Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon otatte juhlissa huomioon kasvisruokailijat?

Vierailija
05.08.2023 |

Jos minulla on tilattu leipomosta kinkkuvoileipäkakku niin pitääkö minun kahdelle ihmisille tilata puolestaan 10 hengen vastaava kasvisvoileipäkakku? Tulee muuten ihan saatanan kalliiksi kutsua näitä erityisruokavaliotyyppejä juhliin, kun pienimmät leipomotuotteet ovat 10 hengelle.

Kommentit (298)

Vierailija
181/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomion tietysti.

Lapsen yo-juhlatarjoilut oli pelkkää kasvisruokaa ja kaikki kehui.

Välillä teen muös pelkästään vegaanit tarhjoilut jos tiedän jonkun vieraan olevan vegaani, kaikil maistuu hyvin eikä oo yhtään niin vaikeeta kun moni täällä tuntuu kuvittelevan.

Oon itse ollut vuosia kasvissyöjä, en pidä lihasta enkä halua sitä syödä mutta tulehduksellisen suolistosairauteni takia ainoat lihat mitä lääkärin mukaan saisin syödä ois kanan jauheliha ja vaaleat kalat pieninä paloina. Et ei se aina välttämättä oo pelkästään vakaumuksesta kiinni, enkä mä ainakaan halua suolistovaivoistani kaikille avautua.

Vierailija
182/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin syömään arjessani kasvispainotteisesti, mutta silti koen ärsyttäväksi miten omissa piireissäni tarjoiluissa mennään aina sen ruokarajoittuneimman mukaan. Vaikka joukossa olisi yksi keliaakikko, yks vegaani, kaksi kasvissyöjää ja 60% muita ovat kaikki tarjoilut lähes aina gluuteenittomia, maidottomia, munattomia ja lähes aina myös mauttomia. Mielestäni gluuteenittoman ja vegaanin tarjoilut voisi yhdistää mitkä sopivat molemmille ja mahdollisille kasvissyöjillekin. Muille sitten kerma- ja voileipäkakkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on juuri se ongelma! Mennään rajoittuneimpien mukaan ja lopputuloksena juhlaruoka on mauttomampaa kuin arkiruoka... Ruoka ja sen maku on ehkä tärkeintä juhlissa!

Vierailija
184/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomion tietysti.

Lapsen yo-juhlatarjoilut oli pelkkää kasvisruokaa ja kaikki kehui.

Välillä teen muös pelkästään vegaanit tarhjoilut jos tiedän jonkun vieraan olevan vegaani, kaikil maistuu hyvin eikä oo yhtään niin vaikeeta kun moni täällä tuntuu kuvittelevan.

Oon itse ollut vuosia kasvissyöjä, en pidä lihasta enkä halua sitä syödä mutta tulehduksellisen suolistosairauteni takia ainoat lihat mitä lääkärin mukaan saisin syödä ois kanan jauheliha ja vaaleat kalat pieninä paloina. Et ei se aina välttämättä oo pelkästään vakaumuksesta kiinni, enkä mä ainakaan halua suolistovaivoistani kaikille avautua.

Onko tullut mieleen esim "lääkärin määräyksestä en syö lihaa"

Vierailija
185/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt jokainen juhliessaan tarjoaa jotain kasvisruokaa jos kerran kasvisruokalijan on juhliin kutsunut.

Vierailija
186/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen pelkkää kasvisruokaa. Sitä voivat kaikki syödä.

Juu voi, mutta 99% ihmisistä ei pidä pelkästään kasvisruoista

Se on heidän ongelmansa, ei sinun ja kasvissyöjien.

Vierailija
187/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Olen vegaani enkä uskaltaisi alkaa syömään mitään epämääräisiä voileipäkakkuja jossain vieraisilla. Sinuna tekisin focacciaa, se maistuu kaikille. Siihen kylkeen tuoretta tomaattia niin voiko parempaa olla.

Ihme käsityksiä että juhlassa on pakko olla voileipäkakkua. En ole syönyt voileipäkakkua 30 vuoteen ja ihan hyvin on juhlat menneet. Muistini mukaan voileipäkakku ei ole niin herkullista että sitä edes kannattaisi tehdä, löytyy herkullisempiakin vaihtoehtoja.

Vierailija
188/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Olen vegaani enkä uskaltaisi alkaa syömään mitään epämääräisiä voileipäkakkuja jossain vieraisilla. Sinuna tekisin focacciaa, se maistuu kaikille. Siihen kylkeen tuoretta tomaattia niin voiko parempaa olla.

Ihme käsityksiä että juhlassa on pakko olla voileipäkakkua. En ole syönyt voileipäkakkua 30 vuoteen ja ihan hyvin on juhlat menneet. Muistini mukaan voileipäkakku ei ole niin herkullista että sitä edes kannattaisi tehdä, löytyy herkullisempiakin vaihtoehtoja.

Tässä hyvä esimerkki vegaanien vaatimusten tasosta. :D aika ankea ja arkinen juhlaruoka vaatimuksena kaikkiin juhliin ihan vaan sinun takiasi

Mitä järkeä edes juhlia tuollaisella asenteella?

Vierailija
189/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sekasyöjä, mutta 99 % todennäköisyydellä juhlissa esim pinaattipiirakka, sienipiirakka tms on parempaa ja paremmin maustettua kuin joku kinkkupiirakka. Samoin kaikki juustokierteet, pestomuffinssit ja vastaavat ovat huippuihania, paljon parempia kuin vastaavat esim kinkulla. Myös kasvispizza on yleensä parempaa kuin lihaversiot.

Joten erittäin mielelläni syön tarjoilut kasvisversiona, ja myös teen valtaosan tarjoiluista itse kasvisversioina. Jos lihaa laitan, ehkä joku kalakakku tai -piirakka.

Vierailija
190/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein vegaanisen "juusto"kakun viikonloppuna lapseni juhliin, minne oli tulossa muutama vegaanivieras. Se loppui ensimmäisenä, vaikka tarjolla oli tavallistakin. Kaikki kehuivat huippuhyväksi. Varmasti jää tuo resepti käyttöön perinteisen juustokakun sijaan.

Vierailija
191/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sekasyöjä, mutta 99 % todennäköisyydellä juhlissa esim pinaattipiirakka, sienipiirakka tms on parempaa ja paremmin maustettua kuin joku kinkkupiirakka. Samoin kaikki juustokierteet, pestomuffinssit ja vastaavat ovat huippuihania, paljon parempia kuin vastaavat esim kinkulla. Myös kasvispizza on yleensä parempaa kuin lihaversiot.

Joten erittäin mielelläni syön tarjoilut kasvisversiona, ja myös teen valtaosan tarjoiluista itse kasvisversioina. Jos lihaa laitan, ehkä joku kalakakku tai -piirakka.

Kaupan halvimmasta kinkusta tehty piirakka on harvoin hyvää. Olen sekasyöjä ja tykkään luettelemistasi vaihtoehdoista kovasti.

Sanoisin silti että parasta on, kun joku osaa valmistaa lihan tai kalan oikeasti kunnolla. Se on myös kunnioittavampaa lihan syöntiä. Parasta maistamaani herkkua on olleet tietysti kunnon metsästäjän omat erikoisuudet.

Itse osaan lähinnä tehdä kalasta tarpeeksi hyvää että tarjoan juhlissa. Sunnuntairuokana meillä on välillä erinomaista lihapataa, muttei oikein sovi juhlien ruoaksi, sopii paremmin pienemmälle päivälliselle ihan jo kalliin hintansa takia

Vierailija
192/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kinkku on tosiaan aika ankea raaka-aine ihan mihin vaan. Tekee kaikesta rasvaisen makuista eikä ole yhtään maukas itsessään, suolainen vain. Kalassa sentään on hyvä maku, tai esimerkiksi poro sopii hyvin voileipäkakkuun. Mutta paljon mieluummin syön itsekin hyviä kasvisleivonnaisia kuin jotain, missä on kinkkua.

Vierailija
193/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En huomioi mitenkään. Kasvisruokailun valinta on sama asia kuin juoda joka aterialla punaviiniä. Jostain syystä meillä ei oteta punaviinistä nauttivia huomioon oikeastaan koskaan.

Ännu värre ställt har de som vill röka en god cigarr till kaffet och konjaken. De blir utkörda! Borde man behandla vegetarianer likadant då cigarren helt härstammar från växtriket?

Den var bra!

Står hellre bredvid en som röker cigarr än bredvid en halvt anorektisk vegan på gränsen till att svimma. 

Vierailija
194/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen kasvissyöjän kekkereissä saanut huonoa kasvisruokaa, tarjoan vain vihreää salaattia. Jos siis tämä tyyppi on ainoa kasvis/vegaani.

Ne, jotka ottavat muut huomioon, saavat saman kohtelun omissa pippaloissani.

Vierailija
195/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäkää kutsumatta jos on noin vaikeaa!

Juhlat järjestetään vieraita varten, joten tietenkin tarjoilut mietitään sen mukaan että kaikki saavat hyvää ruokaa riittävästi. Mulla on tapana kutsua juhliin, tai ylipäätään kylään vain sellaisia ihmisiä joista pidän ja tietenkin haluan heidän nauttivan juhlasta ja tarjoiluista, en kutsu sellaisia joita haluan kiusata pitämällä heitä nälässä.

Meidän perheen juhlissa on yleensä jotain herkullista kasvisruokaa liha ja/tai kalaruuan lisäksi ja tosi paljon kasvislisukkeita, kasvisruuat kelpaavat sitäpaitsi yleensä kaikille. 

T: paljon juhlia ja illalliskutsuja järjestävä

Vierailija
196/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhlat järjestetään vieraita varten, joten tietenkin tarjoilut mietitään sen mukaan että kaikki saavat hyvää ruokaa riittävästi. Mulla on tapana kutsua juhliin, tai ylipäätään kylään vain sellaisia ihmisiä joista pidän ja tietenkin haluan heidän nauttivan juhlasta ja tarjoiluista, en kutsu sellaisia joita haluan kiusata pitämällä heitä nälässä.

Meidän perheen juhlissa on yleensä jotain herkullista kasvisruokaa liha ja/tai kalaruuan lisäksi ja tosi paljon kasvislisukkeita, kasvisruuat kelpaavat sitäpaitsi yleensä kaikille. 

Aika monihan täällä kertonutkin jättäneensä vegaanit tai muuten liian vaikeat kutsutta. Kasvisruokavalio on paljon helpompi huomioida

Vierailija
197/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä kahta kasvissyöjää varten tarvitse olla omaa voileipäkakkua. Teet niille itse kolmioleivät tai ostat hyvät karjalanpiirakat. Tai paistat vaikka sienipiirakan.

Vierailija
198/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monihan täällä kertonutkin jättäneensä vegaanit tai muuten liian vaikeat kutsutta. Kasvisruokavalio on paljon helpompi huomioida

No sittenhän ei ole ongelmaa. 

Vierailija
199/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika junttia ajatella että ei voi sekasyöjänä syödä mitään missä ei ole lihaa. Teeppä (tai tilaa valmiina) AP vaikka suolainen kasvispiirakka sen voikkarin rinnalle. Kannattaa katsoa että kasvissyöjille jää sitä, se nimittäin katoaa äkkiä pöydästä!

Vierailija
200/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän OT mutta muutama ketjussa valittaa et vegaaniset, gluteenittomat ym. on mauttomia, kyllä niistä samalla tavalla saa maukkaita kuin muustakin ruuasta.

Ja kyllä, todellakin otan huomioon kaikki vieraat jotka olen juhliini kutsunut, itsestäänselvä asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi