Suuret ikäluokat saivat kaiken käytännössä ilmaiseksi.
On omakotitaloa, metsää, mökkiä, maata, autoja, vuokrakiinteistöjä sun muuta. Koettakaapa tänä päivänä samaa duunarin palkalla.
Kommentit (377)
Vierailija kirjoitti:
Itse maksoin 17% korkoista asuntolainaa yksin kahden lapsen yksinhuoltajana 90 luvulla. Ei tullut mikään ilmaiseksi. Joka arkiaamu oli lähdettävä klo. 6.30 leipää lapsille tienaamaan. Uupumisesta ei silloin puhuttu mitään. Yksin oli pärjättävä.
Niin, ei silloin huudeltu yhteiskuntaa auttamaan. Opittu kotoa, että kaikesta selvitään, kun on pakko. Toista se on nykyään pullamössöillä. Kadehditaan jopa toisten eläkkeitä.
Voi voi teitä lapsukaisia. Te ette olisi pärjänneet päivääkään 60-70 luvulla.
Isäni lähti metsätöihin Kainuuseen 13 vuotiaana....
Enempää en viitsi edes kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas sain ekan työpaikan 29 vuotiaana. Sä maksoit mun koulutuksen ja elämisen siihen saakka.
Kateus puskee läpi. Kovalla työllä ovat hankkineet. Esim jos rakennat itse omakotitalon, ennen sanottiin että kolmas talo on ilmainen. Mutta työtä se vaatii. Ei tule laiskalle mitään, hiki katsellessa. Kummallisia huutelijoita nykysuomesta löytyy. Kateus kalvaa sisintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas sain ekan työpaikan 29 vuotiaana. Sä maksoit mun koulutuksen ja elämisen siihen saakka.
No Ok. Kyllä mä vähän bilettelinkin opiskelujen ohessa ja tein muutaman ulkomaan matkankin. Pari Tatskaakin otin.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Omakotitalo maksoi 50 000 markkaa, ja lainaan sai valtion tukea. Rankkaa oli.
79-luvun alussa mun pyykkikone maksoi 2400 mk ja palkkani oli 800 mk/kk. Oli naisten keskim palkka esim myyntityössä. Onko koneet muka kalliimpia nykyään. Kaikki muukin maksoi samassa suhteessa palkkoihin, jos ymmärrä asiasta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kai karhu söi sen
Vierailija kirjoitti:
Muistiko ottaa älypuhelimen mukaan, että tukkikämpillä töiden jälkeen on edes jotain viihdykettä.
Tekisiköhän nuorisolle hyvää vahän lueskella suomen lähi historiaa.
Ja sitten hävetä edes pikkuisen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointivaltion nettohyötyjiä. Nyt pitäisi heidän osallistua reippaasti talkoisiin
No oishan se väärin, että hyötyisi jostain, minkä on itse rakentanut...
Ne mitään ole rakentaneet. Nyt vain nakertavat yhteiskunnan varoja ylisuurilla eläkkeillään.
Mitenköhän juuri heillä on niin valtavat eläkkeet mutta ennen ja heti jälkeen syntyneillä pienet vaikka 40v tehtiin töitä??
Esim anoppini s 39 saa käteen 1550e eläkettä ja minä - v 60 syntynyt 1800e. Ja molemmat olimme keskituloisia lähes koko työajan.
Ne useiden tonnien nettoeläkkeet???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Omakotitalo maksoi 50 000 markkaa, ja lainaan sai valtion tukea. Rankkaa oli.
79-luvun alussa mun pyykkikone maksoi 2400 mk ja palkkani oli 800 mk/kk. Oli naisten keskim palkka esim myyntityössä. Onko koneet muka kalliimpia nykyään. Kaikki muukin maksoi samassa suhteessa palkkoihin, jos ymmärrä asiasta mitään.
Jatkan vielä. Rakennettiin talo 79-80. Kustannusarvio oli 250 000 mk ja 300 000 mk meni.
Nyt esim Kotkasta saa taloja alle 50 000 e. Niitä löytyy ympäri Suomea halvalla. Mene ostamaan.
Arava lainaa sai pienen osan ja sen korko nousi muutamassa vuodessa 8%:iin. Ei ollut mitään alle 3% korkoja.
Suomi kohteli karusti 60 luvulla nuoria. Työttömyys toimisto kirjoitti vain menolipun ruotsiin. Eikä rahaa ollut aloitukseen siellä. Töitä sai ja pääsi ruokakauppaan tilin saatuaan. Vaatteetkin ehjät jo muutaman kk n työllä. Liki puoli miljoonaa Suomi sai oksennettua väestöään muualle. Mites nyt.
Suuret ikäluokat tienanneet eläkkeensä -väite on palturia. He saavat jopa 5 € yhtä maksettua eläke-kohden eli saavat eurolla viisi. Nykyiset sukupolvet nauttivat alle eurosta eli saavat eurolla alle euron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka saa ne heidän kuolemansa jälkeen?
Vaikkei olisi tehnyt päivääkään töitä kuten suurten ikäluokkien työura liki 50 vKun suuret ikäluokat olivat työikäisiä, työllisyystilanne oli pääsääntöisesti aivan erilainen. Esim 80-luvulla Suomessa lähes täystyöllisyys. Samoin syntyvyys. Peruskoulupohjalta saattoi päätyä herraksi. Nykyisin on paljon korkeakoulutettuja työttömiä, pätkätöitä jne. Eli turha on buumereiden elvistellä. Maailma on tänä päivänä täysin erilainen. Omassakin suvussa on noita, jotka kerskuvat pitkillä työurillaan ja kuvittelevat olevansa muiden yläpuolella vain siksi, että ovat esimerkiksi alalla, jossa ollut työvoimapula käytännössä aina, vaikka koulutustasokin olisi matala.
Kuule kun kasarin nousukausi kesti muutaman vuoden.70 luvulla massatyöttlmyyttä ja öljykriisi.Sadat tuhannet lähtivät Ruotsiin tehtaille töihin.90 luvun alussa iski tass kova lama.
Talous ja sosiaslihistorian tuntemus olisi poikaa näille ahdistuneille wolttaajille sielä ah niin trendikkään Kallion asumistuki yksiössä.
Suuret ikäluokat kokivat runsaasti köyhyyttä. Työttömyyttäkin oli niin paljon, että iso osa heistä lähti Ruotsiin töihin.
Kokeile itse elää sen ajan elintasoa ja kerro sitten oliko ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Boomerin ahneus on pohjaton ja hyvin tunnettu.
Boomerihullu iski jälleen, ei tietäisi koko sanaa, jos ei ent. pääministeri olisi sitä markkinoinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai karhu söi sen
Ei vaan pahempaa. Joutui Justeerin toiseen päähän. Moni nykynuori toivoisi että mieluummin Karhu olisi syönyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin bingin AI:ltä teollisuuden keskituntipalkkoja vuodelta 1972. Tämä oli vastaus:
Vuoden 1972 I neljänneksellä miespuolisten teollisuustyöntekijöiden keskimääräinen tuntiansio oli ilman arkipyhäkorvauksia 6,93 mk ja naispuolisten työntekijöiden vastaava ansio 4,89 mk. Huomaa, että tämä on vain yhden neljänneksen tietoja ja että palkat ovat voineet vaihdella eri teollisuudenaloilla ja eri alueilla.
Rahanarvomuunnin sanoo että tuo 6,93 mk oli nykyrahassa 9,92€ ja naisten palkka 4,89 mk vastaa 7,00 euroa. Näin siis ammattimiehet ja naiset kylpivät fyffessä.
Tuo muunnos siis kuvaa ostovoimaa, mitä sillä rahalla sai.
Ihan kukkua Pertti. Varmaan siellä puoliilmaisen kesämökin laiturilla on aikaa googletella sontaa.
Mun eka työpaikka oli v 79, sain bruttona 2300mk, vuonna 94 jo peräti 6400mk (nettona 4220mk).
Kun kokkari saa valtaa tapahtuu kauheaa.
Suomi tekee vankasti kuolemaa.