Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuret ikäluokat saivat kaiken käytännössä ilmaiseksi.

Vierailija
10.08.2023 |

On omakotitaloa, metsää, mökkiä, maata, autoja, vuokrakiinteistöjä sun muuta. Koettakaapa tänä päivänä samaa duunarin palkalla.

Kommentit (377)

Vierailija
341/377 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse maksoin 17% korkoista asuntolainaa yksin kahden lapsen yksinhuoltajana 90 luvulla. Ei tullut mikään ilmaiseksi. Joka arkiaamu oli lähdettävä klo. 6.30 leipää lapsille tienaamaan. Uupumisesta ei silloin puhuttu mitään. Yksin oli pärjättävä.

Niin, ei silloin huudeltu yhteiskuntaa auttamaan. Opittu kotoa, että kaikesta selvitään, kun on pakko. Toista se on nykyään pullamössöillä. Kadehditaan jopa toisten eläkkeitä.

Ymmärrettävää että kadehtii jos itse saa vaan olla maksumiehenä.

Minäkin kadehtin sukuni 40,50 luvulla syntyneit jotka pääsivät jo 60 veenä eläkkeelle.

Joudun tekemään yöit 68 verkligen.

Kyllä minä ja suuri osa tavallisista duunareista on päässyt 65 v eläkkeelle. Ei kaikki ole kunt

Tässä puhutaankin.suurista ikäluokista. He eläköityivät keskimäärin 59-vuotiaina.

Vierailija
342/377 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykään pienet ikäluokat ei tee mitään,mitä nyt  suurin osa käyttää mielialalääkkeitä ja jauhaa paskaa suurista ikäluokista,se on heidän perintönsä.

Jos pienet ikäluokat eivät tekisi mitään, ei teillä olisi eläkkeitä ( mikä olisi oikein kunbette niitä juuri maksaneet) ,  Pienet ikäluokat maksavat ne. Suuret ikäluokat eivät maksaneet isolla porukalla kuin vähän. Tyel-maksuja alettiin periä työntekijältä vasta 1996.  

Suurten ikäluokkien keskieläke on noin 1600 e/kk, nyt eläkkeellelähtevllä 1900 e/kk. Järkyttävän suuria summia, eikös, kun takana on 45 työvuotta keskipalkalla.

Itse maksettuun tyel-maksuihin nähden tulisi olla 400e kk. On siinä 1200e kk vastiiketonta tulonsiirtoa.

Sitten maksaisit huom enemmän veroja, kun ne eläkeläiset olisivat siellä toimeentuloluukulla. 

Etkä ole ehkä kuullut, että monilla yrityksillä oli eläkekassoja, joista saa kyllä ihan itse maksettua eläkettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/377 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuodaan vaan kovasti ilmi miten elintaso ja palkat niin huomattavasti paremmin euro aikana mutta tuo sitten tyssää asuntojen huomattavaan hintojen nousuun tänäpäivänä mistä sitten katkeruus?

Vierailija
344/377 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen miehen keski-ikä 72v ja nykysukupolvi eläkkeelle 68 vuotiaana. On juhlava fiilis.

Ennenvanhaan jäärät eli 90v kun tekivät raskasta fyysistä työtä ja söivät kunnon kotiruokaa.

Nykymiehissä ei ole muuta kovaa kuin pelaamisesta kangistuneet peukalot. Oma vika jos kuolee nuorena!

Kiva voimafantasia , mutta ei mitään todellisuuspohjaa tilastojen valossa. Varmasti kuitenkin nosti ja elähdytti sinun mielialaasi tämä  mielikuva. Suurten ikäluokkien sankaritarusto perustuukin juuri paljolti itseluotuihin sankarimyytteihin. Legendaan luomakunnan parhaimmistosta.  Suurimpia epookkeja ovat maksetut sotakorvaukset ja jälleenrakennus, johon olivat kumpaankin liian nuoria. Sekä tietysti itse ansaitut eläkkeet. Parhaimmillaankin maksoivat vain neljänneksen eläkkeistään. Pienempiä urotöitä

No sulta nyt unohtuu mm. teknologian kehitys tästä kokonaan. Sekä et hoksannut, että ne jotka ovat nyt 90 v eivät olleet suurta ikäluokkaa.

Vierailija
345/377 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvinvointivaltion nettohyötyjiä. Nyt pitäisi heidän osallistua reippaasti talkoisiin

No oishan se väärin, että hyötyisi jostain, minkä on itse rakentanut...

Ne mitään ole rakentaneet. Nyt vain nakertavat yhteiskunnan varoja ylisuurilla eläkkeillään.

Maksavat niistä veroja enemmän kuin sinä ikinä. Sinähän olet mt-eläkkeellä

Vierailija
346/377 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:Tässä puhutaankin.suurista ikäluokista. He eläköityivät keskimäärin 59-vuotiaina.

Lähde? Missä terveydentilassa he olivat?

Milloin sinä eläköudyit ja miksi?

Vierailija
347/377 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuodaan vaan kovasti ilmi miten elintaso ja palkat niin huomattavasti paremmin euro aikana mutta tuo sitten tyssää asuntojen huomattavaan hintojen nousuun tänäpäivänä mistä sitten katkeruus?

Sama jollain ymmärrettävällä kielellä, kiitos!

Vierailija
348/377 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata omaa huonoa onnea, valintoja ja muuta epäonnistumista sysätä vanhoille ihmisille. Heillä oli oman aikansa haasteet verrattuna nykypäivään.

Vierailija
349/377 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurten ikäluokkien ei tarvinnut maksaa parin vuoden välein uudesta kännykästä, ei tarvinnut maksaa joka kuukausi pankille vain siitä ilosta että on pankkitili, jne. Tavarat kestivät jopa sukupolvelta toiselle, kun taas nykyisin kaikki menee pian rikki ja taas saa olla ostamassa uuden tilalle. Terveydenhuolto oli ilmaista ja sinne myös pääsi. Puhelinliittymästä piti maksaa, mutta nekin olivat halvempia kuin nykyisin.

Tämä on jo suorastaan koominen kirjoitus. Ei tosiaan tarvinnut minunkaan isovanhempieni ostaa uutta kännykkää parin vuoden välein, kun ei niitä edes ollut. Eikä ollut useimmissa kodeissa telkkariakaan eikä sitä puhelinliittymääkään. Terveydenhuolto oli kunnanlääkärin taskussa. Hampaat vedettiin itse, ei ollut hammaslääkäriä lähelläkään. Isomummo sai tekarit rippilahjaksi. Sohva ja mööbelit kestivät tosiaankin, kun ne itse rakennettiin. Eikä tarvinnut juosta vaatekaupoilla trendien perässä; itse kudottiin kangas ja siitä sitten vaate. Isomummo lähti sitten nuorena tyttönä Finlaysonin flikaksi ja sai sieltä hylkykankaan-paloja. ----

Vierailija
350/377 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli 5 lasta. kaikilla oli yhteinen huone ja kerrossängyt ,vanhimmalla oma.

Lapsilisää vanhemmat sai vain minusta eli nuorimmasta...

Niin, nykyään pitää jokaisella lapsella olla oma huone sinne kelakämppään. Sitä perustellaan lapsen edulla. 

Meillä asui 4 henkeä pienessä kaksiossa 80 luvulla, hyvin mahduttiin. Eikä sossu maksanut siivuakaan, no ei kyllä tullut mieleenkään edes kysyä.

Vierailija
351/377 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja ovat rumia

Tosiaan karmean näköistä huulitäytettä ja takapuolen paisutusta. Irtolisäkettä ja implanttia ja puolipukeissa selfieitä someen.

Vierailija
352/377 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 90- luvun alussa oli korkeakorkoisia pankkitilejä. Töihin pääsi kun meni kysymään töitä. Järvenrantatonttejakin oli paljon rakentamatta. Mutta paljon oli myös epäkohtia.

Vierailija
353/377 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuuluu siihen sukupolveen, jolta varastettiin rantatontti.

Vierailija
354/377 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykään pienet ikäluokat ei tee mitään,mitä nyt  suurin osa käyttää mielialalääkkeitä ja jauhaa paskaa suurista ikäluokista,se on heidän perintönsä.

Jos pienet ikäluokat eivät tekisi mitään, ei teillä olisi eläkkeitä ( mikä olisi oikein kunbette niitä juuri maksaneet) ,  Pienet ikäluokat maksavat ne. Suuret ikäluokat eivät maksaneet isolla porukalla kuin vähän. Tyel-maksuja alettiin periä työntekijältä vasta 1996.  

Suurten ikäluokkien keskieläke on noin 1600 e/kk, nyt eläkkeellelähtevllä 1900 e/kk. Järkyttävän suuria summia, eikös, kun takana on 45 työvuotta keskipalkalla.

Itse maksettuun tyel-maksuihin nähden tulisi olla 400e kk. On siinä

Pointti onkin se että heidän olisi oikeasti pitänyt itse maksaa eläkettään..nyt se jäi vain itsekehuksi. Sinällään olisi läpinäkyvämpää ja joustavampaa antaa se vastiiketon sossutuki heille toimeentulotukena. Voisi leikata oikeudenmukaiseksi. 

Vierailija
355/377 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen miehen keski-ikä 72v ja nykysukupolvi eläkkeelle 68 vuotiaana. On juhlava fiilis.

Ennenvanhaan jäärät eli 90v kun tekivät raskasta fyysistä työtä ja söivät kunnon kotiruokaa.

Nykymiehissä ei ole muuta kovaa kuin pelaamisesta kangistuneet peukalot. Oma vika jos kuolee nuorena!

Kiva voimafantasia , mutta ei mitään todellisuuspohjaa tilastojen valossa. Varmasti kuitenkin nosti ja elähdytti sinun mielialaasi tämä  mielikuva. Suurten ikäluokkien sankaritarusto perustuukin juuri paljolti itseluotuihin sankarimyytteihin. Legendaan luomakunnan parhaimmistosta.  Suurimpia epookkeja ovat maksetut sotakorvaukset ja jälleenrakennus, johon olivat kumpaankin liian nuoria. Sekä tietysti itse ansaitut eläkkeet. Parhaimmillaankin maksoivat vain

Pääasiassa tässä puhutaan suurista ikäluokista. Teknologian kehitys niin. Yrität myydä ajatusta, että se tuli yhtäkkiä juuri samaan aikaan kun suuret ikäluokat eläköityivät. Pystyit vain yhtä kohtaa selittelemään ja sekin meni mönkään.

Vierailija
356/377 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata omaa huonoa onnea, valintoja ja muuta epäonnistumista sysätä vanhoille ihmisille. Heillä oli oman aikansa haasteet verrattuna nykypäivään.

Ja ne haasteet olivat olemattomat.  

Vierailija
357/377 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Boomerit eivät yleensä maksaneet penniäkään vanhempiena hoidosta vanhainkodissa.

Itse menevät attendokotiin, ja lasten perintö palaa siihen.

Boomerien vanhemmat oli suurelta osaltaan sotaveteraaneja, jotka sai vanhana tarvitsemansa palvelut veteraaniliitoilta.  Niin sai minunkin vanhempani, ei minun tarvinnut niitä maksaa.  Mutta ei siis heidän itsensäkään.

Me boomerit kyllä maksamme omat palvelumme itse.  Ihan kaiken.

Mikä lasten perintö?  En minä ainakaan mitään perinyt, vaikka omat vanhemmat ei mihinkään attendoon hekään mitään maksaneet.  Heillä oli pienet eläkkeet ja niillä kitkuttelivat.  Periaatteessa ei peritty mitään.

Miksi meidän pitäisi jättää isoja perintöjä jälkeläisillemme?  Kesämökeistä täällä nyt pauhataan.  Joitakin vuosia sitten lehdet kirjoitti, ettei nykynuoret halua periä mitään kesämökkejä, koska eivät niitä arvosta.  Heitä ei edes kiinnosta mikään maalla oleminen ja kaikkein vähiten joku mökki jossain korvessa, jossa saivat ihan tarpeekseen lapsena väkisin olla.

Nyt onkin kelkka kääntynyt näköjään.  Suuri osa niistä mökeistä on kuitenkin vanhanaikaisia ja huonokuntoisia.  Olkaa onnellisia, jos ette sellaista peri vaivoiksenne.

Jotenkin nämä eläkeläisten parjaamisketjut kulminoituu aina rahaan.  Nykynuoret ihmiset on niin rahan perään, ettei koskaan aiemmin.  Kai siksi, että kaikkihan nykyään maksaa ja paljon.  Ei sitä ennenkään ilman rahaa pärjätty, mutta osattiin elää pienellä rahalla ja kun tiedettiin, ettei kaikkea voi saada.  Nyt pitäisi voida.  Ja nuoret laittaa rahaa asioihin, jotka on itse asiassa turhia.  Ulkonäköön satsataan järkyttävästi.  Mistä nämä kaiken maailman kynsistudiot yhtäkkiä ponkaisivat ilmoille?  Ihan täysin tarpeetonta touhua, mutta ikään kuin pakollisia jo keski-ikäisillekin.  Ja millä ihmeellä nämä kaksi- ja kolmekymppiset naiset kustantavat ne silikooninsa?  Mitä hittoa?  Kauheat rahat laitetaan aivan typeriin juttuihin.  En varmasti kustanna sellaisia kenellekään, en silloinkaan jos mulle valitetaan, että ei ole rahaa ruokaan ja samalla törrötetään tekotissejään.  Syököön sitten niitä tissejään.

Onneksi ei ole kukaan omista nuorista noin tyhmästi käyttäytynyt rahan suhteen, mutta on sitä saanut ihmetellä hiukan heidänkin kohdallaan.  Koulutusapuraha onkin laitettu siihen, että on ostettu rotukissa.  Ja sitten ei ole rahaa johonkin opiskelussa tärkeään, jolloin käännytään sukulaisten puoleen.  Hmmm.

Vierailija
358/377 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse maksoin 17% korkoista asuntolainaa yksin kahden lapsen yksinhuoltajana 90 luvulla. Ei tullut mikään ilmaiseksi. Joka arkiaamu oli lähdettävä klo. 6.30 leipää lapsille tienaamaan. Uupumisesta ei silloin puhuttu mitään. Yksin oli pärjättävä.

Niin, ei silloin huudeltu yhteiskuntaa auttamaan. Opittu kotoa, että kaikesta selvitään, kun on pakko. Toista se on nykyään pullamössöillä. Kadehditaan jopa toisten eläkkeitä.

Ymmärrettävää että kadehtii jos itse saa vaan olla maksumiehenä.

Minäkin kadehtin sukuni 40,50 luvulla syntyneit jotka pääsivät jo 60 veenä eläkkeelle.

Joudun tekemään yöit 68 verkligen.

Kyllä minä ja suuri osa tavallisista duunareis

Joo, olen syntynyt 49 ja olen päässyt 65 v eläkkeelle kuten lähes kaikki samoissa töissä olleet. Ilmeisesti en sitten tuon edellisen mukaan olekaan suuria ikäluokkia🤣

Vierailija
359/377 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä 90- luvun alussa oli korkeakorkoisia pankkitilejä. Töihin pääsi kun meni kysymään töitä. Järvenrantatonttejakin oli paljon rakentamatta. Mutta paljon oli myös epäkohtia.

Miksi sitten ihmiset potkittiin töistä ja pankit kaatuivat ym. Etkö oikeasti tiedä 90-luvun lamasta?

Vierailija
360/377 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoilla linjoilla ollaan, minäkin aloitin työni 60-luvulla. Palkka oli 198 mk ja vuokra 40mk, huoneessa oli sähkö ja kylmävesi, huussi pihan perällä ja lämmitys pönttöuunilla. Ruokaan meni noin 80mk kuussa ja kaikki muu vaatteisiin. Kun lähdin kotoa minulla oli yksi vaatekerta päällä ja toinen pahvilaatikossa, joten yritä ymmärtää, että vaatteet oli ihan perus asia. Silloin tehtiin kuusi päivää töitä viikossa ja usein en saanut sitäkään, kun oli työvoimasta pula. Kaupat menivät kiinni klo 17, joten jäänyt paljon aikaa shoppailuun.

Aplle voin kerto, että lapseni saavat perinnöksi 170 000 euroa per nuppi, eli jotain on täytynyt tehdä sen saamiseksi. Vielä kun saatte perintöveron pois, voi perilliset elellä aika keveästi, ovat jo toisen vanhemman perineet, häneltä jäi vain vajaa 100 000 euroa per nuppi. Kyllä kermaperseillä on vaikeaa sen uskon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän