Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon otatte juhlissa huomioon kasvisruokailijat?

Vierailija
05.08.2023 |

Jos minulla on tilattu leipomosta kinkkuvoileipäkakku niin pitääkö minun kahdelle ihmisille tilata puolestaan 10 hengen vastaava kasvisvoileipäkakku? Tulee muuten ihan saatanan kalliiksi kutsua näitä erityisruokavaliotyyppejä juhliin, kun pienimmät leipomotuotteet ovat 10 hengelle.

Kommentit (298)

Vierailija
281/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hassua miten helppoa ja hauskaa juhlien järjestäminen ennen oli.

Emäntä laittoi tarjottavaa mielensä, taitonsa, budjettinsa ja voimavarojensa mukaan. Hyväntuuliset vieraat kehuivat "voi mitä ihanaa sä oot laittanut".

Oltiin yhdessä, rupateltiin ja syötiin. Pyydettiin ja saatiin reseptejä, joku muu jo alustavasti lupautui järkkäämään seuraavat kemut.

Ihme juttu, mutta ei ollut allergioita eikä nirsoilua. Ihmiset arvostivat sitä että joku laittoi heitä varten kemut.

No oli allergioita ennenkin, itsekin olin allerginen lapsena. Sitä ei vaan läheskään aina huomioitu mitenkään ja eihän se kiva ollut. Nykyään on siis paremmin, kun useimmat haluavat huomioida erityisruokavaliot juhlissaan.

Vierailija
282/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me harrastetaan viikonloppuisin ruoanlaittoa ja pidetään pieniä illalliskutsuja jatkuvasti. Aika harvoin ruoka on sellaista, että voisi kasvisruokailijan pyytää mukaan. Tavoitteena on nauttia elämästä ja makujen maailmasta, maku edellä mennään.

Juhlissa on joku kasvispiirakka vähintään, mutta aika harvoin järjestetään varsinaisia juhlia

Apinan tasolla on teidän ruuanlaitto, jollette osaa tehdä kasvisruuastakin maistuvaa. Ei lihakaan maustamatta miltään maistu, paitsi vähän pahalta.

Itse olen sekasyöjä, mutta kokkaan usein "pelkkää" kasvisruokaa. Se on parempaa ja monipuolisempaa kuin lihaan pohjautuvat safkat.

Miksi ihmeessä olet noin ilkeä??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin huomioidaan. Joku kinkkukakku nyt on muutenkin sellainen ruoka, mitä en tarjoaisi, vaikka olisi pelkkiä sekasyöjiä. Kinkku on vaan aivan turha raaka-aine leivonnaisiin ja moni kuvittelee, että kunhan tunkee sitä kinkkua, niin makua riittää. Hyi olkoon.

Voileipäkakkuun kasvis tai kala. Piirakat kasvisversioina ja useimmat muutkin suolaiset leivonnaiset.

Kinkku on se halpa ja helppo vaihtari niille, jotka eivät osaa eivätkä viitsi opetella tekemään hyvältä maistuvaa ruokaa. Se maistuu sen verran suolaiselle, että luullaan sen jotenkin tuovan hyvää makua ruokaan.

En ymmärrä miksi sitä lihaa muistuttavaa einestä jotkut pistää juhlaruokiin. Ostaisi vielä jotain 55% lihaa sisältäviä pullia siihen kylkeen niin jo on juhlavaa.

Vierailija
284/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koiran lihaa voi syödä, se on maukasta ja vähärasvaista. Koiralle, kuten muillekin vastaaville eläimille, tarhaus on kärsimys. Koira on susi ja tottunut liikkumaan laajalla alueella. Hevosen lihaa on Suomessakin syöty läpi vuosisatojen, hevonen on nautaeläin ja hevosenliha muistuttaa naudanlihaa. Hevosen lihan syöminen on nykyään harvinaista, koska teurastettavia hevosia tulee teurastamoon hyvin vähän. Moni heppatyttö tietysti kauhistuu lemmikkinsä syömistä, mutta ennen ei heitetty mitään hukkaan.

Vierailija
285/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me harrastetaan viikonloppuisin ruoanlaittoa ja pidetään pieniä illalliskutsuja jatkuvasti. Aika harvoin ruoka on sellaista, että voisi kasvisruokailijan pyytää mukaan. Tavoitteena on nauttia elämästä ja makujen maailmasta, maku edellä mennään.

Juhlissa on joku kasvispiirakka vähintään, mutta aika harvoin järjestetään varsinaisia juhlia

Jos se liha on teille kutsuissa olennaisinta, niin ihan fiksua olla kutsumatta kasvissyöjää paikalle. En mäkään keliaakikkoa kutsuisi pastaa syömään.

Viestissäni luki mikä on meille olennaista: maku. Olemme herkuttelijoita ja muuten olisi ylipäänsä outoa harrastaa ruoanlaittoa jos ei olisi kiinnostunut makujen maailmasta.

Ihan hyvää mieltä levittääksemme kutsumme usein muitakin nauttimaan ja herkuttelemaan. Tottakai sellaisia, jotka voivat ruokaa syödä. En ymmärrä paria kummallisen tylyä vastausta.

Juhlissa, joihin kutsutaan ihmiset eri syystä tietysti mennään vieraiden viihtyvyys edellä. Omassa harrastuksessa mennään se edellä, mitä kiinnostaa tänään kokata ja aika harvoin se on kasvista.

Arkiruokana meillä on kasvisruoat.

Vierailija
286/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se liha on teille kutsuissa olennaisinta, niin ihan fiksua olla kutsumatta kasvissyöjää paikalle. En mäkään keliaakikkoa kutsuisi pastaa syömään.

Viestissäni luki mikä on meille olennaista: maku. Olemme herkuttelijoita ja muuten olisi ylipäänsä outoa harrastaa ruoanlaittoa jos ei olisi kiinnostunut makujen maailmasta.

Ihan hyvää mieltä levittääksemme kutsumme usein muitakin nauttimaan ja herkuttelemaan. Tottakai sellaisia, jotka voivat ruokaa syödä. En ymmärrä paria kummallisen tylyä vastausta.

Juhlissa, joihin kutsutaan ihmiset eri syystä tietysti mennään vieraiden viihtyvyys edellä. Omassa harrastuksessa mennään se edellä, mitä kiinnostaa tänään kokata ja aika harvoin se on kasvista.

Pakko kysyä mitä nämä teidän juhlaruoat on missä se lihan maku on niin oleelinen. Itse en montaa keksi.

Vierailija
287/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti, koska teen ja tarjoan vain vegaanista ruokaa. Toki kasvissyöjät voivat sitä syödä oikein hyvin. Mutta maitotuotteita ei siis ole tarjolla

Vierailija
288/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et tilaa kaikille kasviskakkua?

Kinkku on täysin tarpeetonta ja jopa junttimaista siinä kakussa.

Vierailija
289/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin, että hyvä ruoka kiinnostaa. Makumaailmassa riittää tutkittavaa myös ilman lihaa & kalaa. Mutta jos tosiaan ne liha & kala on teille siinä tärkeintä, niin parasta on kutsua sellaisia ystäviä, joiden ruokavalioon ne mahtuu. Ei kai siinä mitään ihmeellistä ole.

Mekin tykätään tehdä hyviä ruokia, mut meillä illalliskutsujen pointti on aina ensimmäisenä se seura. Kun seura on selvillä (ja siis rajoitteet, mikä kullakin), niin sitten lähdetään ideoimaan, että mitä tällä kertaa tehtäisiin.

Vierailija
290/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pekoni on hyvää kirjoitti:

En ymmärrä, miten kasvissyönti voi olla uskontoon verrattava asia. Jos vuoden muina päivinä syö vain kasvisruokaa, mutta yhtenä päivänä juhlissa vetää mahan täyteen karjalanpaistia, niin muuttuuko maailma tai kasvissyöjän terveys yhtään mihinkään? Eipä muutu kumpikaan.

Miksi tätä uskontoa tuputetaan myös laitosruokailussa? Kasvisruokaa on syöty silloin tällöin iät ajat, mutta ei siitä ole numeroa tehty. Nyt suuri määrä veronmaksajien rahaa valuu biojäteastiaan, kun oppilaat karkaavat ostamaan pikaruokaa kaupungilta.

En mä ainakaan pysty syömään lihaa näin pari vuosikymmentä siitä pidättäytyneenä. Sinänsä mua varten nyt ei tarvitse nähdä ihmeempää vaivaa. Jos meen jonnekin, missä epäilen kasvissyönnin olevan suurikin ongelma, syön ennen lähtöä.

Vierailija
291/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin huomioin. Mun lähipiirissä on monta kasvissyöjää ja itsekin pääasiassa kasvista syön. Joskus kalaa. Leivo vaikka joku pinaattifetapiirakka tms. Ei vie kauaa, eikä maksa paljoa. Sivuhuomautuksena, en tajua miksi kukaan tarjoaisi nykypäivänä jotain laimeaa voileipäkakkua juhlissa. Yök.

Vierailija
292/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En huomioi mitenkään jos kyse jostain isommista rippi- tms juhlista. Homma menisi ihan hulluksi jos yrittäisi jokaisen erikoisruokavaliota huomioida.

Pääsääntöisesti meillä pöydästä aina löytyy muutenkin jotain kasvispohjaista joten eivät nälkään kuole, mutta en todellakaan ala leipomaan mitään erikoiskakkuja muutamalla vieraalle. Jos on niin erikoinen ruokavalio ettei pysty normaalia ruokaa syömään niin sitten varmasti ruokailevat joko ennen tuloaan tai tuovat omat eväät.

Ja ennen kuin joku vetää herneen nenään niin olin nuorempana lähes 10v kasvissyöjänä. Ei olisi ikinä tullut mieleenkään olettaa että joka paikassa olisi juuri minua varten tehty omat ruuat.

Lastenkutsuilla olen valmis näkemään asian suhteen vaivaa ettei kenenkään pienen laktoosi-intolerantikon tarvitse katsoa sivusta kun muut syövät kermakakkua.

Samoilla linjoilla. Lasten kanssa voin joustaa, aikuiset syövät sitä mitä on tarjolla, tai ovat ilman.

Vierailija
293/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Olen vegaani enkä uskaltaisi alkaa syömään mitään epämääräisiä voileipäkakkuja jossain vieraisilla. Sinuna tekisin focacciaa, se maistuu kaikille. Siihen kylkeen tuoretta tomaattia niin voiko parempaa olla.

Ihme käsityksiä että juhlassa on pakko olla voileipäkakkua. En ole syönyt voileipäkakkua 30 vuoteen ja ihan hyvin on juhlat menneet. Muistini mukaan voileipäkakku ei ole niin herkullista että sitä edes kannattaisi tehdä, löytyy herkullisempiakin vaihtoehtoja.

Tässä hyvä esimerkki vegaanien vaatimusten tasosta. :D aika ankea ja arkinen juhlaruoka vaatimuksena kaikkiin juhliin ihan vaan sinun takiasi

Mitä järkeä edes juhlia tuollaisella asenteella?

Mikä sinulla tässä on ongelma. Pöydässä on lihaanille voileipäkakku sekä lisäksi herkullista focacciaa joista vegaani voi ottaa focacciaa. Kun focaccian tekee oikein niin se ei ole millään muotoa ankea.

Ongelma on nyt sinun päässäsi. Olet tottunut että juhlassa on voileipäkakku eikä juhla ole juhla ilman sitä. No minä tarjoan aina juhlissani focacciaa ja kaikki menee viimeistä murua myöten. Se on minun juhlaruokani. Itselleni hyvä maku on tärkeintä juhlatarjottavissa.

Vierailija
294/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruokailijat ovat nirsoja ja moukkia, jos eivät voi sen vertaa juhlaisäntiä taikka juhlaemäntiä kunnioittaa, etteivät voi syödä muuta ruokaa kuin kasvisruokaa. Tuollaisia en omiin juhliini edes kaipaisi.

Vierailija
295/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruokailijat voivat syödä salaattia, tuoda omat eväät tai jättää lihanpalat lautaselle, minulle aivan sama mutta erikseen en varaa mitään heille. Minua ei kiinnosta mukavakaumukselliset larppaajat. Ruoka-aineallergiat ja vastaavat ovat asia erikseem.

Vierailija
296/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittaisin porkkanan pöydälle ja kirjoittaisin lapun että kasvissyöjille, hehehe.

Minulle tämä maistuisi paremmin kuin hyvin, sillä sopimuksella että kaikenlainen tuputus otanyt mikset ota otanyt jätetään pois.

t. vegaani

Vierailija
297/298 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskanna kiekura vatille.

Siinä vegaanien tarjoilu.

Tässä hyvä vinkki.

Vierailija
298/298 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran vain lihassa on makua, miksi syötte arkena tahallanne ruokaa, jossa ei teistä ole mitään makua?

Ihme masokisteja.