Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä kun "normaali" syöminen vaan lihottaa eikä kiinnostaisi että elämä pyörisi kaloreiden laskemisen ympärillä?

Vierailija
06.08.2023 |

Ei myöskään kiinnosta olla kuntosalilla 5 kertaa viikossa jossakin himotreeneissä, mikä olisi se toinen vaihtoehto kaloreiden laskemiselle.

Kommentit (377)

Vierailija
281/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten vaan on asia hyväksyttävä. Itse syön normaalia ruokaa keskimääräistä naista enempi mutta en pahemmin herkuttele. Alkoholia juon pari kertaa kuussa. Mä pysyn jotenkin samassa painossa, kun kävelen reipasta tahtia 4-5 krt viikossa 10km lenkin.

Aivan. Eli kävelet 2 tuntia päivässä.

Ei kiinnosta.

Ap

No jos ei kiinnosta liikkua eikä rajoittaa syömistä niin ole sitten läski.

Pätkäpaastoa olisin ehdottanut, jos kiinnostaisi yrittää mitään.

Skippaan jo aamiaiset, eli syön varmaan ruoat 8-10 tunnin ikkunassa. Ei auta.

Ja taas joku 5:2 missä nähdään nälkää 2 päivää viikossa, ei kiitos.

Millaista ruokaa syöt ja minkä verran?

Paljon kasviksia. Usein käyn vegaaniruokalassa.

Jos lihaa, niin yleensä kanaa. Harvoin mitään pihviä.

Syön kyllä normaalit annokset. Siis niin että lautanen on täynnä eikä ruoan jälkeen ole nälkä.

Ap

Vedät tätä kööriä kympillä. Ei taida oikeasti olla ongelmaa 😂

Myös vegaaniruoka voi olla helposti epäterveellistä. Makua haetaan rasvalla ja suolalla.

Rasva ja suola on välttämätöntä elimistölle. Tosin vegaaniset rasvat ovat ihmiselle vahingollisia. No, oliiviöljy kyllä on ok.

Vierailija
282/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähennä ruoan energiatiheyttä ja syö itsesi kylläiseksi älä ähkyksi, toimii varmasti. Eli lisää kasviksia yms vähäenergistä. 

Energiatiheyttä vähentämällä ei pysty syömään kylläiseksi ilman ähkyä.

Kylläiseksi pystyy syömään, mutta ns. tyytyväistä oloa sillä ei saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähennä ruoan energiatiheyttä ja syö itsesi kylläiseksi älä ähkyksi, toimii varmasti. Eli lisää kasviksia yms vähäenergistä. 

Kylläisyys on juurikin  se tyytväinen olo. Vatsa täysi ei sitä tarkoita.

Vierailija
284/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihtuminen on aika nöyrää puuhaa. Kiirehtiminen ei kannata. Kannattaa aloittaa hitaasti ja ylipäätään totuttaa keho pikkuhiljaa siihen, että lihomisen sijasta paino saattaa laskea vaikka 100g viikossa kerrallaan, eli puoli kiloa kuussa, sen jälkeen voitkin nostaa laihtumistavoitteen jo 2 kiloon kuussa, eli puoli kiloa viikossa ja parin kuukauden jälkeen siirtyä vaikka kilo kuussa laihtumistavoitteeseen, se sallii jo satunnaiset herkutkin. Pääasia, että suunta on alaspäin. 

-500kcal/vko, on hyvä tahti laihtua. Toki vaatii sen laskurin, jotta pääsee tavoitteeseen. Se syömisen määrä riippuu lähtöpainosta ja liikunnan määrästä. Esim. 1500kcal saa syödä paljon. Tuohon voi sisältää myös herkkuakin, mikäli merkkaa sen laskuriin.

Itsekuria vaatii ja motivaation.

Vierailija
285/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläisyys = ei enää nälkä. Tyytyväinen = ylitäyttö hiilarilla ja rasvalla.

Vierailija
286/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tästäkin jo kieltäytyi, mutta 5:2 on lähimpänä sitä mitä haetaan kun kerran kaikkea ei voi saada. Kaloritarkkailu vain kahdesti viikossa ja ylläpidolla vain kerran viikossa eli 6:1.

Vierailija
287/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläisyys = ei enää nälkä. Tyytyväinen = ylitäyttö hiilarilla ja rasvalla.

Kaikkia urpoja sitä onkin :)

Vierailija
288/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa kun joku kysyy :)

Minulla on vaaka kylppärissä. Noin kerran viikossa aamuisin punnitsen itseni. Jos on tullut ylimääräistä, vähennän esim. leipää, pastaa, perunaa. Kasviksia, marjoja, hedelmiä syön paljon. Leipä ja muu gluteiini pitoinen lihottaa minua. Nyt syön vain yhden (puolikas) täyskaura leivän aamulla ja yhden illalla. Päällä voita, oliiviöljyä ja viipale juustoa. Salaattiin lorotan oliiviöljyä ja syön naturel pähkinöitä pienen kourallisen päivässä. Mun pitää saada rasvaa (hyvälaatuista em.) ja proteiineja joka päivä, ne ei lihota ja pitää nälkää pois. Syön kananmunia noin 4 viikossa ja rahka-jogurtti seosta marjojen kanssa. Ruokana kalaa, lihaa, riistaa, joskus broileria (sitä ei saa luomuna, en välitä tehotuotetusta ruoasta).

Liikuntana kävely/hölkkä, pilates, kahvakuula treeni, noin 3 kertaa viikossa.

Näillä on menty monta vuotta ja vaihdevuosinakin tuntuu paino pysyvän kurissa, olo on energinen ja hyvä. Meneehän tähän aikaa ja rahaa, mutta toistaiseksi niitä ei ole mennyt sairastamiseen ja annoskoon ollessa maltillinen voi laatuun panostaa. Enkä mittaile mitään, kaloreista en tiedä mitään ja syön vain hyvää, tuoreetta ruokaa. Pari lasillista luomupunaviiniä viikossa. Joskus laadukasta jäätelöä jälkkäriksi. 

Juuri hyvä esimerkki sellaisesta elämästä joka ei voisi kiinnostaa pätkääkään. Ruoat tarkasti suunniteltuja ja vapaa aika menee reeneihin.

No valitettavasti laiskottelemalla ei täällä maailmassa saa mitään. Jos haluat muutosta niin joudut näkemään vaivaa.

Jos et halua tehdä mitään sen eteen että mietit paljonko energiaa suuluukusta menee sisään niin sitten varmaan joudut ostamaan kaikki ruokasi jostain valmiina annoksina, joiden kalorimäärä lukee purkin päällä. Tai alat syömään niin kertakaikkisen aivot-off tyylin ruokaa joka päivä että ajattelua ei vaadita: kanafile lounaaksi, he-ma-pa pussi päivälliseksi, rahkapurkki iltapalaksi - ei yhtään mitään muuta ruokaa.

Kyllä laiskottelemallakin laihtuu. Täytyy vaan syödä vähemmän 😅

Minun kokoinen ihminen laihtuu laiskottelemalla. Kcal 1230/pv. Toki vaatii laskurin, ettei syö liikaa.

Mikäs sen laiskempaa kun olla tekemättä mitään, edes ruokaa.

Vierailija
289/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten vaan on asia hyväksyttävä. Itse syön normaalia ruokaa keskimääräistä naista enempi mutta en pahemmin herkuttele. Alkoholia juon pari kertaa kuussa. Mä pysyn jotenkin samassa painossa, kun kävelen reipasta tahtia 4-5 krt viikossa 10km lenkin.

Ei kiinnosta.

Ap

Syön kyllä normaalit annokset. Siis niin että lautanen on täynnä eikä ruoan jälkeen ole nälkä.

Ap

Myös vegaaniruoka voi olla helposti epäterveellistä. Makua haetaan rasvalla ja suolalla.

