Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä kun "normaali" syöminen vaan lihottaa eikä kiinnostaisi että elämä pyörisi kaloreiden laskemisen ympärillä?

Vierailija
06.08.2023 |

Ei myöskään kiinnosta olla kuntosalilla 5 kertaa viikossa jossakin himotreeneissä, mikä olisi se toinen vaihtoehto kaloreiden laskemiselle.

Kommentit (377)

Vierailija
121/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä haluat tällä keskustelulla ap saavuttavan, kun et halua neuvoja? Siunauksen sille, että istu vaan sohvaperunana koko loppuelämä "normaalia" kotiruokaa syöden ja lihoten?

On niitä hoikkia jotka syö normaalisti eivätkä urheile. Eli elävät normaalia elämää.

Ei pitäisi olla mahdotonta löytää ratkaisu.

Ap

Usea hoikka touhuaa koko ajan, vaikka ei harrasta varsinaista kuntoilua. Sitten on hoikkia, jotka harrastavat säännöllistä kuntoilua. Sitten on oikeasti hoikkia, jotka ovat aina olleet hoikkia/laihoja luonnostaan (vaikea saada painoa nousemaan), niin kuin jotkut ovat aina olleet pullukoita.

Vierailija
122/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on sinulle normaalia syömistä? Ainoa mikä auttoi itselläni on että syön kahdesti päivässä ja olen jättänyt aamu- ja iltapalat pois. Yksi lämmin ruoka päivässä jolloin saa syödä mitä haluaa.

Sama juttu minulla. Aikaisin aamulla ei ruoka edes maistu, joten lopetin sen pakonomaisen puputtamisen. Illallisen syön niin myöhään (18-20), ettei mitään iltapaloja tarvita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopa aloittaisit lopettamalla hissin käytön.

Tällaiset ovat todella hyviä neuvoja, minulle noita valintoja tulee ehkä 5xvuodessa, sama kuin jää bussista pois pysäkki aikaisemmin, lähin pysäkki on 5,5km päässä.

Vierailija
124/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen yksinkertainen neuvo mulla on, että aivot tajuaa kylläisyyden vähän jälkijunassa. Eli voitkin oikeasti saada ihan tarpeeksi ravintoa vaikka syöt pienemmän annoksen ja odotat hetken tuntuuko olo hyvältä. Jos edelleen on nälkä niin sitten voi santsata. Mutta tarkoituksena ei siis ole missään nimessä pienentää ruoka-annoksia liikaa vaan välttää liikasyöminen. Itse en koskaan syö itseäni ähkyyn, mutta toki niin että nälkä lähtee. Ei oo myöskään ylipainosta ollut mulla koskaan vaivaa.

Vierailija
125/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen yksinkertainen neuvo mulla on, että aivot tajuaa kylläisyyden vähän jälkijunassa. Eli voitkin oikeasti saada ihan tarpeeksi ravintoa vaikka syöt pienemmän annoksen ja odotat hetken tuntuuko olo hyvältä. Jos edelleen on nälkä niin sitten voi santsata. Mutta tarkoituksena ei siis ole missään nimessä pienentää ruoka-annoksia liikaa vaan välttää liikasyöminen. Itse en koskaan syö itseäni ähkyyn, mutta toki niin että nälkä lähtee. Ei oo myöskään ylipainosta ollut mulla koskaan vaivaa.

Mutta sitten on meitä, jotka ei vaan tule kylläiseksi. Jos söisin noin, voisin santsata 2-3x. Sitten tuntuisi fyysisesti että vatsalaukku on täynnä, mutta sellaista kylläistä tunnetta ei tule. Joskus lapsena muistan sellaista olleen.

Mut mulla on taustalla syömishäiriöitä, 3 eri diagnoosia, eli en ole enää normaali tässä suhteessa. Mun kehon signaaleihin ei voi luottaa tässä suhteessa ollenkaan.

Vierailija
126/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä laske kaloreita vaan vähennä hiilareita. Oletko kokeillut vhh- tai ketoruokavaliota? Niissä ei nähdä nälkää.

Olen kokeillut. Paino tulee takaisin joten ihan turhia ovat. Lisäksi niitten aikana ei jaksa tehdä mitään.

Ap

Se johtuu siitä, että kehosi rasvanpolttojärjestelmä ei toimi kunnolla. Mä jaksan vaikka juosta maratonin viiden päivän vesipaaston jälkeen.

Komppaan. Luultavasti ap:llä on alkavaa insuliiniresistenssiä, joka aiheuttaa sen ettei hiilaripitoinen ruoka enää pidä nälkää kunnolla, ja on pakko syödä liikaa.

Jatkuva hiilareiden syöminen myös tehokkaasti estää rasva-aineenvaihdunnan kehittymisen, joten ketodieetissä väsyy(alkuvaiheessa). Ketodieetillä pitäisi olla pidempään jotta rasvanpolttokyky kehittyisi kunnolla.

Mitä tulee kilojen tulemiseen takaisin, niin juu, ihan varmasti tulee takaisin jos palaa takaisin hiilariruokaan ja elimistössä on insuliiniresistenssiä(tulee käytännössä kaikille ennemmin tai myöhemmin).

Vierailija
127/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä haluat tällä keskustelulla ap saavuttavan, kun et halua neuvoja? Siunauksen sille, että istu vaan sohvaperunana koko loppuelämä "normaalia" kotiruokaa syöden ja lihoten?

On niitä hoikkia jotka syö normaalisti eivätkä urheile. Eli elävät normaalia elämää.

Ap

Täällä yksi koko ikäni normaalipainossa ollut nainen. Salaisuuteni?

Se normaali syöminen (eli silloin kun on nälkä, herkkuja ehkä kerran pari kuukauteen) ja liikunta ON sitä normaalia elämää.

Vierailija
128/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se normaali syöminen (eli silloin kun on nälkä, herkkuja ehkä kerran pari kuukauteen) ja liikunta ON sitä normaalia elämää.

Sun salaisuus on hyvin toimiva sokeriaineenvaihdunta. Jos syöt ravintosuositusten mukaan niin erittäin suurella todennäköisyydellä sinunkin aineenvaihduntasi alkaa jossain vaiheessa piiputtaa ja läskiä kertyä.

Minäkin olin hoikka kolmekymppiseksi asti vaikka söin jatkuvalla syötöllä herkkuja ja roskaruokaa. Nykyään painoni(ja nälkä) pysyy kurissa vain vähähiilarisella ruualla.

Vierailija
129/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli syöt päivässä 1000-1500 kaloria. Lopeta.

Pointti oli etten tee sitä eikä kiinnosta tehdä.

Haluan vain syödä normaalisti ilman että näkisin nälkää. Enkö halua myöskään että elämäni pyörisi kuntoilun ympärillä.

Ap

En ole löytänyt ratkaisua ongelmaan, minullakin olisi 10kg tiputettavana jotta olisin normaalipainossa.

Ongelma ei ole siinä ettei voi laihtua millään vaan siinä että normaalipainossa pitäisi nähdä nälkää koko loppuelämä, ja sitä en pysty tekemään.

Liikunta on tietenkin hyvästä, mutta minun terveyteni ei salli sen enempää liikuntaa kun jo nyt liikun, joten en pysty liikuntaa enää lisäämään.

Olen siis valinnut olla hieman lihava, kuin nähdä nälkää lopun ikää.

En syö mitään herkkuja myöskään ollenkaan, enkä juo limsoja tms, joten en pysty nollasta vähentämään.

Mun mielestä pien nälkä sillon tällön on ihan kiva. Siks paastoominen sopii itselle. Myös mukava kun ei tarvitse laittaa ruokaa, tiskata yms.

Minulla on nälkä kyllä joka ikinen kerta ennen ateriaa, eli n. 3kertaa päivässä. En edes pysty syömään huvikseni, mistä varmaan kertoo myös se etten syö välipaloja enkä napsi mitään sipsiä tai pullaa tai herkkupaloja. Ainoat makeat syön vieraisilla ja juhlissa joissa käyn harvoin. Karkkia en syö ollenkaan on yhtä pahaa kuin limsat, ja juon ainoastaan vettä, vissyvettä tai mustaa kahvia.

Täähän toimii vissiin niin että jos on tottunut syömään sen 3 kertaa päivässä, tulee nälkä myös 3 kertaa päivässä. Pidempiaikaseen syömättömyyteenkin voi osittain tottua. Se näläntunne on ohimenevä.

Tää kommentti on kuin suoraan jostain anorektikon vinkkipalstalta.

Nälkään ei tarvitse tottua. Se on kehon viesti siitä, että tarvitsee energiaa.

Nälkä on samanlainen perustarve kuin vessahätä. Voi sitä jonkun aikaa hallita, mutta loputtomiin ei.

Ei kaikilla toimi nälkäsignaalit normaalisti joten tuo on hyvä vinkki

Vierailija
130/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No sinulla ei ole heidän nuoruuttaan, hormoneitaan ja geenejään. Sama ei selvästikään toimi sinulla, joten ainoa mitä voit tehdä on rajoittaa kaloreitasi.

Vierailija
131/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään et viitsisi tehdä (katsoa mitä syöt tai liikkua) ja ihmettelet lihomista normaaliahan on, että iän myötä joutuu syömään terveellisesti ja käymään 3-5 krt viikossa salilla tai lenkillä.

Vierailija
132/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:n pointin. Minäkään en halua liittyä kuntosali jäseneksi,en laskea kaloreita enkä karpata. Haluan syödä vatsan täyteen hyvää ruokaa ja olla silti normaalipainossa! Miksi se on niin vaikeaa?!

Vierailija
133/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.survivingantidepressants.org/search/?q=zyprexa&quick=1 ehditkö katsoa tämän? Miksi aikaisempi linkki poistettiin?

Vierailija
134/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sun salaisuus on hyvin toimiva sokeriaineenvaihdunta. Jos syöt ravintosuositusten mukaan niin erittäin suurella todennäköisyydellä sinunkin aineenvaihduntasi alkaa jossain vaiheessa piiputtaa ja läskiä kertyä.

Minäkin olin hoikka kolmekymppiseksi asti vaikka söin jatkuvalla syötöllä herkkuja ja roskaruokaa. Nykyään painoni(ja nälkä) pysyy kurissa vain vähähiilarisella ruualla.

Niin, yksilöllisiä juttujahan nämä ovat. Mä pystyin syömään ruuan lisäksi paljon herkkujakin melkein viiskymppiseksi, siis lihomatta yhtään. Vessassa toki ravasin sitä useammin, mitä enemmän söin. Nyt olen 52 ja kiloja on alkanut vaivihkaa tulla. Hoikahko olen toki edelleen, mutta selkeästi aineenvaihdunnassa tapahtunut jotain. Pitäisi kai ottaa vain muutama herkuttelupäivä käyttöön.

Vierailija
135/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.survivingantidepressants.org/search/?q=zyprexa&quick=1 ehditkö katsoa tämän? Miksi aikaisempi linkki poistettiin?

Hups, olen näköjään väärässä keskustelussa

Vierailija
136/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

turhat välipalat pois. 4 lämmintä ateriaa päivässä. aamulla munia ja pari lautasellista kaurapuuroa sekaan oliiviöljyä. muut ateriat lihaa/kalaa/kanaa ja kasviksia, pottuja/pastaa ei enää päivän viimeisellä aterialla. Punttitreenit 3krt/viikossa ja 4-5 krt viikossa kävelyä/hölkkää/uintia. Jos "repsahdat" esim alkoholiin/herkkuihin niin sitten jonkun aikaa vain 3 ateriaa päivässä, riippuen repsahduksen tasosta :)

M50 ja 92kg. maratoni menee ja lihaskunto on loistava. ei kiristä vaatteet.

Vierailija
137/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli syöt päivässä 1000-1500 kaloria. Lopeta.

Pointti oli etten tee sitä eikä kiinnosta tehdä.

Haluan vain syödä normaalisti ilman että näkisin nälkää. Enkö halua myöskään että elämäni pyörisi kuntoilun ympärillä.

Ap

En ole löytänyt ratkaisua ongelmaan, minullakin olisi 10kg tiputettavana jotta olisin normaalipainossa.

Ongelma ei ole siinä ettei voi laihtua millään vaan siinä että normaalipainossa pitäisi nähdä nälkää koko loppuelämä, ja sitä en pysty tekemään.

Liikunta on tietenkin hyvästä, mutta minun terveyteni ei salli sen enempää liikuntaa kun jo nyt liikun, joten en pysty liikuntaa enää lisäämään.

Olen siis valinnut olla hieman lihava, kuin nähdä nälkää lopun ikää.

En syö mitään herkkuja myöskään ollenkaan, enkä juo limsoja tms, joten en pysty nollasta vähentämään.

Mun mielestä pien nälkä sillon tällön on ihan kiva. Siks paastoominen sopii itselle. Myös mukava kun ei tarvitse laittaa ruokaa, tiskata yms.

Minulla on nälkä kyllä joka ikinen kerta ennen ateriaa, eli n. 3kertaa päivässä. En edes pysty syömään huvikseni, mistä varmaan kertoo myös se etten syö välipaloja enkä napsi mitään sipsiä tai pullaa tai herkkupaloja. Ainoat makeat syön vieraisilla ja juhlissa joissa käyn harvoin. Karkkia en syö ollenkaan on yhtä pahaa kuin limsat, ja juon ainoastaan vettä, vissyvettä tai mustaa kahvia.

Täähän toimii vissiin niin että jos on tottunut syömään sen 3 kertaa päivässä, tulee nälkä myös 3 kertaa päivässä. Pidempiaikaseen syömättömyyteenkin voi osittain tottua. Se näläntunne on ohimenevä.

Tää kommentti on kuin suoraan jostain anorektikon vinkkipalstalta.

Nälkään ei tarvitse tottua. Se on kehon viesti siitä, että tarvitsee energiaa.

Nälkä on samanlainen perustarve kuin vessahätä. Voi sitä jonkun aikaa hallita, mutta loputtomiin ei.

Ei kaikilla toimi nälkäsignaalit normaalisti joten tuo on hyvä vinkki

Mitä edes on normaalit nälkäsignaalit. Ihmisellä ja muilla eläimillä on taipumus lihota jos niillä on ravintoa tarjolla yllinkyllin. Nälkä ei todellakaan ole mikään kehon viesti siitä, että tarvitsee energiaa. Energiaahan suurimmalla osaa meistä on yllinkyllin varastoituneena rasvaan.

Vierailija
138/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin normaali syöminen tuntuu vain lihottavan. Olen yrittänyt saada painon alle 90. Tiedän se on silti paljon, mutta kuitenkin vähemmän. Painoin kesän alussa 93. Ajattelin olla kyttäämättä painoa ja syödä ihan normaalisti ja vähän kevyemmin kuin yleensä, joten eiköhän tuosta muutama kiloa tippuisi kesän aikana. Noh, tänä aamulla vaaka näytti 95,6 kg. Miten painon pudottaminen voikin olla niin vaikeaa. Noh, vielä on kesää jäljellä.

Vierailija
139/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten vaan on asia hyväksyttävä. Itse syön normaalia ruokaa keskimääräistä naista enempi mutta en pahemmin herkuttele. Alkoholia juon pari kertaa kuussa. Mä pysyn jotenkin samassa painossa, kun kävelen reipasta tahtia 4-5 krt viikossa 10km lenkin.

Aivan. Eli kävelet 2 tuntia päivässä.

Ei kiinnosta.

Ap

No jos ei kiinnosta liikkua eikä rajoittaa syömistä niin ole sitten läski.

Pätkäpaastoa olisin ehdottanut, jos kiinnostaisi yrittää mitään.

Skippaan jo aamiaiset, eli syön varmaan ruoat 8-10 tunnin ikkunassa. Ei auta.

Ja taas joku 5:2 missä nähdään nälkää 2 päivää viikossa, ei kiitos.

Millaista ruokaa syöt ja minkä verran?

Paljon kasviksia. Usein käyn vegaaniruokalassa.

Jos lihaa, niin yleensä kanaa. Harvoin mitään pihviä.

Syön kyllä normaalit annokset. Siis niin että lautanen on täynnä eikä ruoan jälkeen ole nälkä.

Ap

Tässä on se ongelma, että lautaset on nykyään tarjottimen kokoisia. Jos sen ottaa täyteen, syö helposti kerralla kahden aterian kalorit.

Ihan turha myös kuvitella, että kasvisruoka olisi automaattisesti kevyempää kuin liharuoka. Niissä saattaa olla paljonkin rasvaa eri muodoissa ja rasvassa on paljon kaloreita.

Ja itse taistelen ihan saman ongelman kanssa. Ihan sama, miten syön, kiloja tulee koko ajan lisää. Jaksan laskea kaloreita maks viikon putkeen, kunnes kyllästyn. Salille meno ei nappaa yhtään. Lähinkin on automatkan päässä, eikä tippaakaan kiinnosta ajaa autolla jonnekin liikkumaan, vaan mieluummin menen suoraan ovesta ulos kävelylle.

Syön normaalia kotiruokaa, hyvin harvoin ulkona, eikä kotiin tilata mitään koska ei ole sellaisia palveluja täällä. En juo limsaa, enkä alkoholia. Leivonnaisia juhlissa ja kyläillessä, joita molempia on hyvin harvoin. Karkkia, sipsiä, jäätelöä menee, mutta olen rajoittanut sitä vknloppuun, enkä silloinkaan ihan överiksi vedä. Liikun n. tunnin päivässä kävelyä plus erinäinen hyötyliikunta, jota ison okt:n ja puutarhan hoidossa tulee vaihtelevasti. Kaupasaa käyn autolla, koska pyörällä olisi koko päivän reissu.

Täytyisi vaan viitsiä punnita ruuat ja laskea kalorit. Ja nähdä nälkää. Se ei minulle ole sinänsä ongelma, siedän oikein hyvin näläntunnetta. Väitän, että ap:kin oppisi halutessaan sietämään.

Näin. Eli vaihtoehdot ovat olla ylipainoinen, tai nähdä loppu elämä nälkää. Täytyy valita. Itse valitsin ylipainon koska nälissään kituuttaminen ei nappaa.

Vierailija
140/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ehkä mitä Ap tarkoittaa. Lähes kaikki neuvot täällä on sellaisia mikä vaatisi hirveästi vaivaa ja se just on se pointti että miksi ihminen lihoo heti jos ei kiinnitä tarkasti huomiota syömisen ja liikunnan balanssiin.

Minullekin tänä vuonna kertynyt 5kg ylimääräistä (nyt 170/69) ja se tuli heti kun lakkasin välittämästä annoskoosta, söin sen verran kuin jaksan, otin lisää jos oli oikein maistuvaa ruokaa, päiväkahvin kanssa suklaapatukka tai pulla tai joku pienehkö makea, siis lähes joka päivä ja viikossa yksi karkkipussi. En siis herkuttele jäätelöllä, sipsillä ym enkä käytä alkoholia juurikaan. Ja heti alkoi kertyä painoa pikkuhiljaa. Aikoinaan pääsin tuohon 65kg omaan ihannepainooni stressin ja ruokahaluttomuuden takia ja olin niin tyytyväinen että jaksoin katsoa sen jälkeen pari vuotta etten syö ähkyä ikinä, harvoin pulla päiväkahvilla jne. Liikuntaa on monta vuotta ollut säännöllisen epäsäännöllisesti, salia yrittänyt pari kertaa, en tykkää yhtään. Luulen että 90% hoikkana pysyvistä jaksaa vaan kokoajan tarkkailla sitä syömistään.

On myös niitä joilla kehon oma säätely toimii kuten lapsilla. Oma lapseni saattaa jättää esimerkiksi 2cm banaania ja todeta, että nyt on täysi. On 7v. Isänsä syö välillä esimerkiksi reilusti aamupalaa ja lounaalla sitten vähemmän.

Itse taas olen aivan toista maata. En juurikaan koskaan tule täyteen normaalista annoksesta. Esimerkiksi aamupalalla puuro+banaani+2rkl maapähkinävoita, 100g raejuustoa ja 1dl mustikkaa on mun perusaamupala. Ihan hyvin voisin syödä päälle vielä vaikka croissantin ja juoda vaikka ison latten. Usein on tunne, että voisin syödä jotain. Jos en tietoisesti koko ajan mieti mitä voin syödä ja mitä en, paino nousee heti. Se on hemmetin raskasta ja kuluttavaa ja ymmärrän APtä hyvin.

Ja olen tosiaan ylipainoinen, ollut ihan pienestä pitäen. Käynyt ravitsemusterapeutilla vuoden omilla rahoillani. Ainut muutos oli se,.että ruokavalion laatu on nyt hyvä, mutta ei se tähän painoon tai nälkä/kylläisyys-oloihin ole auttanut yhtään.

Eli sulla ei toiminut mainitsemasi lasten kehon säätely edes lapsena.