Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti ei pistä tytärtään kuriin joten haluaa adhd diagnoosin hänelle.

Vierailija
08.08.2023 |

Voihan tuolla tytöllä olla joku adhdkin , mutta isoin ongelma on ettei äiti osaa laittaa tyttöä kunnolla kuriin. On tottelematon lapsi. Muita tottelee, hoitajaa ja päiväkodissa. Äitiltä repii hiuksia päästä kuvassa. Äiti pelkää 6v lasta, että lapsi räjähtää. Haluaa lääkkeitä tytölle. Sanoo että lapsi vastustaa vaatimuksia, mikä on joku sairaus. No, kyllä siihen keinot on, on tähänkin asti tuommoset tapaukset opetettu ilman lääkeitä. ihan ekana ne kännykät pois molemmilta, äidiltä ja lapselta.
https://www.is.fi/perhe/art-2000009714119.html

Kommentit (588)

Vierailija
581/588 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on asperger. Ihan julkisesta terveydenhuollosta saatu. Ei siis mikään osto-diagnoosi. En ole koskaan maskannut, enkä edes tiedä, miten se pitäisi tehdä. En usko maskaamiseen. Itselläni on lapsi, jolla asperger-diagnoosi. Myös julkisesta terveydenhuollosta, ei siis osto-diagnoosi yksityiseltä. Lapseni ei ole koskaan maskannut missään. Ei ymmärrä, miksi näin pitäisi tehdä.

Jos mennään vaikka 15 vuotta taaksepäin, kun nepsy-diagnoosit eivät olleet vielä muotia, kukaan ei puhunut maskaamisesta mitään. Eikä sitä löydy ammattikirjallisuudestakaan. Maskaaminen on tullut uutena kuvioihin nyt, kun diagnooseja on ruvettu ostamaan yksityispuolelta. Maskaamisella sitten selitetään oireiden puuttuminen.

Jos on astma, on astma kaikkialla. Jos on nepsy on nepsy kaikkialla. Jos joku muuta väittää, ei tiedä mistä puhuu.

Minulla on poika, joka itse 19-vuotiaana sanoi epäilevänsä itsellään add:ta. En uskonut, mutta vein testeihin, kun halusi. Neuropsykologin mukaan add on selkeä.

Miten hän pääsi seulan läpi? Tietämättäni toimin hänen kanssaan siten kuin nepsyjen kanssa pitää toimia. Esim puhuin päälausein. Kyse ei ole maskaamisests, vaan Psykologi sanoi, että kasvuympäristö on ollut suotuisa. Koulussa oli ongelmia, niin luulimme kouluongelmien johtuvan toisesta perussairaudesta johtuvista poissaoloista tai ehkä kiusaamisesta.

ADD menee helposti läpi koko peruskoulun. Ongelmat nousevat esiin kuormituksen kasvaessa vasta lukiossa tai yliopistossa.

Niin. Oma lukunsa sekin, onko diagnoosin paikka jos kaikki eivät kestä kuormitusta kaikilla yliopistoaloilla.

Yliopistoissa on nykyään liikaa ihmisiä, jotka eivät ole sinne "koulukelpoisia".

Vaikeaa tietenkin on etukäteen aina tietää, kuka soveltuu yliopistoon - etenkin kun kyse on nuorella ihmisellä yleensä murrosvaiheesta: muutetaan pois vanhempien luota, mahdollisesti toiselle paikkakunnalle, mahdollisesti ilman ketään lapsuuden- tai nuoruudenkaveria, koko elämä pitää ottaa uudella tavalla haltuun ja riippuu täysin ihmisestä ja perheestä, missä määrin tuota on harjoiteltu (pankit, vakuutukset, ym., ylipäänsä oma rahankäyttö). Tuo kaikki aiheuttaa stressiä, ja kaikkien ei ole helppoa tutustua tuosta vain uusiin ihmisiin, vaikka opiskelijajärjestöt ovatkin konkareita ryhmäyttämään ihmisiä. Yksinäisyys voi vaivata. Lisäksi moni yliopistoon suoraan lukiosta tullut on ollut oman koulunsa priimusainesta, ja voi olla järkytys huomata, että kaikki muut ovat vähintään yhtä hyviä. Lisäksi oppiaineesta riippuen saattaa olla paljon yksinäistä työtä ja laajoja alueita opiskeltavana. Toisin sanoen ensimmäisen tai vielä toisenkaan yliopistovuoden aikana ei pitäisi tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä siitä, onko ihminen "koulukelpoinen" yliopistoon.

