Unettomuus!
Mulla on nyt lääkkeenä unettomuuteen Atarax 50mg ja Levoxin 50mg, ei auta. Olen ottanut lisäksi vielä 30mg Opamoxia vaikka oli sovittu lääkärin kanssa että en sitä enää käyttäisi. Olen vaan niin epätoivoinen ja valvonut jo 2 yötä putkeen. Onko jotain lääkettä vielä jota voisin pyytää lääkäriltä. Nyt tulossa kolmas yö ilman unta, en kestä kun olen niin väsynyt!
Kommentit (4056)
Nukun siis tällä hetkellä muutamana päivänä (2-3) viikossa, ja pelottaa, kun lopetan lääkkeet kokonaan (noin kuukauden, hieman alle, kuluessa), että valvonko sitten 2-3-(4) viikkoa putkeen ennen kuin elimistö oppii nukahtamaan uudestaan.
Täällä yksi kommentoija oli valvonut reilun viikon lääkkeet lopettaessaan, mutta mulle ei käy välttämättä yhtä onnekkaasti, sillä tuntuu, etten osaa enää lainkaan nukahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta tämmöinen:
Olantsapiinista eroon;
Kuinka kauan voi pisimmillään mennä, että oppii uudelleen nukahtamaan/torkahtamaan ilman Olantsapiinia?
Mutta voinko luottaa siihen, että väistämättä jossain vaiheessa nukahdan edes hetkeksi?
Voiko käydä niin, että jopa kolmen-neljän viikon ajan ainoastaan lepäilen sängyssä silmät kiinni, ennen kuin opin nukahtamaan.
Alan olla epätoivoinen. ):
Voinko luottaa siihen, että viimeistään kuukauden kuluessa (3-4 vk) opin uudelleen nukahtamaan? Nukahdan edes hetkeksi.
Mä valvoin runsaan viikon lääkkeiden lopetuksen jälkeen. Olin varma, etten enää osaa nukahtaa ilman lääkkeitä, ihan kuten sinä nyt. Mutta niin vain kävi, että loppujen lopuksi nukahdin selvästi. Ilmeisesti olin kuitenkin unettomana lepäillessäni nukahdellut ns mikrounia, sillä toimintakykyni säilyi sen ajan jokseenkin tahmeana, mutta siis säilyi.
Luin - netistä tietenkin - että maailmanennätyksen tehnyt oli "jaksanut" valvoa 11vrk. Tieto löytyy tuon lauseen hakusanoilla.Arvelen, ettet pysty kumoamaan tuota ennätystä. On jokin erittäin harvinainen sairaus, jossa ihminen ei saa ollenkaan nukutuksi, mutta siinä on paljon muitakin oireita. Tämäkin löytyy tietysti - netistä...
Millainen olo sulla oli ennen "ensimmäistä" (ilman lääkkeitä) nukahdusta?
Parin päivän unettomuuden jälkeen olo oli vähän kuin krapulassa. Rasvainen ruoka ja makea maistui. Kaiken kaikkiaan koko jakson olin jotenkin tahmea ja kiukkuinenkin. Kävin koko ajan silti töissä, mun kohdalla se oli hyvä, sain ajatukset unettomuudesta syrjään. Unettomuuteni loppui, kun päätin, että valvotaan sitten.
Kun olit valvonut reilun viikon, ja sitten lopulta nukahdit, niin miten sun nukkuminen jatkui sen viikon jälkeen?
Ihan hyvin, kunnes tuli uusi unettomuusjakso, koska olin työasioista stressantunut. Siitä selvisin jättämällä työasiat työpaikalle. Olen tyyppi, jota tällaiset unettomuusjaksot ovat ilmeisesti ominaispiirteissä. Juteltuani kavereiden kanssa ilmeni, etten ole suinkaan ainoa silloin tällöin uneton.
Tallennan tähän kommentin, joka hieman helpotti mun oloa:
Mä valvoin runsaan viikon lääkkeiden lopetuksen jälkeen. Olin varma, etten enää osaa nukahtaa ilman lääkkeitä, ihan kuten sinä nyt. Mutta niin vain kävi, että loppujen lopuksi nukahdin selvästi. Ilmeisesti olin kuitenkin unettomana lepäillessäni nukahdellut ns mikrounia, sillä toimintakykyni säilyi sen ajan jokseenkin tahmeana, mutta siis säilyi.
Luin - netistä tietenkin - että maailmanennätyksen tehnyt oli "jaksanut" valvoa 11vrk. Tieto löytyy tuon lauseen hakusanoilla.
