Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ruokaa laittaisit jos sinun tulisi ruokkia 8 henkeä?

Vierailija
10.08.2023 |

Meille on tulossa vieraita ja yhteensä meitä on kahdeksan. Kaikki aikuisia ja ilman ruokarajotteita. Ajatuksena tarjoilla jokin melko kasuaali perjantai-illan päivällinen mutta kuitenkin jotain vähän parempaa kuin makaronilaatikkoa. Olen melko taidokas ruuanlaittaja joten reseptin ei tarvitse välttämättä olla kovin yksinkertainen tai nopea mutta esimerkiksi varsinaiset pihvi-illalliset jätän laskuista ihan kustannustehokkuuden vuoksi. Suurin osa syöjistä on melko raavaita miehiä jotka ovat tulleet pidemmän matkan takaa, joten ruoka saa olla myös raskasta.

Kommentit (226)

Vierailija
21/226 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun ranskalainen sipulikeitto , pääruokana ankanrintfileetä perunaselleri muhennoksen kanssa. Ankan rintafileetä tarvitset 4, ne on suuria joten puolitetaan ja helppo valmistaa. Sopivia ruokia loppukesään.

Vierailija
22/226 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Burgundin pataa,

Ja tietty hyvää viiniä 🙏🏻

Perinteinen hyvä karjalanpaistikin käy. On helppo valmistaa, kun laittaa uuniin, lisäksi perunamuusi.

Karjalanpaisti on arkiruokaa. Hyvää sellaista toki, mutta ei sovi perjantain hyväksi illalliseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/226 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vietetään grilli-ilta 11 hengen voimin ja haluan päästä helpolla. Mies grillaa kanafileet, minä teen Mojoperunoita ja Orzo-salaatin. Lisäksi tarjolle hyvää leipää ja oliiviöljyä. Jälkkäriksi hedelmä-marjasalaatti vaniljakastikkeella.

Vierailija
24/226 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burgundinpataa jos karjalanpaisti ei käy. Kunnon karjalanpaisti puolukkasurvoksella ja muusilla parempi.

Vierailija
25/226 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun kermainen rapukeitto, pääruoaksi vitello tonnato, jälkkäriksi tiramisu. Lähes kaiken voi valmistaa etukäteen.

Vierailija
26/226 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestitsemisessä on usein se hankala puoli, että monien ruokien valmistaminen on sellaista, ettei kokkaaja ehdi edes seurustella vieraiden kanssa. Siksi suosittelisin alkuun esim. sienikeittoa (tai muuta keittoa) ja sitten tosiaan sitä burgundinpataa. Jälkiruokakin sellainen, että voit tehdä sen valmiiksi jo aiemmin. Esim. joku kakku tai vaikka itse tehtyä jäätelöä.

Vierailija
27/226 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tortilloja.

Niitä kuivia lättyjä..? 😬

Mahtaako täyttää edes mahaa?

Niinpä. Itse söisi mieluummin täytettyjä tortilloja eli burritoja. Mutta meitähän on moneen lähtöön.

Vierailija
28/226 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söisin*

Vierailija
29/226 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on joka vkl 8-12 ruokailijaa.

Helpompia on pataruuat mitkä tehdään edellisenä päivänä: hapankaaligulassi, stifado, steoganoff. Paranee vaan kun saa maustua vuorokauden.

Merimiespihvi (teen padassa, en uunissa), patapaisti ja uunijuurekset samana päivänä

Kaikki on valmiina tai hautumassa kun vieraat tulee joten ei tarvitse kökkiä keittiössä

Vierailija
30/226 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kestitsemisessä on usein se hankala puoli, että monien ruokien valmistaminen on sellaista, ettei kokkaaja ehdi edes seurustella vieraiden kanssa. Siksi suosittelisin alkuun esim. sienikeittoa (tai muuta keittoa) ja sitten tosiaan sitä burgundinpataa. Jälkiruokakin sellainen, että voit tehdä sen valmiiksi jo aiemmin. Esim. joku kakku tai vaikka itse tehtyä jäätelöä.

Itse en tekisi mitään sieniruokaa, sillä harva aines jakaa yhtä voimakkaasti mielipiteitä, kuin sienet.

Vierailija
31/226 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en tekisi mitään sieniruokaa, sillä harva aines jakaa yhtä voimakkaasti mielipiteitä, kuin sienet.

No lähdin siitä oletuksesta, että ovat ihan oikeasti kaikkiruokaisia. Mutta toki sitten ei kannata jos tietää, että joku ei pidä sienistä.

Vierailija
32/226 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun sillisalaatti tai kalasejanka a la tekijä, juomaksi Chablis 1er Cru Montee De Tonnerre

Pääruoaksi filee a la stroganov, ja itsetehty perunamuusi, juomaksi Road Trip Pinotage

Jälkiruoaksi pavlova nektariineista ja ansnaskirsikoista, kahvia, teetä ja

Tietenkin vettä tarjolla koko seurueelle koko ajan.

Tekijöiden menu

Vierailija
33/226 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämän takia se lasagne on myös erinomainen pääruoka. Sen voi tehdä vaikka edellisenä päivänä jääkaappiin ja paistaa uunissa niin, että kypsyy sopivasti. Ei sido kestitsijää keittiöön.

Sama pätee alkupalana tarjottavaan tattikeittoon, jota ehdotin. Kantarellikeitto kävisi myös, tai joku muu vastaava, joka tykkää hauduttamisesta.

Minäkin sain aloituksesta käsityksen, että kaikkiruokaisia ovat. "Ei ruokarajoitteita", aloituksessa sanottiin.

Vierailija
34/226 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me vietetään grilli-ilta 11 hengen voimin ja haluan päästä helpolla. Mies grillaa kanafileet, minä teen Mojoperunoita ja Orzo-salaatin. Lisäksi tarjolle hyvää leipää ja oliiviöljyä. Jälkkäriksi hedelmä-marjasalaatti vaniljakastikkeella.

Paras.

Vierailija
35/226 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan niitä pihvejä kuitenkin. 2kpl lehtipihvi n. 15€pkt maustevoilla. Eli 60€ pihvit ja sitten jotain lisukkeita.

Vierailija
36/226 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämän takia se lasagne on myös erinomainen pääruoka. Sen voi tehdä vaikka edellisenä päivänä jääkaappiin ja paistaa uunissa niin, että kypsyy sopivasti. Ei sido kestitsijää keittiöön.

Sama pätee alkupalana tarjottavaan tattikeittoon, jota ehdotin. Kantarellikeitto kävisi myös, tai joku muu vastaava, joka tykkää hauduttamisesta.

Minäkin sain aloituksesta käsityksen, että kaikkiruokaisia ovat. "Ei ruokarajoitteita", aloituksessa sanottiin.

Älä välitä, ihan hyvä ehdotu ja mulle kelpais. Makaronilaatikolla kuitenkin ruokkii tai sitten valjastaa puolison töihin, että pääsee itse helpommalla.

Vierailija
37/226 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasse Mårtenssonin tapaan höystetty hernekeitto!

Vierailija
38/226 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan niitä pihvejä kuitenkin. 2kpl lehtipihvi n. 15€pkt maustevoilla. Eli 60€ pihvit ja sitten jotain lisukkeita.

Ja sitten perjantai-iltana yksi viettää aikansa lieden ääressä käryttämässä kahdeksaa lehtipihviä, joita muut pääsee syömään sitämukaa, kun valmistuvat?

Vierailija
39/226 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chili con carne. Voit tehdä sen valmiiksi ja hauduttaa vaikka kuinka pitkään. On tukeva ja täyttävä.

Vierailija
40/226 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasagne kunnolla tehtynä hyvästä jauhelihasta ja kunnollisella bechamel-kastikkeella. Siihen kylkeen vihersalaatti ja hyvää leipää ja punkkua tietty. Jälkkäriksi itsetehty tiramisu. Meillä tälläiset italialaiset illat ovat olleet hitti ja keränneet kiitosta.

Ääni lasagnelle!

Alkupalaksi kermaista tattikeittoa.

Lasagne on melko raskas ruoka, niin en kyllä kermaista keittoa tarjoaisi alkuruuaksi. Joku kevyempi vaihtoehto.