Mitä mieltä jos menee opiskelemaan tutkinnon vain saadakseen arvostusta?
Tarkoituksena ei siis ole työllistyä koulutusta vastaaviin tehtäviin tai hyötyä muulla tavoin koulutuksesta. Jos on vain kyllästynyt olemaan muiden silmissä pelkkä AMK.
Kysyn tätä vilpittömästi, koska oma moraalinen kompassi heiluu tässä asiassa edestakaisin.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Olen korkeasti koulutettu mutta minusta tuntuisi typerältä odottaa, että joku arvostaisi tai kunnioittaisi minua vain tämän tähden Suomessa, jossa nuoremmista ikäpolvista varmaan useammalla kuin joka tosiella on maisterin tutkinto tai vähintään optio ja mahdollisuus saada itselleen yhtälailla maisterintutkinto. Korkeakoulutus on myös paljossa inflatoitu. Moni paljon vähemmän koulutettu tienaa enemmän kuin moni korkeammin koulutettu yhteensä.
Jep, koulutus on optio, ei oikotie hyviin töihin ja ansioille. Työelämä kun vaatii aivan eri asioita kuin opiskelu.
Opiskelu ennemminkin oman kiinostuksen perusteella toisi sekä kaipaamasi tittelin ja suuntaisi työn myös mielekkääämpään suuntaan.
En tiedä arvostuksesta mutta jos haluat hyvän miehen, on parempi olla opiskelematta enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää että jotkut maisterikaverit pitää itseään älykkäämpänä koska ovat maistereita. Siis älyllisesti aivan tavistyypit. Jos näitä pätijöitä ei olisi niin paljon, niin veikkaan että AMK ja amis linjat olisi suositumpia ja kaikkea työtä arvostettaisiin enemmän.
Miksei saa vaan tehdä sitä mistä tykkää ja tulla arvostetuksi muiden tekijöiden kuin papereiden perusteella? Kuka haluaa enää olla "vain" siivooja tai tarjoilija, kun sut samalla leimataan tyhmäksi tai vähintäänkin hieman yksinkertaiseksi?
Kirjoittamasi teksti kertoo kaiken. Yliopisto on yliopisto. AMK on entinen kauppa- tai teknillinen opisto.
Minä olen käynyt entisen teknilllisen koulun. Teen silti samoja töitä diplareiden ja amk-insinöörien kanssa samalla palkalla. Tämä tietysti suututtaa sitä diplaria, joka ei kuitenkaan ole saanut parempiakaan töitä. Miksiköhän ei?
Aloittajan moraalinen kompassi on selkeästi akateemiseen sivistykseen liittyen kielteinen. Akateeminen kouluttautuminen nähdään tavoitteena "saadakseen arvostusta".
Ymmärrän, että et ole kiinnostunut sivistyksestä, tutkinnolta haluat rahanarvoista etua. So be it.
Työmyyrä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää että jotkut maisterikaverit pitää itseään älykkäämpänä koska ovat maistereita. Siis älyllisesti aivan tavistyypit. Jos näitä pätijöitä ei olisi niin paljon, niin veikkaan että AMK ja amis linjat olisi suositumpia ja kaikkea työtä arvostettaisiin enemmän.
Miksei saa vaan tehdä sitä mistä tykkää ja tulla arvostetuksi muiden tekijöiden kuin papereiden perusteella? Kuka haluaa enää olla "vain" siivooja tai tarjoilija, kun sut samalla leimataan tyhmäksi tai vähintäänkin hieman yksinkertaiseksi?
Kirjoittamasi teksti kertoo kaiken. Yliopisto on yliopisto. AMK on entinen kauppa- tai teknillinen opisto.
Minä olen käynyt entisen teknilllisen koulun. Teen silti samoja töitä diplareiden ja amk-insinöörien kanssa samalla palkalla. Tämä tietysti suututtaa sitä diplaria, joka ei kuitenkaan ole saanut parempiakaan töitä. Miksiköhän ei?
Niin, joitakuita ihmisiä kiinnostaa sivistys.
Siis ap:n ongelma on, että kaverit pitävät häntä alempana kastina, koska he ovat maistereita ja ap on käynyt AMK:n? En ole ollenkaan varma, että tämä sairas kuvio korjaantuu sillä, että ap lukee itsensä maisteriksi. Noilla kavereilla viiraa päässä pahasti ja myös ap kärsii huonosta itsetunnosta, koska antaa niin suuren arvon sille, mitä jotkut vähä-älyiset kaverit hänestä ajattelevat.
En vastusta maisteritutkintoa, mutta tässä välissä voisi käydä edes muutaman kerran jonkun psykologin pakeilla keskustelemassa tästä asiasta. Jos haluaa opiskella, niin kyllä siihen olisi hyvä olla joku vähän järkeämpi motiivi kuin tuo esitetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kritisoin siis sitä, että esimerkiksi viestintää opiskellut maisterikaveri pitää itseään kaikessa, ei vain viestinnässä, älykkäämpänä ja tietävämpänä kuin amk kaverinsa. Siis vaikka se amk olisi aina ollut älykkäämpi ja saanut parempia numeroita ja keskusteluissa skarpimpi jne, niin tämän maisterin päässä hän on silti ikuisesti ylempää kastia, kun on opiskellut yliopistossa.
Jotkut maisterit vaikuttaa kuvittelevan, että amkt ei vain päässyt yliopistoon, eikä ne tajua, että joku huippufiksu saattaa halutakin amk alalle, ja ne voi olla silti fiksumpia kuin se maisteri, vaikka ne lapioisi lantaa työkseen.
20 vuotta sitten tällaista asennetta ei vielä ollut ja siksi en edes hakenut yliopistoon. Jos olisin tiennyt muuttuvani luuseriksi tästä syystä tulevaisuudessa, niin todellakin olisin hakenut ja mennyt. (Heittämällä, jos koulumenestys ennustaa mitään)
Vierailija kirjoitti:
Työmyyrä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko akateeminen koulutus ainoa tie sivistykseen? Minusta se antaa epäilemättä hyvät valmiudet tietyllä osa-alueella, mutta että laajan yleissivistyksen?
Työmyyrä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmyyrä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko akateeminen koulutus ainoa tie sivistykseen? Minusta se antaa epäilemättä hyvät valmiudet tietyllä osa-alueella, mutta että laajan yleissivistyksen?
Ei suinkaan ole. Tässä ketjussa vain tulee esille arvomaailma "minä saan samaa palkkaa olematta koulutettu kuin ne jotka menivät yliopistoon tai amkkiin".
Minä opiskelin nyt nelikymppisenä ylemmän amk-tutkinnon saadakseni arvostusta (palkkaa) ja saadakseni uusia kokemuksia. Halusin kokeilla, miltä opiskelu tuntuu ja kuinka pärjään siinä. Halusin myös uusia oppeja, joita voin käyttää työssäni, ja halusin saada uusia kavereita verkostooni. Tarkoitukseni ei ollut välttämättä uudelle uralle lähteminen, sillä viihdyn nykyisessä työpaikassani oikein hyvin. Uskon tämän kuitenkin parantavan työnsaantimahdollisuuksiani, jos tarvetta uudelle työlle tulee.
No, en nyt kovinkaan korkealle arvosta lääkäriä joka pääsee sisään 5. tai 7. hakukerran jälkeen. Kertoo ettei älliä naturaalisti riitä.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan moraalinen kompassi on selkeästi akateemiseen sivistykseen liittyen kielteinen. Akateeminen kouluttautuminen nähdään tavoitteena "saadakseen arvostusta".
Ymmärrän, että et ole kiinnostunut sivistyksestä, tutkinnolta haluat rahanarvoista etua. So be it.
Mielenkiintoinen analyysi. Sanoisin, että arvostan akateemisuutta paljon, mutta en pidä sitä synonyymina älylle. Ja kun koen, että akateemisuuden puute johtaa kohdallani älyni kyseenalaistamiseen, niin olen menossa hankkimaan akateemisen leiman vain saadakseni taas kunnioittavaa kohtelua, kuten sain silloin ennen vanhaan, kun amk ei vielä ollut merkki tyhmyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kritisoin siis sitä, että esimerkiksi viestintää opiskellut maisterikaveri pitää itseään kaikessa, ei vain viestinnässä, älykkäämpänä ja tietävämpänä kuin amk kaverinsa. Siis vaikka se amk olisi aina ollut älykkäämpi ja saanut parempia numeroita ja keskusteluissa skarpimpi jne, niin tämän maisterin päässä hän on silti ikuisesti ylempää kastia, kun on opiskellut yliopistossa.
Jotkut maisterit vaikuttaa kuvittelevan, että amkt ei vain päässyt yliopistoon, eikä ne tajua, että joku huippufiksu saattaa halutakin amk alalle, ja ne voi olla silti fiksumpia kuin se maisteri, vaikka ne lapioisi lantaa työkseen.
20 vuotta sitten tällaista asennetta ei vielä ollut ja siksi en edes hakenut yliopistoon. Jos olisin tiennyt muuttuvani luuseriksi tästä syystä tulevaisuudessa, niin todellakin olisin hakenut ja mennyt. (Heittämällä, jos koulumenestys ennustaa mitään)
Aina on haluttu mennä yli missä aita on matalin. Aina on ymmärretty mikä itselle on parasta, mennäkö nopeasti ammattiin valmistavaan käytännölliseen kouluun (ammattikoulu, opisto, amk) vai rassatako aivojaan koulun penkillä (yliopisto).
no motivaatiotekijä sekin näköjään on, aika kova jos joku pelkästään muiden arvostuksen vuoksi jaksaa käydä monta vuotta koulua. ei pöljempi harrastus kuitenkaan, jotakin saattaa tarttua mukaankin :)
Vierailija kirjoitti:
Siis ap:n ongelma on, että kaverit pitävät häntä alempana kastina, koska he ovat maistereita ja ap on käynyt AMK:n? En ole ollenkaan varma, että tämä sairas kuvio korjaantuu sillä, että ap lukee itsensä maisteriksi. Noilla kavereilla viiraa päässä pahasti ja myös ap kärsii huonosta itsetunnosta, koska antaa niin suuren arvon sille, mitä jotkut vähä-älyiset kaverit hänestä ajattelevat.
En vastusta maisteritutkintoa, mutta tässä välissä voisi käydä edes muutaman kerran jonkun psykologin pakeilla keskustelemassa tästä asiasta. Jos haluaa opiskella, niin kyllä siihen olisi hyvä olla joku vähän järkeämpi motiivi kuin tuo esitetty.
Kiitos tästä, nauroin ääneen ja olen siis ap. Onhan tämä kieltämättä aika sairasta, mutta olen ihan varma, etten ole ainoa joka on aistinut tällaista arvostuksen puutetta. Yhteiskunta on muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Minä opiskelin nyt nelikymppisenä ylemmän amk-tutkinnon saadakseni arvostusta (palkkaa) ja saadakseni uusia kokemuksia. Halusin kokeilla, miltä opiskelu tuntuu ja kuinka pärjään siinä. Halusin myös uusia oppeja, joita voin käyttää työssäni, ja halusin saada uusia kavereita verkostooni. Tarkoitukseni ei ollut välttämättä uudelle uralle lähteminen, sillä viihdyn nykyisessä työpaikassani oikein hyvin. Uskon tämän kuitenkin parantavan työnsaantimahdollisuuksiani, jos tarvetta uudelle työlle tulee.
Ei paranna. Työnantajat ei tiedä YAMK:sta mitään ja sitä ei rinnasteta maisteriin, kuten aikaisemmin annettiin ymmärtää. Yhtä tyhjän kanssa koko YAMK-tutkinto. Minullekin on tullut kutsuja suorittaa ylempi AMK-tutkinto mutta ei maksa vaivaa, sen olen todennut työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin lohduttaa, että typeryksiä ja hölmöjä on ollut aina. - Se, että joku halveskii ja arvostelee jonkun koulutusta, niin kertoo usein vain henkilön omasta huonosta itsetunnosta, ehkä myös pelosta; tyyliin hyökkäsy on hänelle paras puollustus. Itsestäni yhä useammin tuntuu sille e, että mitä enemmän olen opiskelen tai olen opiskelllut tähän mennessä, sitä enemmän se on saanut minut tajuamaan, miten vähän lopulta voin sanoa varmaksi ja ehdottomaksi tietäväni jostain ehdotonta ja eksaktia.
Uskovvainen mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä, nauroin ääneen ja olen siis ap. Onhan tämä kieltämättä aika sairasta, mutta olen ihan varma, etten ole ainoa joka on aistinut tällaista arvostuksen puutetta. Yhteiskunta on muuttunut.
"Yhteiskunta on muuttunut"
Ei ole muuttunut. Akateemisia korkeakoulututkintoja on aina arvostettu enemmän kuin ei-akateemisia amk/opisto/koulutason tutkintoja. Näin noin 400 vuoden suomalaisen koulutushistorian ajan.