Unettomuus!
Mulla on nyt lääkkeenä unettomuuteen Atarax 50mg ja Levoxin 50mg, ei auta. Olen ottanut lisäksi vielä 30mg Opamoxia vaikka oli sovittu lääkärin kanssa että en sitä enää käyttäisi. Olen vaan niin epätoivoinen ja valvonut jo 2 yötä putkeen. Onko jotain lääkettä vielä jota voisin pyytää lääkäriltä. Nyt tulossa kolmas yö ilman unta, en kestä kun olen niin väsynyt!
Kommentit (4056)
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin tosi kovasti eroon lääkkeistäni, mutta pelottaa, kun vaikuttaa siltä, että sitten valvon 3vk-2kk (ehkä) ylikin putkeen. ):
7.5mg (puolikas 15mg Opamox) ja hiukkanen Olanzapiinia ei ehkä toimi unilääkkeenä, on vähäinen määrä. Tosin yksilöllistä sekin. Usein käy niin, että kun fyysiset reflat on läpikäyty, jäljelle jää hankalampi/pitkäaikaisempi psyykkinen riippuvuus; sen selättämiseen tarvitsee ihan itsekin tehdä töitä. Psyykkinen riippuvuus on yleistä monessakin addiktiossa. Terapiakin auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ootteko kokeilleet kannabista unettomuuteen? Paljon terveellisempää ja turvallisempaa kuin apteekin lääkkeet
En ole kokeillut, en edes halua kokeilla. Mitenköhän siihen koukuttuu ja mistäs sitä edes saa. Enkä perheenäitinä missään tapauksessa tahdo mitään savuja tms. lasteni lähelle. Mieluummin sinnittelen unettomuuden kanssa. Mulla unettomuus on onneksi vain kausittaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin tosi kovasti eroon lääkkeistäni, mutta pelottaa, kun vaikuttaa siltä, että sitten valvon 3vk-2kk (ehkä) ylikin putkeen. ):
7.5mg (puolikas 15mg Opamox) ja hiukkanen Olanzapiinia ei ehkä toimi unilääkkeenä, on vähäinen määrä. Tosin yksilöllistä sekin. Usein käy niin, että kun fyysiset reflat on läpikäyty, jäljelle jää hankalampi/pitkäaikaisempi psyykkinen riippuvuus; sen selättämiseen tarvitsee ihan itsekin tehdä töitä. Psyykkinen riippuvuus on yleistä monessakin addiktiossa. Terapiakin auttaa.
Välillä olen sortunut siihen, että olen ottanut 25 mg Ataraxin Olanzapinin (1/2)x5mg ja Opamoxin (1/2 + 1/2) 15mg lisäksi. Päätin tänään etten enää ota Ataraxia. Tässä vaiheessa on saavutus, jos nukkuisin edes kerran viikossa. ):
Ja sitten, kun lopetan lääkkeet kokonaan, niin kuinkakohan pitkään valvon putkeen? ):
Saattaa olla, että jopa 2 kk tai yli. Täällä joku kirjoitti, että pahin vaihe oli 2kk, ja vasta 6 kk kohdalla alkoi todellinen palautuminen. ):
Mutta voiko käydä niin, ettei opi enää koskaan nukahtamaan/torkahtamaan uudelleen. ):
Se on mun suurin pelko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tällaisia ihmisiä vieroitetaan, jos vieroitukseen liittyy todella pitkiä unettomuusputkia? ):
Olisiko kellään tietoa tai kokemusta. 😭.
Itse käytin rivatrilia 3kk ja lääkäri ei uusinut reseptiä joten käyttö loppui kuin seinään. 2kk kesti pahimmat vieroitusoireet ja uni oli täysin hukassa. Ehkä 6kk lopettamisen jälkeen nukahtaminen alkoi taas onnistua entiseen tapaan ja unenlaatu parani.
Valitettavasti ei oo muuta keinoa kuin kärsiä. Kannattaa kyllä yrittää vieroitusta laskemalla annosta pikkuhiljaa, oli lääke mikä tahansa. Se on pitkä prosessi ja vaatii paljon motivaatiota mutta väitän että kannattaa. Netistä löytyy ohjeita lopetukseen, lääkäreiltä ei niinkään.
Aloitko siis nukahtamaan/torkahtamaan uudelleen 2 kk lopettamisen jälkeen? ):
Olen yrittänyt vähentää lääkitystä pikkuhiljaa.
nostan kysymystä. ):
Välillä olen sortunut siihen, että olen ottanut 25 mg Ataraxin Olanzapinin (1/2)x5mg ja Opamoxin (1/2 + 1/2) 15mg lisäksi. Päätin tänään etten enää ota Ataraxia. Tässä vaiheessa on saavutus, jos nukkuisin edes kerran viikossa. ):
Ja sitten, kun lopetan lääkkeet kokonaan, niin kuinkakohan pitkään valvon putkeen? ):
Saattaa olla, että jopa 2 kk tai yli. Täällä joku kirjoitti, että pahin vaihe oli 2kk, ja vasta 6 kk kohdalla alkoi todellinen palautuminen. ):
Mutta voiko käydä niin, ettei opi enää koskaan nukahtamaan/torkahtamaan uudelleen. ):
Se on mun suurin pelko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tällaisia ihmisiä vieroitetaan, jos vieroitukseen liittyy todella pitkiä unettomuusputkia? ):
Älä "yritä" nukahtaa, se ajaa unen pois varmasti.
Säännöllinen rytmi: mene sänkyyn aina samoihin aikoihin ja nouse sängystä samoihin aikoihin, olit nukkunut tai et. Elimistön kello oppii!
Pidä hyvää huolta itsestäsi. Syö hyvin, tee päivittäin jotain mielekästä, mukavaa.
Liikuntaa päivittäin.
Älä mässäile unettomuudessasi.
Muista, että jokainen on joskus huonosti nukkuva. Siis rauhoitu.
Se on mun suurin pelko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä "yritä" nukahtaa, se ajaa unen pois varmasti.
Säännöllinen rytmi: mene sänkyyn aina samoihin aikoihin ja nouse sängystä samoihin aikoihin, olit nukkunut tai et. Elimistön kello oppii!
Pidä hyvää huolta itsestäsi. Syö hyvin, tee päivittäin jotain mielekästä, mukavaa.
Liikuntaa päivittäin.
Älä mässäile unettomuudessasi.
Muista, että jokainen on joskus huonosti nukkuva. Siis rauhoitu.
Olisinkin edes huonosti nukkuva, mutta kun en nuku sitten lainkaan. ):
Se on mun suurin pelko.
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Minua kiinnostaisi kuinka pitkään ihminen pystyy valvomaan ilman että torkahtaa.
Testaa, jos uskallat. Eikös ihminen pysty valvomaan suht pitkiäkin aikoja esim. poikkeusoloissa (sota, toimeentulo-ongelmat jne. ja yllättävän iso ilokin valvottaa). Villi veikkaukseni on, että parin viikon sisään kyllä torkahtelee vaikka istualleen.
Se on mun suurin pelko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kysy sieltä päihdesairaalasta? Miksi? Mikä sua estää?
AP, mitä ihmettä siellä sun psykan polilla tehdään?????? Kai nyt sieltäkin voit kysyä ohjeita. Eihän sun tarvitse vain vastata kysymyksiin, voit toki itsekin kysyä ja muutenkin olla aktiivinen polilla. Siis TEE itse jotain!!
Mun nukkumisesta ei ole tullut aikoihin mitään ilman lääkkeitä. Tsolpideemi tosin aiheuttaa pahoinvointia ja pahentaa ongelmaa. Eilen otin vain puolikkaan Opamoxista ja Sirdaludin 2mg. Valvoin aamuyöllä pitkään mutta lopulta sain unta.