Mutta jos pidemmän päälle on jatkuvia ongelmia, ja etenkin jos ihminen ei itse opi opintojen myötä hahmottamaan oman tietämyksensä kasvua ja myös tietämyksensä rajoja, ongelmia tulee. Myös älykkyydellä on tässä merkitystä. Kaikki yliopisto-opiskelijat, maisterit tai edes tohtorikoulutettavat eivät välttämättä ole kovin älykkäitä, mikä on aika yllättävää.

Kaikkien paikka ei ole yliopistossa, mutta toivottavasti jokainen löytää oman paikkansa.

Vierailija
582/588 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin tuollainen lapsena. Olin ahdistunut, mutta ei sitä silloin ymmärretty.

Olin muualla tosi hiljainen ja vetäytyvä (eli kiltti) mutta kotona itkin ja raivosin. Se oli ahdistusta. Oon aikuisena ymmärtänyt että mulla oli kiintymyssuhdehäiriö. Kiintymyssuhdehäiriö aiheuttaa myös esimerkiksi dissosiaatio- ja keskittymisvaikeuksia.

Mulla on todettu kyllä myös adhd aikuisiällä (oon kyllä välillä kyseenalaistanut tuon diagnoosin, onko se mulle ihan oikea). Adhd on todettu usein esiintyvän kiintymyssuhdeongelman kanssa (https://www.kaypahoito.fi/nix02488). Mutuilisin siis että kiintymyssuhteen parantaminen voisi monesti lievittää adhd-lasten joitain oireita. Eihän siitä haittaakaan ole, päinvastoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/588 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni lapsi, jolla olisi oikea nepsysairaus, ei pysty tuolla tavoin päättämään käyttäytymisestään.

Tämä.

Vierailija
584/588 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni lapsi, jolla olisi oikea nepsysairaus, ei pysty tuolla tavoin päättämään käyttäytymisestään.

Tämä.

Eihän se olekaan päättämistä, kun se on juuri sen nepsyyden oire, että ei uskalla näyttää tunteitaan tai omaa itseään vieraille ihmisille.

Yhäkin, ihan voin vakuuttaa omasta kokemuksesta. En ois ikinä pystynyt "kiukuttelemaan" lapsena vieraille ihmisille. "Kiukuttelin" sitten kotona vanhemmille, että en joutuisi menemään sinne vieraiden ihmisten pariin. Niitä vieraita ihmisiä kohtaan mulla ei ollut minkäänlaista luottamusta, ja aina valtavan turvaton olo.

Vierailija
585/588 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämähän on kuin meillä. kännykät vain lisää ahdistusta ja painetta.

Vierailija
586/588 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lukenut tuota juttua, tulin vain sanomaan, ettei kaikkia lapsia niin vain kuriin laiteta. Minulla oli tällainen poika. Jouduin opettamaan 3-vuotiaallle pikkuveljelle, että jos äiti käskee, niin tule istumaan isonveljen jalkojen päälle. Hän istui, ettei poika päässyt potkimaan ja minä pidin ylävartalosta kiinni.

Raivokohtausten ulkopuolella hän oli oikea enkeli.

Kokeilin vuosien aikana kaiken. Ihan kaiken tarroista, positiivisesta palautteesta siihen, että kaikki tavarat takavarikoitiin. Kaikki kielteinen pakaute lisäsi uhmaa ja taistelutahtia, mistään positiivisesta ei ollut mitään hyötyä.

Nyt poika on jo aikuinen.

Tarrat ja tavaroiden takavarikoiminen eivät tepsi kaikkiin lapsiin. Usein on tarve käyttää myös muita keinoja. Ongelma on vaan se, että ne muut keinot eivät ole sosiaalisesti hyv

tiivistettynä rangaistus tepsii vaikka adhd lapseen? ristiriita? paljon yläpeukkuja?

Vierailija
587/588 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisessa koululuokassa on vähintään yksi adhd lapsi ilman diagnoosia. Yleensä heitä löytyy useampi. Kun diagnoosi puuttuu, ei heillä ole lääkitystä. Ja sitten koulunkäynnistä ja kaverisuhteista ei tule mitään.

Jokaisessa koululuokassa on vähintään yksi kuriton lapsi ilman kunnollista kotikasvatusta. Yleensä heitä löytyy useampi. Kun kuri puuttuu, ei heillä ole käytöstapoja. Ja sitten koulunkäynnistä ja kaverisuhteista ei tule mitään.

mutra kun ne kurittomat on näitä a,kirjolaisia. vanhemmat on kasvatyksen suhteen neuvottomia vaikka yhdessä yrittäisivätkin, eli ei eroperhe ja lapsen isä tietämättömissä

Vierailija
588/588 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan se ADHD tässä tapauksessa sillä äidillä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän