Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten äitinä käsitellä, että lapset "liukuvat" isän uuten perheeseen?

Vierailija
08.08.2023 |

Johon toki lapsetkin kuuluvat.

Erossa lapset jäivät minulle asumaan ja isä muutti 30km päähän. Oltiin hyvin tiivis perhe keskenämme lasten kanssa ensimmäiset vuodet, olen panostanut ajallisesti heihin ja työhön. Nyt isällä ollut uusperhe ja lapset ovat koko ajan tiiviimmin siellä, toki jo ikä tuo siihen mahdollisuutta kun osaavat liikkia itsenäisesti. Saattavat tuon tuosta mennäkin isän luo. Olen ideoinut meille jotain, mutta haluavatkin isälle. Soittavat paljon ja tykkäävät uusista sisarpuolistaan. Tuntuu, että elävät koko ajan enemmän sinnepäin.

Tunnen itseni syrjään ja osattomaksi jääväksi. Kyllä, liikun ja teen silläkin aikaa asioita. Mutta mieluummin tekisin lasteni kanssa. Saattavat juhlapyhinä halutakin heille, koska he lähtevät yhdessä laskettelemaan: minulla ei ole varaa niihin mitä siellä on. Täytyy siis olla hyvillään lasten puolesta. Mutta myönnän olevani surullinen.

Kun minä toin näytille mukavaa, lapsirakasta miesystävää lasten kommentit oli: ei kiitos, äitin koti vaan meille, riittää kun isällä muita. Jopa tylyjä miehelle. Tuntuu sekin toivottomalta, jään kaikessa jotenkin heikommalle.

Lapset tekee, kokee ja jakaa paljon kaikkea missä en ole mukana. Heidän hyvä taloudellinen asemakin mahdollistaa sen. Tunnen hieman menettäväni omia lapsia.
Miten näitä asioita päässään järjestää ja löytää rauha omaan mieleen?

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt tuon ja tiedän, että se tekee kipeää. Siihen kuitenkin tottuu. Ja näin teinin äitinä voin sanoa, että tässä vaiheessa sitä on myös tyytyväinen kun saa välillä rauhallista omaa aikaa!

Sinä olet aina heidän äitinsä, se ei muutu. Sano tämä itsellesi vaikeilla hetkillä uudestaan ja uudestaan.

Vierailija
2/65 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa muuhun sanoa mitään, mutta yksi tärkeä asia tulee mieleen. Älä pistä lapsia tekemään päätöksiä mihin he eivät ole valmiita. Eivät he osaa ajatella sinun elämääsi, eikä pidäkään tai tarvitsekaan. Jos laitat lapset päättämään onko sinulla miesystävä vai ei, aiheutat heille suuret tunnontuskat myöhemmäksi elämäksi, kun he ymmärtävät miten isoon asiaan olivat vaikuttamassa. Isä päättää ketä isän luona on, äiti päättää ketä äidin luona on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kai lapset voi itsenäisesti tuosta vain päättää, että menevätkin toiselle vanhemmalle: kannattaa pitää näistä tapaamissopimuksista tiukasti kiinni, eikä antaa vain lasten "valua" sinne.

Eikä kai sekään ole ok, että lapset päättävät, seurusteleeko äiti vai ei?

Tsemppiä!

Vierailija
4/65 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että lapset ovat yleensä aika erilaisia. Osa ei varmaan haluaisi "joukkoon" ja uusperheen pariin, vaan viihtyisi rauhallisessa omassa kodissa kirjaa lukien ja välillä lomamenot. Onkohan ympäristössä sitten eroa. Oletko kysynyt kuitenkin mielipidettä lapsilta etukäteen, kun suunnittelet teille yhteisiä menoja. Kysyykö isäkin. Äiti voi sanoa oman mielipiteensä myös, jos ei halua lasten menevän ja perustelee.

Vierailija
5/65 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi miesystävä ei kuulu teidän kotiin välttämättä, koska on ihan vieras mies tapoineen. Mutta voithan tavata häntä muualla enemmän. Ei ole pakko muuttaa yhteen. Hän on vähän kuin vieraana.

Vierailija
6/65 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kiellän menemästä ovat harmissaan / kiukkuisia eivätkä ainakaan halua tehdä kanssani. Isompi kysyy kiellänkö heitä isän kanssa olemasta. Soittavat isälle ja isä puolisoineen siellä, tuntuu että olen pahis jos estän. Ap

Vierailija
7/65 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki lapsi! Ihan oma.

Vierailija
8/65 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi miesystävä ei kuulu teidän kotiin välttämättä, koska on ihan vieras mies tapoineen. Mutta voithan tavata häntä muualla enemmän. Ei ole pakko muuttaa yhteen. Hän on vähän kuin vieraana.

Miksi isän luona sitten voi olla uusi nainen ja jopa tämän lapsia? Jopa uusine tapoineen.

Koska jonkin ajan jälkeen henkilö ei enää ole ihan vieras mies tai ihan vieras nainen.

Vierailija
9/65 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi isän luona sitten voi olla uusi nainen ja jopa tämän lapsia? Jopa uusine tapoineen.

Koska jonkin ajan jälkeen henkilö ei enää ole ihan vieras mies tai ihan vieras nainen.

Juuri tämä. Isä on pystynyt luomaan uuden merkittävän suhteen, isän luona voi olla nainen ja tämän lapset: minulla ei saisi olla mitään. Ja omanikin tuon tuosta menevät isälle. Kuitenkin minun ja meidän koti pitäisi olla valmiina tulla, olla ja rauha ilman ketään muita kuin minä ja lapset. Jään tosi heikoille. Ap

Vierailija
10/65 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa ei ole lapsia. On vain trollin mielikuvitustarina lapsista, joihon mikään mitä kaikkensa uhraava äiti tekee ei tehoa. Aika naiivi saa olla, jos näihin tosissaan lankeaa.

Vierailija
11/65 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät kai lapset voi itsenäisesti tuosta vain päättää, että menevätkin toiselle vanhemmalle: kannattaa pitää näistä tapaamissopimuksista tiukasti kiinni, eikä antaa vain lasten "valua" sinne.

Eikä kai sekään ole ok, että lapset päättävät, seurusteleeko äiti vai ei?

Tsemppiä!

Isolla osalla ei ole mitään varsinaista tapaamissopimusta. Lisäksi, yli 12-vuotiaalla on jo sananvaltaa siihen, missä, eli tässä tilanteessa kumman vanhemman luona asuu tai viettää aikaansa.

Vierailija
12/65 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta isän kotiin uusi nainen kuuluu? Haloo!

Vierailija
13/65 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs se isän uusiovaimo?

Vierailija
14/65 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä. Isä on pystynyt luomaan uuden merkittävän suhteen, isän luona voi olla nainen ja tämän lapset: minulla ei saisi olla mitään. Ja omanikin tuon tuosta menevät isälle. Kuitenkin minun ja meidän koti pitäisi olla valmiina tulla, olla ja rauha ilman ketään muita kuin minä ja lapset. Jään tosi heikoille. Ap

Miksi annat lasten päättä tuollaisista asioista, kuten omasta seurustelustasi? Turha uhriutua, jos et osaa pitää puoliasi.

Vierailija
15/65 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vastoin lasten tahtoa tuon kotiin seurustelukumppanin niin vielä vähemmän viihtyvät kotonaan. Pidän tärkeänä, että kotona lapset voivat olla vapaasti eikä "vierastaa" ketään. Ap

Vierailija
16/65 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän asian voi selittää lapsille. Lapsi ei välttämättä tule ajatelleeksi tasapuolisesti mutta ymmärtää kyllä hyvin kun asia selitetään. Se on myös hyvä tilaisuus antaa oppia muuta elämää varten.

Vierailija
17/65 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on monia eronneita kavereita ja heillä on kyllä tarkat viikko/ viikko systeemit vielä teineillekin. Toisen vanhemman luona käydään korkeintaan hakemassa unohtunut tavara koska hän ei ole sillä viikolla sitoutunut ruokkimaan ja valvomaan lapsia. Ja juhlapyhät on aikuisten keskenään sopimia, ei lasten valinnassa kummalle menevät.

Vierailija
18/65 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki yksiö.- Sun lapset on näitä nykyajan nepsylapsia, jotka eivät tajua normaaleja asioita, eivät kaipaa omaa äitiään, semmosta se autismin kirjo on. - Kuten ketjussa jo neuvottiin, hanki oma lapsi.

Vierailija
19/65 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut 19v lähi-äitipuoli ja poika kävi äidillään satunnaisesti kasvettuaan vähän isommaksi, alussa tiiviimmin. Silti on äiti ollut aina rakas ja tärkeä, ei epäilystäkään. Minulle taas poika on edelleen nyt aikuisena kuin oma, siinä hänet tuli hoidettua kuin omatkin. Minä pyrkisin ajattelemaan niin, että on kiva jos lasten elämässä on turvallisia aikuisia muitakin. Myös pojan äidin kanssa ollaan oltu koko ajan hyvissä väleissä ja edelleen saatamme kysyä mitä kuuluu.

Kaikkea hyvää teille, ehkä ajan myötä asiat muotoutuvat sujuviksi.

Siihen vielä kommentti, että meillä ei lapset ole päässeet päättämään seurusteleeko vanhempi vai ei. Tokikaan kaikkia ei kannata heti tuoda näytille.

Vierailija
20/65 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, nyt opettelet vaan ajattelemaan myös itseäsi etkä vain lapsiasi. Hienoa sinänsä, ettet ole tuonut ketään kotiin väkisin, mutta kyllä sinullakin on oikeus miesystävään. Ei sinun tarvitse häntä kotiisi ottaa asumaan, vaan voitte tapailla muuten. Sinullahan on enemmän aikaa kun lapset ovat enemmän isällään! Mutta siis, lasten näkökulmasta on toki ymmärrettävää että he ovat mustasukkaisia äidin huomiosta, vaikka isän luona itse viihtyvätkin. Ei lapset ajattele mikä on reilua, he ajattelee mikä on heille hyvä, ja toki niin heidän kuuluukin. Ei vanhemman hyvinvointi ole lasten vastuulla. Isän kanssa voisi toki yrittää keskustella jotain säännöllisyyttä näihin tapaamisiin, että voit tehdä omiakin suunnitelmia. Ja opettaa lapset myös siihen, että sinullakin voi olla omia suunnitelmia.