Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"...Ja sitten hemmetti halutaan siihen tennarit!" - korkokenkiä ei enää juuri osteta edes häihin, myyjää ja tapakouluttajaa ärsyttää

Vierailija
06.08.2023 |

https://yle.fi/a/74-20043274

Korkokenkiä ostetaan hääasusteeksi niin harvoin, että seinäjokelainen morsiusliikkeen yrittäjä Sanna Mäntyniemi ottaa kuvan, kun niin käy.

Viime kesänäkin suosituin kenkä oli tennari. Niihin satsataan: kalleimmat olivat maksaneet lähes tonnin.

Ilmiö hämmästyttää Mäntyniemeä, koska kauniiden hääkenkien valikoima on laaja. Korkeita korkojakaan ei olisi pakko valita, vaan jo parin, kolmen sentin kantakin oikaisee ryhdin.

Saman on havainnut seinäjokelainen kenkämyyjä Maarit Renkola 40 vuoden kokemuksella.

Juhlakenkien osuus on laskenut kuin lehmänhäntä. Se on surullista. Laitetaan hiukset, meikit, panostetaan pukeutumiseen ja sitten hemmetti halutaan siihen tennarit!

Juhlatilaisuudet ovat yleensä lyhyitä, joten sen verran epämukavuutta tai täydellisen mukavuuden puutetta voisi Renkolan mukaan yrittää sietää.

Myös tapakouluttaja, tietokirjailija Helena Valonen on kiinnittänyt huomiota juhlakenkien katoon.

Kommentit (1180)

Vierailija
81/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menin naimisiin valkoisissa glitterlenkkareissa.

Häissämme ei ollut myöskään pukukoodia, vaan vieraat olivat tervetulleita esim. crocseissa, släbäreissä tai paljain jaloin.

Olkaa hyvät, paheksukaa.

Ja kaikilla oli tatskoja ja tupakat oli osa tarjoilua😆

Ja juomat oli haettu Virosta tai tilattu netistä :D

Vierailija
82/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä miksi tennareita käytetään juhlissa. Sekä miehille että naisille myydään juhlakenkiä jotka ovat sekä mukavat kävellä että juhlavan näköiset.

Esim. tämän tyyliset sopivat hyvin juhliin ja muihin virallisiin tilaisuuksiin: https://www.asos.com/au/office/office-feminine-leather-cleated-lace-up-…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun jalka on pituudelta kokoa 38, leveydeltä 40. Lisäksi on alttius plantaarifaskiittiin eli kengän pohja ei saa olla kova.

En ole vielä tähän ikään mennessä (43v) löytänyt muita kuin lenkkareita/tennareita joilla pystyn kävelemään kivutta. Niistäkin siis pitää olla extra wide -versio.

Saa toki neuvoa mistä löydän nätit juhlakengät näillä spekseillä, kun yksikään kenkäkauppa ei ole onnistunut.

Ps yleensä ehdotetut merkit kuten Ecco, Clarks, Camper ovat aivan liian kapeita.

Vierailija
84/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten katsotaan naama rutussa kun joku saapuu paikalle korkokengissä, naisellisena ja kauniina

Vierailija
85/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi yhtä tuskaa olla korkkareissa. Nuorena tuli käytettyä sen verran, ettei kärsi enää.

Vierailija
86/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menin naimisiin valkoisissa glitterlenkkareissa.

Häissämme ei ollut myöskään pukukoodia, vaan vieraat olivat tervetulleita esim. crocseissa, släbäreissä tai paljain jaloin.

Olkaa hyvät, paheksukaa.

Ja kaikilla oli tatskoja ja tupakat oli osa tarjoilua😆

Ja juomat oli haettu Virosta tai tilattu netistä :D

Vieraiden tatuoinneista en muuten tiedä, mutta ainakin serkullani ja mieheni veljellä on tatuointi. Se kohta meni siis oikein, mutta hääpaikkamme oli savuton ja juomat haimme Latviasta emmekä Virosta ;)

Vierailija
87/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihan on karmeimmat kengät jaloille mitä olla voi. Suuri osa mormiusmekoista maahan asti, niin ei sieltä kukaan näe minkälaiset kengät on alla. Sulhanenkin näyttää pidemmältä.

Vierailija
88/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi joku haluaa käyttää tennareita. Kun itse vielä teininä pidin tennareita, ne ei tuntuneet jalassa ollenkaan hyvältä, koska niissä on täydellisen tasapaksu pohja. Lenkkarit sen sijaan ovat oikein mukavat.

