Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ilmoitin lapsille, että harrastukset loppuvat rahapulan takia, nyt saan kauheaa huutoa

Vierailija
10.08.2023 |

Jumaliste, minä teen kaikkeni, että olisi ruokaa pöydässä ja hyvä olla. Mitä mä saan kuulla: kiukuttelua ja ovien paiskontaa. Korkojen ja elinkustannusten nousun takia täytyy alkaa säästämään, ei ole vaihtoehtoa. Millä näille saisi taottua järkeä päähän? Kadulle ei ole varmaan kiva mennä.

Kommentit (209)

Vierailija
41/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jääkiekko on valtavan kallis harrastus kyllä. Mitä ap itse harrastaa? Entä onko jotain muuta mistä voisi säästää? Auton vaihto halvempaan?

Jääkiekko on tosiaan kallis harrastus. Virhe on kuitenkin tapahtunut siinä vaiheessa, kun lasten antoi harrastuksensa valita. Erityisesti teinille harrastuksen päättyminen voi johtaa huonoihin päätöksiin lähitulevaisuudessa.

Henkilökohtaisesti olen ollut ns. Hätää kärsimässä kuluneen vuoden aikana kohonneiden elinkustannusten vuoksi. Olen säästänyt ihan kaikessa, ruuassa, autossa, vaatteissa, hiusten leikkuussa ja jopa siinä vessapaperissa. Kolmen lasten olemassa oleviin harrastuksiin ei kuitenkaan olla puututtu mitenkään.

Monella perheellä on nyt taloudellisesti vaikeaa. Nyt täytyy vain punnita perheen prioriteetit.

Mitän ne harrastaa? Meneekö 1500 euroa per kk niihin kolmeen?

Ei mene kuin reilu 10.000 vuodessa, koska en antanut kenenkään heistä aloittaa jääkiekkoa juurikin kustannusten vuoksi.

Vierailija
42/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydä että joku sun kaveri soittaa sulle (silloin kun lapset ovat kotona) ja esittää velkojaa/pankin virkailijaa/ulosottomiestä. Pyydä joustoa ja ymmärrystä ja korosta, miten kämppä menee kohta alta ja ei ole enää rahaa ruokaan. Vähän itkua tirautat päälle!

Voin kertoa, että sen jälkeen lapsilla ääni muuttuu kellossa, tulevat sun luo ja sanovat "en tarvitse uusia vaatteita, mun ei tarvitse syödä niin paljoa" jne. Kokemuksesta tiedän, että toimii. Tiiän ap että se kitinä on perseestä, meillä se väheni 90 %.

Itse asiassa ei hassumpi idea. Ehkä pieni "palautus maanpinnalle" tekisi ihan hyvää. Jospa arvoataisivat sitten enemmän sitä mitä on.

Ap

Siis lapsilta viedään rakas harrastus ja vielä pitäisi palauttaa maanpinnalle? Muista nyt oikein vielä v ittuilla päälle että on varmasti riittävän surkea olo. Olisko vielä kännykkä- ja tietokonekielto sekä tietenkin reilun mittainen aresti päälle hyvä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä erilaisia järjestöjä olemassa vähävaraisten perheille, jotta lapset saa harrastaa samoja juttuja kuin muutkin...

Ei tarvitse olla vähävarainen ettei lätkä onnaa. Viimeisimpien arvioiden mukaan on nykyisin lähinnä parhaiten tienaavan kolmanneksen harrastus, niin kallista. Enpä usko että keskituloiselle yhteiskunta maksaa ihqulemppariharrastusta vaikka kuin mieli tekis.

Vierailija
44/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuommoista valittavilta äideiltä kyllä aina löytyy rahaa kosmetiikkaan mutta lasten harrastuksiin ei

Älä kehtaa. Jääkiekko on järjettömän kallis harrastus. Jos ei ole varaa niin sitten lapset harrastaa jotain muuta.

Vierailija
45/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten äiskän harrastukset? Säästetäänkö niistä?

Vierailija
46/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydä että joku sun kaveri soittaa sulle (silloin kun lapset ovat kotona) ja esittää velkojaa/pankin virkailijaa/ulosottomiestä. Pyydä joustoa ja ymmärrystä ja korosta, miten kämppä menee kohta alta ja ei ole enää rahaa ruokaan. Vähän itkua tirautat päälle!

Voin kertoa, että sen jälkeen lapsilla ääni muuttuu kellossa, tulevat sun luo ja sanovat "en tarvitse uusia vaatteita, mun ei tarvitse syödä niin paljoa" jne. Kokemuksesta tiedän, että toimii. Tiiän ap että se kitinä on perseestä, meillä se väheni 90 %.

Itse asiassa ei hassumpi idea. Ehkä pieni "palautus maanpinnalle" tekisi ihan hyvää. Jospa arvoataisivat sitten enemmän sitä mitä on.

Ap

Siis lapsilta viedään rakas harrastus ja vielä pitäisi palauttaa maanpinnalle? Muista nyt oikein vielä v ittuilla päälle että on varmasti riittävän surkea olo. Olisko vielä kännykkä- ja tietokonekielto sekä tietenkin reilun mittainen aresti päälle hyvä?

Jos ei ole varaa niin sitten ei ole. Sillanalleko perheen pitää muuttaa jotta lapset voi kiekkoilla?

Vierailija
47/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esitä vaihtoehdoiksi jokin muu halvempi harrastus. Jääkiekosta säästyy varmasti Sievinen summa ja jotain halvempaa voi tarjota tilalle.

Lasten on vaikea hyväksyä taloudelliseen tilanteeseen tullutta muutosta tai edes sitäkään, ettei rahat riitä kaikkeen. Painetta saada sitä sun tätä kalliista puhelimista lähtien tulee paljon myös kavereilta.

Onhan toi vähän raskasta kun tietää tekevänsä kaikkensa lapsien vuoksi ja raataa päivästä toiseen.

Lapset nyt kitisevät ja kiukuttelevat aikansa jos asiat ovat kovin tärkeitä heille.

Jaksamista.

Harrastus on minun mielestäni aika lailla eri kategoriassa mitä kallis elektroniikka tai vaikka merkkivaatteet. Jälkimmäisistä lapset voivat luopua, vaikka kuinka kitisisivät. Ennemmin söisin itse vaikka pelkkää kaurapuuroa, kun luopuisin lasten harrastuksista.

Tämä. Mahtaakohan kaikki tähän ketjuun vastanneet sitä, että harrastuksessa kyse on ennen kaikkea kaveriporukkkaan kuulumisesta, ei niinkään harrastuksesta? Tämän vuoksi lasten jo olemassa olevat harrastukset tulisi olla se vihon viimeinen säästökohde.

Vierailija
48/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkää yhdessä kotona kokous ja miettikää mistä saisitte lisää rahaa. Missä lasten isä luuraa. Pyytäkää mukaan talkoisiin. Ymmärrän hyvin, että tuo on hankala paikka.

Vierailija
49/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esitä vaihtoehdoiksi jokin muu halvempi harrastus. Jääkiekosta säästyy varmasti Sievinen summa ja jotain halvempaa voi tarjota tilalle.

Lasten on vaikea hyväksyä taloudelliseen tilanteeseen tullutta muutosta tai edes sitäkään, ettei rahat riitä kaikkeen. Painetta saada sitä sun tätä kalliista puhelimista lähtien tulee paljon myös kavereilta.

Onhan toi vähän raskasta kun tietää tekevänsä kaikkensa lapsien vuoksi ja raataa päivästä toiseen.

Lapset nyt kitisevät ja kiukuttelevat aikansa jos asiat ovat kovin tärkeitä heille.

Jaksamista.

