Unettomuus!
Mulla on nyt lääkkeenä unettomuuteen Atarax 50mg ja Levoxin 50mg, ei auta. Olen ottanut lisäksi vielä 30mg Opamoxia vaikka oli sovittu lääkärin kanssa että en sitä enää käyttäisi. Olen vaan niin epätoivoinen ja valvonut jo 2 yötä putkeen. Onko jotain lääkettä vielä jota voisin pyytää lääkäriltä. Nyt tulossa kolmas yö ilman unta, en kestä kun olen niin väsynyt!
Kommentit (4056)
Vierailija kirjoitti:
Miksi mä löydän netistä keskustelupalstoilta kirjoituksia, joissa osa on valvonut putkeen 2-3 viikkoa, eikä ole oppinut nukahtamaan. ):
Löydät netin keskutelupalstoilta ihan mitä tahansa sontaa, kun vaan oikein hakemalla haet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta tämmöinen:
Olantsapiinista eroon;
Kuinka kauan voi pisimmillään mennä, että oppii uudelleen nukahtamaan/torkahtamaan ilman Olantsapiinia?
Mutta voinko luottaa siihen, että väistämättä jossain vaiheessa nukahdan edes hetkeksi?
Voiko käydä niin, että jopa kolmen-neljän viikon ajan ainoastaan lepäilen sängyssä silmät kiinni, ennen kuin opin nukahtamaan.
Alan olla epätoivoinen. ):
Voinko luottaa siihen, että viimeistään kuukauden kuluessa (3-4 vk) opin uudelleen nukahtamaan? Nukahdan edes hetkeksi.
Netistä olen löytänyt yhden kokemuksen, jossa henkilö valvoi putkeen lähes kaksi viikkoa, kunnes joutui antamaan periksi. En haluaisi antaa periksi. ):
Jos mun aivot ei enää opi sammumaan. ):
Jotenkin mä vaan haluaisin uskoa, että uni palautuu edes jotenkin perustavanlaatuisena.Alan olla epätoivoinen ):
Epätoivo en nyt auta, päinvastoin. Usko rohkeammin unenpalautumiseesi. Siis jos vaan voit, yritä suunnata ajatuksiasi positiiviseen suuntaan. Onko sulla mitään mielenkiinnon kohteita? Mitä teet päivisin? Jos vaan koko ajan aktiivisesti murehdit, ei se auta asiaa. Mistä saat ruokasi? Käytkö suihkussa? Jne?
Kyllä mä laitan itse ruokani ja käyn suihkussa. Päivisin yritän ulkoilla rauhallisesti, luen, kuuntelen musiikkia jne. Vähän on vaikeaa olla murehtimatta, kun tuntuu, että unettomuus uhkaa lähestulkoon henkeä. ):
Ei sun unettomuus ainakaan välittömästi henkeä uhkaa. Oletko milloinkaan valvonut kaksi, kolme viikkoa putkeen?
Olen valvonut reilun viikon. ):
Mutta nyt mua pelottaa, että lopulta valvon kaksi, kolmekin viikkoa putkeen, ennen kuin nukahdan "ensimmäisen" kerran (ilman lääkkeitä) ):
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mä löydän netistä keskustelupalstoilta kirjoituksia, joissa osa on valvonut putkeen 2-3 viikkoa, eikä ole oppinut nukahtamaan. ):
Koska ihmisten sanomiset ja kuvitelmat omasta valvomisesta tai nukkumisesta ei pidä aina täysin paikkaansa. Sanovat, että ovat valvoneet koko yön, mutta sitten kun heidän untaan mitataan sähköisesti, niin he ovatkin nukkuneet.
Joku kertoi puuhailleensa kaikki yöt, sen 2 viikkoa putkeen valvoessaan. ): Mitä, jos kuvitelmat eivät olekaan vääriä. ):
Ahdistaa, sillä jo reilun viikon valvominen aiheuttaa todella huonon voinnin.
Ei ole fyysisesti mahdollista valvoa kahta viikkoa. Miksi sinä et usko tätä? Ei sitä nukahtamista itse välttämättä huomaa laisinkaan, mutta kone huomaa sen ihmisestä kun se mitataan. Kone ei vääristele, kuvittele, eikä valehtele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi nyt jumalauta. Eikö se hoitaja osannut auttaa mitenkään? Kävitkö siellä edes? Saitko lääkäriin ajan?
Hoitaja ei oikein osannut auttaa mitenkään näin monimutkaisessa tilanteessa.
Kävin hoitajalla ja hoitaja varasi ajan lääkärille. Mulla on lääkäriaika reilun viikon kuluttua. 😞Totesiko tuo hoitaja tilanteesi olevan tosi monimutkainen? Kerroitko rehellisesti hänelle vaiken unettomuutesi ja pelkosi?
Totesi. ): Kerroin kuinka paljon olin määrällisesti valvonut siihen mennessä.
Voitko saada kasaan yksityislääkärin vastaanoton hinnan? Saatko yleensä mistään rahaa? Yksityisesti pääsisit suoraan lääkärille ja nopeasti, niin jäisivät pois tällaiset hoitajakäynnit. Yksityiset tekevät lähetteitäkin helpommin, kuin terkkalekurit, jotka usein käskevät vaan tilannetta seurailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta tämmöinen:
Olantsapiinista eroon;
Kuinka kauan voi pisimmillään mennä, että oppii uudelleen nukahtamaan/torkahtamaan ilman Olantsapiinia?
Mutta voinko luottaa siihen, että väistämättä jossain vaiheessa nukahdan edes hetkeksi?
Voiko käydä niin, että jopa kolmen-neljän viikon ajan ainoastaan lepäilen sängyssä silmät kiinni, ennen kuin opin nukahtamaan.
Voinko luottaa siihen, että viimeistään kuukauden kuluessa (3-4 vk) opin uudelleen nukahtamaan? Nukahdan edes hetkeksi.
Netistä olen löytänyt yhden kokemuksen, jossa henkilö valvoi putkeen lähes kaksi viikkoa, kunnes joutui antamaan periksi. En haluaisi antaa periksi. ):
Jotenkin mä vaan haluaisin uskoa, että uni palautuu edes jotenkin perustavanlaatuisena.Alan olla epätoivoinen ):
Epätoivo en nyt auta, päinvastoin. Usko rohkeammin unenpalautumiseesi. Siis jos vaan voit, yritä suunnata ajatuksiasi positiiviseen suuntaan. Onko sulla mitään mielenkiinnon kohteita? Mitä teet päivisin? Jos vaan koko ajan aktiivisesti murehdit, ei se auta asiaa. Mistä saat ruokasi? Käytkö suihkussa? Jne?
Kyllä mä laitan itse ruokani ja käyn suihkussa. Päivisin yritän ulkoilla rauhallisesti, luen, kuuntelen musiikkia jne. Vähän on vaikeaa olla murehtimatta, kun tuntuu, että unettomuus uhkaa lähestulkoon henkeä. ):
Ei sun unettomuus ainakaan välittömästi henkeä uhkaa. Oletko milloinkaan valvonut kaksi, kolme viikkoa putkeen?
Mutta nyt mua pelottaa, että lopulta valvon kaksi, kolmekin viikkoa putkeen, ennen kuin nukahdan "ensimmäisen" kerran (ilman lääkkeitä) ):
Mitä se haittaa vaikka valvoisit? En kyl ymmärrä sun pelkoasi nyt yhtään. Onko sinun vaikeaa olla oman pääsi ja ajatustesi kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Aloitit ketjun yli viikko sitten. Siinä vaiheessa et ollut nukkunut yhtään 48 tuntiin. Väitätkö tosissasi ettet ole nukkunut sen jälkeen vieläkään yhtään, lääkkeillä tai ilman? Jos oikeasti koet niin, sinulla mitä luultavimmin on häiriö, jossa henkilö kokee valvoneensa, vaikka onkin nukkunut.
Pisin valvomani aika on ollut reilu viikko. Sen jälkeen olen nukkunut muutamia kertoja (lääkkeitä mahd. vähän). Kohta olen vähentänyt kaikki lääkkeeni minimiin, ja pelottaa, että valvon kaksi, kolmekin viikkoa ennen kuin opin uudelleen nukahtamaan/torkahtamaan ilman lääkkeitä. ):
Yhdessä kommentissa kommentoija oli valvonut reilun viikon lääkkeiden lopetuksen yhteydessä, mutta olen löytänyt netistä myös kommentteja, joissa kommentoijat ovat valvoneet 2-3 viikkoa, jolloin lopetus on epäonnistunut. ):
Eli hoitaja ei nähnyt tilanteessasi mitään kummallista tai hälyttävää. Ihan olet normaali uneton kuin me kaikki muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitit ketjun yli viikko sitten. Siinä vaiheessa et ollut nukkunut yhtään 48 tuntiin. Väitätkö tosissasi ettet ole nukkunut sen jälkeen vieläkään yhtään, lääkkeillä tai ilman? Jos oikeasti koet niin, sinulla mitä luultavimmin on häiriö, jossa henkilö kokee valvoneensa, vaikka onkin nukkunut.
Pisin valvomani aika on ollut reilu viikko. Sen jälkeen olen nukkunut muutamia kertoja (lääkkeitä mahd. vähän). Kohta olen vähentänyt kaikki lääkkeeni minimiin, ja pelottaa, että valvon kaksi, kolmekin viikkoa ennen kuin opin uudelleen nukahtamaan/torkahtamaan ilman lääkkeitä. ):
Yhdessä kommentissa kommentoija oli valvonut reilun viikon lääkkeiden lopetuksen yhteydessä, mutta olen löytänyt netistä myös kommentteja, joissa kommentoijat ovat valvoneet 2-3 viikkoa, jolloin lopetus on epäonnistunut. ):
Ai sinä olet nyt vähentänyt lääkkeitä? Paljonko sulla nyt menee? Täällä on neuvottu vähentämään hitaasti. Sullahan oli niitä kyllä tosi iso annos, joten minimiin pääsemisessä menisi useampi kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta tämmöinen:
Olantsapiinista eroon;
Mä valvoin runsaan viikon lääkkeiden lopetuksen jälkeen. Olin varma, etten enää osaa nukahtaa ilman lääkkeitä, ihan kuten sinä nyt. Mutta niin vain kävi, että loppujen lopuksi nukahdin selvästi. Ilmeisesti olin kuitenkin unettomana lepäillessäni nukahdellut ns mikrounia, sillä toimintakykyni säilyi sen ajan jokseenkin tahmeana, mutta siis säilyi.
Luin - netistä tietenkin - että maailmanennätyksen tehnyt oli "jaksanut" valvoa 11vrk. Tieto löytyy tuon lauseen hakusanoilla.Arvelen, ettet pysty kumoamaan tuota ennätystä. On jokin erittäin harvinainen sairaus, jossa ihminen ei saa ollenkaan nukutuksi, mutta siinä on paljon muitakin oireita. Tämäkin löytyy tietysti - netistä...
Millainen olo sulla oli ennen "ensimmäistä" (ilman lääkkeitä) nukahdusta?
Parin päivän unettomuuden jälkeen olo oli vähän kuin krapulassa. Rasvainen ruoka ja makea maistui. Kaiken kaikkiaan koko jakson olin jotenkin tahmea ja kiukkuinenkin. Kävin koko ajan silti töissä, mun kohdalla se oli hyvä, sain ajatukset unettomuudesta syrjään. Unettomuuteni loppui, kun päätin, että valvotaan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta tämmöinen:
Olantsapiinista eroon;
Mutta nyt mua pelottaa, että lopulta valvon kaksi, kolmekin viikkoa putkeen, ennen kuin nukahdan "ensimmäisen" kerran (ilman lääkkeitä) ):Mitä se haittaa vaikka valvoisit? En kyl ymmärrä sun pelkoasi nyt yhtään. Onko sinun vaikeaa olla oman pääsi ja ajatustesi kanssa?
Valvoessa vointi heikkenee ainakin mulla nopeasti. ): Ei mun ole vaikeaa olla oman pääni ja ajatusteni kanssa, mutta kun tarpeeksi valvoo, on tosi vaikeaa siirtää pelko-ajatukset syrjään, kun elimistö voi huonosti jo fysiikankin puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä mörkö on ottaa joskus esim nukahtamislääke? Tarvittaessa niitä suositellaankin.
Olitko ap rehellinen hoitajan vastaanotolla siitä miten nämä päiväsi kulutat (eli aamusta iltaan istut vauvapalstalla pyörimässä pahan olosi ympärillä)? Uusitaanko sinulle bentsoreseptiä edelleen? Kerroitko että haluat apua lääkevieroitukseen, kerroitko annosten välisistä vieroitusoireista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ihmisten sanomiset ja kuvitelmat omasta valvomisesta tai nukkumisesta ei pidä aina täysin paikkaansa. Sanovat, että ovat valvoneet koko yön, mutta sitten kun heidän untaan mitataan sähköisesti, niin he ovatkin nukkuneet.
Joku kertoi puuhailleensa kaikki yöt, sen 2 viikkoa putkeen valvoessaan. ): Mitä, jos kuvitelmat eivät olekaan vääriä. ):
Ahdistaa, sillä jo reilun viikon valvominen aiheuttaa todella huonon voinnin.Ei ole fyysisesti mahdollista valvoa kahta viikkoa. Miksi sinä et usko tätä? Ei sitä nukahtamista itse välttämättä huomaa laisinkaan, mutta kone huomaa sen ihmisestä kun se mitataan. Kone ei vääristele, kuvittele, eikä valehtele.
Mutta miksi sitten monet ihmiset netissä ovat sanoneet valvoneensa, ja jossain lehdessä oli nainen, joka oli valvonut 3 viikkoa. ):
Lääkkeet voi tosiaan lopettaa heti, mutta unethan siinä menee. Toisaalta mitäpä se haittaa kun se ei ole pysyvä elämän tila. Sitten se helpottaa ja nukkuu. Toinen vaihtoehto on vähentää tosi hitaasti. Riippuu ihmisestä kumpi tapa itselle sopii paremmin. Ap:n tapauksessa lopettaisin seinään, kun ei niistä lääkkeistä mitään apua ole. Enkä enää menisi minnekään lääkärille. Nehän määrää vain jotain toista lääkettä taas ja muutaman kuukauden päästä ap on samassa tilanteessa jankkaamassa.
Unet ilman lääkettä on aina parempi vaihtoehto. Se vaan vaatii ihmiseltä niin paljon oman elämän tutkailua ja elämäntapojen muuttamista unta tukevaksi, että harva sitä tekee. Ap:n tapauksessa pitäisi muuttaa pois kotoa, tehdä rankkaa liikuntaa, mennä töihin, tehdä mukavia asioita, tavata ystäviä, mennä terapiaan selvittämään traumat, mahdollisesti laihduttaa (koska syömiset ja ylipaino vaikuttaa unen laatuun merkittävästi). Eihän hän näitä aio tehdä, joten sama virsi tulee jatkumaan vuosikausia eteenpäin, kunnes kuolema korjaa saaliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta tämmöinen:
Olantsapiinista eroon;
Mutta nyt mua pelottaa, että lopulta valvon kaksi, kolmekin viikkoa putkeen, ennen kuin nukahdan "ensimmäisen" kerran (ilman lääkkeitä) ):Mitä se haittaa vaikka valvoisit? En kyl ymmärrä sun pelkoasi nyt yhtään. Onko sinun vaikeaa olla oman pääsi ja ajatustesi kanssa?
Valvoessa vointi heikkenee ainakin mulla nopeasti. ): Ei mun ole vaikeaa olla oman pääni ja ajatusteni kanssa, mutta kun tarpeeksi valvoo, on tosi vaikeaa siirtää pelko-ajatukset syrjään, kun elimistö voi huonosti jo fysiikankin puolelta.
Millaisia oireita sulla on fyysisellä puolella nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta tämmöinen:
Olantsapiinista eroon;
Mä valvoin runsaan viikon lääkkeiden lopetuksen jälkeen. Olin varma, etten enää osaa nukahtaa ilman lääkkeitä, ihan kuten sinä nyt. Mutta niin vain kävi, että loppujen lopuksi nukahdin selvästi. Ilmeisesti olin kuitenkin unettomana lepäillessäni nukahdellut ns mikrounia, sillä toimintakykyni säilyi sen ajan jokseenkin tahmeana, mutta siis säilyi.
Luin - netistä tietenkin - että maailmanennätyksen tehnyt oli "jaksanut" valvoa 11vrk. Tieto löytyy tuon lauseen hakusanoilla.Arvelen, ettet pysty kumoamaan tuota ennätystä. On jokin erittäin harvinainen sairaus, jossa ihminen ei saa ollenkaan nukutuksi, mutta siinä on paljon muitakin oireita. Tämäkin löytyy tietysti - netistä...
Millainen olo sulla oli ennen "ensimmäistä" (ilman lääkkeitä) nukahdusta?
Parin päivän unettomuuden jälkeen olo oli vähän kuin krapulassa. Rasvainen ruoka ja makea maistui. Kaiken kaikkiaan koko jakson olin jotenkin tahmea ja kiukkuinenkin. Kävin koko ajan silti töissä, mun kohdalla se oli hyvä, sain ajatukset unettomuudesta syrjään. Unettomuuteni loppui, kun päätin, että valvotaan sitten.
Kun olit valvonut reilun viikon, ja sitten lopulta nukahdit, niin miten sun nukkuminen jatkui sen viikon jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa, sillä jo reilun viikon valvominen aiheuttaa todella huonon voinnin.Lainaus yhdeltä keskustelupalstalta:
"Viimeksi kun koitin olla ilman, valvoin lähes kaksi viikkoa putkeen ja oli psykoosin partaalla." jne.
"Olla psykoosin partaalla" on hyvin epämääräinen ilmaus. Psykoosin ensioireita ovat todellisuuden hämärtyminen (ei tiedä oikein aikaa ja paikkaa), tunne oman itsen muuttumisesta jne., ajatus ', että toiset lukevat omat ajatukset, joku vainoaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta tämmöinen:
Olantsapiinista eroon;
Millaisia oireita sulla on fyysisellä puolella nyt?
Muun muassa sydän muljahtelee vähän miten sattuu, rintakehää ja kurkkua kuristaa, silmät eivät toimi ihan normaalisti, olen normaalia pelokkaampi jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa, sillä jo reilun viikon valvominen aiheuttaa todella huonon voinnin.Ei ole fyysisesti mahdollista valvoa kahta viikkoa. Miksi sinä et usko tätä? Ei sitä nukahtamista itse välttämättä huomaa laisinkaan, mutta kone huomaa sen ihmisestä kun se mitataan. Kone ei vääristele, kuvittele, eikä valehtele.
Mutta miksi sitten monet ihmiset netissä ovat sanoneet valvoneensa, ja jossain lehdessä oli nainen, joka oli valvonut 3 viikkoa. ):
Asiallisissa (?) keksuteluissa monet kertovat valvomisistaan, se kun on hyvin yleistä. Sitten jossain lehdessä on "sensaatio-uutisia", jotka voinee jättää omaan arvoonsa. Mutta siis: pitkäaikainenkin unettomuus ei ole lainkaan harvinaista.