Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ilmoitin lapsille, että harrastukset loppuvat rahapulan takia, nyt saan kauheaa huutoa

Vierailija
10.08.2023 |

Jumaliste, minä teen kaikkeni, että olisi ruokaa pöydässä ja hyvä olla. Mitä mä saan kuulla: kiukuttelua ja ovien paiskontaa. Korkojen ja elinkustannusten nousun takia täytyy alkaa säästämään, ei ole vaihtoehtoa. Millä näille saisi taottua järkeä päähän? Kadulle ei ole varmaan kiva mennä.

Kommentit (209)

Vierailija
21/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä että joku sun kaveri soittaa sulle (silloin kun lapset ovat kotona) ja esittää velkojaa/pankin virkailijaa/ulosottomiestä. Pyydä joustoa ja ymmärrystä ja korosta, miten kämppä menee kohta alta ja ei ole enää rahaa ruokaan. Vähän itkua tirautat päälle!

Voin kertoa, että sen jälkeen lapsilla ääni muuttuu kellossa, tulevat sun luo ja sanovat "en tarvitse uusia vaatteita, mun ei tarvitse syödä niin paljoa" jne. Kokemuksesta tiedän, että toimii. Tiiän ap että se kitinä on perseestä, meillä se väheni 90 %.

Meillä menee tämä testiin! Teinit vinkuvat uusia puhelimia ja merkkivaatteita...

Vierailija
22/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä erilaisia järjestöjä olemassa vähävaraisten perheille, jotta lapset saa harrastaa samoja juttuja kuin muutkin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkoisen kylmiä vanhempia täällä. Ei ihme, että lasten ja nuorten pahoinvointi lisääntyy.

Lasten harrastuksiin rahat haetaan vaikka marjametsästä.

Nykyaikana jokaisen köyhän pitäs saada vaikka formulaa ajaa, kunhan vaan saa lapsi harrastaa mitä tykkää ? Joo ei, ennen elettiin suu säkkiä myötä , lapset ulkoilivat ja pelasivat pihalla.HAlpaa oli, ja hauskaa

Vierailija
24/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain harrastaa 1960-luvun Kainuussa kävelyä, pyöräilyä ja hiihtoa kouluun, joka oli 6 km:n päässä. Parin vuoden päästä tuli koulukuljetus 1,5 km:n päähän. Se oli juhlaa. Kesällä sai uida ja pyöräillä, kun itse hankin pyörän taimia istuttamalla. Mikä voi olla vaikeaa noissa harrastuksissa?

Vierailija
25/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkoisen kylmiä vanhempia täällä. Ei ihme, että lasten ja nuorten pahoinvointi lisääntyy.

Lasten harrastuksiin rahat haetaan vaikka marjametsästä.

Siis mitä ihmettä? Poikani pelaa halvassa harrastejoukkueessa lätkää. Suoraan olen sanonut, että siihen varsinaiseen ei ole rahaa, ei onnistu. Sen verran on älliä hänelläkin että ymmärtää, ettei minun tuloilla makseta 400-500 eur/kk harrastusta. Jos tilanne olisi tiukempi, niin sitten vaihtaisi johonkin koulun ilmaisharrastukseen. Ei ole ideaalia, mutta sellaista on elämä. Syöminen ja katto päänpäällä on prioriteetit.

Jos pitää olla kallis harrastus niin teini voi itse tienata siihen. Ei ihme että nuorten pahoinvointi ja velkaantuminen heti täysikäistyttyä on niin yleistä, kun kotona silitellään elämän nornaalit realiteetit piiloonha annetaan olettaa että aina saa mitä haluaa.

Vierailija
26/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jääkiekko on valtavan kallis harrastus kyllä. Mitä ap itse harrastaa? Entä onko jotain muuta mistä voisi säästää? Auton vaihto halvempaan?

Ei voi säästää oikeastaan muusta, kaikki muu on oikeastaan välttämätöntä. Kun pitää alkaa säästää, niin ajattelen turhuuksien karsinnan koittavan ensin. Eipä meillä tosin ole tuhlailta juurikaan ennen tätä kriisiä. Minä harrastan itse lenkkeilyä, se ei maksa mitään. Autolla ei ole muuta arvoa kuin käyttöarvo. Ja se on pakko olla työn takia.

Ap

Vierailija
27/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jo vuosia hommannut rahat harrastusmaksuihin kirppismyynnillä.

Vierailija
28/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jääkiekko on valtavan kallis harrastus kyllä. Mitä ap itse harrastaa? Entä onko jotain muuta mistä voisi säästää? Auton vaihto halvempaan?

Ei voi säästää oikeastaan muusta, kaikki muu on oikeastaan välttämätöntä. Kun pitää alkaa säästää, niin ajattelen turhuuksien karsinnan koittavan ensin. Eipä meillä tosin ole tuhlailta juurikaan ennen tätä kriisiä. Minä harrastan itse lenkkeilyä, se ei maksa mitään. Autolla ei ole muuta arvoa kuin käyttöarvo. Ja se on pakko olla työn takia.

Ap

Miten olet vienyt lapset moiseen harrastukseen, kun ei sitten olekaan varaa?Mkä on muuttunut?

Vierailija
29/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun itse tienaavat, niin harrastakoot mitä lystää.

Vierailija
30/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Louvot nikki?

Vierailija
31/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko ostaa vaikka halvempaa ruokaa? Halvempi asunto?

Vierailija
32/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jääkiekko on tosiaan kallis harrastus. Virhe on kuitenkin tapahtunut siinä vaiheessa, kun lasten antoi harrastuksensa valita. Erityisesti teinille harrastuksen päättyminen voi johtaa huonoihin päätöksiin lähitulevaisuudessa.

Henkilökohtaisesti olen ollut ns. Hätää kärsimässä kuluneen vuoden aikana kohonneiden elinkustannusten vuoksi. Olen säästänyt ihan kaikessa, ruuassa, autossa, vaatteissa, hiusten leikkuussa ja jopa siinä vessapaperissa. Kolmen lasten olemassa oleviin harrastuksiin ei kuitenkaan olla puututtu mitenkään.

Monella perheellä on nyt taloudellisesti vaikeaa. Nyt täytyy vain punnita perheen prioriteetit.

Vierailija
33/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuommoista valittavilta äideiltä kyllä aina löytyy rahaa kosmetiikkaan mutta lasten harrastuksiin ei

Jääkiekko yhtään vakavampana harrastuksena maksaa satoja euroja kuussa. Saa aika paljon kosmetiikkaa sillä!

Tuommoisilta valittavilta kommentoijilta ei kyllä ikinä löydy tajua siitä, mitä harrastaminen maksaa.

Vierailija
34/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esitä vaihtoehdoiksi jokin muu halvempi harrastus. Jääkiekosta säästyy varmasti Sievinen summa ja jotain halvempaa voi tarjota tilalle.

Lasten on vaikea hyväksyä taloudelliseen tilanteeseen tullutta muutosta tai edes sitäkään, ettei rahat riitä kaikkeen. Painetta saada sitä sun tätä kalliista puhelimista lähtien tulee paljon myös kavereilta.

Onhan toi vähän raskasta kun tietää tekevänsä kaikkensa lapsien vuoksi ja raataa päivästä toiseen.

Lapset nyt kitisevät ja kiukuttelevat aikansa jos asiat ovat kovin tärkeitä heille.

Jaksamista.

Vierailija
35/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miten olet vienyt lapset moiseen harrastukseen, kun ei sitten olekaan varaa?Mkä on muuttunut?

Et sitten yhtään ole uutisia tai ympäristöä tai kauppalaskua seurannut :D ap:ta tuntematta kallistunut merkittävästi ainakin asuminen (niin korot kuin vuokratkin), sähkö, ruoka, bensa... mikä ei olisi muuttunut?

Vierailija
36/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jääkiekko on tosiaan kallis harrastus. Virhe on kuitenkin tapahtunut siinä vaiheessa, kun lasten antoi harrastuksensa valita. Erityisesti teinille harrastuksen päättyminen voi johtaa huonoihin päätöksiin lähitulevaisuudessa.

Henkilökohtaisesti olen ollut ns. Hätää kärsimässä kuluneen vuoden aikana kohonneiden elinkustannusten vuoksi. Olen säästänyt ihan kaikessa, ruuassa, autossa, vaatteissa, hiusten leikkuussa ja jopa siinä vessapaperissa. Kolmen lasten olemassa oleviin harrastuksiin ei kuitenkaan olla puututtu mitenkään.

Monella perheellä on nyt taloudellisesti vaikeaa. Nyt täytyy vain punnita perheen prioriteetit.

Mitän ne harrastaa? Meneekö 1500 euroa per kk niihin kolmeen?

Vierailija
37/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitäseon kun köyhät tekee lapsia, jotkut vielä useempia

Vierailija
38/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esitä vaihtoehdoiksi jokin muu halvempi harrastus. Jääkiekosta säästyy varmasti Sievinen summa ja jotain halvempaa voi tarjota tilalle.

Lasten on vaikea hyväksyä taloudelliseen tilanteeseen tullutta muutosta tai edes sitäkään, ettei rahat riitä kaikkeen. Painetta saada sitä sun tätä kalliista puhelimista lähtien tulee paljon myös kavereilta.

Onhan toi vähän raskasta kun tietää tekevänsä kaikkensa lapsien vuoksi ja raataa päivästä toiseen.

Lapset nyt kitisevät ja kiukuttelevat aikansa jos asiat ovat kovin tärkeitä heille.

Jaksamista.

Harrastus on minun mielestäni aika lailla eri kategoriassa mitä kallis elektroniikka tai vaikka merkkivaatteet. Jälkimmäisistä lapset voivat luopua, vaikka kuinka kitisisivät. Ennemmin söisin itse vaikka pelkkää kaurapuuroa, kun luopuisin lasten harrastuksista.

Vierailija
39/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuommoista valittavilta äideiltä kyllä aina löytyy rahaa kosmetiikkaan mutta lasten harrastuksiin ei

Jääkiekko kahdelle lapselle maksaa helposti tonnin kuussa kun matkat hallille ja peleihin ottaa laskuihin mukaan. Ja sä vertaat jotain parinkympin meikkivoidetta, joka kestää melkein vuoden, tähän yhtälöön?

Vierailija
40/209 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ymmärtää, että säästää pitää. Vaimo ei ymmärrä. Harrastuksista tosin ei tarvitse tinkiä, vaikka hirvittikin maksaa taas syyskauden ratsastusmaksuja.