Mitä tehdä kun "normaali" syöminen vaan lihottaa eikä kiinnostaisi että elämä pyörisi kaloreiden laskemisen ympärillä?
Ei myöskään kiinnosta olla kuntosalilla 5 kertaa viikossa jossakin himotreeneissä, mikä olisi se toinen vaihtoehto kaloreiden laskemiselle.
Kommentit (377)
Mä laihduin 2008 pysyvästi näillä nikseillä, joskin olen varma ettei kelpaa AP:lle.
Klo 6.30 aamupala: 2 siivua ruisleipää, kevyesti voimariinia, juustoviipale, kananmuna, salaattia, tomaattia. TAI puuroa, rahkaa, marjoja.
Reipas kävely töihin 45 min.
9.30 pieni välipala, esim itsetehtyä sokeritonta marjarahkaa
11.30 lounas itsetehtyä maukasta ja hyvää kotiruokaa, mutta selvästi pienempi annoskoko. Esim jos resepti oli neljälle, otin siitä kuudesosan tai kahdeksasosan, jos epäterveellinen resepti.Lisaksi mieluista salaattia, uunijuureksia yms reilusti.
14.30 pieni välipala, tyyliin raejuustoa tai rahkaa, tai pähkinöitä ja hedelmä
Kävely töistä 45 min
18.30 kevyt päivällinen esim lohisalaatti, broileriwokki ilman nuudeleita
21.30 pieni iltapala esim leipä, viili, tuorepuuro jne
Herkut minimiin, tyyliin 1 pieni suklaapatukka TAI kakkupala viikossa.
6kk päästä olin 15 kg hoikempi ja terveempi! Paino myös pysynyt poissa. Nyt tosin syön enemmän, sillä aerobisen kunnon kehittyessä innostuin myös punttitreenistä.
Kilpirauhasarvot katsottu? Vajaatoiminta voi lihottaa. Onko lihottava lääkitys muuten?
Omad Keto kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä laske kaloreita vaan vähennä hiilareita. Oletko kokeillut vhh- tai ketoruokavaliota? Niissä ei nähdä nälkää.
Olen kokeillut. Paino tulee takaisin joten ihan turhia ovat. Lisäksi niitten aikana ei jaksa tehdä mitään.
Ap
Se johtuu siitä, että kehosi rasvanpolttojärjestelmä ei toimi kunnolla. Mä jaksan vaikka juosta maratonin viiden päivän vesipaaston jälkeen.
Komppaan. Luultavasti ap:llä on alkavaa insuliiniresistenssiä, joka aiheuttaa sen ettei hiilaripitoinen ruoka enää pidä nälkää kunnolla, ja on pakko syödä liikaa.
Jatkuva hiilareiden syöminen myös tehokkaasti estää rasva-aineenvaihdunnan kehittymisen, joten ketodieetissä väsyy(alkuvaiheessa). Ketodieetillä pitäisi olla pidempään jotta rasvanpolttokyky kehittyisi kunnolla.
Mitä tulee kilojen tulemiseen takaisin, niin juu, ihan varmasti tulee takaisin jos palaa takaisin hiilariruokaan ja elimistössä on insuliiniresistenssiä(tulee käytännössä kaikille ennemmin tai myöhemmin).
Karppaajahihhuleilla aina pakkomielle levittää uskontoansa
Vierailija kirjoitti:
Syötkö ap pullaa, suklaata, sipsejä tms monta kertaa viikossa? Pelkästään herkut jättämällä laihtuu. Eikä se kaadu siihen jos jonkun synttäreillä syö pullaa. Se yksin kotiherkuttelu pois ja pysyy normipainoisena.
Tämä ei pidä paikkaansa kaikkien kohdalla, mutta on kokeilemisen arvoinen asia silti. Kaikki eivät laihdu, vaikka jättäisivät herkut pois. Toki painonnousu voi pysähtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten vaan on asia hyväksyttävä. Itse syön normaalia ruokaa keskimääräistä naista enempi mutta en pahemmin herkuttele. Alkoholia juon pari kertaa kuussa. Mä pysyn jotenkin samassa painossa, kun kävelen reipasta tahtia 4-5 krt viikossa 10km lenkin.
Aivan. Eli kävelet 2 tuntia päivässä.
Ei kiinnosta.
Ap
No jos ei kiinnosta liikkua eikä rajoittaa syömistä niin ole sitten läski.
Pätkäpaastoa olisin ehdottanut, jos kiinnostaisi yrittää mitään.
Skippaan jo aamiaiset, eli syön varmaan ruoat 8-10 tunnin ikkunassa. Ei auta.
Ja taas joku 5:2 missä nähdään nälkää 2 päivää viikossa, ei kiitos.
Millaista ruokaa syöt ja minkä verran?
Paljon kasviksia. Usein käyn vegaaniruokalassa.
Jos lihaa, niin yleensä kanaa. Harvoin mitään pihviä.
Syön kyllä normaalit annokset. Siis niin että lautanen on täynnä eikä ruoan jälkeen ole nälkä.
Ap
Tässä on se ongelma, että lautaset on nykyään tarjottimen kokoisia. Jos sen ottaa täyteen, syö helposti kerralla kahden aterian kalorit.
Ihan turha myös kuvitella, että kasvisruoka olisi automaattisesti kevyempää kuin liharuoka. Niissä saattaa olla paljonkin rasvaa eri muodoissa ja rasvassa on paljon kaloreita.
Ja itse taistelen ihan saman ongelman kanssa. Ihan sama, miten syön, kiloja tulee koko ajan lisää. Jaksan laskea kaloreita maks viikon putkeen, kunnes kyllästyn. Salille meno ei nappaa yhtään. Lähinkin on automatkan päässä, eikä tippaakaan kiinnosta ajaa autolla jonnekin liikkumaan, vaan mieluummin menen suoraan ovesta ulos kävelylle.
Syön normaalia kotiruokaa, hyvin harvoin ulkona, eikä kotiin tilata mitään koska ei ole sellaisia palveluja täällä. En juo limsaa, enkä alkoholia. Leivonnaisia juhlissa ja kyläillessä, joita molempia on hyvin harvoin. Karkkia, sipsiä, jäätelöä menee, mutta olen rajoittanut sitä vknloppuun, enkä silloinkaan ihan överiksi vedä. Liikun n. tunnin päivässä kävelyä plus erinäinen hyötyliikunta, jota ison okt:n ja puutarhan hoidossa tulee vaihtelevasti. Kaupasaa käyn autolla, koska pyörällä olisi koko päivän reissu.
Täytyisi vaan viitsiä punnita ruuat ja laskea kalorit. Ja nähdä nälkää. Se ei minulle ole sinänsä ongelma, siedän oikein hyvin näläntunnetta. Väitän, että ap:kin oppisi halutessaan sietämään.
Näin. Eli vaihtoehdot ovat olla ylipainoinen, tai nähdä loppu elämä nälkää. Täytyy valita. Itse valitsin ylipainon koska nälissään kituuttaminen ei nappaa.
Ruoka maistuu paljon paremmalta jos on nälkä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen yksinkertainen neuvo mulla on, että aivot tajuaa kylläisyyden vähän jälkijunassa. Eli voitkin oikeasti saada ihan tarpeeksi ravintoa vaikka syöt pienemmän annoksen ja odotat hetken tuntuuko olo hyvältä. Jos edelleen on nälkä niin sitten voi santsata. Mutta tarkoituksena ei siis ole missään nimessä pienentää ruoka-annoksia liikaa vaan välttää liikasyöminen. Itse en koskaan syö itseäni ähkyyn, mutta toki niin että nälkä lähtee. Ei oo myöskään ylipainosta ollut mulla koskaan vaivaa.
En minäkään syö koskaan itseäni ähkyyn, mutta silti olen pyöreä.
Kauanko ruokailusi siis kestävät? Eli kauanko odottelet välissä että olikohan annos riittävän kokoinen?
Ei mun tarvii odotella, osaan ottaa sen verran minkä tiedän riittävän itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä haluat tällä keskustelulla ap saavuttavan, kun et halua neuvoja? Siunauksen sille, että istu vaan sohvaperunana koko loppuelämä "normaalia" kotiruokaa syöden ja lihoten?
On niitä hoikkia jotka syö normaalisti eivätkä urheile. Eli elävät normaalia elämää.
Ei pitäisi olla mahdotonta löytää ratkaisu.
Ap
Usea hoikka touhuaa koko ajan, vaikka ei harrasta varsinaista kuntoilua. Sitten on hoikkia, jotka harrastavat säännöllistä kuntoilua. Sitten on oikeasti hoikkia, jotka ovat aina olleet hoikkia/laihoja luonnostaan (vaikea saada painoa nousemaan), niin kuin jotkut ovat aina olleet pullukoita.
Useat lihava touhuaa koko ajan, tai harrastaa säännöllistä kuntoilua, tai on muuten vain lihava. Samalla lailla kuin laihakin.
Toiset joutuvat vain tekemään 100x työn pysyäkseen normaalipainossa. Onneksi iän myötä saattaa pelimerkit tasoittua.
Ratkaisusi on Ozempic. Siis jos sitä saisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on sinulle normaalia syömistä? Ainoa mikä auttoi itselläni on että syön kahdesti päivässä ja olen jättänyt aamu- ja iltapalat pois. Yksi lämmin ruoka päivässä jolloin saa syödä mitä haluaa.
Skippaan jo nykyisin aamiaisen.
Luonaan syön luonaspaikassa.
Illallinen joku tyypillinen kotiruoka. Esim liha perunat plus salaattia. Joskus taco bell tai hampurilainen.
Ap
Lounaspaikan alkusalaatti + keitto + leivät + pääruoka + kahvi on helposti sen 1000kcal. Vaihda keittolounaaseen.
BBBE ja OMAD. Takuu. Aamiaiset, lounaat, vihannekset, hedelmät ja muu hölynpöly he**ettiin. Ihminen moisilla mitään tee.
Ei minullakaan toimi nälänsäätely. Verensokeri heittelee ja aika paljon saa syödä, ettei tuu nälkä.
Meistä monen elimistö ei tajua sitä että eletään yltäkylläisyyden aikaa eikä pula-ajassa.
Onneksi on lääke, joka auttaa siinä ettei nälkä helposti tule. Valitsee terveellisemmin ja tulee pienemmästä määrästä täyteen. Pikku hiljaa paino putoaa.
Ymmärrän hyvin apn tuskaa. Sitä en ymmärrä miksi toiset antavat neuvoja ikuisesta nälästä - onko järkeä elää niin? Sekin tulisi ihmisten ymmärtää, että kylläisyys ja lihomisasiat ovat hyvin yksilöllisiä. Siksi sellaisen joka pysyy luonnostaan hoikkana ei kannattaisi moralisoida heitä jotka lihovat.
Sitä en ymmärrä miksi karkit sipsit yms herkut ovat vapaasti myytävissä ja mainostettavissa.
Jos niiden myyminen olisi säännösteltyä esim Alkon tyyliin niin luulen, että suomalaisten paino ei nousisi niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syötkö ap pullaa, suklaata, sipsejä tms monta kertaa viikossa? Pelkästään herkut jättämällä laihtuu. Eikä se kaadu siihen jos jonkun synttäreillä syö pullaa. Se yksin kotiherkuttelu pois ja pysyy normipainoisena.
Tämä ei pidä paikkaansa kaikkien kohdalla, mutta on kokeilemisen arvoinen asia silti. Kaikki eivät laihdu, vaikka jättäisivät herkut pois. Toki painonnousu voi pysähtyä.
Mun mies laihtui 15kg kun jätti pois roskaruuan,limsan oluen ja maidon juonnin.
Itse en voi jättää mitään noista pois,koska en käytä niitä nytkään.
En voi jättää pois myöskään pullaa ja suklaata etc, samasta syystä.
Käy jollain pätevällä pt:llä, oikeasti. Sellaisella jolla on muitakin kuin kuntosalikurssi opiskeltuna. Olin samassa tilanteessa, mutta minun toiveisiini sopeutetulla ruokavaliolla ja treeniohjelmalla sain pari painoindeksipykälää alas, koska olin vielä normaalipainon sisällä tuo oli mielestäni hyvä saavutus.
Rahaa paloi ohjaajaan, mutta tekeminen oli sen jälkeen helppoa, ei ollut nälkä eikä liian tiukkaa laskemista, ja ohjelman sai talteen tulevaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen yksinkertainen neuvo mulla on, että aivot tajuaa kylläisyyden vähän jälkijunassa. Eli voitkin oikeasti saada ihan tarpeeksi ravintoa vaikka syöt pienemmän annoksen ja odotat hetken tuntuuko olo hyvältä. Jos edelleen on nälkä niin sitten voi santsata. Mutta tarkoituksena ei siis ole missään nimessä pienentää ruoka-annoksia liikaa vaan välttää liikasyöminen. Itse en koskaan syö itseäni ähkyyn, mutta toki niin että nälkä lähtee. Ei oo myöskään ylipainosta ollut mulla koskaan vaivaa.
Kauanko ruokailusi siis kestävät? Eli kauanko odottelet välissä että olikohan annos riittävän kokoinen?Ei mun tarvii odotella, osaan ottaa sen verran minkä tiedän riittävän itselleni.
Eli ihan höpöneuvo vailla mitään kokemuspohjaa ;)
Sama kun sanoisi että syöt vain ihan mitä haluat ja kuinka paljon haluat, niin minäkin teen ja olen hoikka!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä laske kaloreita vaan vähennä hiilareita. Oletko kokeillut vhh- tai ketoruokavaliota? Niissä ei nähdä nälkää.
Olen kokeillut. Paino tulee takaisin joten ihan turhia ovat. Lisäksi niitten aikana ei jaksa tehdä mitään.
Ap
Eli laihtuminen ei kiinnosta sinua. Oikein hyvää läskilaardielämää sinulle.
Johan hän kokeili vhh:ta ja ei sillä ruokavaliolla jaksanut. Ei vhh ole ainoa vaihtoehto.
Itse olen ikäni syönyt reilusti hiilareita ja aina pysynyt hoikkana, nytkin bmi ~20. En vain syö lisättyä sokeria. Paljon täysjyväviljaa.
M35
Vierailija kirjoitti:
Ekassa viestissä kerroin ettei kiinnosta himoliikunta eikä ruokasuunnittelu ja sitten kaikki ovat neuvomassa siinä.
Eipä tainnut mennä pointti perille.
Ja kyllähän niitä hoikkia ihmisiä joitten elämä ei pyöri noitten asioiden ympärillä, joten ei pitäisi olla mahdotonta.
Ap
Jos sun kroppaasi ei ole sillä siunattu, niin asia ei päättämällä muutu. Mäkin olin n. 25 vuotiaaksi hoikkanen ja pikkanen, vaikka söin mitä. Nykyisin en, pitää katsoa mitä suuhun laittaa. Liikunnasta olen aina tykännyt, ja harrastaisin sitä minkä vaan kokoisena, ei ole kiva olla kremppainen mitä useat liikkumattomat ovat jo nelikymppisenä.
Klassinen keissi. Haluan kaiken tekemättä yhtään mitään. Don't we all?
Ihmettelen myös kuinka tienaan niin vähän, vaikka en halua vaativampaa työtä, en halua tehdä enempää töitä, varsinkaan en tykkää neuvotella palkasta. Haluan vain enemmän rahaa kun tienaahan ne jotkut muutkin helposti, miksi en saa tähän ohjeita??
Ja miten en vieläkään oo oppinut puhumaan ranskaa vaikka latasin duolingon aikaa sitten???
Kauanko ruokailusi siis kestävät? Eli kauanko odottelet välissä että olikohan annos riittävän kokoinen?