Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unettomuus!

Vierailija
08.08.2023 |

Mulla on nyt lääkkeenä unettomuuteen Atarax 50mg ja Levoxin 50mg, ei auta. Olen ottanut lisäksi vielä 30mg Opamoxia vaikka oli sovittu lääkärin kanssa että en sitä enää käyttäisi. Olen vaan niin epätoivoinen ja valvonut jo 2 yötä putkeen. Onko jotain lääkettä vielä jota voisin pyytää lääkäriltä. Nyt tulossa kolmas yö ilman unta, en kestä kun olen niin väsynyt!

Kommentit (4056)

Vierailija
2101/4056 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin tosi kovasti eroon lääkkeistäni, mutta pelottaa, kun vaikuttaa siltä, että sitten valvon 3vk-2kk (ehkä) ylikin putkeen. ):

7.5mg (puolikas 15mg Opamox) ja hiukkanen Olanzapiinia ei ehkä toimi unilääkkeenä, on vähäinen määrä. Tosin yksilöllistä sekin.  Usein käy niin, että kun fyysiset reflat on läpikäyty, jäljelle jää hankalampi/pitkäaikaisempi psyykkinen riippuvuus; sen selättämiseen tarvitsee ihan itsekin tehdä töitä. Psyykkinen riippuvuus on yleistä monessakin addiktiossa. Terapiakin auttaa.

Välillä olen sortunut siihen, että olen ottanut 25 mg Ataraxin Olanzapinin (1/2)x5mg ja Opamoxin (1/2 + 1/2) 15mg lisäksi. Päätin tänään etten enää ota Ataraxia. Tässä vaiheessa on saavutus, jos nukkuisin edes kerran viikossa. ):

Ja sitten, kun lopetan lääkkeet kokonaan, niin kuinkakohan pitkään valvon putkeen? ):

Saattaa olla, että jopa 2 kk tai yli. Täällä joku kirjoitti, että pahin vaihe oli 2kk, ja vasta 6 kk kohdalla alkoi todellinen palautuminen. ):

Mutta voiko käydä niin, ettei opi enää koskaan nukahtamaan/torkahtamaan uudelleen. ):

Se on mun suurin pelko.

Voi jestas. Se joku käytti Rivatrilia ja joutui lopettamaan "seinään" ja selvisi sittenkin hengissä. Rivatril on huomattavasti vahvempi bentso kuin Opamox. Sun suurin pelko on jo niin pakkomielteistä, että pelkästään se on jo sairasta. Miksi hitossa et puhu tuosta pelostasi (ettet opi enää koskaan nukahtamaan) siellä polilla? Mitä sua hyödyttää toistella tuota samaa täällä? Elämässä nyt yleensäkin voi käydä yllättäviä asioita, sen ajatuksen kanssa on meidän jokaisen elettävä. Harva vaan viitsii/jaksaa loputtomiin jankuttaa tulevaisuuden kauhuvisioista. Keskustelisit mieluummin muustakin kuin itsestäsi. Luuletko, että kaikki täällä pyörii vain sinun ympärilläsi?

Vierailija
2102/4056 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin tosi kovasti eroon lääkkeistäni, mutta pelottaa, kun vaikuttaa siltä, että sitten valvon 3vk-2kk (ehkä) ylikin putkeen. ):

Miten tällaisia ihmisiä vieroitetaan, jos vieroitukseen liittyy todella pitkiä unettomuusputkia? ):

Olisiko kellään tietoa tai kokemusta. 😭.

Itse käytin rivatrilia 3kk ja lääkäri ei uusinut reseptiä joten käyttö loppui kuin seinään. 2kk kesti pahimmat vieroitusoireet ja uni oli täysin hukassa. Ehkä 6kk lopettamisen jälkeen nukahtaminen alkoi taas onnistua entiseen tapaan ja unenlaatu parani.

Valitettavasti ei oo muuta keinoa kuin kärsiä. Kannattaa kyllä yrittää vieroitusta laskemalla annosta pikkuhiljaa, oli lääke mikä tahansa. Se on pitkä prosessi ja vaatii paljon motivaatiota mutta väitän että kannattaa. Netistä löytyy ohjeita lopetukseen, lääkäreiltä ei niinkään.

Aloitko siis nukahtamaan/torkahtamaan uudelleen 2 kk lopettamisen jälkeen? ):

Olen yrittänyt vähentää lääkitystä pikkuhiljaa.

AP, miksi ihmeessä sä vatvot tuota kahden kuukauden jälkeen-juttuasi. Kunhan nyt eläisit enemmän tässä hetkessä. Kahdessa kuukaudessa voi tapahtua vaikka ja mitä maailmallakin. Ei se etukäteen murehtiminen asioita auta.

Vatvon tuota kahden kuukauden jälkeen -juttuani, koska pelkään, etten siihenkään mennessä ole oppinut kertaakaan nukahtamaan/torkahtamaan. Olisi helpompi sietää tätä epätietoisuutta, jos olisin nukahtanut/torkahtanut edes kerran. ):

Tuossa mielentilassa ja ilman oikeita tekoja sinä tulet valvomaan vielä vuodenkin päästä.

Tuota minä juuri pelkään eniten ):

No mitä meinaat tehdä asialle?

Ei taida olla enää oikein mitään tehtävissä. ): Lääkkeet ovat hajottaneet mun unikeskuksen.

Eli et aio tehdä mitään, et edes yrittää?

Yritän noudattaa unihygienia-vinkkejä ja pysyn matalissa annostuksissa, kunnes lopetan lääkkeet. Pelottaa kuinka kauan valvon putkeen lääkityksiä vähentäessä ja etenkin kun lopetan lääkkeet kokonaan. ):

En voi edes olla varma, että nukahdanko/torkahdanko ensimmäisen kerran 2 kk mennessä. ):

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2103/4056 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten, kun lopetan lääkkeet kokonaan, niin kuinkakohan pitkään valvon putkeen? ):

Saattaa olla, että jopa 2 kk tai yli. Täällä joku kirjoitti, että pahin vaihe oli 2kk, ja vasta 6 kk kohdalla alkoi todellinen palautuminen. ):

Mutta voiko käydä niin, ettei opi enää koskaan nukahtamaan/torkahtamaan uudelleen. ):

Se on mun suurin pelko

Vierailija
2104/4056 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytin rivatrilia 3kk ja lääkäri ei uusinut reseptiä joten käyttö loppui kuin seinään. 2kk kesti pahimmat vieroitusoireet ja uni oli täysin hukassa. Ehkä 6kk lopettamisen jälkeen nukahtaminen alkoi taas onnistua entiseen tapaan ja unenlaatu parani.

Valitettavasti ei oo muuta keinoa kuin kärsiä. Kannattaa kyllä yrittää vieroitusta laskemalla annosta pikkuhiljaa, oli lääke mikä tahansa. Se on pitkä prosessi ja vaatii paljon motivaatiota mutta väitän että kannattaa. Netistä löytyy ohjeita lopetukseen, lääkäreiltä ei niinkään.

Kysymys:

Vierailija
2105/4056 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2106/4056 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä olen sortunut siihen, että olen ottanut 25 mg Ataraxin Olanzapinin (1/2)x5mg ja Opamoxin (1/2 + 1/2) 15mg lisäksi. Päätin tänään etten enää ota Ataraxia. Tässä vaiheessa on saavutus, jos nukkuisin edes kerran viikossa. ):

Se on mun suurin pelko.

Taas ihan sama viesti. Kuka täällä sun pelkoon osaa kattavasti vastata. Ja vastaa sinä nyt kerrankin, mitä siellä psykan polilla tapahtuu????? Ja vastaa myös, mikä mielestäsi on pahin ongelmasi. Tämänkin viestin tietty sivuutat.

Vierailija
2107/4056 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on mun suurin pelko.

Taas ihan sama viesti. Kuka täällä sun pelkoon osaa kattavasti vastata. Ja vastaa sinä nyt kerrankin, mitä siellä psykan polilla tapahtuu????? Ja vastaa myös, mikä mielestäsi on pahin ongelmasi. Tämänkin viestin tietty sivuutat.

Mä en oikeastaan tiedä, mitä psykan polilla tapahtuu. Multa kysytään kysymyksiä ja mä vastaan niihin. Ehkä mun kannattaisi kertoa mun pelosta, etten opi enää uudelleen nukahtamaan/torkahtamaan. Pahin ongelmani on se, että lääkkeet ovat hajottaneet mun unikeskuksen, jolloin en tiedä opinko enää koskaan nukkumaan. ):

Vierailija
2108/4056 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2109/4056 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2110/4056 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikeastaan tiedä, mitä psykan polilla tapahtuu. Multa kysytään kysymyksiä ja mä vastaan niihin. Ehkä mun kannattaisi kertoa mun pelosta, etten opi enää uudelleen nukahtamaan/torkahtamaan. Pahin ongelmani on se, että lääkkeet ovat hajottaneet mun unikeskuksen, jolloin en tiedä opinko enää koskaan nukkumaan. ):

Vierailija
2111/4056 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2112/4056 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on mun suurin pelko.

Kyllä sinut nukahtamaan saadaan varmasti viimeistään osastolla. Kas, kun ei lääkärisi ole sinne tehnyt jo lähetettä. Akuutti psykiatrin osasto olisi sinulle nyt oikea osoite. Ja vastaa nyt kerrankin siihen, mistä saat rahaa; kai sentään jostain. Varmasti voit sijoittaa yksityislääkäriin satasen, saisit uutta mielipidettä.

Vierailija
2113/4056 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Piilonarsistia on nimensä mukaisesti paljon vaikeampi tunnistaa. Hän on elämänsä tarinassa uhri, jota elämä on kohdellut kaltoin. Syy epäonnistumiseen löytyy herkästi muualta ja muista. Hän on yliherkkä kritiikille. Hän voi mielessään pyöritellä toistuvasti väärinkohdelluksi tulemisen kertomuksia. Uhriutuminen voi myös kääntyä pidemmän päälle masennukseksi."

Hmm...

Vierailija
2114/4056 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootteko kokeilleet kannabista unettomuuteen? Paljon terveellisempää ja turvallisempaa kuin apteekin lääkkeet

En ole kokeillut, en  edes halua kokeilla. Mitenköhän siihen koukuttuu ja mistäs sitä edes saa. Enkä perheenäitinä missään tapauksessa tahdo mitään savuja tms. lasteni lähelle. Mieluummin sinnittelen unettomuuden kanssa. Mulla unettomuus on onneksi vain kausittaista.

Ei siihen koukutu, ainakaan fyysisesti. Psyykkisesti voi koukuttua vaikka pizzaankin. Itse ainakin käytän vaporisaattoria, eli ei ole mitään terveydellistä haittaa keuhkoille eikä tule haju/savuhaittoja. Täydellistä juuri kausittaiseen unettomuuteen, koska ei tarvitse vieroittaa itseään pois sen käytöstä.

Vierailija
2115/4056 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on mun suurin pelko.

Siis etkö ole ikinä maininnut pelostasi??? Kukkuu nyt. Mitä sä siis silloin viimeksi hoitajalla puhuit? Sun ihan kaikista suurin ongelmasi on tällä hetkellä tuo aivan käsittämätön ja järjenvastainen pelkosi, ei unettomuus vaan tuo pelkosi! ja sinä et ole sitä saanut sanottua. Miksi et?

Vierailija
2116/4056 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on mun suurin pelko.

Onko tämän ikuisesti sanamuodoltaankiin kirjoittaja robotti tai jokin muu automaattinen toiminto?

Vierailija
2117/4056 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on mun suurin pelko. 😭

Vierailija
2118/4056 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2119/4056 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tällaisia ihmisiä vieroitetaan, jos vieroitukseen liittyy todella pitkiä unettomuusputkia? ):

Olisiko kellään tietoa tai kokemusta. 😭.

AP, miksi ihmeessä sä vatvot tuota kahden kuukauden jälkeen-juttuasi. Kunhan nyt eläisit enemmän tässä hetkessä. Kahdessa kuukaudessa voi tapahtua vaikka ja mitä maailmallakin. Ei se etukäteen murehtiminen asioita auta.

Vatvon tuota kahden kuukauden jälkeen -juttuani, koska pelkään, etten siihenkään mennessä ole oppinut kertaakaan nukahtamaan/torkahtamaan. Olisi helpompi sietää tätä epätietoisuutta, jos olisin nukahtanut/torkahtanut edes kerran. ):

Ihmisen on pakko oppia sietämään elämässä tiettyä epävarmuutta. Ja olethan viestiesi mukaan jo nukkunutkin 2-3 krt/viikko.

Vierailija
2120/4056 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on mun suurin pelko.

Siis etkö ole ikinä maininnut pelostasi??? Kukkuu nyt. Mitä sä siis silloin viimeksi hoitajalla puhuit? Sun ihan kaikista suurin ongelmasi on tällä hetkellä tuo aivan käsittämätön ja järjenvastainen pelkosi, ei unettomuus vaan tuo pelkosi! ja sinä et ole sitä saanut sanottua. Miksi et?

En usko, että pelkoni on järjenvastainen, sillä olen lukenut ihmisistä, jotka eivät millään opi nukahtamaan uudelleen. ): Yksikin oli valvonut jo 60 vrk eikä siltikään vielä oppinut nukahtamaan. Hän epäili, että hänen unikeskuksensa oli mennyt hajalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan