Ilmoitin lapsille, että harrastukset loppuvat rahapulan takia, nyt saan kauheaa huutoa
Jumaliste, minä teen kaikkeni, että olisi ruokaa pöydässä ja hyvä olla. Mitä mä saan kuulla: kiukuttelua ja ovien paiskontaa. Korkojen ja elinkustannusten nousun takia täytyy alkaa säästämään, ei ole vaihtoehtoa. Millä näille saisi taottua järkeä päähän? Kadulle ei ole varmaan kiva mennä.
Kommentit (209)
Harrastusten loppumisesta voi kertoa monin tavoin. Vuorovaikutus on aina kaksisuuntaista.
Minkä ikäisiä lapsia?
Ja mitkä harrastukset
Lasten on hyvä oppia vastoinkäymisiä ja rahan arvo.
Sano lapsille että tienaavat itse ainakin osan rahoita harrastuksiin.
Pyydä että joku sun kaveri soittaa sulle (silloin kun lapset ovat kotona) ja esittää velkojaa/pankin virkailijaa/ulosottomiestä. Pyydä joustoa ja ymmärrystä ja korosta, miten kämppä menee kohta alta ja ei ole enää rahaa ruokaan. Vähän itkua tirautat päälle!
Voin kertoa, että sen jälkeen lapsilla ääni muuttuu kellossa, tulevat sun luo ja sanovat "en tarvitse uusia vaatteita, mun ei tarvitse syödä niin paljoa" jne. Kokemuksesta tiedän, että toimii. Tiiän ap että se kitinä on perseestä, meillä se väheni 90 %.
Totta kai kakarat kiukuttelee kun menettävät jotain. Anna paiskoa vain, ei se muuta tilannetta. Kun ei ole niin ei tipu.
Sellasia lumihiutaleita olet kasvattanut
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä lapsia?
Ja mitkä harrastukset
Pojat 14 v ja 10 v. Jääkiekkoa ovat pelanneet.
Ap
Kohtuutonta. Itse tekisin jotain lisätyötä lasten harrastuksien saamiseksi. Ei ne kuitenkaan tuhansia maksa.
Vierailija kirjoitti:
Lasten on hyvä oppia vastoinkäymisiä ja rahan arvo.
Tuosta olen samaa mieltä, vanhempi lapsi saisi jo ensi kesänä hakea töihin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pyydä että joku sun kaveri soittaa sulle (silloin kun lapset ovat kotona) ja esittää velkojaa/pankin virkailijaa/ulosottomiestä. Pyydä joustoa ja ymmärrystä ja korosta, miten kämppä menee kohta alta ja ei ole enää rahaa ruokaan. Vähän itkua tirautat päälle!
Voin kertoa, että sen jälkeen lapsilla ääni muuttuu kellossa, tulevat sun luo ja sanovat "en tarvitse uusia vaatteita, mun ei tarvitse syödä niin paljoa" jne. Kokemuksesta tiedän, että toimii. Tiiän ap että se kitinä on perseestä, meillä se väheni 90 %.
Itse asiassa ei hassumpi idea. Ehkä pieni "palautus maanpinnalle" tekisi ihan hyvää. Jospa arvoataisivat sitten enemmän sitä mitä on.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eikö muka muusta voi säästää?
Oikeastaan ei. En ala puolittamaan vessapaperirullia tai tekemään mitään älytöntä, joka säästää 5€ kuukaudessa. Sieltä on leikattava, missä on isot kuluerät.
Ap
Melkoisen kylmiä vanhempia täällä. Ei ihme, että lasten ja nuorten pahoinvointi lisääntyy.
Lasten harrastuksiin rahat haetaan vaikka marjametsästä.
Sano niille että saavat valita: jääkiekko tai muutto jonnekin lähiöön pikku kaksioon.
Olisiko perheen taloudelliseen tilanteeseen vaikuttanut jos et olisi eronnut?
Jääkiekko on valtavan kallis harrastus kyllä. Mitä ap itse harrastaa? Entä onko jotain muuta mistä voisi säästää? Auton vaihto halvempaan?
Tuommoista valittavilta äideiltä kyllä aina löytyy rahaa kosmetiikkaan mutta lasten harrastuksiin ei
Etsi tilalle ilmaisia harrastuksia?