Kuinka paljon otatte juhlissa huomioon kasvisruokailijat?
Jos minulla on tilattu leipomosta kinkkuvoileipäkakku niin pitääkö minun kahdelle ihmisille tilata puolestaan 10 hengen vastaava kasvisvoileipäkakku? Tulee muuten ihan saatanan kalliiksi kutsua näitä erityisruokavaliotyyppejä juhliin, kun pienimmät leipomotuotteet ovat 10 hengelle.
Kommentit (298)
Vierailija kirjoitti:
Joku lihansyöjä voisi kertoa, millä logiikalla on kivaa syödä vaikkapa possua, mutta esim. koiratarhaus ja teurastus on kielletty? Joissain Aasian maissahan sitä syödään hyvällä omallatunnolla. Eikös olisi sama syödä sitten koiriakin kun liha kerran maistuu?
Jostain syystä alapeukkuja? Miksi?
Periaatteessa ärsyttää tuollaiset nillittäjät, mutta joo otan huomioon jotenkuten. Aikuinen lapsi saa kyllä itse miettiä ja ehdotella ruokalajeja ja tehdäkin niitä välillä itse. Joskus syömme kaikki kasvisvaihtoehtoa, mutta ihan joka päivä en viitsi kokata kahta eri ruokalajia, joten ne, joille ei kelpaa syystä tai toisesta, saa valmisruokapaketin.
Itse joudun kuitenkin miettimään ja kokkaamaan n. 5 päivänä viikossa pääruuan. Harvoin löytyy ruokalajia, joka kelpaisi kuudelle, eli kaikille, joten yleensä on nirsoilijoille joku valmisruoka, jonka tiedetään kelpaavan.
Pääruuan kokkaukseen riittää, että n. 3 henkilöä kelpuuttaa sen.
Periaatteessa en ota kasvisruokailijoita mitenkään huomioon, jos järjestän juhlia. Kaikki tarjoiluni ovat automaattisesti vegaanisia, joten asia ei vaadi erityishuomioimista.
Sanoisin näin, että jos on vaikeaa huomioida vieraidensa ruokavalioita, ei ehkä kannata juhlia järjestää lainkaan. Tai järjestää jossain ravintolassa, missä jokainen tilaa mitä haluaa. Ei kannata mieltänsä pahoittaa sen takia, että ihmisillä on allergioita, eettisiä syitä syödä tietyllä tavalla tai esimerkiksi ovat todenneet voivansa paremmin, jos välttelevät jotain tietyn tyyppistä syömistä. Aina voi myös avata suunsa ja kysyä niiltä, jotka eivät mene omaan "peruskaavaan", että onko jokin helppo tapa heidätkin huomioida.
Jotenkin ajattelen, että juhlien tarkoitus olisi järjestää mukavaa aikaa ihmisille olla yhdessä. Ei stressata ja ahdistua siitä, että me olemme erilaisia.
Otan erittäin hyvin huomioon, jos juhliin on tulossa sellaisia kasvissyöjiä, jotka ovat omissa juhlissaan ottaneet huomioon me sekasyöjät!
Vierailija kirjoitti:
Otan erittäin hyvin huomioon, jos juhliin on tulossa sellaisia kasvissyöjiä, jotka ovat omissa juhlissaan ottaneet huomioon me sekasyöjät!
Ottavathan he. Sekasyöntiin kuuluu kasvikset.
Jos olen vieraat itse kutsunut, niin TOTTAKAI huomioin kaikki tiedossa olevat erityisruokavaliot.
Juuri viikonloppuna oli juhlat, joissa 25 vierasta.
Minulla oli lohivoileipäkakku ja kinkkupiirakka. Kasvisruokailijoita varten lisäksi iso pinaatti-fetapiirakka (kun ei tarvinnut vegaanista olla tällä kertaa) ja sellaisia kasvis-juustohyrriä. Molemmat kasvisvaihtoehdot maistui monelle sellaisellekin jolle myös lihavaihtoehdot kelpasi, mutta hyvä niin, sillä niitä oli runsaasti.
Olisi minusta tosi moukkamaista kutsua vieraita ja sitten heille ei olisi mitään tarjolla
Jos ei voileipäkakkua löydy pienempää, niin jotain piirata tai vastaavaa löytyy ihan varmasti
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin näin, että jos on vaikeaa huomioida vieraidensa ruokavalioita, ei ehkä kannata juhlia järjestää lainkaan. Tai järjestää jossain ravintolassa, missä jokainen tilaa mitä haluaa. Ei kannata mieltänsä pahoittaa sen takia, että ihmisillä on allergioita, eettisiä syitä syödä tietyllä tavalla tai esimerkiksi ovat todenneet voivansa paremmin, jos välttelevät jotain tietyn tyyppistä syömistä. Aina voi myös avata suunsa ja kysyä niiltä, jotka eivät mene omaan "peruskaavaan", että onko jokin helppo tapa heidätkin huomioida.
Jotenkin ajattelen, että juhlien tarkoitus olisi järjestää mukavaa aikaa ihmisille olla yhdessä. Ei stressata ja ahdistua siitä, että me olemme erilaisia.
Järjestää mukavaa aikaa sinun ruokavalioidesi ehdoilla? Allergiat erikseen, mutta jos mietin yhden vieraan kohdalla kutsunko vai enkö ja hänestä koituisi lisävaivaa, tottakai jätän kutsumatta.
Juhlien järjestämisen kuuluisi olla iloinen asia, jota muut eivät pyri vaikeuttamaan.
Yleensä parhaiden mummon reseptien salaisuus on voi ja kerma, en omissa juhlissani halua surullisia tarjoiluja.
Kasvisruokaa yleensä on muutenkin tarjolla, ei tarvi erikseen huomioida. Vegaaneja en kutsu tai jätän huomiotta. Leikkigluteiinittomille sama. Keliaakikoille haen jotain ammattilaisen tekemänä että on varmasti turvallista. Yleensä allergisille on aina joku sopiva ruokalaji ilman erillistä huomiointia.
No kun on kyse juhlista eikä siitä että pari kaveria tulee muuten vaan kylään, niin kyllä tarjoaisin kasvisvaihtoehtoja ja vegaanisia sekä gluteenittomia / laktoosittomia vaihtoehtoja. Haluaisin että jokaiselle olisi jotain mitä voi syödä ja miettisin sen mukaan tarjoilutkin, että mahdollisimman moni voisi ottaa erilaisia tarjottavia. Allergiat erikseen, mutta uskoisin että jos tarjoilut on monipuoliset niin jokaiselle olisi jotain mitä voi syödä. Ja aika moni sekasyöjä tykkää myös kasvisvaihtoehdoista, syöväthän ne niitä muutenkin. Mikä pakkomielle olisi lihaa syödä joka ikisellä aterialla joka ikinen päivä? Eikö ihmiset piittaa terveydestään tai ympäristöstään jne? Ei kai lihaa syövää haittaa jos syö välillä muutakin, vähän friikkiä joku ruokavalio joka ei sisällä muuta kuin lihaa? Mutta kukin tyylillään, terveys sellaista ei kyllä kellään kestä.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa ärsyttää tuollaiset nillittäjät, mutta joo otan huomioon jotenkuten. Aikuinen lapsi saa kyllä itse miettiä ja ehdotella ruokalajeja ja tehdäkin niitä välillä itse. Joskus syömme kaikki kasvisvaihtoehtoa, mutta ihan joka päivä en viitsi kokata kahta eri ruokalajia, joten ne, joille ei kelpaa syystä tai toisesta, saa valmisruokapaketin.
Itse joudun kuitenkin miettimään ja kokkaamaan n. 5 päivänä viikossa pääruuan. Harvoin löytyy ruokalajia, joka kelpaisi kuudelle, eli kaikille, joten yleensä on nirsoilijoille joku valmisruoka, jonka tiedetään kelpaavan.
Pääruuan kokkaukseen riittää, että n. 3 henkilöä kelpuuttaa sen.
Oikein toimittu! Jos sinä olet ainoa ruoanlaittaja niin on ylipäätään aika tylyä nirsoilla...
Meitä ei varmaan kannata kutsua mihinkään juhliin, koska erikoisruokavalio. Jos ois pelkästään kasvisvoileipäkakku pöydässä niin syömättä jäisi, tai jäisi se kinkku versiokin kun sekin sisältää kiellettyjä raaka-aineita. Mutta onneksi on kaveripiiri sellainen joka ymmärtää että se kasvisruoka ei käy.
Ite otan allergiat ja ruokavaliot huomioon, teen si vaan yhdistelemällä osalle tarjottavat.
Vierailija kirjoitti:
No kun on kyse juhlista eikä siitä että pari kaveria tulee muuten vaan kylään, niin kyllä tarjoaisin kasvisvaihtoehtoja ja vegaanisia sekä gluteenittomia / laktoosittomia vaihtoehtoja. Haluaisin että jokaiselle olisi jotain mitä voi syödä ja miettisin sen mukaan tarjoilutkin, että mahdollisimman moni voisi ottaa erilaisia tarjottavia. Allergiat erikseen, mutta uskoisin että jos tarjoilut on monipuoliset niin jokaiselle olisi jotain mitä voi syödä. Ja aika moni sekasyöjä tykkää myös kasvisvaihtoehdoista, syöväthän ne niitä muutenkin. Mikä pakkomielle olisi lihaa syödä joka ikisellä aterialla joka ikinen päivä? Eikö ihmiset piittaa terveydestään tai ympäristöstään jne? Ei kai lihaa syövää haittaa jos syö välillä muutakin, vähän friikkiä joku ruokavalio joka ei sisällä muuta kuin lihaa? Mutta kukin tyylillään, terveys sellaista ei kyllä kellään kestä.
Minä jätän eettisistä syistä soijat, avokadot ja muut vastaavat väliin. En myöskään jatkuvasti lentele maailmalla kuten tuntemani vegaanir. Syön erittäin terveellistä luomua lähiruokaa. Arkena lähinnä kasvista ja kalaa, liha on puolestaan juhlien kruunu.
Vierailija kirjoitti:
Jos olen vieraat itse kutsunut, niin TOTTAKAI huomioin kaikki tiedossa olevat erityisruokavaliot.
Juuri viikonloppuna oli juhlat, joissa 25 vierasta.
Minulla oli lohivoileipäkakku ja kinkkupiirakka. Kasvisruokailijoita varten lisäksi iso pinaatti-fetapiirakka (kun ei tarvinnut vegaanista olla tällä kertaa) ja sellaisia kasvis-juustohyrriä. Molemmat kasvisvaihtoehdot maistui monelle sellaisellekin jolle myös lihavaihtoehdot kelpasi, mutta hyvä niin, sillä niitä oli runsaasti.Olisi minusta tosi moukkamaista kutsua vieraita ja sitten heille ei olisi mitään tarjolla
Jos ei voileipäkakkua löydy pienempää, niin jotain piirata tai vastaavaa löytyy ihan varmasti
Minä olen henkilö, joka syön muutaman kerran vuodessa kalaa, munia ja riistaa jotka saan lähipiiriltäni eli tiedän mistä ja miten ne on hankittu. 99 % ajasta olen kasvissyöjä, vaikka välillä sekasyöjä. Mutta jo sitä aikaa miettien kun söin lihaa aiemmin enemmän, niin kasvisvaihtoehdot yksinkertaisesti maistui paremmilta. Eli mieluummin minäkin valitsisin tuon pinaattifetapiirakan, kuin kinkkupiirakan, vaikka en ole nytkään ehdoton kasvissyöjä enkä edes vegaani. Usein vain esim. kasvispizza tms on parempaa kuin se kinkkuversio. Ja nämä todettu jo ns. "lihansyöjäaikoina" vaikka sitä vieläkin parisen kertaa vuoteen syön. Olen samaa mieltä, mielestäni on hyvä huomioida mahdolliset rajoitteet. Itse en vieraana koskaan tee numeroa mistään, syön mitä tarjolla tai valkkaan ne mitä voin valkata, mutta kutsujana tahtoisin että mahdollisimman moni voi nauttia edes jostain.
Missään juhlissa ei ole tarjolla pelkkää lihaa, aina on joku kasvisvaihtoehto tarjolla. Ei välttämättä ruokaisa, mutta on kuitenkin joku.
Vierailija kirjoitti:
En huomioi mitenkään jos kyse jostain isommista rippi- tms juhlista. Homma menisi ihan hulluksi jos yrittäisi jokaisen erikoisruokavaliota huomioida.
Pääsääntöisesti meillä pöydästä aina löytyy muutenkin jotain kasvispohjaista joten eivät nälkään kuole, mutta en todellakaan ala leipomaan mitään erikoiskakkuja muutamalla vieraalle. Jos on niin erikoinen ruokavalio ettei pysty normaalia ruokaa syömään niin sitten varmasti ruokailevat joko ennen tuloaan tai tuovat omat eväät.
Ja ennen kuin joku vetää herneen nenään niin olin nuorempana lähes 10v kasvissyöjänä. Ei olisi ikinä tullut mieleenkään olettaa että joka paikassa olisi juuri minua varten tehty omat ruuat.
Lastenkutsuilla olen valmis näkemään asian suhteen vaivaa ettei kenenkään pienen laktoosi-intolerantikon tarvitse katsoa sivusta kun muut syövät kermakakkua.
Hyvå tietää. En siis tuo lahjaa :)
Jo tästäkin jauhetaan ihan liikaakin. Lopettakaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jätän eettisistä syistä soijat, avokadot ja muut vastaavat väliin. En myöskään jatkuvasti lentele maailmalla kuten tuntemani vegaanir. Syön erittäin terveellistä luomua lähiruokaa. Arkena lähinnä kasvista ja kalaa, liha on puolestaan juhlien kruunu.
Minä en ole edes vegaani, syön joskus juustoa ja mm. munia joita saan lähipiiriltäni, soijakaan ei kuulu ruokavaliooni. Mutta en minäkään lentele maailmalla juuri koskaan, matkustan muilla tavoin ja harvoin. Kalaa ja lihaa syön muutaman kerran vuodessa, muutoin kasvisruokavalio. Ja noin se pitäisi ollakin, että liha on harvinainen juhlien herkku eikä jokapäiväinen juttu.
Teen juhliin yhden gluteiinittoman ja laktoosittoman kasvispiirakan. Vegaanikoille ostan kaupasta jonkun pienen pullan, jos löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En huomioi mitenkään jos kyse jostain isommista rippi- tms juhlista. Homma menisi ihan hulluksi jos yrittäisi jokaisen erikoisruokavaliota huomioida.
Pääsääntöisesti meillä pöydästä aina löytyy muutenkin jotain kasvispohjaista joten eivät nälkään kuole, mutta en todellakaan ala leipomaan mitään erikoiskakkuja muutamalla vieraalle. Jos on niin erikoinen ruokavalio ettei pysty normaalia ruokaa syömään niin sitten varmasti ruokailevat joko ennen tuloaan tai tuovat omat eväät.
Ja ennen kuin joku vetää herneen nenään niin olin nuorempana lähes 10v kasvissyöjänä. Ei olisi ikinä tullut mieleenkään olettaa että joka paikassa olisi juuri minua varten tehty omat ruuat.
Lastenkutsuilla olen valmis näkemään asian suhteen vaivaa ettei kenenkään pienen laktoosi-intolerantikon tarvitse katsoa sivusta kun muut syövät kermakakkua.
Hyvå tietää. En siis tuo lahjaa :)
Kuvittelitko että lahja on vaihtokauppa tarjoiluista? Noin moukan kannattaa marssia ravintolaan, siellä on henkilökunta sinua maksusta palvelemassa.
Suurimmassa osassa kakkuja on kylläkin kananmunaa...