Ilmoitin lapsille, että harrastukset loppuvat rahapulan takia, nyt saan kauheaa huutoa
Jumaliste, minä teen kaikkeni, että olisi ruokaa pöydässä ja hyvä olla. Mitä mä saan kuulla: kiukuttelua ja ovien paiskontaa. Korkojen ja elinkustannusten nousun takia täytyy alkaa säästämään, ei ole vaihtoehtoa. Millä näille saisi taottua järkeä päähän? Kadulle ei ole varmaan kiva mennä.
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
On järjestöjä, jotka sponssaavat vähävaraisille harrastusmaksuja. Otapa ap selvää näistä.
Silloin kun oma lapseni pelasi jääkiekkoa, oli jotain tuollaista avustusta. Ota selvää niistä ensin ennen kuin ilmoitat lopettamisen saman tien. Muistaakseni jostakin jääkiekkoliiton sivulta löytyi tietoa.
Toivottavasti tämä on provo, mutta ehkä tästä ketjusta saa vinkkejä joku tuossa tilanteessa oleva.
Vie marjametsään aamulla ja nouda illalla, eväät mukaan. Myymällä marjat voivat tienata harrastusrahoja.
Mitä se harrastus maksaa? Saako siihen jotain tukea? Istut lasten kanssa alas ja mietitte miten voisivat auttaa tienaamaan ne rahat. Lähinnä siis jos puuttuu satanen, niin voisivat alkaa vaikka mainoksia jakaamaan kattaakseen kustannukset. Jos enemmän, sitten heidän on ymmärrettävä ettei voi jatkaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä lapsia?
Ja mitkä harrastuksetPojat 14 v ja 10 v. Jääkiekkoa ovat pelanneet.
Ap
Eli syrjäytyneitä amiskloppeja tulossa. Nyt joku älyä levittävä harrastus kehiin ja äkkiä.
Shakin opettelu on pitkässä juoksussa paljon järkevämpää. Lauta ja nappulat irtoaa hyvinkin edullisesti.
Elämä on. Mekin jouduttiin lopettamaan lasten musiikkiharrastus. Kun ei ole rahaa, ei ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Jääkiekko on järkyttävän kallis harrastus ja 15 vuotiaasta eteenpäin maksut vain nousee. Kk-maksu voi olla jopa 500 euroa. Olen itse yhden pojan jääkiekon maksanut yksinhuoltajana ja rahaa on palannut kymmeniä tuhansia.
Voisiko salibandystä löytyä ap:n pojille uusi laji? Se on huomattavasti halvempaa.
Eipä muuten ole, kk-maksu voi olla 300-800e
Oikeaan in hyvä oppia priorisoimaan ja miettiä arvoja uudelleen. On selvää jos talous on tiukilla, niin harrastukset sen mukaisia -ilmaisiakin löytyy tai ainakin paljon edullisempia. Lapset oppivat myös elämän realiteetteja. Myös voi tienata nuoret itse lisää omaa käyttörahaa..esim. mustikoita ja sieniä keräämällä, lehtiä jakamalla...voihan sitä vaikka ruveta lenkittämään koiria tms. Sellaisia juttuja moni muukin nuori tekee tienatakseen lisää rahaa.
Vähän julman kuuloista. Siis jos on pakko lopettaa kallis harrastus, niin sitten tottakai on, mutta mielestäni tuon ikäisten kohdalla pitää ymmärtää harmistuskin. Lasta pitää joo opettaa ymmärtämään raha-asioita, mutta ei niistä pidä lapsille tulla stressi ja lapsen ottaa niistä vastuuta. Työt tuon ikäiselle taas; eipä ole enää vuosikausiin ainakaan omalla paikkakunnalla ollut alaikäisille juurikaan töitä tyrkyllä, vaikka olisi kuinka aktiivisesti etsinyt. Ajat tämän osalta ovat todellakin toisenlaiset, kuin omassa nuoruudessani.
Ainakin Hopelta pystyi jossain vaiheessa hakemaan tukea lasten harrastuksiin; kannattaa selvittää, onko tällaista tukea vielä saatavilla. Tämä siis siinä tapauksessa, että lapset ovat oikeasti motivoituneita harrastamaan. Jos jotain rahaavievää harrastaa, niin tottakai saa sitten vastineeksi vanhempi vaatia, että harrastus otetaan vakavissaan. Enkä tarkoita tällä sitä, että pitää olla tulevaa NHL- tasoa, mutta että mukisematta mennään treeneihin jne.
Vierailija kirjoitti:
Melkoisen kylmiä vanhempia täällä. Ei ihme, että lasten ja nuorten pahoinvointi lisääntyy.
Lasten harrastuksiin rahat haetaan vaikka marjametsästä.
Tiedätkö mitä jääkiekkoharrastus maksaa? Ja maksut lisääntyvät vuosi vuodelta.
Vierailija kirjoitti:
Mutta pääasia, että rahat riittää kaljaan, röökiin ja mutsin tekoripsiin ja -kynsiin, eiks niin? Muutama uusi leimakin iholle olis kiva.
Sinulla itselläsi varmaan riittää mutta ei meillä läheskään kaikilla muilla. Eikä edes haluttaisi noita vaikka rahat riittäisivätkin.
Ihan normaali reaktio että lapsia ketuttaa rakkaan harrastuksen päättyminen. Ymmärrän hyvin ettei tuon ikäisen tunnesäätelytaidot ole sillä tasolla että osaisi rakentavasti suhtautua asiaan.
Istuisin lasten kanssa alas ja näyttäisin käytännössä paperilla tämän hetken taloustilanteen ja sen miten paljon esimerkiksi asumisen ja ruuan hinta on noussut. Ja antaisin lapselle aikaa käsitellä asia. Sanoisin myös että katsotaan sopivan paikan tullen edullisempia sopivia harrastuksia. Se että lapset kiukkuaa on ihan tavallista ja kuuluu asiaan, kuten myös se että elämässä on pettymyksiä ja aina ei saa kaikkea mitä haluaa. Se on tärkeä opetus tulevaa elämää varten.
Minusta olisi myös tyhmää laittaa tosi iso osa perheen nettotuloista harrastusmenoihin joten ihan hammasta purren ja väkisin ei kannata yrittää kustantaa lapsen harrastuksia jos muitakin rahareikiä löytyy.
Näytä niille Sanna Marinin kuvaa ja sano että hänen johtama edellinen hallitus on syypää siihen että ihmisillä ei ole varaa enää harrastaa niin ymmärtävät kyllä asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkoisen kylmiä vanhempia täällä. Ei ihme, että lasten ja nuorten pahoinvointi lisääntyy.
Lasten harrastuksiin rahat haetaan vaikka marjametsästä.
Tiedätkö mitä jääkiekkoharrastus maksaa? Ja maksut lisääntyvät vuosi vuodelta.
Meillä ei tuollaista väkivaltaista kontaktilajia edes annettaisi harrastaa.
Minä en periaatteestakaan maksaisi jalkapalloa tai jääkiekkoa, koska urheiluseurat rahastavat junioreilla sitä ankarammin, mitä menestyvämpi seura aikuisten tasolla on. Tälläkin palstalla seurojen aktiivit ovat myöntäneet asian, ja harrastamisen kustannukset ovat räjähtäneet 20 vuodessa.
Sen sijaan maksan mielelläni ja suorastaan kiitollisena lasteni musiikkiopiston, jota toki valtio ja kuntakin tukevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jääkiekko on järkyttävän kallis harrastus ja 15 vuotiaasta eteenpäin maksut vain nousee. Kk-maksu voi olla jopa 500 euroa. Olen itse yhden pojan jääkiekon maksanut yksinhuoltajana ja rahaa on palannut kymmeniä tuhansia.
Voisiko salibandystä löytyä ap:n pojille uusi laji? Se on huomattavasti halvempaa.
Eipä muuten ole, kk-maksu voi olla 300-800e
Mikä siinä noin paljon maksaa? Jääkiekossa hinta tulee etupäässä jääajasta, koulun jumppasalin iltavuokra taas on vain korkeintaan kymppejä tunnilta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen jo vuosia hommannut rahat harrastusmaksuihin kirppismyynnillä.
Okei, eli tuhlaat ensin rahaa turhaan roinaan ja sitten myyt ne eteenpäin, vai onko sulla esim. useampia kuolinpesiä, mitä vuosikausia myydä?
Sille on syynsä miksi en valinnut lapsille kalliita harrastuksia.
RoKissa kauden yhteenlasketut seura-, varuste- ja matkakulut ovat noin 1 100 euroa, kun taas HIFK:ssa ja KalPassa samat kustannukset ovat 5 500 eurosta ylöspäin.
Helsingissä, Kuopiossa ja Lahdessa vanhemmilta on siis löydyttävä kuukausittain noin 500 euroa, jotta junioripojan pelaaminen onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Sille on syynsä miksi en valinnut lapsille kalliita harrastuksia.
RoKissa kauden yhteenlasketut seura-, varuste- ja matkakulut ovat noin 1 100 euroa, kun taas HIFK:ssa ja KalPassa samat kustannukset ovat 5 500 eurosta ylöspäin.
Helsingissä, Kuopiossa ja Lahdessa vanhemmilta on siis löydyttävä kuukausittain noin 500 euroa, jotta junioripojan pelaaminen onnistuu.
Tämän päälle tulevat vielä varustekulut, joihin kenttäpelaajilla menee 500–1000 euroa kaudessa, sekä mailakulut, jotka saattavat niin ikään olla 500–1000 euroa kaudessa.
Olen syntynyt -89 ja lapsuudessani ei ollut yhtään maksullista harrastusta ja ihan kivaa oli. En ymmärrä miksi nykynuorilla pitää aina olla jotain kalliita harrastuksia? Onneksi itselläni ei ole lapsia. Tämäkin ketju taas saa perheelömän näyttämään ahdistavalta, lapset itsekkäiltä ja vanhempien pitää uhrata kaikki. Eikö nykylapsilla ole mitään empatiaa eikä mielikuvitusta?
Mistä päättelet että ap on äiti? Kielenkäytön perusteella veikkaisin melkein enemmän isäksi.