Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä kun "normaali" syöminen vaan lihottaa eikä kiinnostaisi että elämä pyörisi kaloreiden laskemisen ympärillä?

Vierailija
06.08.2023 |

Ei myöskään kiinnosta olla kuntosalilla 5 kertaa viikossa jossakin himotreeneissä, mikä olisi se toinen vaihtoehto kaloreiden laskemiselle.

Kommentit (377)

Vierailija
101/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että laihtumisesta ei tarvitse tehdä koko elämää. Se EI tarkoita koko elämän laittamista tauolle kunnes on saavuttanut tavoitteensa. Sinun ei tarvitse haluta olla hoikka eikä sinun tarvitse olla mitenkään erityisen motivoitunut ja omistautunut. Riittää kunhan olet sen verran päättäväinen tavoitteesi suhteen, että pystyt noudattamaan ruokavaliotasi. Laihtumisen ei tarvitse olla elämässä mikään suuri intohimo eikä sen tarvitse olla sen keskipiste. Itselläni tämän ymmärtäminen helpotti laihduttamisen aloittamista.

Jos ruokavalio on sellainen että se kestää loppuelämän, ja koko loppuelämän on sen takia nälkä, niin ei sitä millään päättäväisyydellä tehdä.

Sitähän ap kysyi, että mikä olisi hyvä ruokavalio jolla laihtuu sopivaksi, eikä enää liho

Vierailija
102/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollei halua tuntea nälkää, mun neuvoni on aloittaa kunnon kitukuurilla. Joku 600 kcal päivässä tarkoittaa sitä, että kaksi ensimmäistä päivää on kaamea olo, sitten helpottaa. Paino putoaa alun parin kilon nesteiden jälkeen noin 500 grammaa viikossa. Valmiissa pussidieeteissä on vitamiinit ja muut valmiina.

Vanha Erkkikään jaksa näitä loppuelämän kiristelyjä, mutta yllä mainitun kuurin jälkeen melkein itkin ilosta, kun sain puolikkaan sämpylän. Varoitus: pikkuhiljaa kilot tuppaavat kertymään takaisin, Cambridge-valmentajatkin joutuvat välillä tälle erittäin vähän syömisen tasolle. Elämä on, ja kaikilla on omat ristinsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haluat tällä keskustelulla ap saavuttavan, kun et halua neuvoja? Siunauksen sille, että istu vaan sohvaperunana koko loppuelämä "normaalia" kotiruokaa syöden ja lihoten?

Vierailija
104/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli syöt päivässä 1000-1500 kaloria. Lopeta.

Pointti oli etten tee sitä eikä kiinnosta tehdä.

Haluan vain syödä normaalisti ilman että näkisin nälkää. Enkö halua myöskään että elämäni pyörisi kuntoilun ympärillä.

Ap

En ole löytänyt ratkaisua ongelmaan, minullakin olisi 10kg tiputettavana jotta olisin normaalipainossa.

Ongelma ei ole siinä ettei voi laihtua millään vaan siinä että normaalipainossa pitäisi nähdä nälkää koko loppuelämä, ja sitä en pysty tekemään.

Liikunta on tietenkin hyvästä, mutta minun terveyteni ei salli sen enempää liikuntaa kun jo nyt liikun, joten en pysty liikuntaa enää lisäämään.

Olen siis valinnut olla hieman lihava, kuin nähdä nälkää lopun ikää.

En syö mitään herkkuja myöskään ollenkaan, enkä juo limsoja tms, joten en pysty nollasta vähentämään.

Mun mielestä pien nälkä sillon tällön on ihan kiva. Siks paastoominen sopii itselle. Myös mukava kun ei tarvitse laittaa ruokaa, tiskata yms.

Minulla on nälkä kyllä joka ikinen kerta ennen ateriaa, eli n. 3kertaa päivässä. En edes pysty syömään huvikseni, mistä varmaan kertoo myös se etten syö välipaloja enkä napsi mitään sipsiä tai pullaa tai herkkupaloja. Ainoat makeat syön vieraisilla ja juhlissa joissa käyn harvoin. Karkkia en syö ollenkaan on yhtä pahaa kuin limsat, ja juon ainoastaan vettä, vissyvettä tai mustaa kahvia.

