Suuret ikäluokat saivat kaiken käytännössä ilmaiseksi.
On omakotitaloa, metsää, mökkiä, maata, autoja, vuokrakiinteistöjä sun muuta. Koettakaapa tänä päivänä samaa duunarin palkalla.
Kommentit (377)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen miehen keski-ikä 72v ja nykysukupolvi eläkkeelle 68 vuotiaana. On juhlava fiilis.
Ennenvanhaan jäärät eli 90v kun tekivät raskasta fyysistä työtä ja söivät kunnon kotiruokaa.
Nykymiehissä ei ole muuta kovaa kuin pelaamisesta kangistuneet peukalot. Oma vika jos kuolee nuorena!
No eivät todellakaan saaneet. Rakensivat raa`alla työllä sodanjälkeisen köyhän Suomen hyvinvointivaltioksi. Sinä olet kaiken saanut valmiina, etkä osaa edes olla siitä kiitollinen
Vierailija kirjoitti:
Suomi kohteli karusti 60 luvulla nuoria. Työttömyys toimisto kirjoitti vain menolipun ruotsiin. Eikä rahaa ollut aloitukseen siellä. Töitä sai ja pääsi ruokakauppaan tilin saatuaan. Vaatteetkin ehjät jo muutaman kk n työllä. Liki puoli miljoonaa Suomi sai oksennettua väestöään muualle. Mites nyt.
Oli Työttömille vaihtoehtokin. Lapionvarteen maantietä rakentamaan jonnekkin 200km päähän kotoa Parakkiin asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse maksoin 17% korkoista asuntolainaa yksin kahden lapsen yksinhuoltajana 90 luvulla. Ei tullut mikään ilmaiseksi. Joka arkiaamu oli lähdettävä klo. 6.30 leipää lapsille tienaamaan. Uupumisesta ei silloin puhuttu mitään. Yksin oli pärjättävä.
Niin, ei silloin huudeltu yhteiskuntaa auttamaan. Opittu kotoa, että kaikesta selvitään, kun on pakko. Toista se on nykyään pullamössöillä. Kadehditaan jopa toisten eläkkeitä.
Ymmärrettävää että kadehtii jos itse saa vaan olla maksumiehenä.
Minäkin kadehtin sukuni 40,50 luvulla syntyneit jotka pääsivät jo 60 veenä eläkkeelle.
Joudun tekemään yöit 68 verkligen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mannerheim oli presidentti, niin hän henkilökohtaisesti jakoi kaikille suurille ikäluokille kultaiset kelakortit. kultaisten kelakortin avulla sai helpon elämän.
Sitähän te vain haluaisitte olla, Kelan elättejä. Kateellisia olette niille, jotka ovat omalla työllään jotain saavuttaneet.
Mä maksan sun eläkkeen. Joten suuta soukemmalle elätti.
Ja mun lastenlapset maksaa sun eläkkeen.
Joten suuta soukemmalle, elätti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi kohteli karusti 60 luvulla nuoria. Työttömyys toimisto kirjoitti vain menolipun ruotsiin. Eikä rahaa ollut aloitukseen siellä. Töitä sai ja pääsi ruokakauppaan tilin saatuaan. Vaatteetkin ehjät jo muutaman kk n työllä. Liki puoli miljoonaa Suomi sai oksennettua väestöään muualle. Mites nyt.
Oli Työttömille vaihtoehtokin. Lapionvarteen maantietä rakentamaan jonnekkin 200km päähän kotoa Parakkiin asumaan.
Mitä luulet Jonnen tai Oonan tykkäävän tuollaisesta... Hyi yäk...
Töistä ei saanut virkavapaata, eikä lyhennettyä työaikaa. Itse maksoin lastenhoitajalle suurempaa tuntipalkkaa, mitä itse sain. Niin helppoa meillä oli ennen. Kunnalliseen päivähoitoon sai lapset vain sosiaalisin perustein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse maksoin 17% korkoista asuntolainaa yksin kahden lapsen yksinhuoltajana 90 luvulla. Ei tullut mikään ilmaiseksi. Joka arkiaamu oli lähdettävä klo. 6.30 leipää lapsille tienaamaan. Uupumisesta ei silloin puhuttu mitään. Yksin oli pärjättävä.
Niin, ei silloin huudeltu yhteiskuntaa auttamaan. Opittu kotoa, että kaikesta selvitään, kun on pakko. Toista se on nykyään pullamössöillä. Kadehditaan jopa toisten eläkkeitä.
Minäkin kadehtin sukuni 40,50 luvulla syntyneit jotka pääsivät jo 60 veenä eläkkeelle.
Jännä että pääsivät niin nuorena?
Mun duunarivanhemmat pääsivät vasta 63v:nä.
Syntyneet 23 ja 27.
Ja nyt minä pääsin 63v:nä.
Mä haluun mun eläkkeen Heti !
En jaksa oottaa 40 vuotta. Tarviin uuden Iphonen !
Kun mennään tarpeeksi kauas niin päästään isoon jakoon ja sitä edeltävään aikakauteen. Silloin oli maata jos sattui olemaan kirkon tai valtion kanssa tekemisissä. Isoimmat maaomaisuudet pohjautuvat noilta ajoilta eikä niitä mitenkään ole ansaittu. Ne on peritty. Jaettu ja peritty. Että kun olet hyvään sukuun syntynyt niin ei ole tarvinnut nälkää nähdä.
Meillä oli 5 lasta. kaikilla oli yhteinen huone ja kerrossängyt ,vanhimmalla oma.
Lapsilisää vanhemmat sai vain minusta eli nuorimmasta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä että pääsivät niin nuorena?
Mun duunarivanhemmat pääsivät vasta 63v:n
Koska oot syntynyt?
Vierailija kirjoitti:
Ok, olen syntynyt vuonna 70. Tein aika kovan tappion kun 90 luvulla möin asuntoni. Velkaa jäi ja korko oli korkea.
Mutta, mutta tajuan ja myönnän kuitenkin että asiat on huonommin tämän päivän nuorilla.
Poikani, 90 luvulla syntyneet, tulevat päsemään eläkkeelle 73, 74 veenä. Ehkä.
Itse pääsen todennäkösesti 68 vuotiaana. Olen syntynyt -70.
Poikieni isovanhemmat, syntyneet 40 ja 50 luvulla pääsivät eläkkeelle 60 veen kieppeillä.
Kukaan heistä ei ollut enää työelmässä 63 vuotiaina.
Kaukomatkoja, okt, mökit, talo etelän lämmössä, purjevene mitähän noilla on ollut.
En usko että esm 90 luvulla syntyneillä tulee olemaan samoja mahdollisuuksia kerätä omaisuutta.
Ei meidän vanhempien ikäpolvien tartte todellakaan olla kateellisia kännykänvaihdolle tai ruuanvolttaukselle, kun istumme omissa taloissamme ja mietimme seuraavaa ulkomaanmatkaa.
Sama. Me saatiin täyspotti ja tästä eteenpäin se on alasajoa, vähemmän kaikkea ja se vähä kovemmalla hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sinulle, ap, on tuollaista soopaa syöttänyt?
Uuninpankkopoika.
Vierailija kirjoitti:
Kun mannerheim oli presidentti, niin hän henkilökohtaisesti jakoi kaikille suurille ikäluokille kultaiset kelakortit. kultaisten kelakortin avulla sai helpon elämän.
Kun mannerheim oli presidentti, kaikki sodasta hengissä palanneet saivat pisteitä, joilla voi ostaa uuden puvun. Vähänkö oli makeeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointivaltion nettohyötyjiä. Nyt pitäisi heidän osallistua reippaasti talkoisiin
No oishan se väärin, että hyötyisi jostain, minkä on itse rakentanut...
Ne mitään ole rakentaneet. Nyt vain nakertavat yhteiskunnan varoja ylisuurilla eläkkeillään.
No, kukas se rakensi heidän omakotitalot ja kesämökit ja tienasi niihin rahat? Heillä ei ollut perintöjä.
Ilmaiseksi 😂 sinä pöhelö vertaat 40- 50 lukujen hintoja tähänpäivään ja unohdat kätevästi myös palkkojen sekä rahan arvon muutoksetkin. Vttu mikä ääliö 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, olen syntynyt vuonna 70. Tein aika kovan tappion kun 90 luvulla möin asuntoni. Velkaa jäi ja korko oli korkea.
Mutta, mutta tajuan ja myönnän kuitenkin että asiat on huonommin tämän päivän nuorilla.
Poikieni isovanhemmat, syntyneet 40 ja 50 luvulla pääsivät eläkkeelle 60 veen kieppeillä.
Kaukomatkoja, okt, mökit, talo etelän lämmössä, purjevene mitähän noilla on ollut.
En usko että esm 90 luvulla syntyneillä tulee olemaan samoja mahdollisuuksia kerätä omaisuutta.
Ei meidän vanhempien ikäpolvien tartte todellakaan olla kateellisia kännykänvaihdolle tai ruuanvolttaukselle, kun istumme omissa taloissamme ja
Suomi on aina ollut köyhä maa, tuossa oli vain pieni hyppäys 80-luvulla, jossa elintaso meinasi jo olla aika hyvä. Suomi on lisäksi niin pieni maa, että joku innovoiva Nokia vaikuttaa heti koko maan talouteen. Eli eihän sitä koskaan tiedä, mitä tulee. Etenkin kun Suomessa on usein systeemit joita ei muualla vielä ole, niin tätä pitäisi hyödyntää, esimerkkinä Wilma ja e-reseptit, joiden teknologiaa voisi myydä ulkomaalaisille.
Mene töihin että saan tulevaisuudessa paremmat korotukset vaivaiseen kolmen tonnin eläkeeseen ,nälkään tässä kuolee.Joudun ehkä myymään pari mökkiäni että saan edes kauraryynejä ostettua.
Ei meidän vanhempien ikäpolvien tartte todellakaan olla kateellisia kännykänvaihdolle tai ruuanvolttaukselle, kun istumme omissa taloissamme ja mietimme seuraavaa ulkomaanmatkaa.