Ilmoitin lapsille, että harrastukset loppuvat rahapulan takia, nyt saan kauheaa huutoa
Jumaliste, minä teen kaikkeni, että olisi ruokaa pöydässä ja hyvä olla. Mitä mä saan kuulla: kiukuttelua ja ovien paiskontaa. Korkojen ja elinkustannusten nousun takia täytyy alkaa säästämään, ei ole vaihtoehtoa. Millä näille saisi taottua järkeä päähän? Kadulle ei ole varmaan kiva mennä.
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Jääkiekko on siitä aika mielenkiintoinen laji, että lapsena ja nuorena sen harrastaminen maksaa paljon mutta aikuisille ainakin varusteet maksetaan, jos pelaa sarjatasolla. Luonnollisesti en tietenkään tarkoita mitään liigaa tai mestistä, vaan alempia sarjatasoja.
NHL on tietysti sitten kokonaan toinen tarina mutta joskus sitä miettii, että jos jokainen Suomen nhl-pelaaja antaisi vaikka 10 000 euroa (joka on heille ihan pikkuraha) saataisiin junioritason jääkiekon harrastaminen lähes ilmaiseksi Suomessa.
Jos jokainen suomalainen NHL-pelaaja, joita on noin 45 antaisi 10 000 euroa, joka jaettaisiin 75 000 alaikäisen harrastajan kesken, jokainen saisi noin kuusi euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen jo vuosia hommannut rahat harrastusmaksuihin kirppismyynnillä.
Aikamoinen läjä saisi olla kyllä arvokasta tavaraa kertynyt, että sitä kirpparilla myymällä maksettaisiin vuodesta toiseen 1000 €/kk (12,000 €/vuodessa!) lätkäharrastusta, koska sen verran siihen kahdelle pojalle menisi.
Et kyllä saa menemään 500 euroa kuussa per lapsi!! Tiedän, olen lätkäjunnujen mummi.
Joko mummille ei ole kerrottu koko totuutta, tai lapsenlapset asuvat jossain perähikiällä ja harrastus on vähän sinne päin. Kyllä se isommissa kaupungeissa maksaa vähintään 600 €/kk (pakolliset varusteet, lisenssit, pelit ym.). Ja jos on toiveita menestyä kunnolla ja halutaan oikeasti hyvään seuraan hyvien valmentajien oppiin, saa tuon tuplata.
Tässä maassa on varmasti paljon lahjakkaita junnuja joilla ei ole mahdollisuutta harrastaa noin kallista lajia, mikä on tottakai sääli, koska ne lahjakkuudet voisivat tehdä itselleen ja perheelleen hyvän elämän menestymällä lajissa myöhemmin. Mutta samahan se on ratsastuksessa, taitoluistelussa tai moottoriurheilussakin, ei lahjakkuus riitä mihinkään, on oltava valtavasti rahallisia resursseja tai muuten voit vain haaveilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jääkiekko on siitä aika mielenkiintoinen laji, että lapsena ja nuorena sen harrastaminen maksaa paljon mutta aikuisille ainakin varusteet maksetaan, jos pelaa sarjatasolla. Luonnollisesti en tietenkään tarkoita mitään liigaa tai mestistä, vaan alempia sarjatasoja.
NHL on tietysti sitten kokonaan toinen tarina mutta joskus sitä miettii, että jos jokainen Suomen nhl-pelaaja antaisi vaikka 10 000 euroa (joka on heille ihan pikkuraha) saataisiin junioritason jääkiekon harrastaminen lähes ilmaiseksi Suomessa.
Jos jokainen suomalainen NHL-pelaaja, joita on noin 45 antaisi 10 000 euroa, joka jaettaisiin 75 000 alaikäisen harrastajan kesken, jokainen saisi noin kuusi euroa.
Tämä. Jos tuon 75,000 junnun harrastaminen (ka 6000€/vuosi) haluttaisiin rahoittaa vain NHL-pelaajien lahjoituksilla, pitäisi jokaisen suomalaisen NHL-pelaajan lahjoittaa tarkoitukseen 10 miljoonaa euroa, joka vuosi. Ja jos ei jollekin ollut selvää, he eivät edes tienaa tuollaisia summia per vuosi vaikka lahjoittaisivat aivan koko tilipussinsa verojen ja agenttipalkkioiden jälkeen ja asuisivat itse sillan alla.
Onpa harmi, että tuli valittua noin kallis harrastus ja vielä molemmat lapset sitä innostuivat jatkamaan. Oletko ollut yhteydessä seuraan, löytyisikö jotain helpotusta maksuihin? Tai jokin järjestö tukemaan?
Jos sukulaiset ja kummit tapaavat antaa lahjoja, voisiko jatkossa lahjaksi saada tukea harrastukseen?
Kyllä ton ikäisten lasten moraalisen n jo ymmärettävä jos sanotaan ettei vanhemmilla ole rahaa maksaa jääkiekkoharrastusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten on hyvä oppia vastoinkäymisiä ja rahan arvo.
Tuosta olen samaa mieltä, vanhempi lapsi saisi jo ensi kesänä hakea töihin.
Ap
Kai tajuat että ne on sit lapsen rahoja eikä sun rahojas? Sun kuuluu maksaa lasten eläminen kuten tähänkin asti koska elatusvelvollisuus on sulla oli lapsella rahaa tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä erilaisia järjestöjä olemassa vähävaraisten perheille, jotta lapset saa harrastaa samoja juttuja kuin muutkin...
En tiedä paljonko järjestöt myöntävät avustusta, mutta täydentävä toimeentulotuesta saa 400 € vuodessa ainakin Kuopion seudulla. Tuolla summalla harrastaa lätkää about kuukauden ajan. En tiedä sitten saako pääkaupungiseudulla vastaavaa tukea enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen jo vuosia hommannut rahat harrastusmaksuihin kirppismyynnillä.
Aikamoinen läjä saisi olla kyllä arvokasta tavaraa kertynyt, että sitä kirpparilla myymällä maksettaisiin vuodesta toiseen 1000 €/kk (12,000 €/vuodessa!) lätkäharrastusta, koska sen verran siihen kahdelle pojalle menisi.
Et kyllä saa menemään 500 euroa kuussa per lapsi!! Tiedän, olen lätkäjunnujen mummi.
Hyvässä seurassa ja lahjakkailla pelaajilla, jotka eivät ole enää ihan nuoria, 500 ei riitä edes peleihin, saati harkkoihin, kuljetuksiin ja seuramaksuihin.
Lapseni pelaavat Helsingissä huippuvalmentajien ohjaamina ja kuuluisassa seurassa ja edes tonni ei riitä. Jossain Peräjoen Kiekon höntsäjoukkueessa nuorena junnuna voi päästä vielä halvalla.
Peräjoelta on huonot todennäköisyydet päästä NHL:n.
Kyllä NHL:ssä pelaa ihan niitä Peräjoen kasvattejakin, toki jossain vaiheessa he siirtyy isompiin seuroihin. Lisäksi kuinka monen kohdalla se NHL on mikään oikea tavoite missään vaiheessa, vain harvojen. Oikeastaan aika kummallista jos harrastukseen lähdetään sillä ajatuksella että pitäisi tulla ammattilaiseksi siinä... Tuon ikäisistä lapsista varmasti jo tietää onko heissä ainesta huipulle vai ei. Jos olisi, niin tilanne ois varmaan vähän erilainen.
Miten elämän tosiasiat ovat nykyään näin kateissa lapsilta ja vanhemmilta.
80-90 luvulla varakkaiden lapset kävivät usein laskettelemassa Köyhempien lapset ymmärsivät ettei siihen ole varaa kun vanhemmat selittivät asian.
Mutta on sanottava ettei esim. yleisurheilu, uinti, koulun salissa pidetyt kerhot, kamppailulajit. Maksaneet tuolloin kuin lähinnä nimellisiä summia.
Nykyään on joka lajiin pesiytynyt näitä oikeaa työtä vältteleviä ammattivalmentajia. Kasarilla olisi herättänyt myötähäpeää jos joku olisi aikuisten kesken kertonut olevansa junnujen ammattivalmentaja.
Voi sitä lätkää pelata siinä koulun kentälläkin ilman maksuja. Noin ei jää ihan paitsi kiekkoilusta.
Naapuruston kakarat mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Onpa harmi, että tuli valittua noin kallis harrastus ja vielä molemmat lapset sitä innostuivat jatkamaan. Oletko ollut yhteydessä seuraan, löytyisikö jotain helpotusta maksuihin? Tai jokin järjestö tukemaan?
Jos sukulaiset ja kummit tapaavat antaa lahjoja, voisiko jatkossa lahjaksi saada tukea harrastukseen?
Tosiasioiden tunnustaminen on nyt paras vaihtoehto. Lätkän pelaaminen nen joka nielee perheen ruokarahatkin ei ole mikään välttämättömyys poikien tulevaisuuden kannalta. Älkää edes tarjotko vaihtoehdoksi sukulaisilta keejäämistä. Lasten harrastusmaksut ovat vanhempien asia. Tosiasiat on paras tunnustaa ajoissa ennen kuin on sotkettu oma ja muiden talous.
Jonkun asiantuntevan konsultin pitäisi lähteä perkkaamaan jääkiekkoseurojen kulurakennetta. Mihin ihmeeseen se kaikki juniorien vanhempien maksama raha oikein menee? Kuinka suuri osa siitä käytetään muuhun kuin juniorien omaan toimintaan, esimerkiksi seuran edustusjoukkueen rahoittamiseen?
Eläkkeitä maksetaan 34,9
Tämä on eläkeläisten maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä lapsia?
Ja mitkä harrastuksetPojat 14 v ja 10 v. Jääkiekkoa ovat pelanneet.
Ap
Maksaako jääkiekon pelaaminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä että joku sun kaveri soittaa sulle (silloin kun lapset ovat kotona) ja esittää velkojaa/pankin virkailijaa/ulosottomiestä. Pyydä joustoa ja ymmärrystä ja korosta, miten kämppä menee kohta alta ja ei ole enää rahaa ruokaan. Vähän itkua tirautat päälle!
Voin kertoa, että sen jälkeen lapsilla ääni muuttuu kellossa, tulevat sun luo ja sanovat "en tarvitse uusia vaatteita, mun ei tarvitse syödä niin paljoa" jne. Kokemuksesta tiedän, että toimii. Tiiän ap että se kitinä on perseestä, meillä se väheni 90 %.
Tää on mun lemppari. Oli todella antoisaa jo pienestä pitäen tietää rahan arvo, toimia psykologina ja stressata itku kurkussa vanhempien raha-asioita.
Kiitos vanhemmilleni.
Lasten EI KOSKAAN pitäisi joutua tällaiseen tilanteeseen.
Itse olen perustellut kaikkia säästötoimia muulla kuin rahalla, vaikka perimmäinen syy on saattanut usein olla juurikin raha. Eteenkin nykynuorille kierrätys ja tavaroiden kuluttaminen loppuun on todella helppoa perustella oman rahan säästämisen sijaan ympäristön ja luonnonvarojen säästämisellä. Näin meistä on tullut hyvin, hyvin ympäristötietoinen perhe. 😁
No ei sitä nyt sentään ihan ääripäihin tarvitse vetää. Lapset ei saa joutua kantamaan huolta perheen pärjäämisestä (eli tuo esimerkki on tosiaan aivan väärin toimittu), mutta kyllä lapsille voi ja on hyväkin puhua taloudellisista realiteeteista ja siitä ettei rahat vaan riitä kaikkeen mitä sattuu haluamaan.
Se mitä aikuiset kertovat taloudellisista realiteeteista lapsille voi olla aivan eri asia mitä lapset kuulevat.
Tätini kertoi aikoja sitten, kuinka hän yritti aina lapsilleen kertoa, että kaikkeen mitä haluaa ei ole aina varaa, eli talouden realiteeteista, jne. Kului muutama vuosi ja nuorimmainen meni kouluun. Koulusta tullessaan hän eräänä päivän silmät pyöreinä kertoi äidilleen, että "tiedätkö äiti, maailmassa on jopa meitäkin köyhempiä perheitä". Tädilleni lapsensa sanat olivat julma herätys siihen, että lapsi oli kuullut aivan eri asian mitä hän oli kertonut. Suvun sisällä tarina myöhemmin nauratti, sillä todellisuudessa tätini perhe oli keskimääräistä varakkaampi perhe.
Omkohtaisesti tämä sama asia tuli eteeni, kun viime talvena minun ja mieheni jatkuva sähkönhinnan kauhistelu aiheutti perheemme teinille aidon huolen ja stressin siitä, että meidän perhe ei tule selviämään kuluvasta talvesta taloudellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö muka muusta voi säästää?
Oikeastaan ei. En ala puolittamaan vessapaperirullia tai tekemään mitään älytöntä, joka säästää 5€ kuukaudessa. Sieltä on leikattava, missä on isot kuluerät.
ApJa parin vuoden päästä tulee stoppi pelaamiseen, kun murrosikä ohi, taidot ei kehity ja taidottomien "peliura" päättyy muutenkin. Kaikista ei tule ammattilaisia.
Tämä toimii myös perusteluna vastakkaiselle näkemykselle, eli pari vuotta tulisi vanhemman eteenkin teinin kohdalla sinnitellä, jotta se "peliura" loppuisi ns. luonnollisesti omasta (ja valmentajan) päätöksestä.
Köyhien lapset voi leikkiä vaikka kivillä tai kepeillä.
Ei kaikkien ole tarkoituskaan harrastaa kunnollisia lajeja.
T.akateeminen,hyvästä suvusta.
Vierailija kirjoitti:
Melkoisen kylmiä vanhempia täällä. Ei ihme, että lasten ja nuorten pahoinvointi lisääntyy.
Lasten harrastuksiin rahat haetaan vaikka marjametsästä.
Onneksi olkoon kun yrität hakea metsästä kahden pojan jääkiekkoharrastuksen rahoittamiseen tarvittavan määrän marjoja.
Vierailija kirjoitti:
Eikä isä tai isän joku sukulainen voi maksaa?
Muuten, miettikää tätä:
Miltä tuntuu jos joku on lahjakas johonkin mutta ei voi harrastaa koska köyhästä perheestä!
Minusta se tuntuu pahalta.Sitten rikkaat ja sellaisetkin, jotka rikastuneet toisten siivellä,jne, maksavat kyllö aivan kaiken omilleen, vaikka olisivat lähes lahjattomia.
Olen köyhä, onnekseni pari älyköstä lasta, joille riitti älypelien ostot, technic Legot, shakki, sudokut, kirjallisuus, matikkakerho jne, eli harrastukset pystyin juuri ja juuri lapsilisällä ostamaan.
No veikkaus antoi kerran 6000€ ja ostin heille kaikki mitä halusivat ja vein sen yhden kerran laskettelemaan jne. Oli kiva lapsuus, annoin paljon aikaa. Ja virikettä. Ja autoa ei olut, joten liikutiin eikö ole ole ylipainoa eikä diabetesta.
Sellaista se elämä on ja on aina ollut. Omassa nuoruudessa 80-luvulla melkein kaikki muut luokallani harrastivat laskettelua ja muita rikkaiden harrastuksia, minä en koska ei ollut varaa. Harrastin musiikkia ja siitä tuli minulle jopa työ. Vanhempani tekivät parhaansa ja mulla oli ihan hyvä lapsuus, vaikka eli ollutkaan kaikkea mitä muilla.
Oli jopa auto, mutta ei diabetesta.
Tietenkin kiukuttelevat, niinhän aikuisetkin tekevät. Koko ajan, eri asioista, eri medioissa. Ei saa poistaa sitä ja sitä etua tai tukea, ei saa verottaa enempää, ei saa yhtään mitään tehdä kenenkään saavutetuille eduille.