Kysy mitä vaan polyamoriselta
Mustasukkaisuus, ajankäyttö, säännöt.... kysy mikä kiinnostaa!
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ihmisillä kuitenkin on taipumusta myös rakastua romanttisesti ja vakavasti, ja kun ei-rikollisten välisten murhien ykkössyy on mustasukkaisuus, niin ymmärtänet asemasi hataruuden?
Polysuhteissa näitä on tapana yhdessä käsitellä. Sairaalloinen mustasukkaisuus on ihan eri asia ja niin mustasukkaiset tuskin ikinä päätyvät polysuhteisiin.
eli olette eri ihmislaji, jolle tavalliset tunteet ovat mahdottomia? Siis poly ei voi alkaa tuntea tavistunteita ketään kohtaan?
Ömm eli onko siis mahdollisesti murhaan johtava mustasukkaisuus ns. tavistunne? Wtf en pysy kärryillä. Mustasukkaisuus on normaalia tietenkin jossain määrin mutta siitä pääsee hyvillä käytänteillä ja luottamuksen vahvistamisella lähes täysin eroon, tai näin ainakin omalla kohdallani.
AP
Vierailija kirjoitti:
Miten aseksuaalien polyamoria toimii?
Varmaan ihan helposti, se on polyamoria ei polyseksualia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ihmisillä kuitenkin on taipumusta myös rakastua romanttisesti ja vakavasti, ja kun ei-rikollisten välisten murhien ykkössyy on mustasukkaisuus, niin ymmärtänet asemasi hataruuden?
Polysuhteissa näitä on tapana yhdessä käsitellä. Sairaalloinen mustasukkaisuus on ihan eri asia ja niin mustasukkaiset tuskin ikinä päätyvät polysuhteisiin.
Mustasukkaisuus on ihan normaali tunne ihmisille. En tietenkään tarkoita sairaalloista sellaista. Pikemminkin olisi outoa jos ei tunne jonkinlaista mustasukkaisuutta kumppanistaan. Sehän tarkoittaisi, ettei oikeasti välitä hänestä.
Jotkut ihmiset ei tunne mustasukkaisuutta ollenkaan vaikka harvinaista se on! Enemmän tekemistä sen kanssa että on terve itsetunto ja helppo luottaa ihmisiin. Mustasukkaisuus on pohjimmiltaan epäluottamusta, ei rakkautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teistä on tullut noin itsekkäitä ja omaa tyydytystä kaikkein tärkeimpinä pitäviä ihmisiä? Olitteko ainoita lapsia?
Outoa logiikkaa, siis miten tuollainen on itsekästä? Keneltä tuossa on mikään mitenkään pois, jos kuvio sopii kaikille osapuolille?
Mutta jos ei sovi esim. yhteiskunnan yleistä etua ja järjestystä ajatellen. Haaremit eivät oikein toimi enää nykymaailmassa. Ainakaan länsimaissa.
Jos nyt tarkkoja ollaan, niin monogaminen parisuhde ja ydinperhe ovat ihmiskunnan historiassa hyvin tuore keksintö, eikä se siltikään ole vielä tavoittanut kaikkia ihmisiä. Suomessakin monogamisissa parisuhteissa elävistä noin 30-40 % päätyy pettämään, joten tuskin 2 % väestöstä koskettava polyamoria on yhteiskunnan edulle kovinkaan suuri uhka.
Eihän pettäminen ole monogamisen suhteen vaan ihmisen itsensä vika. Ratkaisu asiaan on ero ja uusi suhde.
Uskoisin kyllä että monogamia ajaa jotkut ihmiset pettämään koska mahdollisuutta ihastua tai haluta toista ihmistä ei voida hyväksyä ja keskustella läpi. Polysuhteissa se on normi joten tarvetta pettämiselle harvoin on. Toki polykin voi pettää esim. rikkomalla yhteisiä sääntöjä (vaikka harrastaa seksiä ilman ehkäisyä mikä useimmissa polysuhteissa ymmärrettävästi ei ole ok)
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan paljon polyamoriaa esiintyy maissa, joissa bordellit ovat sallittuja?