Mutta mitä juhlallisuuksiin tulee, mun mielestä on kieltämättä hieman loukkaavaa huomata, jos joku/jotkut ovat pukeutuneet arkikenkiin. Korkoa ei tarvitse olla kunhan kyseiset kengät ovat juhlakengät. Asia on tietysti eri, jos kutsussa mainitaan erikseen rento pukeutuminen. Ilman rentoa etikettiä perustelu "en halua ostaa kertakäyttökenkiä" on typerä tekosyy, koska samalla logiikalla myös juhlavaatteet ovat "kertakäyttöisiä" ja kaiken voi vuokrata, jos ei halua omistaa

N24

Vierailija
89/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapakouluttaja. Mistä tuollaisen tittelin saa, onko jotain opintoja, joita suorittaa? Mulle sana tapakouluttaja resonoi lähinnä kyylän, kytän ja erittäin ikävän ihmisen suuntaan. Päätehtävänä arvostella muita, pitää itseään täydellisenä mallikappaleena.

Vierailija
90/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on kuitenkin esim. morsiamen omasta juhlapäivästä, niin tottakai hän saa ja hänen pitääkin valita juuri sellaiset kengät kuin itse juhliinsa ja jalkoihinsa haluaa. On yhtä tuskaa juhlia monta tuntia hyvin epämukavissa kengissä vain sen takia, kun.... Niin, minkä takia? Yhtälailla se hääpukukin voi olla kaikkea muuta kuin valkoinen kermahöttö, se voi olla jopa vaaleanpunainen housupuku. Ja paljain jaloinkin pääsee vihityksi, ei nämä asiat ole kiveen hakattuina vaikka kuinka jotakin myyjää ja tapa kouluttajaa sylettää. Ne ovat vain yliolkaisia ohjeistuksia, valinnan vapaus on onneksi jokaisella ja suurin osa nyt tietää, miten eri tilaisuuksiin yleensä pukeudutaan.

Siistit, puhtaat tennarit käyvät oikein hyvin. :)

Vierailija
91/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun jalka on pituudelta kokoa 38, leveydeltä 40. Lisäksi on alttius plantaarifaskiittiin eli kengän pohja ei saa olla kova.

En ole vielä tähän ikään mennessä (43v) löytänyt muita kuin lenkkareita/tennareita joilla pystyn kävelemään kivutta. Niistäkin siis pitää olla extra wide -versio.

Saa toki neuvoa mistä löydän nätit juhlakengät näillä spekseillä, kun yksikään kenkäkauppa ei ole onnistunut.

Ps yleensä ehdotetut merkit kuten Ecco, Clarks, Camper ovat aivan liian kapeita.

Tanssikenkäsivustoilta saattaa löytää mm. lavatanssiin sopivia siroja, matalakorkoisia, mutta leveälestisiä nahkakenkiä.

Olen käynyt joskus parissa tanssikenkäkaupassa, niissä ei ainakaan ollut mitään sopivaa. Kyllähän varmaan teoriassa _jossakin_ sopivia kenkiä on, mutta jos ei ole 43 vuodessa tullut vastaan, niin pointti oli se että sellaisten löytäminen voi olla todella todella vaikeaa, joten varmasti moni mieluummin valitsee ne mitä sattuu löytymään (ja jo se lenkkareidenkin löytyminen on tuskan takana, vuosien varrella olen löytänyt tasan kaksi mallia, ja nekin on nyt molemmat lopetettu joten kohta sama tuska edessä, puoleen vuoteen ei ole vielä vastaavia tullut missään eteen).

Vierailija
92/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalat menee pilalle. Ja kun ei ole tottunut, niin vaikea yhtäkkiä laittaa. Kesäjuhlissa korot menee nurmikko on. Useimmat korot uppoaa.

Vierailija
93/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva että noi tädit pystyy olemaan 18 tuntia korkokengissä. Me muut ei pystytä, vaan halutaan miettiä juhlissamme muutakin kuin sitä miten paljon päkiöihin sattuu.

"Korkeita korkojakaan ei olisi pakko valita, vaan jo parin, kolmen sentin kantakin oikaisee ryhdin."

Samanlainen parin sentin korko löytyy jokaisesta miesten juhlakengästä. Harvemmin miehillä näkee tennareita puvun kanssa (paitsi teineillä ja junteilla). Ovatko naiset sittenkin jotenkin heikompi sukupuoli kaikesta feminismivoimaantumispropagandasta huolimatta kun pitää teinixtennarit olla aina ja kaikkialla?

Ja se parin kolmen sentin korko tarkoittaa käytännössä myös 26% enemmän painetta polviniveliin, kuin tavalliset kengät, jota hoidetaan myöhemmin leikkauksilla.

Naisten jalkavaivat ovat yleisiä ja hoitoa vaativia ja harvoin päästään toivottuun tulokseen ja yhteiskunnallisesti merkittävä terv.hoidon kuluerä.

Ja olisi hyvä keskustella, pitäisi ne siirtää yksityiselle sektorille ja naisten itsensä maksettavaksi, kun ainanaan ei voi syyttää tiedon puutteesta.

No ei varmasti kukaan peruuttamattomasti kärsi, jos juhlapäivänä kerran tai kaksi vuodessa laittaa hyvin istuvat korkkarit. Itsekin tykkään laittaa harvoin kaupungilla käydessäni esim. Korolliset nilkkurit jalkaan. Jos 98% ajasta kävelen paljasjalkakengillä, kumppareilla tai lenkkareilla, niin hieman liioitellulta kuulostaa tuollainen leikkauksilla pelottelu.

Omasta mielestäni jokainen saa laittaa sellaiset kengät jalkaan hääpäivänään kuin haluaa. Jos mietitään näyttääkö tennarit MINUN mielestäni hyvältä? No eivät näytä. Ei vaikka maksaisi tonnin. Korottomat ballerinat tai ne perus korkkarit taas mielestäni ovat nätit. Sillä ei toivottavasti ole hääparille merkitystä mitä minä ajattelen, enkä ikinä olisi niin moukka, että sanoisin mielipidettäni ääneen.

Vierailija
94/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen just etsiskelemässä itselleni juhlakenkiä ja haluan sellaiset, joita voin käyttää tulvaisuudessa vaikka häissäni. Todellakin katselen matalapohjaisia, ballerinoja pääasiassa, koska en tiedä minkä pituinen tuleva mieheni on. Kiva olla hääkuvassa joku 10cm miestä pidempi :D (Tiedän, olen pahasti asioiden edellä, mutta mulla on hyvä tunne että löydän elämäni miehen ihan tässä piakkoin.)

Vierailija
95/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaapa tyhjänpäiväisten tapakouluttajien ulista. Pazkankaan väliä sellaisilla pelleillä.

Vierailija
96/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on kiinnittänyt huomiota juhlakenkien katoon, mutta todellisuudessa kaikenlaisten kenkien kato on Suomessa todellisuutta. 

Nimittäin tilaisuuteen sopivien, hyväkuntoisten, huollettujen ja siistien kenkien katoaminen. 

Monilla on yhdet ja samat jalkineet kaikkialle, oli kesä tai talvi, juhla tai työ. 

Vierailija
97/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se ihan kamalaa, että omiin häihin valitaan itseä miellyttävät kengät. 

Jos miehesi olisi tullut crockseissa häihin?

Vertaat nyt ihan eri asioita. 

Täysin samasta asiasta kyse. Moni liikkuu crockseissa tasan siksi, että ne miellyttävät itseä ja niitä on helppo käyttää.

Vierailija
98/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi joku haluaa käyttää tennareita. Kun itse vielä teininä pidin tennareita, ne ei tuntuneet jalassa ollenkaan hyvältä, koska niissä on täydellisen tasapaksu pohja. Lenkkarit sen sijaan ovat oikein mukavat.

Mutta mitä juhlallisuuksiin tulee, mun mielestä on kieltämättä hieman loukkaavaa huomata, jos joku/jotkut ovat pukeutuneet arkikenkiin. Korkoa ei tarvitse olla kunhan kyseiset kengät ovat juhlakengät. Asia on tietysti eri, jos kutsussa mainitaan erikseen rento pukeutuminen. Ilman rentoa etikettiä perustelu "en halua ostaa kertakäyttökenkiä" on typerä tekosyy, koska samalla logiikalla myös juhlavaatteet ovat "kertakäyttöisiä" ja kaiken voi vuokrata, jos ei halua omistaa

N24

Missä vuokrataan kenkiä? Minä en tiedä kuin keilahallit.

Vierailija
99/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten juhlakengistä keskusteleminen tuntuu aina menevän väittelyksi jossa ainoat vaihtoehdot ovat tennarit ja korkokengät. Ihan kuin naisille ei muka myytäisi ergonomisia ja käytännöllisiä juhlakenkiä lainkaan.

Vierailija
100/1180 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva että noi tädit pystyy olemaan 18 tuntia korkokengissä. Me muut ei pystytä, vaan halutaan miettiä juhlissamme muutakin kuin sitä miten paljon päkiöihin sattuu.

Hyvissä korkkareissa ei ala päkiöitä särkemään vaikka olisi 10 cm korot. Huonoissa särkee jo 5 cm koroilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme