Mitä mieltä jos menee opiskelemaan tutkinnon vain saadakseen arvostusta?
Tarkoituksena ei siis ole työllistyä koulutusta vastaaviin tehtäviin tai hyötyä muulla tavoin koulutuksesta. Jos on vain kyllästynyt olemaan muiden silmissä pelkkä AMK.
Kysyn tätä vilpittömästi, koska oma moraalinen kompassi heiluu tässä asiassa edestakaisin.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää että jotkut maisterikaverit pitää itseään älykkäämpänä koska ovat maistereita. Siis älyllisesti aivan tavistyypit. Jos näitä pätijöitä ei olisi niin paljon, niin veikkaan että AMK ja amis linjat olisi suositumpia ja kaikkea työtä arvostettaisiin enemmän.
Miksei saa vaan tehdä sitä mistä tykkää ja tulla arvostetuksi muiden tekijöiden kuin papereiden perusteella? Kuka haluaa enää olla "vain" siivooja tai tarjoilija, kun sut samalla leimataan tyhmäksi tai vähintäänkin hieman yksinkertaiseksi?
Kirjoittamasi teksti kertoo kaiken. Yliopisto on yliopisto. AMK on entinen kauppa- tai teknillinen opisto.
Kritisoin siis sitä, että esimerkiksi viestintää opiskellut maisterikaveri pitää itseään kaikessa, ei vain viestinnässä, älykkäämpänä ja tietävämpänä kuin amk kaverinsa. Siis vaikka se amk olisi aina ollut älykkäämpi ja saanut parempia numeroita ja keskusteluissa skarpimpi jne, niin tämän maisterin päässä hän on silti ikuisesti ylempää kastia, kun on opiskellut yliopistossa.
Jotkut maisterit vaikuttaa kuvittelevan, että amkt ei vain päässyt yliopistoon, eikä ne tajua, että joku huippufiksu saattaa halutakin amk alalle, ja ne voi olla silti fiksumpia kuin se maisteri, vaikka ne lapioisi lantaa työkseen.
20 vuotta sitten tällaista asennetta ei vielä ollut ja siksi en edes hakenut yliopistoon. Jos olisin tiennyt muuttuvani luuseriksi tästä syystä tulevaisuudessa, niin todellakin olisin hakenut ja mennyt. (Heittämällä, jos koulumenestys ennustaa mitään)
Aina on haluttu mennä yli missä aita on matalin. Aina on ymmärretty mikä itselle on parasta, mennäkö nopeasti ammattiin valmistavaan käytännölliseen kouluun (ammattikoulu, opisto, amk) vai rassatako aivojaan koulun penkillä (yliopisto).
Vai heilutellako humanistisia käsiä kahviloissa neljä vuotta ja valmistua varhaiskasvatuksen opettajaksi? Siinä sitä akateemista ammattitaitoa ylimmillään.
Luulen, että tuollaiseen aloittajan kuvailemaan tilanteeseen törmää vain tällä palstalla. Mua ei ainakaan tippaakaan kiinnosta kenenkään tutkinnot tai ammatti. Ystävissä arvostaa ihan eri juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ap:n ongelma on, että kaverit pitävät häntä alempana kastina, koska he ovat maistereita ja ap on käynyt AMK:n? En ole ollenkaan varma, että tämä sairas kuvio korjaantuu sillä, että ap lukee itsensä maisteriksi. Noilla kavereilla viiraa päässä pahasti ja myös ap kärsii huonosta itsetunnosta, koska antaa niin suuren arvon sille, mitä jotkut vähä-älyiset kaverit hänestä ajattelevat.
En vastusta maisteritutkintoa, mutta tässä välissä voisi käydä edes muutaman kerran jonkun psykologin pakeilla keskustelemassa tästä asiasta. Jos haluaa opiskella, niin kyllä siihen olisi hyvä olla joku vähän järkeämpi motiivi kuin tuo esitetty.
Kiitos tästä, nauroin ääneen ja olen siis ap. Onhan tämä kieltämättä aika sairasta, mutta olen ihan varma, etten ole ainoa joka on aistinut tällaista arvostuksen puutetta. Yhteiskunta on muuttunut.
"Yhteiskunta on muuttunut"
Ei ole muuttunut. Akateemisia korkeakoulututkintoja on aina arvostettu enemmän kuin ei-akateemisia amk/opisto/koulutason tutkintoja. Näin noin 400 vuoden suomalaisen koulutushistorian ajan.
Miksi näille duunareille sitten maksetaan enemmän duunaamisesta kuin esim. opetusalan henkilöstölle? Vai pelkällä arvostuksellako akateemiset elää?
Vierailija kirjoitti:
Kannatan. Jos puhutaan siis maisterintutkinnosta, niin vaikka motiivi olisi statuksen nosto, sitä opintopistemäärää ei voi suorittaa ilman, että jotain oppia, tietoa ja näkemystä uppoaisi päähän. Plus mahdollisesti kiinnostavat opiskelukaverit, uudet ympyrät, "verkostoituminen".
Lisäksi tämä pelaisi myös valtion tavoitteiden suhteen, kun suurempi osa ikäluokasta pitäisi korkeakouluttaa. Kaipa ne jaottelee alemman ja ylemmän korkeakoulutuksen (ja ehkä korjaavat sen harhan, joka selittää ehkä työvoimapulaa ja ainakin suomalaisten osaamisen laskua, joka syntyi kun opistotason ahjoista paperilla tehtiin amk:keja).
Toisin sanoen, vaikka tekisit kaikkesi ollaksesi viisastumatta maisteriopintojesi aikana, todennäköisesti epäonnistut ja sekä sinun että hyvässä tapauksessa muidenkin elämänlaatu ja ymmärryksen taso kasvaa huimasti.
Suomessa ei tekijöistä ole pulaa, amk:it pitävät siitä huolen, mutta ajattelijoista on!
Go for it!
Ajatteletko todella, että kaikki akateemiseen ajatteluun kykenevät aina ja poikkeuksetta hakeutuvat yliopisto-opintoihin?
Olen korkeasti koulutettu, teen matalapalkkaisella alalla töitä välillä. Naurattaa nämä pätijät...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kallista sielunhoitoa. Et mitään kevyempää menetelmää keksisi?
Haha no joo totta. Olen yrittänyt todistella tasavertaisuuttani aina tavatessa puhumalla fiksuja ja olemalla oma ihana itseni, mutta aina jossain vaiheessa tulee se tölväisy jossain muodossa, että alempaa kastia ollaan.
Ennen minuun ei suhtauduttu noin. Lukioaikana samat tyypit jopa kysyi neuvoa ja kunnioitti ihan eri tavalla. Mun älylle ei tapahtunut mitään, eikä heidän, ainoastaan koulutustaso muuttui. Eli en tiedä miten muuten täysjärkisyyttäni ja tasavertaisuuttani todistaa heille, kuin hommaamalla yhtä arvostetut paperit ja varmuuden vuoksi paremmilla arvosanoilla.
Jos sulla on parempi idea niin otan kiitollisena vastaan!
Parempi idea: vaihda kaveripiiriä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ap:n ongelma on, että kaverit pitävät häntä alempana kastina, koska he ovat maistereita ja ap on käynyt AMK:n? En ole ollenkaan varma, että tämä sairas kuvio korjaantuu sillä, että ap lukee itsensä maisteriksi. Noilla kavereilla viiraa päässä pahasti ja myös ap kärsii huonosta itsetunnosta, koska antaa niin suuren arvon sille, mitä jotkut vähä-älyiset kaverit hänestä ajattelevat.
En vastusta maisteritutkintoa, mutta tässä välissä voisi käydä edes muutaman kerran jonkun psykologin pakeilla keskustelemassa tästä asiasta. Jos haluaa opiskella, niin kyllä siihen olisi hyvä olla joku vähän järkeämpi motiivi kuin tuo esitetty.
Kiitos tästä, nauroin ääneen ja olen siis ap. Onhan tämä kieltämättä aika sairasta, mutta olen ihan varma, etten ole ainoa joka on aistinut tällaista arvostuksen puutetta. Yhteiskunta on muuttunut.
Ei ole muuttunut. Akateemisia korkeakoulututkintoja on aina arvostettu enemmän kuin ei-akateemisia amk/opisto/koulutason tutkintoja. Näin noin 400 vuoden suomalaisen koulutushistorian ajan.
Toki akateemisia tutkintoja on aina arvostettu korkealle, mutta ei mielestäni ainakaan 2000 -luvun alussa ollut sellaista puhetta, että amk on ihan läppä tai leikkikoulu. Eikä ollut samanlaista pulaa hanttihommien tekijöistä kuin nyt. Itsekin siivosin ja tein vaikka mitä, eikä koskaan hävettänyt, kun kaikki muutkin teki mitä sai. Olisin voinut jopa jäädä yhteen perusmyyntityöhön jossa viihdyin hyvin.
Nyt tuntuu, että kaikki joko ovat jo jotain päälliköitä/johtajia tai ovat matkalla sellaiseksi. Juuri kukaan ei enää halua olla lopun elämäänsä palvelualalla. Palkka on tietenkin yksi syy, mutta väitän, että arvostus on toinen. Somessa vertailu tulee silmille, eikä kukaan halua tyytyä vähempään kuin vertaiset. Siitä seuraa aivan uudenlaista nokittelua, ja työvoimapulaa tietyille aloille.
Vierailija kirjoitti:
Olen korkeasti koulutettu, teen matalapalkkaisella alalla töitä välillä. Naurattaa nämä pätijät...
jep, meillekin hakee ns. merkonomin papereilla pärjäävän hommiin filosofian ja muita maistereita, eli ei se maisteri aina takaa parempaa työpaikkaa/statusta. Ei silleen, että se turha olisi. Jossakin vaiheessa kun oli trendikästä ne eksoottisten kielten/kulttuurien maisterit, ovatkohan kuinka hyvin työllistyneet "omalle alalle" ja mitä se edes on. Toinen vastaava buumi taisi olla media-assarit(amk).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näille duunareille sitten maksetaan enemmän duunaamisesta kuin esim. opetusalan henkilöstölle? Vai pelkällä arvostuksellako akateemiset elää?
Voi kuule, ihan taloustieteen mukaan palkka eli työn hinta määräytyy työn kysynnän ja työn tarjonnan mukaan. Palkka on se hinta, jolla markkinoilla olevat työn tekijät tulevat töihin työnantajalle. Arvostuksesta siinä ei ole kysymys.
Aika yleinen syy opiskeluun ollut maailman sivu. Ääneen lausuminen on tabu
Minusta ihan ok syy siinä missä muutkin .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jep, meillekin hakee ns. merkonomin papereilla pärjäävän hommiin filosofian ja muita maistereita, eli ei se maisteri aina takaa parempaa työpaikkaa/statusta. Ei silleen, että se turha olisi. Jossakin vaiheessa kun oli trendikästä ne eksoottisten kielten/kulttuurien maisterit, ovatkohan kuinka hyvin työllistyneet "omalle alalle" ja mitä se edes on. Toinen vastaava buumi taisi olla media-assarit(amk).
Ihan totta, vuosina 2000-2005 koulutettiin hirveästi media-assistentteja tekemään veppisivuja. Mitähän mahtavat tehdä nyt työkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako ns. merkonomi samaa kuin yleiskielen sana merkonomi?
Yliopistotutkinnon kustannukset ovat keskimäärin 9279 euroa vuodessa vuonna 2014. Eli ei ihan halpaa yhteiskunnalle jos sillä ei tee mitään hyödyllistä.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistotutkinnon kustannukset ovat keskimäärin 9279 euroa vuodessa vuonna 2014. Eli ei ihan halpaa yhteiskunnalle jos sillä ei tee mitään hyödyllistä.
Mutta jos ja kun tekee, on se x kertaa tuo 9279 euroa.
Tutkinnoilla on signalointiarvoa, vaikka joku väittäisi mitä. Tutkinto ei tee älykkääksi mutta sillä voi varmasti saada arvostusta. En nyt ota kantaa siihen, onko se hyvä asia vai ei.
Olen opiskellut useita tutkintoja ihan omaksi huvikseni ja aion opiskella lisää.
Eli siitä vaan opiskelemaan, syy saada arvostusta ei ole sen huonompi tai parempi kuin omani, joka on itseni viihdyttäminen.
En tiedä saanko arvostusta, jos kerron olevani pitkäaikaistyötön YTM. Vähän niin kuin Hankamäki, joka on FT ja VTT. Itse en vaan ole ärtsy homo.
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin tyhjä sisältä että arvostusta pitää hakea jollain tutkinnolla, se tutkinnon opiskeleminen tuskin auttaa itsetunto-ongelmiin.
no jos se on se puuttuva palikka tasapainon saavuttamiseksi, niin ehdottomasti on sen arvoista. samapa tuo, mistä syystä opiskelee.
Kannattaa se jos arvostuksen nousun saa lunastettua rahana tai sitten on pelkästään palava halu oppia lisää. Suosittelen kouluttautumista, jos motivaatio on muutakin kuin pelkkä arvostus baaritiskillä. On myös niin, että kansakunnan koulutustaso nousisi jos koko väestö ajettaisiin läpi amk ja yliopistoputkista. Lopputuotteen osaamistasoa jouduttaisiin kuitenkin laskemaan.
ton homman nimi on yleinen k-päisyys ei älykkyys :D ja se että arvottaa kaveripiiriä sen perustella. Itse olen amk, nyt hiukan varttuneempana tarkoitus käydä myös yliopistotutkinto aloittaen avoimen kautta. Syynä ammattillisen osaamisen kehittäminen ja mielenkiinto alaa kohtaan. Palkka tästä ei juurikaan tule lisääntymään enkä mene kauppatorille kiljumaan, että meitsi on maisteri kerpelen luuserit :D