Rasva ja suola on välttämätöntä elimistölle. Tosin vegaaniset rasvat ovat ihmiselle vahingollisia. No, oliiviöljy kyllä on ok.

Trolli

Vierailija
290/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta.

Ap

Ap

Trolli

Tämä viesti osoittaa suomalaisten tietämättömyyden. Ja uskon ravinnottoman ruuan terveellisyyteen :)

Vierailija
291/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta.

Ap

Ap

Trolli

Tämä viesti osoittaa suomalaisten tietämättömyyden. Ja uskon ravinnottoman ruuan terveellisyyteen :)

Sua pitää yrittää ymmärtää. Kaipaat vaan huomiota 

Vierailija
292/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli syöt päivässä 1000-1500 kaloria. Lopeta.

Pointti oli etten tee sitä eikä kiinnosta tehdä.

Haluan vain syödä normaalisti ilman että näkisin nälkää. Enkö halua myöskään että elämäni pyörisi kuntoilun ympärillä.

Ap

En ole löytänyt ratkaisua ongelmaan, minullakin olisi 10kg tiputettavana jotta olisin normaalipainossa.

Ongelma ei ole siinä ettei voi laihtua millään vaan siinä että normaalipainossa pitäisi nähdä nälkää koko loppuelämä, ja sitä en pysty tekemään.

Liikunta on tietenkin hyvästä, mutta minun terveyteni ei salli sen enempää liikuntaa kun jo nyt liikun, joten en pysty liikuntaa enää lisäämään.

Olen siis valinnut olla hieman lihava, kuin nähdä nälkää lopun ikää.

En syö mitään herkkuja myöskään ollenkaan, enkä juo limsoja tms, joten en pysty nollasta vähentämään.

Minä olen laihduttanut 15kg. Enkä ole himoliikkuja. Nälkää en ole nähnyt päivääkään. Se mistä energian saa on merkitystä. Olen ollut aikuisiän jojottelija. En päässyt tavoitteisiin ilman laskuria.

Nyt, kun olen tavoitepainossa, jatkan laskuria niin kauan, että opin syömään oikean määrän, jotta saan painon pysymään tässä.

Kun liikun, tarvin lisää energiaa. Laskurin avulla syön oikean määrän. Itsellä käytössä proteiinit, rasvat ja hiilihydraatit. Sitä voi muokata itselle sopivaksi, jos vaikka haluaisi hiilareita vähentää. Kunhan energiamäärä täyttyy.

Vierailija
293/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan että laskisi kaloreita, voisit kokeilla syödä suositusten mukaisesti sen 800g kasviksia päivässä. Ei siis muuta muutosta, kuin vain tuo kasvisten määrän lisääminen. Voi olla, että sen myötä muu syöminen, kenties napostelu ja iltasyöminen jäisivät pois ja sitämyöten olo paranisi. Kannattaa myös kiinnittää huomiota proteiinin saantiin, että sitä tulee joka aterialla. Olen itse kokenut helpoksi proteiinin lähteeksi maustamattoman jugurtin ja rahkan.

Esim jos muuten ottaisit välipalaksi omenan, nyt otatkin omenan ja kupilisen maustamatonta jugurttia. Samoin leipä jonka päälle paistettu kananmunaa tai munakas ovat sellaisia jotka pitävät nälkää hyvin poissa, vaikkapa raejuustolla täydennettynä. 

Toinen juttu mitä kannattaa miettiä on se että söisit niin että käyttämilläsi tuotteilla on mahdollisimman lyhyt ainesosaluettelo. Eli siis kasvikset kasviksina, peruna, porkkana jne. ja hedelmät hedelminä, liha ja kala sellaisina kun ne ovat, oliiviöljy ja voi jne.  Ei siis valmisruokia, makkaroita jne joissa pitkä luettelo mitä sisältävät. 

Vierailija
294/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos söisit saman määrän kuudessa ateriassa, kuin nyt kahdessa olisit vielä paremassa kunnossa.

Jokainen ateria käynnistää aineenvaihdunna, sumopainijat syövät harvoin, mutta pesuvadillisen kerralla.

Vierailija
295/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa miettinyt. En omista autoa vaan kuljen pyörällä. Aamun aloitan kahvilla ja jugurtilla, lounaaksi syön mitä töissä on esim. tex mex keittoa ja alkuillasta valmistan päivällisen joka on normaalia kotiruokaa kuten makaronilaatikkoa. Ennen nukkumaanmenoa vielä teetä ja leipää. Viikonloppuisin herkuttelen jolloin syön irtokarkkia ja juon limsaa. 

Syömiseni ovat siis täysin normaalit ilman kalorien laskemista mutta olen lihonut 98kiloiseksi ja olo on aika epätoivoinen,kun sadan kilon raja lähestyy ./(

Näkemykset herkuttelusta jaksavat ihmetyttää. Irtokarkkeja ja limsaa :D

Juu 100g irtokarkkeja on 370kcal 😅 limsassa taitaa kans jokunen kcal olla.

100g omenaa 54kcal. Jonkun verran eroa. Toki kaikki ei pidä kaikesta.

Mut tuo pointti lienee selvä.

Vierailija
296/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihda lautanen pienemmäksi, moni lautanen on 26cm tai jopa isompi. Kun on vielä laihtumistarvetta, niin hyvin voit vaihtaa lautasen 21cm läpimitaltaan olevaan. Toimii psykologisena kikkana että lautanen on syöty tyhjäksi. Tätä suosittelee eräs virallinen ravitsemusterapeuttikin. Alkuun saattaa nälkä vähän häiriköidä, mutta kroppa tottuu viimeistään viikossa. Jos "normaaliruualla" ja tällä menetelmällä edelleen lihoat, teet jotakin väärin eli huijaat itseään. Tai sitten hankit kalorit holista, majoneesikastikkeista, uppopaistetusta ruuasta tms. JA syö hitaasti, älä ahmi. Kerkee tulla se viesti kropalle perille että nyt on syöty.

Vierailija
297/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tutustu 8viikkoa.fi

Niin, eli tuollaiset jutut ovat juuri sellaiset jotka ei kiinnosta.

Eka ollaan kokoajan nälissään jollakin kitumisdieetillä, eli ne 8 viikkoa menee roskiin elämisen suhteen, ja sen jãlkeen kilot tulee takaisin ja lisääkin.

Ap

Yksi mummu kysyi laihtuneelta salaisuutta. Tämä sanoi: vain pienempiä annoksia. Kuulin vierestä, uskon tuon enkä kitudieettiä.

Tämä on varmasti ihan totta. Kaikkihan sen ymmärtää, että lihomisessa on kyse siitä, että energiaa tulee liikaa suhteessa kulutukseen.

Jos ei kulutuksen lisääminen "keinotekoisesti" salilla rehkimällä tai ylimääräisillä lenkeillä kerta kaikkiaan ole ap:n juttu, niin ongelmaksi jää, miten energiansaannin saa pienemmäksi, niin ettei tule liian kova nälkä. 

Annosten pienentäminen voi johtaa usein siihen, että aterioitten välillä tulee sietämätön nälkä ja pitää napostella välipaloja. 

Ehkä avain löytyy jostain, mikä hillitsee ruokahalua tai tuo nopeammin kylläisyyden tunteen?

Väärin. Ei "kylläisyyden tunne" ole mikään pakollinen perustarve. Aikuinen voi aivan hyvin tulla toimeen jatkuvan pienen nälän kanssa, ilman että tunkee välipaloja suuhunsa.

Heikkoa on selkäranka, kun ei pientä epämukavuutta siedetä ilman että pitää heti saada lohduketta.

Kyllä minä syön 5x/pv vähän kerrallaan. En suostuisi pitämään jatkuvaa pientä näläntunnetta yllä. Jatkuva näläntunne ei ole pieni epämukavuus. Sellainen häiritsee keskittymistä. Olen vaativassa työssä. Kyse ei ole lohdukkeesta vaan säännöllisistä ruokailu ajoista.

No, kerroin vain oman kantani. En ole lihava vaan sopusuhtainen.

Vierailija
298/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollei halua tuntea nälkää, mun neuvoni on aloittaa kunnon kitukuurilla. Joku 600 kcal päivässä tarkoittaa sitä, että kaksi ensimmäistä päivää on kaamea olo, sitten helpottaa. Paino putoaa alun parin kilon nesteiden jälkeen noin 500 grammaa viikossa. Valmiissa pussidieeteissä on vitamiinit ja muut valmiina.

Vanha Erkkikään jaksa näitä loppuelämän kiristelyjä, mutta yllä mainitun kuurin jälkeen melkein itkin ilosta, kun sain puolikkaan sämpylän. Varoitus: pikkuhiljaa kilot tuppaavat kertymään takaisin, Cambridge-valmentajatkin joutuvat välillä tälle erittäin vähän syömisen tasolle. Elämä on, ja kaikilla on omat ristinsä.

Wtf? Minä syön 1250kcal/pv ja laihdun 0,5kg/vko. Pussikeitot on kaupan hyllyllä. En näe enkä tule näkemään nälkää. Tuo kcal määrä nousee, kunhan pääsen tavoitepainoon, siten ylläpidän sen.

Vierailija
299/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kokemuksella pelkkä tallustelu ei riitä ylläpitämään sellaista kulutusta jolla voisi syödä normaalisti. Yksinkertaisesti ihminen on luotu aktiiviseksi, ja se on luonnotonta olla sitten fyysisesti passiivinen ja kyetä pinnistelemään niin vähillä kaloreilla ettei liho.

Minun pelastus on 10-15km kävelylenkit, vaikken muuten jaksaisi urheilla, niin kunhan 4-6krt/vko näitä kävelyjä. Ne menee 5-6,5km/h nopeudella, joskus jopa nopeampaa eli on ihan hikiliikuntaa ja lihakset kipeytyy, muttei ole kyllä enää rentouttavaa.

Sen jälkeen saa syödä ihan mukavia määriä ja ei ole niin tarkkaa välillä herkutella.

Nämä on vain niitä tosiasioita kaupunkielämässä jossa ihmisen ei tarvitse hoitaa arjessa fyysisesti rasittavia hommia. Maalla kun asuin, tuli kulutukseen niin paljon kaikenlaista touhua, ettei erikseen ollut pakko käydä lenkillä. Nyt kaupunkiasunnossa, ei ole vaihtoehtoa jos ei halua olla ylipainoinen ja löysä keholtaan.

Positiivisena, en enää voisi luopua nuista pitkistä kävelylenkeistä, koska niistä on tullut myös tärkeä osa minun mielen hyvinvointia. Kunnon kohentumisen jälkeen, ne tuntuu ihan fyyisesti kevyeltä, jos kävelee kohtuullista nopeutta, ja saa samalla mieli rauhottua ja tyhjentyä. 13km 6km/h vauhdilla on ihan normaalin tuntuista eikä sen jälkeen ole väsynyt. Joskus kun kävelee vaikka vaan 5km, tuntuu kuin se olisi joku pieni pyrähdys, vaikka vuosia sitten olisin laskenu sen ihan kunnon lenkiksi. Näin sitä vaan tottuu kaikkeen uuteen ja alkaa piettää normaalina sitä mitä toistaa usein.

Vierailija
300/377 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekassa viestissä kerroin ettei kiinnosta himoliikunta eikä ruokasuunnittelu ja sitten kaikki ovat neuvomassa siinä.

Eipä tainnut mennä pointti perille.

Ja kyllähän niitä hoikkia ihmisiä joitten elämä ei pyöri noitten asioiden ympärillä, joten ei pitäisi olla mahdotonta.

Ap

Nuku enemmän ja kokeile vaikka ulosteensiirtoa. Suolistobakteereilla on suuri merkitys ravitsemukseen ja painonhallintaan.