Harrastus on minun mielestäni aika lailla eri kategoriassa mitä kallis elektroniikka tai vaikka merkkivaatteet. Jälkimmäisistä lapset voivat luopua, vaikka kuinka kitisisivät. Ennemmin söisin itse vaikka pelkkää kaurapuuroa, kun luopuisin lasten harrastuksista.

En ihmettele, että keskituloisillakin aina rahat lopussa ja velat ei lyhene. Kaikki muu lasketaan, mutta sitten yksi sokea piste ja pyhä lehmä voi niellä vaikka kuin kohtuuttoman summan euroja koska _lasten _harrastukset.

Ja ne pitää olla just ne kalliit.

Vierailija
50/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lopetettiin jalkapallo. Olisi tullut ihan järjettömät matkat kuskata harkkoihin ja kaikki kallistui liian rajusti. Lapsella on kyllä kaksi mieleistä, edullisempaa harrastusta.

Vierailija
51/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lenkkeilystä säästetään?

Vierailija
52/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tunnen tällaisen perheen, jossa poika pelaa kiekkoa vaikka vanhemmilla ei oikeasti olisi siihen varaa. Vanhemmat eivät itse harrasta yhtään mitään (koska ei ole rahaa) ja tinkivät mm omista syömisistään kiekon takia. Touhussa ei mielestäni ole järjen häivää, varsinkaan kun pojasta ei koskaa terveysongelmien vuoksi voi tulla mitään ammattipelaajaa.

Vierailija
53/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lopetettiin jalkapallo. Olisi tullut ihan järjettömät matkat kuskata harkkoihin ja kaikki kallistui liian rajusti. Lapsella on kyllä kaksi mieleistä, edullisempaa harrastusta.

On eri asia lopettaa yksi kolmesta harrastuksesta.

Vierailija
54/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt vaan hankkimaan halvempia harrastuksia tilalle.

Vierailija
55/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tunnen tällaisen perheen, jossa poika pelaa kiekkoa vaikka vanhemmilla ei oikeasti olisi siihen varaa. Vanhemmat eivät itse harrasta yhtään mitään (koska ei ole rahaa) ja tinkivät mm omista syömisistään kiekon takia. Touhussa ei mielestäni ole järjen häivää, varsinkaan kun pojasta ei koskaa terveysongelmien vuoksi voi tulla mitään ammattipelaajaa.

Minusta taas touhussa juurikin on se järjen häivä. Vanhemmille tilanne on ns. Ankea muutaman vuoden, pojalle taas kyse voi olla paljon muustakin kun ammattilaisurasta. Kyse voi olla loppuelämän itsetunnosta, mielenterveydestä, jne., jne.

Vierailija
56/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa silloin oli kaksi harrastusta,josta toinen oli jalkapallo. Sen jälkeen hän löysi tuon toisen ,uuden harrastuksen. Nyt hänellä on kaksi mieluista ja edullista harrastusta.

Vierailija
57/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko ostaa vaikka halvempaa ruokaa? Halvempi asunto?

Opetan lapsille etteivät ikinä äänestä Kokoomusta ja perussuomalaista. Luen uudet leikkauslistat. Niistä moni kohdistuu meidän perheeseen.. Samalla kerron että ollaan niin eriarvoisessa samassa että on perheitä joihin ei leikkaukset kohdistu... 👍👍👍👍👍👍👍

Vierailija
58/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se teinin tulevaisuuden harrastus tulee melko varmasti olemaan kaupungilla pyöriminen ja pään sekaisin vetäminen eri aineilla.

Vierailija
59/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se teinin tulevaisuuden harrastus tulee melko varmasti olemaan kaupungilla pyöriminen ja pään sekaisin vetäminen eri aineilla.

Ei ole. Hänellä on kaksi harrastusta. Ei hän kylillä pyöri.

Vierailija
60/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Hänellä on kaksi harrastusta. Ei hän kylillä pyöri.

Ei vielä