Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

uniongelmat

Vierailija
09.08.2023 |

Tuntuuko kenestäkään siltä, että on yksin pahojen uniongelmien kanssa?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

🌺

Vierailija
42/62 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina silloin tällöin ohitse on vilahtanut netissä joku pahoista uniongelmista kärsivä, mutta keskustelua ei ole koskaan lähtenyt liikkeelle.🌺.

Hei, olen Tuomas ja keskustelisin ihan mielelläni uniongelmista. Mutta jos kirjoittelen(kin) nyt omistani, tuskin Sinäkään vaivaudut mitään vastaamaan.... Olisiko tämä se syy, että nettikeskustelut on tuhoon tuomittuja?

Mutta yritetään..

Olen tosiaan Tuomo, 60 v ja nykyään uneton. Tosin minun onneni on, että saan unen päästä kiinni suhteellisen vaivattomasti. Kuitenkin herään tunnin viiva kolmen tunnin kuluttua, yleensä kusihätään.

Jos olen onnekas, saatan nukahtaa uudelle jaksolle. Ja vaikka näin kävisikin, että saisin nukuttua kaksi jaksoa, kertyy unta kuitenkin vain kuusi tuntia.

Siis jos nukahtaisin heti kun pää koskettaa tyynyä... Joka ei sentään minultakaan onnistu.

No nyt Sinä tietenkin toteat; Mikä ongelma, saathan nukuttua väh. 5,5 tuntia?

Minä vastaan; Niin saan.. ..kun sattu ne onnelliset yöt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuomo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina silloin tällöin ohitse on vilahtanut netissä joku pahoista uniongelmista kärsivä, mutta keskustelua ei ole koskaan lähtenyt liikkeelle.🌺.

Hei, olen Tuomas ja keskustelisin ihan mielelläni uniongelmista. Mutta jos kirjoittelen(kin) nyt omistani, tuskin Sinäkään vaivaudut mitään vastaamaan.... Olisiko tämä se syy, että nettikeskustelut on tuhoon tuomittuja?

Mutta yritetään..

Olen tosiaan Tuomo, 60 v ja nykyään uneton. Tosin minun onneni on, että saan unen päästä kiinni suhteellisen vaivattomasti. Kuitenkin herään tunnin viiva kolmen tunnin kuluttua, yleensä kusihätään.

Jos olen onnekas, saatan nukahtaa uudelle jaksolle. Ja vaikka näin kävisikin, että saisin nukuttua kaksi jaksoa, kertyy unta kuitenkin vain kuusi tuntia.

Siis jos nukahtaisin heti kun pää koskettaa tyynyä... Joka ei sentään minultakaan onnistu.

No nyt Sinä tietenkin toteat; Mikä ongelma, saathan nukuttua väh. 5,5 tuntia?

Minä vastaan; Niin saan.. ..kun sattu ne onnelliset yöt.

Kiitos tästäkin kommentista.

Vierailija
44/62 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

🌺

Vierailija
45/62 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lisää kokemuksia? 🌺

Vierailija
46/62 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin nukuin todella vähän, kun olin stressannut lisämunuaiset huonoon kuntoon.

Sitten noin 4 vuoden jälkeen rupesi helpottamaan ja rupesin nukkumaan pidempiä unia. Ensin 5-6 tuntisia ja sitten kun alkoi olemaan 7 tunnin yöunia jo muutamia kertoja, niin tavallaan se stressi nukkumattomuudesta helpotti, kun tajusin että pystynhän minä nukkumaan. Se avainsana mulla oli stressin helpottaminen.

Vierailija
47/62 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin nukuin todella vähän, kun olin stressannut lisämunuaiset huonoon kuntoon.

Sitten noin 4 vuoden jälkeen rupesi helpottamaan ja rupesin nukkumaan pidempiä unia. Ensin 5-6 tuntisia ja sitten kun alkoi olemaan 7 tunnin yöunia jo muutamia kertoja, niin tavallaan se stressi nukkumattomuudesta helpotti, kun tajusin että pystynhän minä nukkumaan. Se avainsana mulla oli stressin helpottaminen.

Vierailija
48/62 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuka jaksaa trollata tästä samasta asiasta joka päivä muka "erilaisella" kirjoitustyylillä? Nyt et puhu torkahtelusta koska se olisi liian tunnistettavaa. Alkaa tuntua että unettomuus on vaan yksi sinun ongelmistasi.

Vierailija
49/62 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kaikki pahoista uniongelmista kärsivät ovat? 🌺. Saattaa tosin olla, että monet uniongelmaiset välttelevät yleisiä keskustelupalstoja oman mielenterveytensä takia, sillä palstat ovat usein melko myrkyllisiä ilmapiiriltään.

Olen tehnyt samanlaisen aloituksen monella eri foorumilla, enkä ole löytänyt yhtään pahoista uniongelmista kärsivää. Siis sellaisia ihmisiä, jotka ovat saattaneet mennä pari viimeistä viikkoa muutaman tunnin yöunilla ja niin edelleen. Voi tietysti myös olla, ettei oma jaksaminen riitä vastaamaan kyseisiin aloituksiin.

"Siis sellaisia ihmisiä, jotka ovat saattaneet mennä pari viimeistä viikkoa muutaman tunnin yöunilla ja niin edelleen."

____

On meitä muitakin.

Itselläni oli tätä vuosia, kun lapset olivat pieniä eikä apua herunut. Nukahtelin silmät auki ja näin harhoja/näkyjä (= mikrosekunnin unia).

Se jäi päälle - 20 vuodeksi - enemmän ja vähemmän huonouninen olen siis vieläkin.

Vuosi vuodelta hieman paranemaan päin, mutta tähän tottuu eikä enää ajattele, että tämä tästä muuttuisi normaaliksi unimaailmaksi.

Näillä mennään.

Välillä menee vuorokausia, ettei nuku kuin pari tuntia. Sitten saattaa nukkua 18h ---> lähes putkeen (unimaraton).

Joudun siis välillä satsaamaan vuorokausia ns. uneen (unimaraton) enkä tällöin syö ja välillä taas vuorokausia syömiseen enkä tällöin nuku.

Pari vuorokautta uneen

+

Pari vuorokautta syömiseen

= koostuu viikkoni/kuukauteni/vuoteni

(Olen 165 cm / 65 kg)

Ajattelen nykyään, että en ota stressiä (tk-eläkkeellä, syynä: traumat ja tämä unettomuus).

Jos ei nukuta - en nuku.

Sitten kun nukuttaa - nukun.

Itseni ehdoilla menen.

🌻

Vierailija
50/62 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kaikki pahoista uniongelmista kärsivät ovat? 🌺. Saattaa tosin olla, että monet uniongelmaiset välttelevät yleisiä keskustelupalstoja oman mielenterveytensä takia, sillä palstat ovat usein melko myrkyllisiä ilmapiiriltään.

Olen tehnyt samanlaisen aloituksen monella eri foorumilla, enkä ole löytänyt yhtään pahoista uniongelmista kärsivää. Siis sellaisia ihmisiä, jotka ovat saattaneet mennä pari viimeistä viikkoa muutaman tunnin yöunilla ja niin edelleen. Voi tietysti myös olla, ettei oma jaksaminen riitä vastaamaan kyseisiin aloituksiin.

"Siis sellaisia ihmisiä, jotka ovat saattaneet mennä pari viimeistä viikkoa muutaman tunnin yöunilla ja niin edelleen."

____

On meitä muitakin.

Itselläni oli tätä vuosia, kun lapset olivat pieniä eikä apua herunut. Nukahtelin silmät auki ja näin harhoja/näkyjä (= mikrosekunnin unia).

Se jäi päälle - 20 vuodeksi - enemmän ja vähemmän huonouninen olen siis vieläkin.

Vuosi vuodelta hieman paranemaan päin, mutta tähän tottuu eikä enää ajattele, että tämä tästä muuttuisi normaaliksi unimaailmaksi.

Näillä mennään.

Välillä menee vuorokausia, ettei nuku kuin pari tuntia. Sitten saattaa nukkua 18h ---> lähes putkeen (unimaraton).

Joudun siis välillä satsaamaan vuorokausia ns. uneen (unimaraton) enkä tällöin syö ja välillä taas vuorokausia syömiseen enkä tällöin nuku.

Pari vuorokautta uneen

+

Pari vuorokautta syömiseen

= koostuu viikkoni/kuukauteni/vuoteni

(Olen 165 cm / 65 kg)

Ajattelen nykyään, että en ota stressiä (tk-eläkkeellä, syynä: traumat ja tämä unettomuus).

Jos ei nukuta - en nuku.

Sitten kun nukuttaa - nukun.

Itseni ehdoilla menen.

🌻

Sulla on omalaatuinen rytmi elämässä

Vierailija
51/62 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lisää kokemuksia? 🌺

Vierailija
52/62 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä monilla on uniongelmia, mutta suurin osa syö niihin lääkkeitä kun ovat tajunneet hakea apua. Yhden kerran olen kuullut, että joku on sanonut ettei mikään lääke ole hänellä auttanut. Niitä on sellaisiakin lääkkeitä, joita ei saa ottaa muualla kuin sängyssä sillä tiputtavat samantien.

Omat neuvoni ja kokemukseni:

Poista mahdolliset stressitekijät, ruokailutottumukset kuntoon ja miellyttävää liikuntaa vähän, jotain rentouttavaa, mene lääkäriin ja kokeile lääkärin määräämää lääkettä vapaapäivinä, jos ei auta kerro lääkärille ja pyydä jotain toista kokeiluun. Kun sinulle sopiva lääke on löydetty syö sitä niin kauan, että tilanteesi on stressitön ja uskot että pärjäät ilman lääkettä. Toki lääkäri voi lopettaa lääkkeen määräämisen koska tahansa.

Jos valvot viikkokausia niin et kyllä terveenä jatka eteenpäin. Hyvin voi vuositolkulla pärjätä jos saa edes joitain tunteja yössä/päivällä nukuttua.

Vierailija
53/62 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on mielestäsi paha uniongelma ap?

Vierailija
54/62 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä monilla on uniongelmia, mutta suurin osa syö niihin lääkkeitä kun ovat tajunneet hakea apua. Yhden kerran olen kuullut, että joku on sanonut ettei mikään lääke ole hänellä auttanut. Niitä on sellaisiakin lääkkeitä, joita ei saa ottaa muualla kuin sängyssä sillä tiputtavat samantien.

Omat neuvoni ja kokemukseni:

Poista mahdolliset stressitekijät, ruokailutottumukset kuntoon ja miellyttävää liikuntaa vähän, jotain rentouttavaa, mene lääkäriin ja kokeile lääkärin määräämää lääkettä vapaapäivinä, jos ei auta kerro lääkärille ja pyydä jotain toista kokeiluun. Kun sinulle sopiva lääke on löydetty syö sitä niin kauan, että tilanteesi on stressitön ja uskot että pärjäät ilman lääkettä. Toki lääkäri voi lopettaa lääkkeen määräämisen koska tahansa.

Jos valvot viikkokausia niin et kyllä terveenä jatka eteenpäin. Hyvin voi vuositolkulla pärjätä jos saa edes joitain tunteja yössä/päivällä nukuttua.

Vierailija
55/62 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on mielestäsi paha uniongelma ap?

Valvoo monena yönä viikossa koko yön, esim. neljänä viitenä yönä.

Vierailija
56/62 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

🌺

Vierailija
57/62 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testaa, miten paljon univelkaa sinulle kertyy!

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/03/04/testaa-miten-paljon-univelkaa-…

Vastaus:

Apua! Tätä menoa olet pian korviasi myöten univeloissa

Nukut selvästi alle suositusten.

Vierailija
58/62 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukahdin viime yönnä klo6.00, tai siis aamulla heh. Sitten nukuin tuonne 12.00 saakka. Taas unirytmi sekaisin.Mulla ei sinällään ole unettomuutta, vaan viivästynyt ja helposti sekaisin menevä rytmi. Vituttaa ankarasti.

Vierailija
59/62 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä muille tuttua se pelon tunne, mikä valvomisesta seuraa? Se on jotain läpitunkevaa. 🌺.

Itse aloin ajatella että kuolen, sairastan muutenkin jo hypokondriaa niin se vain paheni

Vierailija
60/62 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kuka jaksaa trollata tästä samasta asiasta joka päivä muka "erilaisella" kirjoitustyylillä? Nyt et puhu torkahtelusta koska se olisi liian tunnistettavaa. ALKAA TUNTUA ETTÄ UNETTOMUUS ON VAAN YKSI SINUN ONGELMISTASI.

A) eikö aloittaja sanonutkin että unettomuus on ongelma

B) ei hän puhunut muista ongelmista yhtään mitään. Ei väittänyt ettei ole ongelmia tai on muita ongelmia