Arvelen, ettet pysty kumoamaan tuota ennätystä. On jokin erittäin harvinainen sairaus, jossa ihminen ei saa ollenkaan nukutuksi, mutta siinä on paljon muitakin oireita. Tämäkin löytyy tietysti - netistä...
Ylös, ulos ja lenkille. Sillä ne unihuolet kaikkoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta tämmöinen:
Olantsapiinista eroon;
Kuinka kauan voi pisimmillään mennä, että oppii uudelleen nukahtamaan/torkahtamaan ilman Olantsapiinia?
Mutta voinko luottaa siihen, että väistämättä jossain vaiheessa nukahdan edes hetkeksi?
Voiko käydä niin, että jopa kolmen-neljän viikon ajan ainoastaan lepäilen sängyssä silmät kiinni, ennen kuin opin nukahtamaan.
Voinko luottaa siihen, että viimeistään kuukauden kuluessa (3-4 vk) opin uudelleen nukahtamaan? Nukahdan edes hetkeksi.
Luin - netistä tietenkin - että maailmanennätyksen tehnyt oli "jaksanut" valvoa 11vrk. Tieto löytyy tuon lauseen hakusanoilla.Arvelen, ettet pysty kumoamaan tuota ennätystä. On jokin erittäin harvinainen sairaus, jossa ihminen ei saa ollenkaan nukutuksi, mutta siinä on paljon muitakin oireita. Tämäkin löytyy tietysti - netistä...
Parin päivän unettomuuden jälkeen olo oli vähän kuin krapulassa. Rasvainen ruoka ja makea maistui. Kaiken kaikkiaan koko jakson olin jotenkin tahmea ja kiukkuinenkin. Kävin koko ajan silti töissä, mun kohdalla se oli hyvä, sain ajatukset unettomuudesta syrjään. Unettomuuteni loppui, kun päätin, että valvotaan sitten.
Kun olit valvonut reilun viikon, ja sitten lopulta nukahdit, niin miten sun nukkuminen jatkui sen viikon jälkeen?
Ihan hyvin, kunnes tuli uusi unettomuusjakso, koska olin työasioista stressantunut. Siitä selvisin jättämällä työasiat työpaikalle. Olen tyyppi, jota tällaiset unettomuusjaksot ovat ilmeisesti ominaispiirteissä. Juteltuani kavereiden kanssa ilmeni, etten ole suinkaan ainoa silloin tällöin uneton.
Onko siis tuo reilu viikko pisin unettomuusjaksosi?
Vierailija kirjoitti:
Ylös, ulos ja lenkille. Sillä ne unihuolet kaikkoaa.
Ei toimi, kokeiltu on. En ole liikunnasta löytänyt mitään muutakaan hyödyllistä, että olo olisi parantunut. Aivan yliarvostettu "lääke,"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitit ketjun yli viikko sitten. Siinä vaiheessa et ollut nukkunut yhtään 48 tuntiin. Väitätkö tosissasi ettet ole nukkunut sen jälkeen vieläkään yhtään, lääkkeillä tai ilman? Jos oikeasti koet niin, sinulla mitä luultavimmin on häiriö, jossa henkilö kokee valvoneensa, vaikka onkin nukkunut.
Pisin valvomani aika on ollut reilu viikko. Sen jälkeen olen nukkunut muutamia kertoja (lääkkeitä mahd. vähän). Kohta olen vähentänyt kaikki lääkkeeni minimiin, ja pelottaa, että valvon kaksi, kolmekin viikkoa ennen kuin opin uudelleen nukahtamaan/torkahtamaan ilman lääkkeitä. ):
Yhdessä kommentissa kommentoija oli valvonut reilun viikon lääkkeiden lopetuksen yhteydessä, mutta olen löytänyt netistä myös kommentteja, joissa kommentoijat ovat valvoneet 2-3 viikkoa, jolloin lopetus on epäonnistunut. ):
Reilun viikon jälkeen olet kuitenkin siis nukkunut, hyvä. Älä nyt etukäteen pelkää, että valvot kolmekin viikkoa. Voit olla satavarma, että siinä vaiheessa sinut on jo toimitettu hoitoon. Onko sulla yhtään kaveria/yhtään kontaktia kehenkään ihmiseen?
Nukun siis tällä hetkellä muutamana päivänä (2-3) viikossa, ja pelottaa, kun lopetan lääkkeet kokonaan (noin kuukauden, hieman alle, kuluessa), että valvonko sitten 2-3-(4) viikkoa putkeen ennen kuin elimistö oppii nukahtamaan uudestaan.
