Olenko burnoutissa vai onko tämä normaalia?
En ole yli vuoteen jaksanut tehdä töiden lisäksi juuri mitään. Viikonloput menee nukkuessa ja koomassa. No siivoamiset ja kaupassa käymiset saan tehtyä viikonlopun ja arki-iltojen aikana, mutta siihen jääkin.
En edes tee mitään fyysisesti raskasta. Olen etätöissä. Arkipäivät menevät koneella istuessa ja töitä tehdessä. Työ on suhteellisen vaativaa älyllisesti; ei nyt mitään rakettitiedettä missään tapauksessa, mutta sanoisin että vaatii enemmän ajatustyötä kuin joku keskimääräinen duunariduuni, samoin kuin vaatii enemmän kuin joku helppo toimistotyö kuten hr tai vastaava.
Sen lisäksi, että työ on älyllisesti vaativaa ja ehkä sillä tavalla "miehisiin toimistoammatteihin" kuuluvaa, se on myös psykologisesti raskasta tavalla, joka on yleistä naisvaltaisilla aloilla: selkäänpuukotusta, mikromanagerointia, epäluottamusta sekä kollegoiden että esihenkilöiden/ alaisten välillä suuntaan jos toiseen, syyllisten etsimistä, ja keskimääräistä huonompaa palkkatasoa.
Vaikka saan työni tehtyä, en saa juuri mitään muuta tehtyä. Olen vain niin väsynyt töiden jälkeen. Tarkoittaako tämä burnoutia, ja että pitäisi etsiä uusi työpaikka? ( tai uusi ala, sillä useimmat saman alan hommat, joita olen tehnyt, sisältävät samantyyppisen työyhteisön kuin nykyinenkin)
Kommentit (47)
Saat työsi tehdyksi. Olet onnekas. Itsellä ei työaikani riitä kaikkiin työtehtäviini. Työtä on yksinkertaisesti aivan liikaa. Käyn toimistolla 3 pv viikossa ja 2 pv olen etänä. Etäpäivinä teen töitä kellon ympäri. En ehdi ulkoilla, nukun huonosti tai en ollenkaan. Tiedän olevani työuupunut.
Menopaussi jos olette naisia. Ja alhainen rauta.
Vierailija kirjoitti:
Menopaussi jos olette naisia. Ja alhainen rauta.
Itselläni ei ainakaan menopaussi koska olen 31v. hemoglobiinikin ollut normaali.
Et ole. Olet vain tullut järkiisi. Psykologinen rasitus, josta kerrot, vie ihmiseltä eniten voimia, myös niitä fyysisiä. Hopi hopi, paikanvaihtoon, alanvaihtoon, minne vaan, rakasta itseäsi, älä hukkaa elämääsi.
Kyllähän burn out ainakin alkaa niin, ettei paukkuja jää töiden jälkeen muuhun. Kerroit, että työ on älyllisesti haastavaa, mutta burn outin voi saada myös siitä, että töissä on tylsää tai yksitoikkoista.
Normaalilla, hyvinvoivalla ihmisellä (tavallisessa työssä) riittää energiaa töiden jälkeen harrastaa, pitää yllä sosiaalisia suhteita, laittaa ruokaa, siivota ja jos on perhettä, hoitaa lapsia ja viettää aikaa myös kumppanin kanssa.
Mulla sama juttu muista nukkua hyvin ja syö paremmin jos pystyt
Millaiset on sosiaaliset suhteesi? Vaihdatko kuulumisia kenenkään kanssa vai oletko poteroitunut kokonaan kämppääsi?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän burn out ainakin alkaa niin, ettei paukkuja jää töiden jälkeen muuhun. Kerroit, että työ on älyllisesti haastavaa, mutta burn outin voi saada myös siitä, että töissä on tylsää tai yksitoikkoista.
Normaalilla, hyvinvoivalla ihmisellä (tavallisessa työssä) riittää energiaa töiden jälkeen harrastaa, pitää yllä sosiaalisia suhteita, laittaa ruokaa, siivota ja jos on perhettä, hoitaa lapsia ja viettää aikaa myös kumppanin kanssa.
Entäs jos töiden jälkeen ei jaksa mutta viikonloppuna aina palautuu ja jaksaisi mutta sama jaksamattomuus alkaa taas maanantaina?
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tuokin tota, vai kertooko media vain noin? kuka muka lähtee töiden jälkeen jonnekin harrastamaan esim kuntosalia, tai tanssia tai mitä lie? Ovatko he jotain superihmisiä?
Ei pelkkä väsymys vielä kovin paha juttu ole. Minä aloin saada hirveitä päänsärkyjä, kun burn out lähestyi. Otin työkyvyttömyyseläkkeen, ja nyt ei ole särkenyt päätä 10 vuoteen.
sen takia ihmiset juo töissä ja aamuisin kahvia ja energiajuomia,,, vasta kun aloitin työt tajusin miksi ne juo niitä jatkuvaan syöttöön...
Tuttavalla meni burnoutissa lähimuisti. Saattoi päättää että nyt teen tiskit, nousi sohvalta seisomaan ja unohti samantien mitä piti tehdä.
Minä veikkaan, että monilla naisilla on liikaa itselleen aiheutettuja paineita. Halutaan olla liian pedantteja. Itse olen aina tehnyt työni vähän vasemmalla kädellä ja jos pomo on antanut liikaa töitä, olen heti sanonut, etten ehdi niitä tehdä.
Jos tämä onnistuu yksityisellä puolella 6000€/kk hommissa, niin kyllä se onnistuu muuallakin.
T. Laiska-Jaakko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tuokin tota, vai kertooko media vain noin? kuka muka lähtee töiden jälkeen jonnekin harrastamaan esim kuntosalia, tai tanssia tai mitä lie? Ovatko he jotain superihmisiä?
Minä lähden. Rakastan kulttuuria, ja käyn 2-3 kertaa viikossa erilaisissa tapahtumissa. Käyn myös iltaisin lenkillä, tapaan ystäviä, ja teen kaikenlaista muutakin. Työt loppuvat viimeistään viideltä, siinähän jää tuntikausia joka ilta aikaa ennen nukkumaanmenoa.
Vierailija kirjoitti:
Minä veikkaan, että monilla naisilla on liikaa itselleen aiheutettuja paineita. Halutaan olla liian pedantteja. Itse olen aina tehnyt työni vähän vasemmalla kädellä ja jos pomo on antanut liikaa töitä, olen heti sanonut, etten ehdi niitä tehdä.
Jos tämä onnistuu yksityisellä puolella 6000€/kk hommissa, niin kyllä se onnistuu muuallakin.
T. Laiska-Jaakko
Itse ainakin myönnän, että haluan tehdä työni hyvin ja joskus yritän pyrkiä liialliseen täydellisyyteen. Etten saisi tehdä virheitä ja tästä tulee hirveät paineet ja stressi. Pitäisi kai ottaa rennommin, ei se maailmanloppu ole jos tekisi jonkun virheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lähden. Rakastan kulttuuria, ja käyn 2-3 kertaa viikossa erilaisissa tapahtumissa. Käyn myös iltaisin lenkillä, tapaan ystäviä, ja teen kaikenlaista muutakin. Työt lop
Mutta sulla on varmaa auto. Itse kävelen töihin 1,5 mennen tullen.
Samat fiilikset kuin AP:llä ja työnkuvakin muistuttaa omaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Laiska-Jaakko
Itse ainakin myönnän, että haluan tehdä työni hyvin ja joskus yritän pyrkiä liialliseen täydellisyyteen. Etten saisi tehdä virheitä ja tästä tulee hirveät paineet ja stressi. Pitäisi kai ottaa rennommin, ei se maailmanloppu ole jos tekisi jonkun virheen.
Minä kun teen virheen, pyydän asiakkaalta anteeksi ja korjaan sen. Sitten jälleen kohti uusia haasteita. Olen huomannut, ettei kannata jäädä kinastelemaan, vaikka olisi oikeassakin vaan antaa asiakkaan olla oikeassa.
T. Laiska-Jaakko
Mulla sama, että aloitin työt ja en oikein jaksa tehdä töiden jälkeen mitään kuin maata sängyssä. Vaatteet heitän myös sinne tänne ja roskat enkä jaksa edes siivota. Kämppäni on ollut töiden aloittamisen jälkeen kuin kaatopaikka.
Työ on melko helppoa asiakaspavelutöitä, mutta joudun "vetään roolia" koska en ole kovin sosiaalinen. Silti tykkään tehdä sitä eri asioiden takia(kiva pomo, toiset työkaverit, ei paljon asikkaita), joten en ymmärrä mistä tämä väsymys johtuu.