä saa menemään 500 euroa kuussa per lapsi!! Tiedän, olen lätkäjunnujen mummi.

Vierailija
127/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt -89 ja lapsuudessani ei ollut yhtään maksullista harrastusta ja ihan kivaa oli. En ymmärrä miksi nykynuorilla pitää aina olla jotain kalliita harrastuksia? Onneksi itselläni ei ole lapsia. Tämäkin ketju taas saa perheelömän näyttämään ahdistavalta, lapset itsekkäiltä ja vanhempien pitää uhrata kaikki. Eikö nykylapsilla ole mitään empatiaa eikä mielikuvitusta?

Mitä harrastuksia sinulla oli?

Vierailija
128/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämän jälkeen poikasi alkaa ryyppään ja valuun kadulle. Älä sitten itke, kun poliisit ja lastensuojelu alkaa käydä kylässä. Iteppä lastesi elämät tuhosit.

Vierailija
129/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä lapsia?

Ja mitkä harrastukset

Ap

Minulta on sitten turha kysellä rahoitusta muiden lapsille.

Pari kertaa on vinguttu ihan hölmöihin asioihin minun kannalta. En ole kuitenkaan täysin hölmö, että rahoittaisin sukulaisille uutta moottorikelkkaa Lappiin. Saisin halutessani ajella kelkalla, jos rahoitan. No asun pääkaupungin seudulla, ja käyn Lapissa 5-10 vuoden välein.

Vierailija
130/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämän jälkeen poikasi alkaa ryyppään ja valuun kadulle. Älä sitten itke, kun poliisit ja lastensuojelu alkaa käydä kylässä. Iteppä lastesi elämät tuhosit.

Okei, eli sitten pidetään ap.n pojat nälässä ja vaatteitta? Lasu tulee ehkä siinäkin tapauksessa.

Vierailija
131/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapset eivät harrastaneet jääkiekkoa. Tästä huolimatta he eivät ryyppää, eivätkä ole kadulla.

Voitko kertoa, miten se on mahdollista?

Vierailija
132/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapset eivät harrastaneet jääkiekkoa. Tästä huolimatta he eivät ryyppää, eivätkä ole kadulla.

Kyse on siitä, että tuttu ja turvallinen elämän rytmi hajotetaan. Pojista tulee hylkiöitä joukkuetovereiden silmissä ja tyhjiö täyttyy aina jollain.

Vierailija
133/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydä että joku sun kaveri soittaa sulle (silloin kun lapset ovat kotona) ja esittää velkojaa/pankin virkailijaa/ulosottomiestä. Pyydä joustoa ja ymmärrystä ja korosta, miten kämppä menee kohta alta ja ei ole enää rahaa ruokaan. Vähän itkua tirautat päälle!

Voin kertoa, että sen jälkeen lapsilla ääni muuttuu kellossa, tulevat sun luo ja sanovat "en tarvitse uusia vaatteita, mun ei tarvitse syödä niin paljoa" jne. Kokemuksesta tiedän, että toimii. Tiiän ap että se kitinä on perseestä, meillä se väheni 90 %.

Itse asiassa ei hassumpi idea. Ehkä pieni "palautus maanpinnalle" tekisi ihan hyvää. Jospa arvoataisivat sitten enemmän sitä mitä on.

Ap

Siis lapsilta viedään rakas harrastus ja vielä pitäisi palauttaa maanpinnalle? Muista nyt oikein vielä v ittuilla päälle että on varmasti riittävän surkea olo. Olisko vielä kännykkä- ja tietokonekielto sekä tietenkin reilun mittainen aresti päälle hyvä?

Jos ei ole varaa niin sitten ei ole. Sillanalleko perheen pitää muuttaa jotta lapset voi kiekkoilla?

Ei vaan voi ymmärtää että lapsia harmittaa!

Vierailija
134/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siitä, että tuttu ja turvallinen elämän rytmi hajotetaan. Pojista tulee hylkiöitä joukkuetovereiden silmissä ja tyhjiö täyttyy aina jollain.

Kun raha ei riitä, niin ei se vanhempi voi rahaksi muuttua, vaikka kuinka intät.

Muutoksia normaali ihminen kestää. Vai eikö nykykapsien saa antaa kokea vastoinkäymisiä milloinkaan? Että luottokortti hankittava ja alettava elämään velaksi. Maksettava ne on joka tapauksessa, vaikka tulot ei muutu. Velkakierre alkuun vaan.

Vierailija
135/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä lapsia?

Ja mitkä harrastukset

Ap

Jääkiekko on yksi kalliimmista harrastuksista, joten jokin muu tilalle, sähly tms?

Kirkon diakoni voi ehkä avustaa jotenkin, mutta kuten sanoin jääkiekkoharrastus on kallis.  Jos ovat ihan huippuja voi olla joku jääkiekko seura voisi auttaa.

Vierailija
136/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt -89 ja lapsuudessani ei ollut yhtään maksullista harrastusta ja ihan kivaa oli. En ymmärrä miksi nykynuorilla pitää aina olla jotain kalliita harrastuksia? Onneksi itselläni ei ole lapsia. Tämäkin ketju taas saa perheelömän näyttämään ahdistavalta, lapset itsekkäiltä ja vanhempien pitää uhrata kaikki. Eikö nykylapsilla ole mitään empatiaa eikä mielikuvitusta?

Olen syntynyt -88 ja meidän perheessä kaikilla neljällä lapsella oli maksullisia harrastuksia. Voimistelua, koripalloa, yleisurheilua, ratsastusta, luistelua jne. Ei tosiaan ole mikään ns. nykyajan ilmiö.

Toisekseen ei nykynuorillakaan ole aina kalliita harrastuksia. Asumme melko keskiluokkaisella alueella. Täältä löytyy lapsilta ja nuorilta harrastuksia laidasta laitaan. Eikä tosiaan kaikki harrasta mitään.

Meillä ainoa lapsi harrastaa eikä perhe-elämä ole mitenkään ahdistavaa. Toisinaan vietetään viikonloppuja lapsen harrastuksen parissa. Toisinaan ei. Meistä vanhemmista on kiva jännittää lapsen puolesta ja kannustaa kentän laidalla. Kun on SAANUT harrastaa lapsena, osaa nähdä myös sen lapsen näkökulman ja tietää mitä lapsi saa harrastuksestaan.

Vierailija
137/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onneksi sen perhe-elämän voi nykypäivänäkin tehdä sellaiseksi kuin haluaa. Ei tarvitse laittaa kaikkea aikaansa ja rahaansa lasten harrastuksiin, pakko ei oikeastaan ole järjestää lapsille mitään harrastuksia. Toki jokainen järkevä vanhempi jonkinlaista toimintaa kehittelee myös koulun ulkopuolella, ettei lapset vaan notku jossain kylillä epämääräisissä porukoissa. Olen saman ikäinen kuin sinä, ja kyllä jo minun lapsuudessani lähes kaikki harrasti jotain. Jopa siellä maalla missä itse asuin.

Vierailija
138/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt -88 ja meidän perheessä kaikilla neljällä lapsella oli maksullisia harrastuksia. Voimistelua, koripalloa, yleisurheilua, ratsastusta, luistelua jne. Ei tosiaan ole mikään ns. nykyajan ilmiö.

Toisekseen ei nykynuorillakaan ole aina kalliita harrastuksia. Asumme melko keskiluokkaisella alueella. Täältä löytyy lapsilta ja nuorilta harrastuksia laidasta laitaan. Eikä tosiaan kaikki harrasta mitään.

Meillä ainoa lapsi harrastaa eikä perhe-elämä ole mitenkään ahdistavaa. Toisinaan vietetään viikonloppuja lapsen harrastuksen parissa. Toisinaan ei. Meistä vanhemmista on kiva jännittää lapsen puolesta ja kannustaa kentän laidalla. Kun on SAANUT harrastaa lapsena, osaa nähdä myös sen lapsen näkökulman ja tietää mitä lapsi saa harrastuksestaan.

Moni nykyvanhempi haluaa myös tarjota lapsilleen harrastuksia, kun on itse aikanaan kärsinyt siitä kun ei päässyt harrastamaan. Tämä voi olla taustalla niissä tilanteissa, joissa vanhemmat taipuu suorastaan älyttömyyksiin mahdollistaakseen lapsilleen kalliin ja aikaa vievän harrastuksen.

Vierailija
139/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö muka muusta voi säästää?

Oikeastaan ei. En ala puolittamaan vessapaperirullia tai tekemään mitään älytöntä, joka säästää 5€ kuukaudessa. Sieltä on leikattava, missä on isot kuluerät.

Ap

Ja parin vuoden päästä tulee stoppi pelaamiseen, kun murrosikä ohi, taidot ei kehity ja taidottomien "peliura" päättyy muutenkin. Kaikista ei tule ammattilaisia.

Kaupunki, kunta järjestää maksutonta harrastelua. Läksyt tulee myös tehtyä, parempi tulevaisuus, kouluttautuminen.

Vierailija
140/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon hassaatte rahaa harrastukseen, joka ei tuota mitään? Laittasitte sen rahan lapselle osakkeisiin ja lähtisitte perheenä luontoretkille yms. Jokainen rimpuilee ressissä omissa ylihinnoitelluissa harrastuksissa. Ja aikaa ei ole mihinkään. Älytöntä hommaa!!!