Täällä yksi kommentoija oli valvonut reilun viikon lääkkeet lopettaessaan, mutta mulle ei käy välttämättä yhtä onnekkaasti, sillä tuntuu, etten osaa enää lainkaan nukahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitit ketjun yli viikko sitten. Siinä vaiheessa et ollut nukkunut yhtään 48 tuntiin. Väitätkö tosissasi ettet ole nukkunut sen jälkeen vieläkään yhtään, lääkkeillä tai ilman? Jos oikeasti koet niin, sinulla mitä luultavimmin on häiriö, jossa henkilö kokee valvoneensa, vaikka onkin nukkunut.
Pisin valvomani aika on ollut reilu viikko. Sen jälkeen olen nukkunut muutamia kertoja (lääkkeitä mahd. vähän). Kohta olen vähentänyt kaikki lääkkeeni minimiin, ja pelottaa, että valvon kaksi, kolmekin viikkoa ennen kuin opin uudelleen nukahtamaan/torkahtamaan ilman lääkkeitä. ):
Yhdessä kommentissa kommentoija oli valvonut reilun viikon lääkkeiden lopetuksen yhteydessä, mutta olen löytänyt netistä myös kommentteja, joissa kommentoijat ovat valvoneet 2-3 viikkoa, jolloin lopetus on epäonnistunut. ):Reilun viikon jälkeen olet kuitenkin siis nukkunut, hyvä. Älä nyt etukäteen pelkää, että valvot kolmekin viikkoa. Voit olla satavarma, että siinä vaiheessa sinut on jo toimitettu hoitoon. Onko sulla yhtään kaveria/yhtään kontaktia kehenkään ihmiseen?
On mulla kontakti mun sisarukseen. 😞
Täällä on hirveästi kommentteja laidasta laitaan, eikä olla esim. yksimielisiä siitä, kauanko ihminen voi valvoa pisimmillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta tämmöinen:
Olantsapiinista eroon;
Netistä olen löytänyt yhden kokemuksen, jossa henkilö valvoi putkeen lähes kaksi viikkoa, kunnes joutui antamaan periksi. En haluaisi antaa periksi. ):
Jos mun aivot ei enää opi sammumaan. ):
Jotenkin mä vaan haluaisin uskoa, että uni palautuu edes jotenkin perustavanlaatuisena.Alan olla epätoivoinen ):
Epätoivo en nyt auta, päinvastoin. Usko rohkeammin unenpalautumiseesi. Siis jos vaan voit, yritä suunnata ajatuksiasi positiiviseen suuntaan. Onko sulla mitään mielenkiinnon kohteita? Mitä teet päivisin? Jos vaan koko ajan aktiivisesti murehdit, ei se auta asiaa. Mistä saat ruokasi? Käytkö suihkussa? Jne?
Kyllä mä laitan itse ruokani ja käyn suihkussa. Päivisin yritän ulkoilla rauhallisesti, luen, kuuntelen musiikkia jne. Vähän on vaikeaa olla murehtimatta, kun tuntuu, että unettomuus uhkaa lähestulkoon henkeä. ):
Ei sun unettomuus ainakaan välittömästi henkeä uhkaa. Oletko milloinkaan valvonut kaksi, kolme viikkoa putkeen?
Olen valvonut reilun viikon. ):
Mutta nyt mua pelottaa, että lopulta valvon kaksi, kolmekin viikkoa putkeen, ennen kuin nukahdan "ensimmäisen" kerran (ilman lääkkeitä) ):Mitä se haittaa vaikka valvoisit? En kyl ymmärrä sun pelkoasi nyt yhtään. Onko sinun vaikeaa olla oman pääsi ja ajatustesi kanssa?
Valvoessa vointi heikkenee ainakin mulla nopeasti. ): Ei mun ole vaikeaa olla oman pääni ja ajatusteni kanssa, mutta kun tarpeeksi valvoo, on tosi vaikeaa siirtää pelko-ajatukset syrjään, kun elimistö voi huonosti jo fysiikankin puolelta.
Millaisia oireita sulla on fyysisellä puolella nyt?
Muun muassa sydän muljahtelee vähän miten sattuu, rintakehää ja kurkkua kuristaa, silmät eivät toimi ihan normaalisti, olen normaalia pelokkaampi jne.
Nuo ovat erittäin tyypillisiä paniikin ja ahdistuksen oireita, joiden syy olisi syytä selvittää. Olet selvästi kierteessä: ahdistus aiheuttaa fyysisiä oireita ja unettomuutta. Ahdistukseen löytyy kyllä apua, kun oivallat, että unettomuutesi on seurausta psyyken ongelmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä kommentissa kommentoija oli valvonut reilun viikon lääkkeiden lopetuksen yhteydessä, mutta olen löytänyt netistä myös kommentteja, joissa kommentoijat ovat valvoneet 2-3 viikkoa, jolloin lopetus on epäonnistunut. ):Reilun viikon jälkeen olet kuitenkin siis nukkunut, hyvä. Älä nyt etukäteen pelkää, että valvot kolmekin viikkoa. Voit olla satavarma, että siinä vaiheessa sinut on jo toimitettu hoitoon. Onko sulla yhtään kaveria/yhtään kontaktia kehenkään ihmiseen?
Ja äitiisi jonka luona asut, vai oliko se että äidin ja isän en jaksa tarkistaa aiemmilta sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Eli rauhoittavia ei enää tipu ja pakkolopetus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja äitiisi jonka luona asut, vai oliko se että äidin ja isän en jaksa tarkistaa aiemmilta sivuilta.
Mun vanhemmat ei juurikaan välitä mun terveydestä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on hirveästi kommentteja laidasta laitaan, eikä olla esim. yksimielisiä siitä, kauanko ihminen voi valvoa pisimmillään.
Siinäpä loistava syy jatkaa palsta-addiktiotasi hamaan tappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi kommentoija oli valvonut reilun viikon lääkkeet lopettaessaan, mutta mulle ei käy välttämättä yhtä onnekkaasti, sillä tuntuu, etten osaa enää lainkaan nukahtaa.Eli rauhoittavia ei enää tipu ja pakkolopetus?
Ei ole pakkolopetus. ): Ainoastaan itselleni hahmottelemaani aikataulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat ei juurikaan välitä mun terveydestä.
Eli miksi et muuta omillesi?
Nukun siis tällä hetkellä muutamana päivänä (2-3, maksimi) viikossa (kerran viikossa minimi), ja pelottaa, kun lopetan lääkkeet kokonaan (noin kuukauden, hieman alle, kuluessa), että valvonko sitten 2-3-(4) viikkoa putkeen ennen kuin elimistö oppii nukahtamaan uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta tämmöinen:
Olantsapiinista eroon;
Onko siis tuo reilu viikko pisin unettomuusjaksosi?
Jaa-a. Enpä muista nyt niin päivän päälle. Voinee joskus olla ollut lähemmäs kahta viikkoa. Mutta takuulla olen ollessani pitkälläni ja "täysin tietoisena" ottanut niitä mikrounia. Kas, kun elimistö toimii siten, että torkahduksia tapahtuu, vaikkei niitä itse huomaa. Ihan varmasti sullakin, kun kuitenkin syöt ja teet arkisia asioita.
Koska riittävän väsyneenä aivot vain vaipuvat hetkellisesti unitilaan, jota itse ei havaitse. Ajatus ikäänkuin on tässä hetkessä yksi ja sitten tulee tauko kuin veitsellä leikaten ja väliin tulee pieni unen pätkä, sitten se pätkä loppuu ja se sama aikaisempi ajatus jatkuu. Joskus jää vain olo, että "mitähän minä äsken mietin". Tässä kohdassa aivot ovat käyneet unessa. Mutta kun katsot kelloa, niin se onkin siirtynyt puoli tuntia tai tunnin eteenpäin. (Yöllä ei muuten kannata katsella kelloa, se lisää stressiä. Mutta tämänhän sinä varmaan jo tiesit? ) Tätä pientä unen pätkää ihmiset eivät vain yksinkertaisesti rekisteröi, koska se on pienesti dissosiaation puolella. Eli aivot vain lohkovat sen unen omaan osioonsa.
Nämä kaikki on ihan selkeästi mitattavissa aivosähkökäyristä. Hoitaja ja lääkäri tasan tietää, että ihmiset, jotka sanovat valvoneensa 2 viikkoa putkeen, vain kuvittelevat tehneensä niin. Ja varsinkin jos ovat omin jaloin kyenneet kävelemään vastaanotolle ja puhuvat vielä selkeitä. Jos silloin menet sinne kysymään lisää tai uusia lääkkeitä, niin automaattisesti he näkevät, että olet vain lääkeriippuvainen ja kuvittelet valvoneet, vaikka todellisuudessa olet vain ollut lääkeunessa. Lääkeuni tuntuu siltä kuin olisit hereillä, mutta et ole. Se johtuu siitä, että varsinkin suurilla annoksilla aivot eivät nukahda kunnolla.