Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmoitin lapsille, että harrastukset loppuvat rahapulan takia, nyt saan kauheaa huutoa

Vierailija
10.08.2023 |

Jumaliste, minä teen kaikkeni, että olisi ruokaa pöydässä ja hyvä olla. Mitä mä saan kuulla: kiukuttelua ja ovien paiskontaa. Korkojen ja elinkustannusten nousun takia täytyy alkaa säästämään, ei ole vaihtoehtoa. Millä näille saisi taottua järkeä päähän? Kadulle ei ole varmaan kiva mennä.

Kommentit (209)

Vierailija
81/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae joltain järjestöltä apua! Niiltä jotka tukevat lasten harrastuksia,

Vierailija
82/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä isä tai isän joku sukulainen voi maksaa?

Muuten, miettikää tätä:

Miltä tuntuu jos joku on lahjakas johonkin mutta ei voi harrastaa koska köyhästä perheestä!

Minusta se tuntuu pahalta.

Sitten rikkaat ja sellaisetkin, jotka rikastuneet toisten siivellä,jne, maksavat kyllö aivan kaiken omilleen, vaikka olisivat lähes lahjattomia.

Olen köyhä, onnekseni pari älyköstä lasta, joille riitti älypelien ostot, technic Legot, shakki, sudokut, kirjallisuus, matikkakerho jne, eli harrastukset pystyin juuri ja juuri lapsilisällä ostamaan.

No veikkaus antoi kerran 6000€ ja ostin heille kaikki mitä halusivat ja vein sen yhden kerran laskettelemaan jne. Oli kiva lapsuus, annoin paljon aikaa. Ja virikettä. Ja autoa ei olut, joten liikutiin eikö ole ole ylipainoa eikä diabetesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä isä tai isän joku sukulainen voi maksaa?

Muuten, miettikää tätä:

Miltä tuntuu jos joku on lahjakas johonkin mutta ei voi harrastaa koska köyhästä perheestä!

Minusta se tuntuu pahalta.

Sitten rikkaat ja sellaisetkin, jotka rikastuneet toisten siivellä,jne, maksavat kyllö aivan kaiken omilleen, vaikka olisivat lähes lahjattomia.

Olen köyhä, onnekseni pari älyköstä lasta, joille riitti älypelien ostot, technic Legot, shakki, sudokut, kirjallisuus, matikkakerho jne, eli harrastukset pystyin juuri ja juuri lapsilisällä ostamaan.

No veikkaus antoi kerran 6000€ ja ostin heille kaikki mitä halusivat ja vein sen yhden kerran laskettelemaan jne. Oli kiva lapsuus, annoin paljon aikaa. Ja virikettä. Ja autoa ei olut, joten liikutiin eikö ole ole ylipainoa eikä diabetesta.

Lapset siis jo kolmikymppisiä, hyvissä ammateissa.

Vierailija
84/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen maailman ongelmia.

Vierailija
85/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkiekko on siitä aika mielenkiintoinen laji, että lapsena ja nuorena sen harrastaminen maksaa paljon mutta aikuisille ainakin varusteet maksetaan, jos pelaa sarjatasolla. Luonnollisesti en tietenkään tarkoita mitään liigaa tai mestistä, vaan alempia sarjatasoja.

NHL on tietysti sitten kokonaan toinen tarina mutta joskus sitä miettii, että jos jokainen Suomen nhl-pelaaja antaisi vaikka 10 000 euroa (joka on heille ihan pikkuraha) saataisiin junioritason jääkiekon harrastaminen lähes ilmaiseksi Suomessa.

Vierailija
86/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille joku sugardaddy rahoittamaan harrastukset.

Vierailija
87/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jääkiekko on siitä aika mielenkiintoinen laji, että lapsena ja nuorena sen harrastaminen maksaa paljon mutta aikuisille ainakin varusteet maksetaan, jos pelaa sarjatasolla. Luonnollisesti en tietenkään tarkoita mitään liigaa tai mestistä, vaan alempia sarjatasoja.

NHL on tietysti sitten kokonaan toinen tarina mutta joskus sitä miettii, että jos jokainen Suomen nhl-pelaaja antaisi vaikka 10 000 euroa (joka on heille ihan pikkuraha) saataisiin junioritason jääkiekon harrastaminen lähes ilmaiseksi Suomessa.

Joko yliarvioit suomalaisten NHL pelaajien määrän tai aliarvioit jääkiekon kustannukset.

Vierailija
88/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On järjestöjä, jotka sponssaavat vähävaraisille harrastusmaksuja. Otapa ap selvää näistä.

Vierailija
89/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä teet? Entä lasten isät?

Vierailija
90/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydä että joku sun kaveri soittaa sulle (silloin kun lapset ovat kotona) ja esittää velkojaa/pankin virkailijaa/ulosottomiestä. Pyydä joustoa ja ymmärrystä ja korosta, miten kämppä menee kohta alta ja ei ole enää rahaa ruokaan. Vähän itkua tirautat päälle!

Voin kertoa, että sen jälkeen lapsilla ääni muuttuu kellossa, tulevat sun luo ja sanovat "en tarvitse uusia vaatteita, mun ei tarvitse syödä niin paljoa" jne. Kokemuksesta tiedän, että toimii. Tiiän ap että se kitinä on perseestä, meillä se väheni 90 %.

Itse asiassa ei hassumpi idea. Ehkä pieni "palautus maanpinnalle" tekisi ihan hyvää. Jospa arvoataisivat sitten enemmän sitä mitä on.

Ap

Älä valehtele lapsille.

Kerro miten asiat ovat ja ehdota että pojat miettisivät miten voisivat vähän kerätä rahaa itse. Pihatöitä, siivoamista, mainnosten jakamista ym

Avaatko, miten 10v ja 14v voivat tienata pihatöillä ja siivoamisella?

Vierailija
91/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko ostaa vaikka halvempaa ruokaa? Halvempi asunto?

Opetan lapsille etteivät ikinä äänestä Kokoomusta ja perussuomalaista. Luen uudet leikkauslistat. Niistä moni kohdistuu meidän perheeseen.. Samalla kerron että ollaan niin eriarvoisessa samassa että on perheitä joihin ei leikkaukset kohdistu... 👍👍👍👍👍👍👍

Tämä. Ei mikään taho tms. Kannata kysellä miksi lapsia ei nykyään tehdä...

Vierailija
92/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain harrastaa 1960-luvun Kainuussa kävelyä, pyöräilyä ja hiihtoa kouluun, joka oli 6 km:n päässä. Parin vuoden päästä tuli koulukuljetus 1,5 km:n päähän. Se oli juhlaa. Kesällä sai uida ja pyöräillä, kun itse hankin pyörän taimia istuttamalla. Mikä voi olla vaikeaa noissa harrastuksissa?

Minulla samanlainen 60-l lapsuus. Leikittiin ulkoleikkejä, retkeiltiin, kesällä uitiin, talvella hiihdettiin. Lähistöllä asui paljon samanikäisiä kavereita. Lapset saivat kulkea aika vapaasti. Kaikki oli tosi hyvin, kun ei tiennyt paremmasta?

Kyllä sitä sai olla kouluun mennessä iloinen, kun liikuntatunnit olivat helppoja. En ollut tippaakaan kömpelö ja kaikki liikuntatuntien pelit osasin jo. Toiset ei edes osanneet luistella. Istuivat vaan lämpimässä kopissa valittamassa, että varpaat jäätyy tai ei ollut luistimia. Opettaja laittoi ne sitten kävelemään luistelukentän ympäri. Pakkasraja oli -15 C.

Lisäksi nyt vanhana on vieläkin kovat luut, kun saivat tarpeeksi iskuja lapsuuden ja nuoruuden leikeissä ja liikkumisissa. Ainakaan vielä ei ole osteoporoosia. Silloin ei keskitytty vain yhteen liikuntalajiin harrastuksen merkeissä. Oli kunnia-asia osata kaikkea, mitä kaveritkin. Eipä kiusattu koulussa.

Vierailija
93/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen jo vuosia hommannut rahat harrastusmaksuihin kirppismyynnillä.

Mitä hemmettiä sä myyt siellä? Ostat ensin kaupasta ja myyt puoleen hintaan kirpparilla? Pernettoa tuo tuottaa. Ala itse ostamaan vaan tarpeeseen ja etsi käytettyänä.

Vierailija
94/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä lapsia?

Ja mitkä harrastukset

Pojat 14 v ja 10 v. Jääkiekkoa ovat pelanneet.

Ap

Eli syrjäytyneitä amiskloppeja tulossa. Nyt joku älyä levittävä harrastus kehiin ja äkkiä.

Vierailija
95/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki luotollinen Visa tai joustokeulat. Maksat joka kuukausi lyhennystä.

Vierailija
96/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esitä vaihtoehdoiksi jokin muu halvempi harrastus. Jääkiekosta säästyy varmasti Sievinen summa ja jotain halvempaa voi tarjota tilalle.

Lasten on vaikea hyväksyä taloudelliseen tilanteeseen tullutta muutosta tai edes sitäkään, ettei rahat riitä kaikkeen. Painetta saada sitä sun tätä kalliista puhelimista lähtien tulee paljon myös kavereilta.

Onhan toi vähän raskasta kun tietää tekevänsä kaikkensa lapsien vuoksi ja raataa päivästä toiseen.

Lapset nyt kitisevät ja kiukuttelevat aikansa jos asiat ovat kovin tärkeitä heille.

Jaksamista.

Harrastus on minun mielestäni aika lailla eri kategoriassa mitä kallis elektroniikka tai vaikka merkkivaatteet. Jälkimmäisistä lapset voivat luopua, vaikka kuinka kitisisivät. Ennemmin söisin itse vaikka pelkkää kaurapuuroa, kun luopuisin lasten harrastuksista.

Tämä. Mahtaakohan kaikki tähän ketjuun vastanneet sitä, että harrastuksessa kyse on ennen kaikkea kaveriporukkkaan kuulumisesta, ei niinkään harrastuksesta? Tämän vuoksi lasten jo olemassa olevat harrastukset tulisi olla se vihon viimeinen säästökohde.

No eikös ap sanonutkin että on? Tähän saakka on jotenkin pärjätty mutta nyt tuli siinä vastaan. Ei sitä loputtomiin voi säästää muualta.

Toisaalta ei lapsia voi siitä syyttää että kiukuttelevat. Ei lasten tarvitse kantaa taloudellista vastuuta ja osata olla kiitollisia katosta pään päällä ja ruuasta lautasella. Mutta tuon ikäiselle voisi lyödä ihan suorat laskelmat pöytään että paljonko rahaa tulee ja paljonko sitä menee, niin ensi kiukun jälkeen he ymmärtää kyllä.

Vierailija
97/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkoisen kylmiä vanhempia täällä. Ei ihme, että lasten ja nuorten pahoinvointi lisääntyy.

Lasten harrastuksiin rahat haetaan vaikka marjametsästä.

Jääkiekko on kalleimmasta päästä lasten harrastuksia ja jo ennen kulujen nousua ollut keskustelua miten laji karkaa kohta jo keskiluokankin ulottumattomiin. 

Vierailija
98/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydä että joku sun kaveri soittaa sulle (silloin kun lapset ovat kotona) ja esittää velkojaa/pankin virkailijaa/ulosottomiestä. Pyydä joustoa ja ymmärrystä ja korosta, miten kämppä menee kohta alta ja ei ole enää rahaa ruokaan. Vähän itkua tirautat päälle!

Voin kertoa, että sen jälkeen lapsilla ääni muuttuu kellossa, tulevat sun luo ja sanovat "en tarvitse uusia vaatteita, mun ei tarvitse syödä niin paljoa" jne. Kokemuksesta tiedän, että toimii. Tiiän ap että se kitinä on perseestä, meillä se väheni 90 %.

Tää on mun lemppari. Oli todella antoisaa jo pienestä pitäen tietää rahan arvo, toimia psykologina ja stressata itku kurkussa vanhempien raha-asioita. 

Kiitos vanhemmilleni.

Lasten EI KOSKAAN pitäisi joutua tällaiseen tilanteeseen.

Itse olen perustellut kaikkia säästötoimia muulla kuin rahalla, vaikka perimmäinen syy on saattanut usein olla juurikin raha. Eteenkin nykynuorille kierrätys ja tavaroiden kuluttaminen loppuun on todella helppoa perustella oman rahan säästämisen sijaan ympäristön ja luonnonvarojen säästämisellä. Näin meistä on tullut hyvin, hyvin ympäristötietoinen perhe. 😁

No ei sitä nyt sentään ihan ääripäihin tarvitse vetää. Lapset ei saa joutua kantamaan huolta perheen pärjäämisestä (eli tuo esimerkki on tosiaan aivan väärin toimittu), mutta kyllä lapsille voi ja on hyväkin puhua taloudellisista realiteeteista ja siitä ettei rahat vaan riitä kaikkeen mitä sattuu haluamaan.

Vierailija
99/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytön ajatus pelotella lapsia ulosottomiehelle valesoitolla. Ihan voi vaan heidän rauhoituttua istuttaa heidät alas ja kertoa että äiti tienaa kuukaudessa tämän verran, siitä x euroa menee asuntoon, y euroa ruokaan, z euroa autoon joka on välttämätön että äiti pääsee töihin mistä tää raha tulee. Ja kulujen jälkeen jää tämän verran mikä ei riitä jääkiekkoon. Voit toki muös ehdottaa jos on realistinen mahdollisuus muuttaa vaikka halpaan kaksioon ja jatkaa harrastusta (jos tämä olisi sinulle itsellesi ok ja taloudellisesti toteutettavissa) vai haluavatko mieluummin lopettaa. Tai sitten vaan näytät että kun ei riitä niin ei riitä. Ja voit ehdottaa halvempia harrastuksia. Kerro m6ös että ymmärrät että heitä harmittaa mutta sinuakin harmittaa ja sinulle rähjääminen ei muuta tilannetta. Isommalle voi jo ehdottaa jotain lehdenjakoa, koiranulkoilutust tms jos haluaa tienata itse rahaa.

Vierailija
100/209 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä lapsia?

Ja mitkä harrastukset

Pojat 14 v ja 10 v. Jääkiekkoa ovat pelanneet.

Ap

Nyt kaikki kummit, mummit ja muut mahdolliset tukijoukot rahoittamaan harrastusta. Jos mahdollista, vaihto halvempaan joukkueeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi