Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä kun "normaali" syöminen vaan lihottaa eikä kiinnostaisi että elämä pyörisi kaloreiden laskemisen ympärillä?

Vierailija
06.08.2023 |

Ei myöskään kiinnosta olla kuntosalilla 5 kertaa viikossa jossakin himotreeneissä, mikä olisi se toinen vaihtoehto kaloreiden laskemiselle.

Kommentit (377)

Vierailija
161/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaasto?

Vierailija
162/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen tuskasi ap. Syön itse mielestäni varsin vähän, 2 ateriaa päivässä ja pienen iltapalan, en käytä alkoa ollenkaan ja herkuttelenkin vain juhlissa. Olen laiska perusliikkuja, käyn kävelyllä muutaman kerran viikossa ja arkiaktiivisuutta tulee lasten kanssa sitten toki, mutten tosiaan haluaisi mihinkään saleille tai jumppaan mennä.

Ja paino ei vaan putoa mihinkään. Ei vaikka mitä tekisin. Vaikka vähentäisin annoskokoa puoleen tai jotain, paino nököttää samassa. Ei se toisaalta nousekaan. Mutta en vaan tajua, miten jos normaali ruokavalio pitää painon about tasaisena, että jos oikeasti vähentää siitä reilusti, paino ei vaan laske. En jaksa tätä. Painoni on ihan normaalipainon ja lievän ylipainon rajalla ja haluaisin vähän vaan pudottaa siitä, 5-7 kiloa olisi ihanne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ikää tulee, noin se vaan menee. Se määrä minkä pystyi syömään teininä tai parikymppisenä ei vaan enää päde. Annoskokojen pienentäminen ja pätkäpaasto, siinä ne minkä avulla itse pystyn syömään ilman, että pitää laskea jokaista suupalaa. Arkiliikuntaa kannattaa yrittää lisätä, vaikkei liikuntaharrastukset innostaisikaan.

Vierailija
164/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaloreiden laskeminen ei ole tarpeen jos kokoat pääateriat lautaselle lautasmallin mukaan jolloin annoskoko pysyy sopivana ja lautasella on oikeassa suhteessa eri ruoka-aineita. Pienempiin annoskokoihin tottuu nopeasti ja tulet kylläisekseksi vähemmälläkin syömisellä, pääaterioiden välillä voi kuitenkin syödä välipaloja (hedelmiä. rahkaa ja marjoja, muutama pala tummaa suklaata jne.). Jos yrität pudottaa painoa, niin kaikkea ei ehkä kannata muuttaa kerralla vaan totuttelet ensin näihin pienempiin annoskokoihin ja sitten alat kiinnittämään tarkemmin huomiota eri ruoka-aineisiin kuten käyttämiisi rasvoihin, viljatuotteiden kuitupitoisuuteen jne.

Vierailija
165/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö salaattia, pelkästään salaattia. Ei lihota.

Vierailija
166/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä! Kun 50 alkoi lähestyä, paino alkoi hiipiä ylöspäin. Harrastan jo valmiiksi liikuntaa melkein joka päivä. Olen kasvissyöjä, ja välttelen myös maitorasvoja jo valmiiksi (suvussa sydänsairautta). Ainoa mikä näyttää mulla auttavan, on pätkäpaasto 5/2-mallilla tai 6/1. En halua ajatella kaloreita joka päivä, koska tuntuu, että ajattelutapa ruuasta minulla vinksahtaa helposti. Toki olen jo vuosia yrittänyt syödä terveellisesti muutenkin, ihan yksinkertaisesti, koska voin silloin paremmin (iltapäiväväsymys, mieliala, treenaaminen, uni jne). Kokeilin myös iltapalan poisjättämistä (eli 16/8-paastoa, vaikka en tolloin edes tiennyt että sille on nimi), mutta se ei tahdo minulta onnistua joten menen tuolla 5/2-mallilla. Syön n. 700 kcal, vaikka alkuperäisessä on vain 500.

Vierailija
167/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaloreiden laskeminen ja lenkkeily ovat auttanut mua laihtumaan. Pienempiin ja kevyempiin aterioihin tottuminen oli avainasemassa, ja edelleen syön herkkuja, pastaa, perunaa jne

170/59,7

Vierailija
168/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaasto. Syön kaksi kertaa päivässä. Kevyen aterian klo 13 ja illallisen klo 19.30.

160/104->160/55. Ensimmäisen viikon jälkeen nälkää ei tunne.

Vierailija
169/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pertti Mustajoki: Vähennä kaloreita ilman dieettiä -kirjassa kerrotaan kaloritiheydestä ja miten kaloritiheyttä voi "laimentaa" kasviksilla.

Vierailija
170/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaloreiden laskeminen ei ole tarpeen jos kokoat pääateriat lautaselle lautasmallin mukaan jolloin annoskoko pysyy sopivana ja lautasella on oikeassa suhteessa eri ruoka-aineita. Pienempiin annoskokoihin tottuu nopeasti ja tulet kylläisekseksi vähemmälläkin syömisellä, pääaterioiden välillä voi kuitenkin syödä välipaloja (hedelmiä. rahkaa ja marjoja, muutama pala tummaa suklaata jne.). Jos yrität pudottaa painoa, niin kaikkea ei ehkä kannata muuttaa kerralla vaan totuttelet ensin näihin pienempiin annoskokoihin ja sitten alat kiinnittämään tarkemmin huomiota eri ruoka-aineisiin kuten käyttämiisi rasvoihin, viljatuotteiden kuitupitoisuuteen jne.

Et varmaan ole tosissasi että osa ruuasta korvataan hedelmäsokerilla ja rahkalla, joita pypelletään aterioiden välissä, eli syödään ns koko ajan jotain

Vierailija
171/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten vaan on asia hyväksyttävä. Itse syön normaalia ruokaa keskimääräistä naista enempi mutta en pahemmin herkuttele. Alkoholia juon pari kertaa kuussa. Mä pysyn jotenkin samassa painossa, kun kävelen reipasta tahtia 4-5 krt viikossa 10km lenkin.

Aivan. Eli kävelet 2 tuntia päivässä.

Ei kiinnosta.

Ap

No jos ei kiinnosta liikkua eikä rajoittaa syömistä niin ole sitten läski.

Pätkäpaastoa olisin ehdottanut, jos kiinnostaisi yrittää mitään.

Skippaan jo aamiaiset, eli syön varmaan ruoat 8-10 tunnin ikkunassa. Ei auta.

Ja taas joku 5:2 missä nähdään nälkää 2 päivää viikossa, ei kiitos.

Millaista ruokaa syöt ja minkä verran?

Paljon kasviksia. Usein käyn vegaaniruokalassa.

Jos lihaa, niin yleensä kanaa. Harvoin mitään pihviä.

Syön kyllä normaalit annokset. Siis niin että lautanen on täynnä eikä ruoan jälkeen ole nälkä.

Ap

Tässä on se ongelma, että lautaset on nykyään tarjottimen kokoisia. Jos sen ottaa täyteen, syö helposti kerralla kahden aterian kalorit.

Ihan turha myös kuvitella, että kasvisruoka olisi automaattisesti kevyempää kuin liharuoka. Niissä saattaa olla paljonkin rasvaa eri muodoissa ja rasvassa on paljon kaloreita.

Ja itse taistelen ihan saman ongelman kanssa. Ihan sama, miten syön, kiloja tulee koko ajan lisää. Jaksan laskea kaloreita maks viikon putkeen, kunnes kyllästyn. Salille meno ei nappaa yhtään. Lähinkin on automatkan päässä, eikä tippaakaan kiinnosta ajaa autolla jonnekin liikkumaan, vaan mieluummin menen suoraan ovesta ulos kävelylle.

Syön normaalia kotiruokaa, hyvin harvoin ulkona, eikä kotiin tilata mitään koska ei ole sellaisia palveluja täällä. En juo limsaa, enkä alkoholia. Leivonnaisia juhlissa ja kyläillessä, joita molempia on hyvin harvoin. Karkkia, sipsiä, jäätelöä menee, mutta olen rajoittanut sitä vknloppuun, enkä silloinkaan ihan överiksi vedä. Liikun n. tunnin päivässä kävelyä plus erinäinen hyötyliikunta, jota ison okt:n ja puutarhan hoidossa tulee vaihtelevasti. Kaupasaa käyn autolla, koska pyörällä olisi koko päivän reissu.

Täytyisi vaan viitsiä punnita ruuat ja laskea kalorit. Ja nähdä nälkää. Se ei minulle ole sinänsä ongelma, siedän oikein hyvin näläntunnetta. Väitän, että ap:kin oppisi halutessaan sietämään.

Ei tarvi punnita eikä laskea. Ongelma on tuo "Karkkia, sipsiä, jäätelöä menee", vaikka olisi vain viikonloppuisin. Ainakin siltä vahvasti kuulostaa.

Suosittelen vaihtamaan karkit johonkin astetta terveellisempään herkkuun.

Itse napostelen mielummin paahdettuja, suolaamattomia pähkinöitä, kuin vaikka sipsejä. Mitä terveellisempään tottuu, sitä vähemmän pidemmän päälle tekee edes mieli mitään roskaa.

Vierailija
172/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen täysin samaa mieltä. Tämä on ainoa fiksu neuvo tässä keskustelussa. Ei vaadi mitään ihmeellistä aikaikkunaa, kaloreiden, hiilihydraattien, mikrojen ja makrojen laskemista, ketoa tai vhh:ta. Sydänliiton sivulla on paljon hyvää tietoa. Sielläkin kannattaa käydä lukemassa. Kaikkea ei kannata rynnistää muuttamaan kerralla. Lautasmalli, säännöllinen syöminen, ei santsaamista ja kun tuo alkaa mennä omalla painollaan, olet päässyt jo pitkälle. Leipäkään tai satunnainen herkuttelu maltilla ei ole syntiä. Kerran viikossa puntarille, ei yhtään useammin.

Vierailija
173/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pertti Mustajoki: Vähennä kaloreita ilman dieettiä -kirjassa kerrotaan kaloritiheydestä ja miten kaloritiheyttä voi "laimentaa" kasviksilla.

Mustajoen ohjeet on pelkkä vitsi :)

Vierailija
174/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen täysin samaa mieltä. Tämä on ainoa fiksu neuvo tässä keskustelussa. Ei vaadi mitään ihmeellistä aikaikkunaa, kaloreiden, hiilihydraattien, mikrojen ja makrojen laskemista, ketoa tai vhh:ta. Sydänliiton sivulla on paljon hyvää tietoa. Sielläkin kannattaa käydä lukemassa. Kaikkea ei kannata rynnistää muuttamaan kerralla. Lautasmalli, säännöllinen syöminen, ei santsaamista ja kun tuo alkaa mennä omalla painollaan, olet päässyt jo pitkälle. Leipäkään tai satunnainen herkuttelu maltilla ei ole syntiä. Kerran viikossa puntarille, ei yhtään useammin.

Ei auta laihtumaan eikä varsinkaan hallitsemaan painoa. Keinotekoisesti kevennettyjä ruoka-aineita ja huonoa rasvaa. Sokeria sen sijaan saa syödä.

Vierailija
175/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syödään "säännöllisesti" pitkin päivää sellaista ruokaa, joka vain lisää nälkää :)

Vierailija
176/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syödään "säännöllisesti" pitkin päivää sellaista ruokaa, joka vain lisää nälkää :)

Väärin. Söin ennen lähinnä vain sellaista, jolla ei ollut mitään ravintoarvoa, mutta kaloreita senkin edestä. Söin kyllä myös ihan ruokaakin, mutta ennenkaikkea herkkuja. Nyt syön lautasmallin mukaan, 4-5 ruokailukertaa: aamupuuro, lounas, (joskus esim. hedelmä välipalaksi) päivällinen ja iltapala. Laihduin vuodessa 30 kg ja toisen vuoden aikana 7 kg, nyt menossa kolmas vuosi tätä uutta luontevaa syömistä ja olen normaalipainossa. Ei stressaa yhtään, eikä ole laihdutuskuuri, vaan uusi normaali tapa syödä. Syön satunnaisesti myös herkkuja, mutta kohtuudella.

Vierailija
177/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on huonot geenit. Mä syön normaalia kotiruokaa ja olen melkein samaa kokoa kuin teininä. Sulla on jotain pahasti vialla aineenvaihdunnassa.

N26

Vierailija
178/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vielä löydetään se salaisuus, joka joillakin mahdollistaa suuremman energiansaannin samasta ruuasta, joka ei anna liikoja energioita toisille.

Tämä salaisuus voisi olla ratkaisu maailman aliravitsemukselle ja nälälle. Syömättä mitään pääsisi silti vantteraan kuntoon.

Vierailija
179/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas fysiikanlakien rikkojat kokoontumassa. Syö vähemmän kuin kulutat niin kyllä laihdut.

Vierailija
180/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omad Keto kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä laske kaloreita vaan vähennä hiilareita. Oletko kokeillut vhh- tai ketoruokavaliota? Niissä ei nähdä nälkää.

Olen kokeillut. Paino tulee takaisin joten ihan turhia ovat. Lisäksi niitten aikana ei jaksa tehdä mitään.

Ap

Se johtuu siitä, että kehosi rasvanpolttojärjestelmä ei toimi kunnolla. Mä jaksan vaikka juosta maratonin viiden päivän vesipaaston jälkeen.

Komppaan. Luultavasti ap:llä on alkavaa insuliiniresistenssiä, joka aiheuttaa sen ettei hiilaripitoinen ruoka enää pidä nälkää kunnolla, ja on pakko syödä liikaa.

Jatkuva hiilareiden syöminen myös tehokkaasti estää rasva-aineenvaihdunnan kehittymisen, joten ketodieetissä väsyy(alkuvaiheessa). Ketodieetillä pitäisi olla pidempään jotta rasvanpolttokyky kehittyisi kunnolla.

Mitä tulee kilojen tulemiseen takaisin, niin juu, ihan varmasti tulee takaisin jos palaa takaisin hiilariruokaan ja elimistössä on insuliiniresistenssiä(tulee käytännössä kaikille ennemmin tai myöhemmin).

Karppaajahihhuleilla aina pakkomielle levittää uskontoansa

Puhe oli paastoamisesta, ei karppaamisesta. Minä (yllä oleva paastoava maratoonari) en karppaa, todellakaan. En ole koskaan karpannut. Mutta on totta, että jos ihmisellä on insuliiniresistenssi, niin hiilarien vähentäminen on toimiva keino sen korjaamiseksi. Niitä voi vähentää (ainakin) kolmella eri tavalla: paasto, ns. time restricted eating (suomeksi? eli siis syöminen tietyn aikaikkunan sisällä) ja vhh. Siitä sitten valkkaamaan itselle sopiva tapa. Mutta insuliiniresistenssi, joka aiheuttaa lihavuutta ja joka ap:lla on, ei parane vain sillä, että vittuilee vieraille netissä.