Kiinnostava ajatus, asiaa tuskin on tutkittu kun bordellit on niin harvoissa maissa laillisia ja polyamoriset suhdemallitkin harvinaisia. Intuitiivisesti ajatellen minusta kaksi täysin eri asiaa.
AP
Minulla on joitain fantasioita ja mielen sisäisiä kuvitelmia että voisin olla polyamorisessa suhteessa kahden miehen kanssa, olen siis nainen. Sytyttää ajatuksena kaksi miestä sekä sängyssä että arjessa
Mutta minun fantasioissa olisimme siis kaikki yhdessä. Siis niin että miehetkin voisivat olla bi-henkisesti keskenään yhdessä ja olisimme ikään kuin samaa taloutta, saman katon alla.
Tämä tuskin oikeassa elämässä olisi mahdollista ellei kävisi joku lottovoiton veroinen mäihä, koska tällaiset ajatukset ovat suurella todennäköisyydellä mukavia vain kuvitelmissa eikä oikeasti kaikki menisi niin ruusuisesti näiden ihmisten välillä.
Ei ollut kysyttävää varsinaisesti, halusin vain jakaa omia fantasioita, toki mietin myös onko kenelläkään ollut tällaista järjestelyä ja voiko sellainen toimia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi polyamoristen vakioargumentti on se, että polyamoriassa yhden ei tarvitse vastata kaikkiin tarpeisiin?
Perinteisessä monogaamisessa suhteessa kumppani vastaa johonkin tarpeeseen, mutta normaalisti ihmisellä on useita eri ihmissuhteita eri tarpeisiin ja eri yhteyksistä elämän varrelta matkaan tarttuneita, on työkavereita, harrastuskavereita, sydänystävä, sukulaiset, voi olla leffassakäyntikavereita, sienestyskaveri, mitä nyt onkaan. Yhden ihmisen ei tarvi täyttää kaikkia tarpeita.
Se ei ole mikään erottava tekijä poly- ja monoihmisten välillä että tekee eri ihmisten kanssa eri asioita.Samaa pohtinut, että miksi tällä poly-porukalla on niin kehittymätön käsitys ja odotukset parisuhteelta? Ikään kuin satukirja-ajatus kumppanista. Onko oma itse vähän vaillinen?
Missä satukirjassa on polyamorisia suhteita, haluan lukea!
Lumikki ja 7 pientä kääpiötä.
No ei vaan, pointti oli se käsitys parisuhteesta, että sen pitäisi olla kaikenkattavasti täydellinen ja lähtökohtaisesti tehdä ihminen onnelliseksi sen suhteen kautta. Kun se on ihmisen oma tehtävä, paitsi tietty jos näkemys on asettaa tehtävä itsensä ulkopuolelle kuten lapset tekevät.
Onko ryhmäseksi tavallista polyamoriassa?
Onko polyamorikoilla tavallista vaatia syvää tunneyhteyttä seksiin vai pikemmin suhtautua seksiin "kevyemmin"?
Tunnetteko polyamorikkoina samankaltaisuutta swingaajiin vai pikemmin eroavaisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on joitain fantasioita ja mielen sisäisiä kuvitelmia että voisin olla polyamorisessa suhteessa kahden miehen kanssa, olen siis nainen. Sytyttää ajatuksena kaksi miestä sekä sängyssä että arjessa
Mutta minun fantasioissa olisimme siis kaikki yhdessä. Siis niin että miehetkin voisivat olla bi-henkisesti keskenään yhdessä ja olisimme ikään kuin samaa taloutta, saman katon alla.
Tämä tuskin oikeassa elämässä olisi mahdollista ellei kävisi joku lottovoiton veroinen mäihä, koska tällaiset ajatukset ovat suurella todennäköisyydellä mukavia vain kuvitelmissa eikä oikeasti kaikki menisi niin ruusuisesti näiden ihmisten välillä.
Ei ollut kysyttävää varsinaisesti, halusin vain jakaa omia fantasioita, toki mietin myös onko kenelläkään ollut tällaista järjestelyä ja voiko sellainen toimia
Totta kai voi toimia, tällöin on kyseessä ns. triadi tai throuple kun kaikki 3 ovat suhteessa toisiinsa. Tällaisia suhteita on kyllä, olen itsekin tuntenut yhden (erosivat tosin harmillisesti). Luulen että vaikeampaa on sopivien henkilöiden löytäminen, varmaan aika neula heinäsuovassa mutta ei mahdotonta! Itsellä ei ole tällaista ollut mutta olisin kyllä avoin mahdollisuudelle. Monista metamuruista (eli kumppanin kumppaneista) kyllä kovasti tykkään mutta en ole ihastunut kuitenkaan. Ja siis seksiseuraksi varmaan yllättävän helppokin löytää kaksi miestä, siitä vaan kyselemään :))
Vierailija kirjoitti:
Onko ryhmäseksi tavallista polyamoriassa?
Onko polyamorikoilla tavallista vaatia syvää tunneyhteyttä seksiin vai pikemmin suhtautua seksiin "kevyemmin"?
Tunnetteko polyamorikkoina samankaltaisuutta swingaajiin vai pikemmin eroavaisuutta?
Nooooo jaa olisiko ehkä vähän tavallisempaa kuin monojen keskuudessa? Pelkkä veikkaus, en ole varma. Itse olen vain kerran ollut kolmistaan ja yksikään ei ollut kumppanini vaan satunnainen juttu.
En osaa vastata muiden puolesta seksin keveydestä, riippunee ihmisestä, itselle parasta jos on ihastunut, ei kuitenkaan mitään erityistä sitoutumista vaadi.
En oikein tunne swinger-piirejä, kai siinä jotain samaa voi olla mutta eikös tuo swingaaminen ole enemmän sellainen harrastus mitä tehdään rajattuna aikana? Itseä ei kiinnostaisi yhtään, haluan vain ihmisiä joista olen oikeasti kiinnostunut ja niitä hormonihuuruja ei voita mikään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi polyamoriset on aina rumia ja lihavia?
suurin osa suomalaisista on ylipainoisia, joten onko ihme, että myös polyamorisista heitä löytyy...
Olen ollut suhteessa erään polyamorisen kanssa ja muistan miten helppoa oli, kun sai olla samaan aikaan suhteessa ja itsenäinen. Polyamorisuus sopii varmasti hyvin itsenäistä elämää viettäville, joilla on pakka koossa (eli mielenterveys kunnossa). Täytyy osata ymmärtää mustasukkaisuuden tunne ja käsitellä se, sekä myös tajuta kommunikoinnin tarve (eli ei saa olettaa mitään toisista eikä toimia toisen selän takana (esim. miettiä toisen kanssa, että mitähän se kolmas ajattelee ja sen perusteella tehdä omia päätelmiä siitä mitä kannattaisi tehdä tai miten toimia sen sijaan, että ihan vain kysyisi kolmannelta ym. ym.) . Minua ei koskaan haitannut tuon polyamorisen kumppanini toiset kumppanit. Ainoa asia, josta olin tarkka ja ehdoton, oli rehellisyys (sp-tautiriskin vuoksi. samasta syystä tuossa suhteessa oli helpompi olla, koska saattoi luottaa siihen, että toinen on oikeasti rehellinen ja jos sovitaan, että ihan kaikkien kanssa käytetään kumia, niin sitten käytetään ja jos siitä poikkeaa, niin sitten siitä kerrotaan myös rehellisesti)
tosiasiassahan polyamoriset voivat olla suhteissa ihan samanlaisia kuin monogamisetkin, ainoa ero taitaa olla se, että polyilla voi olla useampia kumppaneita samaan aikaan ja se tehdään avoimesti, kun monogamiseissa suhteissa se tehdään enemmän salaa. Polysuhteessa joutuu olemaan pakosta rehellinen myös oman itsen suuntaan ja se on äärimmäisen vapauttavaa.
sori, ei ollut mitään kysyttävää ap:lta, mutta toki haluaisin tietää onko polyille nykyisin mitään omia deittikanavia.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut suhteessa erään polyamorisen kanssa ja muistan miten helppoa oli, kun sai olla samaan aikaan suhteessa ja itsenäinen. Polyamorisuus sopii varmasti hyvin itsenäistä elämää viettäville, joilla on pakka koossa (eli mielenterveys kunnossa). Täytyy osata ymmärtää mustasukkaisuuden tunne ja käsitellä se, sekä myös tajuta kommunikoinnin tarve (eli ei saa olettaa mitään toisista eikä toimia toisen selän takana (esim. miettiä toisen kanssa, että mitähän se kolmas ajattelee ja sen perusteella tehdä omia päätelmiä siitä mitä kannattaisi tehdä tai miten toimia sen sijaan, että ihan vain kysyisi kolmannelta ym. ym.) . Minua ei koskaan haitannut tuon polyamorisen kumppanini toiset kumppanit. Ainoa asia, josta olin tarkka ja ehdoton, oli rehellisyys (sp-tautiriskin vuoksi. samasta syystä tuossa suhteessa oli helpompi olla, koska saattoi luottaa siihen, että toinen on oikeasti rehellinen ja jos sovitaan, että ihan kaikkien kanssa käytetään kumia, niin sitten käytetään ja jos siitä poikkeaa, niin sitten siitä kerrotaan myös rehellisesti)
tosiasiassahan polyamoriset voivat olla suhteissa ihan samanlaisia kuin monogamisetkin, ainoa ero taitaa olla se, että polyilla voi olla useampia kumppaneita samaan aikaan ja se tehdään avoimesti, kun monogamiseissa suhteissa se tehdään enemmän salaa. Polysuhteessa joutuu olemaan pakosta rehellinen myös oman itsen suuntaan ja se on äärimmäisen vapauttavaa.
sori, ei ollut mitään kysyttävää ap:lta, mutta toki haluaisin tietää onko polyille nykyisin mitään omia deittikanavia.
Itse käyttänyt ihan normisovelluksia, tinderistä oon saanut bännit niinkuin kaikki kuumikset ;) ei vaan vitsi vitsi mutta oikeesti oon saanut bännit luoja tietää miksi. Oon käyttänyt seuraavia: ok cupid (ehkä eniten polytyyppejä?), bumble (melko lailla sama kun tinder mutta vaan naiset saa aloittaa keskusteluja ja vastaamiselle on aikaraja), her naisten ja muunsukupuolisten queerdeittailuun. Noista kaikista oon tykännyt, tällä hetkellä en käytä mitään sovellusta.
Kiva kuulla sun kokemuksesta, oletko itse siis monogaminen eli sulla ei ollut muita suhteita? Mulla on sama kuin sulla että rehellisyys ja avoimuus on tärkeintä, oikeestaan kaikki muu toissijaista!
...niin ja deittiprofiilissani aina heti ensimmäisenä lukenut että olen avoimessa polysuhteessa ettei tule väärinkäsityksiä!
AP
Haluaisitko ap joskus mennä naimisiin, jos niin kenen kumppanisi kanssa?
Mitä teet kun miehesi on tapaamassa muita kumppaneita? Eikö siitä tule ikävä, hylätty ja yksinäinen olo?
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitko ap joskus mennä naimisiin, jos niin kenen kumppanisi kanssa?
En ole tästä ihan varma. Ehkä pitkäaikaisimman kumppanini kanssa jossain kohtaa, en ole ihan varma onko hän kiinnostunut avioliitosta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet kun miehesi on tapaamassa muita kumppaneita? Eikö siitä tule ikävä, hylätty ja yksinäinen olo?
Aika usein tykkään olla itse jossain seurassa silloin ettei juuri yksinäinen olo triggeröidy, näin saattaa käydä jos on vaikka muuten baan vähän stressaantunut. Usein kyllä myös ihan vasn nautin omasta ajasta! Joskus sovitaan myös tarkoituksella molempien treffi-iltoja samoille illoille. Tämä siis avopuolisoni kanssa, muut kumppanit eivät raportoi minulle treffeistään vaikka eivät peittelekään, ja silloin kun käyvät ilmi ne eivät yleensä minua haittaa. Usein tunnen myös iloa toisten puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käyttänyt ihan normisovelluksia, tinderistä oon saanut bännit niinkuin kaikki kuumikset ;) ei vaan vitsi vitsi mutta oikeesti oon saanut bännit luoja tietää miksi. Oon käyttänyt seuraavia: ok cupid (ehkä eniten polytyyppejä?), bumble (melko lailla sama kun tinder mutta vaan naiset saa aloittaa keskusteluja ja vastaamiselle on aikaraja), her naisten ja muunsukupuolisten queerdeittailuun. Noista kaikista oon tykännyt, tällä hetkellä en käytä mitään sovellusta.
Kiva kuulla sun kokemuksesta, oletko itse siis monogaminen eli sulla ei ollut muita suhteita? Mulla on sama kuin sulla että rehellisyys ja avoimuus on tärkeintä, oikeestaan kaikki muu toissijaista!
en ole ihan varma, että olenko poly vai mono, mutta tiedän kokemukseni avulla sen, että ei minua ole haitannut tietää, että jaan kumppanini toisenkin kanssa. Sen verran olen pohtinut asioita.
Oletan, että olen jotain molemmista: voisin elää polysuhteessa, mutta myös monosuhde käy.
Sen tiedän, että olen myös hyvin hetero, joten en voisi elää esim. 2n+1m suhteessa, jossa siis oletuksena olisi, että kaikki olisivat rakkaussuhteessa toistensa kanssa ja ainakin suomessa tuntuu, että valtaosa polyista on suhteissa, joissa naiset ovat enemmän bi-henkisiä.
naista voin rakastaa toki ns. platonisesti, mutta seksisuhdetta ei. Mutta toki sillä lailla, niinkuin tuolla exälläni oli, että hänellä oli rakkaussuhde samaan sitten minun lisäkseni kahteen muuhunkin. minusta se oli ihan ok enkä ikinä kokenut, että se olisi minulta pois, ehkä enemmän päinvastoin.
mulle nuo deittisovellukset ei ole mitenkään tuttuja, jotenkin vierastan niitä ja toisaalta kerran sain yhden stalkkerin perääni erään ystäväni kautta (pitkä juttu, ei jaksa kertoa siitä), että ehkä siitäkin syystä vierastan sovelluksia, kun siellä on tyyppejäkin, jotka eivät ihan täysillä käy. Asun kaupungissa ja meillä oli joskus polymiittejä jossain tyyliin kerran kuukaudessa ja tiedottivat niistä jossain vähän julkisemmin, mutta nyt kai sitten jossain muualla. Ehkä pitää joskus katsella kuitenkin noita sovelluksia
Itse olen huomannut, oman hyvin hyvin suppean kokemukseni perusteella (lisään tähän kokemmukseeni myös lukemani ja näkemäni polyjen haastattelut), että polyt ovat keskimäärin osaavampia tunneasioissa ja niistä puhumisessa.
Ei ole perinteistä työpaikkaa, olen freelancer ja alan ihmisten keskuudessa jos jonkinlaiset elämäntavat aivan normaaleja eli tuskin mitään vaikutusta.