Täähän toimii vissiin niin että jos on tottunut syömään sen 3 kertaa päivässä, tulee nälkä myös 3 kertaa päivässä. Pidempiaikaseen syömättömyyteenkin voi osittain tottua. Se näläntunne on ohimenevä.

Vierailija
105/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan vain syödä normaalisti ilman että näkisin nälkää. Enkö halua myöskään että elämäni pyörisi kuntoilun ympärillä.

Ap

En ole löytänyt ratkaisua ongelmaan, minullakin olisi 10kg tiputettavana jotta olisin normaalipainossa.

Ongelma ei ole siinä ettei voi laihtua millään vaan siinä että normaalipainossa pitäisi nähdä nälkää koko loppuelämä, ja sitä en pysty tekemään.

Liikunta on tietenkin hyvästä, mutta minun terveyteni ei salli sen enempää liikuntaa kun jo nyt liikun, joten en pysty liikuntaa enää lisäämään.

En syö mitään herkkuja myöskään ollenkaan, enkä juo limsoja tms, joten en pysty nollasta vähentämään.

Mun mielestä pien nälkä sillon tällön on ihan kiva. Siks paastoominen sopii itselle. Myös mukava kun ei tarvitse laittaa ruokaa, tiskata yms.

Minulla on nälkä kyllä joka ikinen kerta ennen ateriaa, eli n. 3kertaa päivässä. En edes pysty syömään huvikseni, mistä varmaan kertoo myös se etten syö välipaloja enkä napsi mitään sipsiä tai pullaa tai herkkupaloja. Ainoat makeat syön vieraisilla ja juhlissa joissa käyn harvoin. Karkkia en syö ollenkaan on yhtä pahaa kuin limsat, ja juon ainoastaan vettä, vissyvettä tai mustaa kahvia.

Täähän toimii vissiin niin että jos on tottunut syömään sen 3 kertaa päivässä, tulee nälkä myös 3 kertaa päivässä. Pidempiaikaseen syömättömyyteenkin voi osittain tottua. Se näläntunne on ohimenevä.

Ei ole tervettä tottua syömättömyyteen. Ihmisen terve keho tuntee nälkää kun ei ole syönyt aikoihin. On sairasta totutella ikuiseen nälissään olemiseen eikä siihen pidä kannustaa

Vierailija
106/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei ole tervettä tottua syömättömyyteen. Ihmisen terve keho tuntee nälkää kun ei ole syönyt aikoihin. On sairasta totutella ikuiseen nälissään olemiseen eikä siihen pidä kannustaa

Nälkä on ihan luonnollinen tila ihmiselle. Ihminen on ollu nälissään läpi historian. Nykyisin kuollaan paljouteen, ei nälkään. Erilaista paastoamista on myös harrastettu läpi historian.

Vierailija
107/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten vaan on asia hyväksyttävä. Itse syön normaalia ruokaa keskimääräistä naista enempi mutta en pahemmin herkuttele. Alkoholia juon pari kertaa kuussa. Mä pysyn jotenkin samassa painossa, kun kävelen reipasta tahtia 4-5 krt viikossa 10km lenkin.

Aivan. Eli kävelet 2 tuntia päivässä.

Ei kiinnosta.

Ap

No jos ei kiinnosta liikkua eikä rajoittaa syömistä niin ole sitten läski.

Pätkäpaastoa olisin ehdottanut, jos kiinnostaisi yrittää mitään.

Skippaan jo aamiaiset, eli syön varmaan ruoat 8-10 tunnin ikkunassa. Ei auta.

Ja taas joku 5:2 missä nähdään nälkää 2 päivää viikossa, ei kiitos.

Millaista ruokaa syöt ja minkä verran?

Paljon kasviksia. Usein käyn vegaaniruokalassa.

Jos lihaa, niin yleensä kanaa. Harvoin mitään pihviä.

Syön kyllä normaalit annokset. Siis niin että lautanen on täynnä eikä ruoan jälkeen ole nälkä.

Ap

Tässä on se ongelma, että lautaset on nykyään tarjottimen kokoisia. Jos sen ottaa täyteen, syö helposti kerralla kahden aterian kalorit.

Ihan turha myös kuvitella, että kasvisruoka olisi automaattisesti kevyempää kuin liharuoka. Niissä saattaa olla paljonkin rasvaa eri muodoissa ja rasvassa on paljon kaloreita.

Ja itse taistelen ihan saman ongelman kanssa. Ihan sama, miten syön, kiloja tulee koko ajan lisää. Jaksan laskea kaloreita maks viikon putkeen, kunnes kyllästyn. Salille meno ei nappaa yhtään. Lähinkin on automatkan päässä, eikä tippaakaan kiinnosta ajaa autolla jonnekin liikkumaan, vaan mieluummin menen suoraan ovesta ulos kävelylle.

Syön normaalia kotiruokaa, hyvin harvoin ulkona, eikä kotiin tilata mitään koska ei ole sellaisia palveluja täällä. En juo limsaa, enkä alkoholia. Leivonnaisia juhlissa ja kyläillessä, joita molempia on hyvin harvoin. Karkkia, sipsiä, jäätelöä menee, mutta olen rajoittanut sitä vknloppuun, enkä silloinkaan ihan överiksi vedä. Liikun n. tunnin päivässä kävelyä plus erinäinen hyötyliikunta, jota ison okt:n ja puutarhan hoidossa tulee vaihtelevasti. Kaupasaa käyn autolla, koska pyörällä olisi koko päivän reissu.

Täytyisi vaan viitsiä punnita ruuat ja laskea kalorit. Ja nähdä nälkää. Se ei minulle ole sinänsä ongelma, siedän oikein hyvin näläntunnetta. Väitän, että ap:kin oppisi halutessaan sietämään.

Vierailija
108/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekassa viestissä kerroin ettei kiinnosta himoliikunta eikä ruokasuunnittelu ja sitten kaikki ovat neuvomassa siinä.

Eipä tainnut mennä pointti perille.

Ja kyllähän niitä hoikkia ihmisiä joitten elämä ei pyöri noitten asioiden ympärillä, joten ei pitäisi olla mahdotonta.

Ap

Ne hoikat ovat tottuneet pieneen kalorimäärään joka päivä. Ei vuosien rutiiniksi muodostuneita käytäntöjä tarvitse erikseen suunnitella tai miettiä. Ne on ne samat kuin 2 vuotta sitten, viime viikolla ja ensi vuonna.

Joko hillitset itseäsi tai lihot lisää. Mitään helppoa ja vaivatonta oikotietä tässä ei ole, se mitä kaupasta kannat kotiin ja syöt suusta sisään pitää muuttua.

Jep. Näin se menee. Tottumus on toinen luonto. Ap voi joko totuttaa itsensä vähemmälle ruualle, jolloin hänen täytyy nähdä hetki vaivaa mutta päästä ehkä sitten tilaan, jossa pysyä hoikkana miettimättä syömisiään. Tai toinen vaihtoehto on pysyä pullukkana kun syö nykyisten tottumusten mukaan.

Vierailija
109/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä haluat tällä keskustelulla ap saavuttavan, kun et halua neuvoja? Siunauksen sille, että istu vaan sohvaperunana koko loppuelämä "normaalia" kotiruokaa syöden ja lihoten?

On niitä hoikkia jotka syö normaalisti eivätkä urheile. Eli elävät normaalia elämää.

Ei pitäisi olla mahdotonta löytää ratkaisu.

Ap

Vierailija
110/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollei halua tuntea nälkää, mun neuvoni on aloittaa kunnon kitukuurilla. Joku 600 kcal päivässä tarkoittaa sitä, että kaksi ensimmäistä päivää on kaamea olo, sitten helpottaa. Paino putoaa alun parin kilon nesteiden jälkeen noin 500 grammaa viikossa. Valmiissa pussidieeteissä on vitamiinit ja muut valmiina.

Vanha Erkkikään jaksa näitä loppuelämän kiristelyjä, mutta yllä mainitun kuurin jälkeen melkein itkin ilosta, kun sain puolikkaan sämpylän. Varoitus: pikkuhiljaa kilot tuppaavat kertymään takaisin, Cambridge-valmentajatkin joutuvat välillä tälle erittäin vähän syömisen tasolle. Elämä on, ja kaikilla on omat ristinsä.

Kitukuuri on kokeiltu. Kuukaudessa meni 10kg.

2kg tuli heti takaisin. Loput pikkuhiljaa.

Nykyisin pitäisi tehdä kitukuuri viikon verran joka toinen kuukausi jotta paino pysyisi samana.

Ei enää huvita. Refluksi on tosi paha sen kuurin aikana, uni surkeata, ei jaksa mitään, on kylmä, ja ärtynyt olo.

Ap

Vierailija
111/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ehkä mitä Ap tarkoittaa. Lähes kaikki neuvot täällä on sellaisia mikä vaatisi hirveästi vaivaa ja se just on se pointti että miksi ihminen lihoo heti jos ei kiinnitä tarkasti huomiota syömisen ja liikunnan balanssiin.

Minullekin tänä vuonna kertynyt 5kg ylimääräistä (nyt 170/69) ja se tuli heti kun lakkasin välittämästä annoskoosta, söin sen verran kuin jaksan, otin lisää jos oli oikein maistuvaa ruokaa, päiväkahvin kanssa suklaapatukka tai pulla tai joku pienehkö makea, siis lähes joka päivä ja viikossa yksi karkkipussi. En siis herkuttele jäätelöllä, sipsillä ym enkä käytä alkoholia juurikaan. Ja heti alkoi kertyä painoa pikkuhiljaa. Aikoinaan pääsin tuohon 65kg omaan ihannepainooni stressin ja ruokahaluttomuuden takia ja olin niin tyytyväinen että jaksoin katsoa sen jälkeen pari vuotta etten syö ähkyä ikinä, harvoin pulla päiväkahvilla jne. Liikuntaa on monta vuotta ollut säännöllisen epäsäännöllisesti, salia yrittänyt pari kertaa, en tykkää yhtään. Luulen että 90% hoikkana pysyvistä jaksaa vaan kokoajan tarkkailla sitä syömistään.

Vierailija
112/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tutustu 8viikkoa.fi

Niin, eli tuollaiset jutut ovat juuri sellaiset jotka ei kiinnosta.

Eka ollaan kokoajan nälissään jollakin kitumisdieetillä, eli ne 8 viikkoa menee roskiin elämisen suhteen, ja sen jãlkeen kilot tulee takaisin ja lisääkin.

Ap

En minä ole laskuria käyttäessä nähnyt kertaakaan nälkää. Itse sinä voit vaikuttaa mistä ateriat koostuu. Laskuri laskee ruuan painon mukaan minkä verran voit syödä. Menen -500kcal vajeella/päivä ja joskus joudun miettimään miten saan kalorit täyteen. Minulla on käytössä proteiinit, hiilarit ja rasvat.

Vierailija
113/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisenä ymmärtää, ettei oikeasti normaali syöminen lihota. Syöt enemmän kuin kulutat. Ei ole rakettitiedettä. Joko vähennät ruoka-annosta tai lisäät liikkumista.

Myös säästöliekki lihottaa.

Vierailija
114/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vali vali. Joko etsit motivaation laihtua tai olet läski.

Vierailija
115/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tää kommentti on kuin suoraan jostain anorektikon vinkkipalstalta.

Nälkään ei tarvitse tottua. Se on kehon viesti siitä, että tarvitsee energiaa.

Nälkä on samanlainen perustarve kuin vessahätä. Voi sitä jonkun aikaa hallita, mutta loputtomiin ei.

Vierailija
116/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voin paljastaa meidän laihojen salaisuuden kun nyt kukaan muu ei tee sitä.

Ozempic tai piri. Laillisen pirin nimi on elevanse.

Vierailija
117/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tutustu 8viikkoa.fi

Niin, eli tuollaiset jutut ovat juuri sellaiset jotka ei kiinnosta.

Eka ollaan kokoajan nälissään jollakin kitumisdieetillä, eli ne 8 viikkoa menee roskiin elämisen suhteen, ja sen jãlkeen kilot tulee takaisin ja lisääkin.

Ap

En minä ole laskuria käyttäessä nähnyt kertaakaan nälkää. Itse sinä voit vaikuttaa mistä ateriat koostuu. Laskuri laskee ruuan painon mukaan minkä verran voit syödä. Menen -500kcal vajeella/päivä ja joskus joudun miettimään miten saan kalorit täyteen. Minulla on käytössä proteiinit, hiilarit ja rasvat.

Mitä minä nyt taas sanoin siitä kaloreiden laskemisesta?

Ap

Vierailija
118/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä laske kaloreita vaan vähennä hiilareita. Oletko kokeillut vhh- tai ketoruokavaliota? Niissä ei nähdä nälkää.

Olen kokeillut. Paino tulee takaisin joten ihan turhia ovat. Lisäksi niitten aikana ei jaksa tehdä mitään.

Ap

Se johtuu siitä, että kehosi rasvanpolttojärjestelmä ei toimi kunnolla. Mä jaksan vaikka juosta maratonin viiden päivän vesipaaston jälkeen.

Vierailija
119/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ehkä mitä Ap tarkoittaa. Lähes kaikki neuvot täällä on sellaisia mikä vaatisi hirveästi vaivaa ja se just on se pointti että miksi ihminen lihoo heti jos ei kiinnitä tarkasti huomiota syömisen ja liikunnan balanssiin.

Minullekin tänä vuonna kertynyt 5kg ylimääräistä (nyt 170/69) ja se tuli heti kun lakkasin välittämästä annoskoosta, söin sen verran kuin jaksan, otin lisää jos oli oikein maistuvaa ruokaa, päiväkahvin kanssa suklaapatukka tai pulla tai joku pienehkö makea, siis lähes joka päivä ja viikossa yksi karkkipussi. En siis herkuttele jäätelöllä, sipsillä ym enkä käytä alkoholia juurikaan. Ja heti alkoi kertyä painoa pikkuhiljaa. Aikoinaan pääsin tuohon 65kg omaan ihannepainooni stressin ja ruokahaluttomuuden takia ja olin niin tyytyväinen että jaksoin katsoa sen jälkeen pari vuotta etten syö ähkyä ikinä, harvoin pulla päiväkahvilla jne. Liikuntaa on monta vuotta ollut säännöllisen epäsäännöllisesti, salia yrittänyt pari kertaa, en tykkää yhtään. Luulen että 90% hoikkana pysyvistä jaksaa vaan kokoajan tarkkailla sitä syömistään.

On myös niitä joilla kehon oma säätely toimii kuten lapsilla. Oma lapseni saattaa jättää esimerkiksi 2cm banaania ja todeta, että nyt on täysi. On 7v. Isänsä syö välillä esimerkiksi reilusti aamupalaa ja lounaalla sitten vähemmän.

Itse taas olen aivan toista maata. En juurikaan koskaan tule täyteen normaalista annoksesta. Esimerkiksi aamupalalla puuro+banaani+2rkl maapähkinävoita, 100g raejuustoa ja 1dl mustikkaa on mun perusaamupala. Ihan hyvin voisin syödä päälle vielä vaikka croissantin ja juoda vaikka ison latten. Usein on tunne, että voisin syödä jotain. Jos en tietoisesti koko ajan mieti mitä voin syödä ja mitä en, paino nousee heti. Se on hemmetin raskasta ja kuluttavaa ja ymmärrän APtä hyvin.

Ja olen tosiaan ylipainoinen, ollut ihan pienestä pitäen. Käynyt ravitsemusterapeutilla vuoden omilla rahoillani. Ainut muutos oli se,.että ruokavalion laatu on nyt hyvä, mutta ei se tähän painoon tai nälkä/kylläisyys-oloihin ole auttanut yhtään.

Vierailija
120/377 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa pt.lle, jotta laatii sulle ruokaohjelman.

Älyttömästi on vähäkalorisia ruokia.

Esim puuroa, raejuustoa ja marjoja aamulla, linssikeittoa päivällä, välipalaksi mehukeittoa ja sekaan jotain, missä on kuituja.

Totuttele syömään listan mukaan, jolloin siitä tulee uusi normaali.

Parasta olisi, että keksit näistä onat listat, jolloin ruuassa on vaihtelua ja tykkäät mausta