Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmoitin lapsille, että harrastukset loppuvat rahapulan takia, nyt saan kauheaa huutoa

Vierailija
10.08.2023 |

Jumaliste, minä teen kaikkeni, että olisi ruokaa pöydässä ja hyvä olla. Mitä mä saan kuulla: kiukuttelua ja ovien paiskontaa. Korkojen ja elinkustannusten nousun takia täytyy alkaa säästämään, ei ole vaihtoehtoa. Millä näille saisi taottua järkeä päähän? Kadulle ei ole varmaan kiva mennä.

Kommentit (209)

Vierailija
61/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkiekkoa voi harrastaa koko kauden parilla sadalla eurolla jos ei tarvitse sarjapelejä ja hienoimpia varusteita.

Vierailija
62/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkiekko on järkyttävän kallis harrastus ja 15 vuotiaasta eteenpäin maksut vain nousee. Kk-maksu voi olla jopa 500 euroa. Olen itse yhden pojan jääkiekon maksanut yksinhuoltajana ja rahaa on palannut kymmeniä tuhansia.

Voisiko salibandystä löytyä ap:n pojille uusi laji? Se on huomattavasti halvempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lopetettiin jalkapallo. Olisi tullut ihan järjettömät matkat kuskata harkkoihin ja kaikki kallistui liian rajusti. Lapsella on kyllä kaksi mieleistä, edullisempaa harrastusta.

On eri asia lopettaa yksi kolmesta harrastuksesta.

Nyt vaan hankkimaan halvempia harrastuksia tilalle.

Se teinin tulevaisuuden harrastus tulee melko varmasti olemaan kaupungilla pyöriminen ja pään sekaisin vetäminen eri aineilla.

Ei ole. Hänellä on kaksi harrastusta. Ei hän kylillä pyöri.

Ei vielä

Jalkapalloko sen olisi muka estänyt?

Vierailija
64/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan, että ap aukoo päätään lapsilleen ja syyllistää niin voisi pahoitella asiaa ja yhdessä miettiä lasten kanssa mitäharrastuksia nyt syksyllä alkaa.

Vierailija
65/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä että joku sun kaveri soittaa sulle (silloin kun lapset ovat kotona) ja esittää velkojaa/pankin virkailijaa/ulosottomiestä. Pyydä joustoa ja ymmärrystä ja korosta, miten kämppä menee kohta alta ja ei ole enää rahaa ruokaan. Vähän itkua tirautat päälle!

Voin kertoa, että sen jälkeen lapsilla ääni muuttuu kellossa, tulevat sun luo ja sanovat "en tarvitse uusia vaatteita, mun ei tarvitse syödä niin paljoa" jne. Kokemuksesta tiedän, että toimii. Tiiän ap että se kitinä on perseestä, meillä se väheni 90 %.

Tää on mun lemppari. Oli todella antoisaa jo pienestä pitäen tietää rahan arvo, toimia psykologina ja stressata itku kurkussa vanhempien raha-asioita. 

Kiitos vanhemmilleni.

Vierailija
66/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niille teineille tarvi alkaa vinoilemaan ja ilkeilemään. Riittää, kun istuttaa heidät pöydän ääreen, ja selittää, mistä ja kuinka paljon rahaa tulee, ja mitkä ovat pakolliset joka kuukausi toistuvat menot. Pakolliset asumiskulut, ruoka, työssäkäyntikulut jne. lasketaan yhteen, ja loppurahan pitää riittää yllätyksellisiin menoihin, mahdollisiin sairastumisiin ja harrastuksiin. Teini ymmärtää kyllä itsekin harrastamisen vaikeuden, jos harrastusmenot ovat niin suuret, että koko perheen pitää sitten elää kädestä suuhun. 

Toinen asia on sitten se, kuinka intohimoista, sitoutunutta ja tavoitteellista harrastaminen on. Jos nuori on todella lupaava ja motivoitunut, etsisin itse toisen työn rahoittaakseni sitä. 

Vierailija
67/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

212/216 | klo 22:20 | 18.7.2023

"Normaali ihminen ei jankkaa jokaiseen asiaan, että "tehty jo ei toiminut". Normaali ihminen jatkaa keskustelua kertomalla tarkemmin, miten heillä on tätä neuvoa x toteutettu ja mikä siinä on mennyt pieleen. Siitä sitten voidaan jatkaa keskustelua kehittelemään toimintatapaa toimivammaksi. Kukaan ei jaksa keksiä ideoita, jotka heti suoriltaan aina tyrmätään ilman minkään laista halua ottaa vastaan ideaa ja kehitellä sitä. Toimii niin tuotesuunnittelussa kuin av-palstallakin. Jos et ole halukas ottamaan vastaan neuvoja, älä tule niitä pyytämään."

Vierailija
68/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lopetettiin jalkapallo. Olisi tullut ihan järjettömät matkat kuskata harkkoihin ja kaikki kallistui liian rajusti. Lapsella on kyllä kaksi mieleistä, edullisempaa harrastusta.

On eri asia lopettaa yksi kolmesta harrastuksesta.

Nyt vaan hankkimaan halvempia harrastuksia tilalle.

Se teinin tulevaisuuden harrastus tulee melko varmasti olemaan kaupungilla pyöriminen ja pään sekaisin vetäminen eri aineilla.

Ei ole. Hänellä on kaksi harrastusta. Ei hän kylillä pyöri.

Ei vielä

Jalkapalloko sen olisi muka estänyt?

Minä puhun alkuperäisestä aiheesta, eli ap:n teinin jääkiekkoharrastuksesta, sinä ilmeisesti oman lapsesi jalkapallosta???

Vierailija
69/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saatiin harrastaa mitä haluttiin kunhan se ei vaan maksanut mitään. Ihmeotuksia nää nykyajan pennut kun niihin pitäis koko ajan käyttää rahaa.

Vierailija
70/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän huutavat ja paiskovat. Ihan hyvä vaan opettaa lapsille että maailma ei pyöri pelkästään heidän napansa ympärillä.

Vierailija
71/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa ei ole lasta. On vain trollin mielikuvitustarina lapsesta, johon mikään mitä kaikkensa uhraava äiti tekee ei tehoa. Aika naiivi saa olla, jos näihin tosissaan lankeaa.

Taasko tulit ulisemaan provosta? 

Vierailija
72/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan siis tuskin kukaan edes pankkivirkailijat ole ymmärtäneet laskea korkojen lisäksi kaiken muun kallistumista näin paljon. Pitäisikönstressitestissä huomioida myös mahdolliset muut talouden kasvavat kulut.

Monella joilla asuntovelkaa paljon on voinut menot nousta jo pelkästään korkojen ja yhtiövastikkeiden muodossa yli 1000€/kk ja tähän lätkäistään kaikki muu päälle mm. Sähkö, bensa, ruoka jne. Siitä kyllä tippuu kalliit harrastukset ensimmäisenä pois ihan kaikilta.

Halpojakin harrastuksia on olemassa ja palloa voi potkia ihan jonkun kaveriporukan kanssa.

Vierailija
73/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydä että joku sun kaveri soittaa sulle (silloin kun lapset ovat kotona) ja esittää velkojaa/pankin virkailijaa/ulosottomiestä. Pyydä joustoa ja ymmärrystä ja korosta, miten kämppä menee kohta alta ja ei ole enää rahaa ruokaan. Vähän itkua tirautat päälle!

Voin kertoa, että sen jälkeen lapsilla ääni muuttuu kellossa, tulevat sun luo ja sanovat "en tarvitse uusia vaatteita, mun ei tarvitse syödä niin paljoa" jne. Kokemuksesta tiedän, että toimii. Tiiän ap että se kitinä on perseestä, meillä se väheni 90 %.

Tää on mun lemppari. Oli todella antoisaa jo pienestä pitäen tietää rahan arvo, toimia psykologina ja stressata itku kurkussa vanhempien raha-asioita. 

Kiitos vanhemmilleni.

Lasten EI KOSKAAN pitäisi joutua tällaiseen tilanteeseen.

Itse olen perustellut kaikkia säästötoimia muulla kuin rahalla, vaikka perimmäinen syy on saattanut usein olla juurikin raha. Eteenkin nykynuorille kierrätys ja tavaroiden kuluttaminen loppuun on todella helppoa perustella oman rahan säästämisen sijaan ympäristön ja luonnonvarojen säästämisellä. Näin meistä on tullut hyvin, hyvin ympäristötietoinen perhe. 😁

Vierailija
74/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me saatiin harrastaa mitä haluttiin kunhan se ei vaan maksanut mitään. Ihmeotuksia nää nykyajan pennut kun niihin pitäis koko ajan käyttää rahaa.

Ap itse olen lapsille harrastukset luvannut. Nyt sitten lopettaa ne. Ei reilua.

Vierailija
75/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa ei hassumpi idea. Ehkä pieni "palautus maanpinnalle" tekisi ihan hyvää. Jospa arvoataisivat sitten enemmän sitä mitä on.

Ap

Älä valehtele lapsille.

Kerro miten asiat ovat ja ehdota että pojat miettisivät miten voisivat vähän kerätä rahaa itse. Pihatöitä, siivoamista, mainnosten jakamista ym

Vierailija
76/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meidän nuoruudessa -kommentit ovat kyllä rasittavaa luettavaa

Vierailija
77/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai lapsia harmittaa. Teit oikein, mutta lapset ovat lapsia. Eivät he osaa kypsästi käsitellä tunteitaan ja suunnata pettymystä reilusti.

Mahtavaa, että he uskaltavat olla vihaisia eivätkö ole niin kuin minä lapsena: näkymättömiä ja äärettömän kiitollisia pahimpana pelkonaan vaivaksi olo.

Anna lasten olla raivoissaan

Vierailija
78/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esitä vaihtoehdoiksi jokin muu halvempi harrastus. Jääkiekosta säästyy varmasti Sievinen summa ja jotain halvempaa voi tarjota tilalle.

Lasten on vaikea hyväksyä taloudelliseen tilanteeseen tullutta muutosta tai edes sitäkään, ettei rahat riitä kaikkeen. Painetta saada sitä sun tätä kalliista puhelimista lähtien tulee paljon myös kavereilta.

Onhan toi vähän raskasta kun tietää tekevänsä kaikkensa lapsien vuoksi ja raataa päivästä toiseen.

Lapset nyt kitisevät ja kiukuttelevat aikansa jos asiat ovat kovin tärkeitä heille.

Jaksamista.

Harrastus on minun mielestäni aika lailla eri kategoriassa mitä kallis elektroniikka tai vaikka merkkivaatteet. Jälkimmäisistä lapset voivat luopua, vaikka kuinka kitisisivät. Ennemmin söisin itse vaikka pelkkää kaurapuuroa, kun luopuisin lasten harrastuksista.

Tämä. Mahtaakohan kaikki tähän ketjuun vastanneet sitä, että harrastuksessa kyse on ennen kaikkea kaveriporukkkaan kuulumisesta, ei niinkään harrastuksesta? Tämän vuoksi lasten jo olemassa olevat harrastukset tulisi olla se vihon viimeinen säästökohde.

Eiköhän ap ole vuosien varrella jo tehnyt säästötoimia kun kulut aina vaan nousee ja nousee. Nyt sitten on se piste, että ne kalliit harrastukset täytyy lopettaa..

Vierailija
79/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain harrastaa 1960-luvun Kainuussa kävelyä, pyöräilyä ja hiihtoa kouluun, joka oli 6 km:n päässä. Parin vuoden päästä tuli koulukuljetus 1,5 km:n päähän. Se oli juhlaa. Kesällä sai uida ja pyöräillä, kun itse hankin pyörän taimia istuttamalla. Mikä voi olla vaikeaa noissa harrastuksissa?

Minulla samanlainen 60-l lapsuus. Leikittiin ulkoleikkejä, retkeiltiin, kesällä uitiin, talvella hiihdettiin. Lähistöllä asui paljon samanikäisiä kavereita. Lapset saivat kulkea aika vapaasti. Kaikki oli tosi hyvin, kun ei tiennyt paremmasta?

Vierailija
80/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain harrastaa 1960-luvun Kainuussa kävelyä, pyöräilyä ja hiihtoa kouluun, joka oli 6 km:n päässä. Parin vuoden päästä tuli koulukuljetus 1,5 km:n päähän. Se oli juhlaa. Kesällä sai uida ja pyöräillä, kun itse hankin pyörän taimia istuttamalla. Mikä voi olla vaikeaa noissa harrastuksissa?

Minulla samanlainen 60-l lapsuus. Leikittiin ulkoleikkejä, retkeiltiin, kesällä uitiin, talvella hiihdettiin. Lähistöllä asui paljon samanikäisiä kavereita. Lapset saivat kulkea aika vapaasti. Kaikki oli tosi hyvin, kun ei tiennyt paremmasta?

Ei meidän nuoruudessa -kommentti taaaaaas jällllleeeen kerran.

Itse olen 70 - luvun lapsi, mutta ymmärrän silti sen, että maailma on muuttunut paljon kuluneen 50 vuoden aikana, joten minun nuoruusmuistoihini ei kannata tämän tyyppisessä keskustelussa vedota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi