Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon otatte juhlissa huomioon kasvisruokailijat?

Vierailija
05.08.2023 |

Jos minulla on tilattu leipomosta kinkkuvoileipäkakku niin pitääkö minun kahdelle ihmisille tilata puolestaan 10 hengen vastaava kasvisvoileipäkakku? Tulee muuten ihan saatanan kalliiksi kutsua näitä erityisruokavaliotyyppejä juhliin, kun pienimmät leipomotuotteet ovat 10 hengelle.

Kommentit (298)

Vierailija
221/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomion tietysti.

Lapsen yo-juhlatarjoilut oli pelkkää kasvisruokaa ja kaikki kehui.

Välillä teen muös pelkästään vegaanit tarhjoilut jos tiedän jonkun vieraan olevan vegaani, kaikil maistuu hyvin eikä oo yhtään niin vaikeeta kun moni täällä tuntuu kuvittelevan.

Oon itse ollut vuosia kasvissyöjä, en pidä lihasta enkä halua sitä syödä mutta tulehduksellisen suolistosairauteni takia ainoat lihat mitä lääkärin mukaan saisin syödä ois kanan jauheliha ja vaaleat kalat pieninä paloina. Et ei se aina välttämättä oo pelkästään vakaumuksesta kiinni, enkä mä ainakaan halua suolistovaivoistani kaikille avautua.

Onko tullut mieleen esim "lääkärin määräyksestä en syö lihaa"

Ei kai sitä syytä tarvitse alkaa kenenkään avaamaan?

Ja mitä ihmettä, elämänkatsomuksellinen valintako ei ole validi syy?

Validi, jos haluat vaikean ihmisen maineen

Kannattaa valita, missä asuu. Ehkä jossain peräpohjolassa sillä saa vaikean ihmisen maineen, mutta ihan normaali elämänvalinta tämä monelle on.

Asun Helsingissä arvoisa kanssakeskustelija.

Hesingissä kasvissyönnillä ei kyllä saa vaikean ihmisen mainetta kuin ehkä jossain erittäin rajatuissa piireissä. Itse en edes tiedä ystävistäni, kuka on kasvissyöjä ja kuka ei, miksi mun tarvitsisikaan tietää?

Ilmeisesti et siis järjestä juhlia? Mun rajatut piirit on aika lailla luovaa porukkaa, niitäkö tarkoitit? Kasvispainotteinen ruokavalio on yleisesti se, jota pidetään kohteliaimpana. Kasvissyöjät on ihan ok yleensä. Vegaanit vaikeita.

Vierailija
222/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomion tietysti.

Välillä teen muös pelkästään vegaanit tarhjoilut jos tiedän jonkun vieraan olevan vegaani, kaikil maistuu hyvin eikä oo yhtään niin vaikeeta kun moni täällä tuntuu kuvittelevan.

Oon itse ollut vuosia kasvissyöjä, en pidä lihasta enkä halua sitä syödä mutta tulehduksellisen suolistosairauteni takia ainoat lihat mitä lääkärin mukaan saisin syödä ois kanan jauheliha ja vaaleat kalat pieninä paloina. Et ei se aina välttämättä oo pelkästään vakaumuksesta kiinni, enkä mä ainakaan halua suolistovaivoistani kaikille avautua.

Kannattaa valita, missä asuu. Ehkä jossain peräpohjolassa sillä saa vaikean ihmisen maineen, mutta ihan normaali elämänvalinta tämä monelle on.

Hesingissä kasvissyönnillä ei kyllä saa vaikean ihmisen mainetta kuin ehkä jossain erittäin rajatuissa piireissä. Itse en edes tiedä ystävistäni, kuka on kasvissyöjä ja kuka ei, miksi mun tarvitsisikaan tietää?

Ilmeisesti et siis järjestä juhlia? Mun rajatut piirit on aika lailla luovaa porukkaa, niitäkö tarkoitit? Kasvispainotteinen ruokavalio on yleisesti se, jota pidetään kohteliaimpana. Kasvissyöjät on ihan ok yleensä. Vegaanit vaikeita.

Niihin juhliin kannattaa järjestää kasvisvaihtoehtoa niin että kaikille halukkaille riittää eikä tarvitse ilmoitella vakaumuksiaan. Hyvin uppoaa myös sekasyöjiin. Moni preferoi kasvisvaihtoehtoja, vaikkei varsinainen kasvissyöjä olisi eikä näin ollen sitä ikinä erikseen juhlien järjestäjälle ilmoittaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskanna kiekura vatille.

Siinä vegaanien tarjoilu.

Vierailija
224/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Oulussa saa paikallisista leipomoista tilata suolaisia leivoksia ja tarjolla näkyy olevan myös kasvisleivoksia. Niitä 2-4, niin kasvissyöjille on voileipäkakun vastine.

Omissa juhlissani olen huomioinut erikoisruokavaliot, on gluteenitonta, maidotonta, munatonta. Haluan että kaikille vieraille löytyy syötävää eikä tarvi tulla omien eväiden kanssa.

Vierailija
225/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän OT mutta muutama ketjussa valittaa et vegaaniset, gluteenittomat ym. on mauttomia, kyllä niistä samalla tavalla saa maukkaita kuin muustakin ruuasta.

Ja kyllä, todellakin otan huomioon kaikki vieraat jotka olen juhliini kutsunut, itsestäänselvä asia.

En ole koskaan maistanut oikeasti maukasta vegaanista juhlatarjoilua ja olen vaikka miten paljon vegaanien juhlissa pyörinyt. Juhlien järjestäjälle sitä ei tietenkään sanota.

Gluteiinittomista leivonnaisista puhumattakaan.

Okei. Mä olin n. vuosi sitten juhlissa ja siellä oli kyllä maistuvia vegevaihtoehtoja tarjolla. Hodarit, nachot dippeineen ja kasviksineen jne naksuineen, täytyy sanoa että vegaaniset viinit on sellaisia mitä varmaan kaikkien tulisi suosia, jos kiinnostaa mitä elimistöönsä laittaa. 

Vierailija
226/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole lihalle allerginen. Eli kunnon naudan steikki on varma valinta juhliin tarjottavaksi.

Vierailija
227/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota aatteellisia ruokavalioita huomioon, ainoastaan terveydelliset syyt. Jos ei maistu, olkoot syömättä.

Vierailija
228/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olen kasvissyöjän kekkereissä saanut huonoa kasvisruokaa, tarjoan vain vihreää salaattia. Jos siis tämä tyyppi on ainoa kasvis/vegaani.

Ne, jotka ottavat muut huomioon, saavat saman kohtelun omissa pippaloissani.

Mikä on huonoa ruokaa?

Ja miksi kutsut kasviruokaystäväsi edes juhliisi kun rt selvästikään hänestä välitä? Jätä mielummin kutsumatta niin säilyy tuo salaattirahakin.

Vierailija
229/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilasin muille kinkkuvoileipakakun ja tein itse pienen kolmelle hengelle sopivan kasvisvoileipäkakun juhliin tulleille kasvissyöjille. Muita tarjottavia pystyivät syömään samoja kuin muutkin kun eivät olleet vegaaneja. Sitten menisi vaikeammaksi jos kaikesta pitäisi olla vegaaniversio. En haluaisi tehdä pelkästään vegaaniversioita kaikista tarjottavista koska totuus vaan on, että ne kaiken maailman korvikkeista tehdyt kakut yms. eivät ole maukkaita. 

Ei kaikesta tarvitse olla vegaaniversioita, riittää että on muutamaa vegaanitarjottavaa. 

Esim kesäkuiset ylppärijuhlat normiruokien lisäksi vegaanitarjoilut olivat seuraavat.

Suolaiset: kolmea eri salattia, focacciaa, patonkia ja levitteitä/dippejä, välimeren rullia

Makeat:  vegaaninen suklaakakku (maailman mehevin ja helpoin suklaakakku joka uppoaa kaikkiin)

Marianne-karkkeja, kettukarkkeja ja wiener nougata, palmier-keksejä ja suklaaseen dipattuja mansikoita.

Vegaanisia vieraita oli kolme, kaikki tarjoilut menivät sillä maistuivat muillekin.

Vierailija
230/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole lihalle allerginen. Eli kunnon naudan steikki on varma valinta juhliin tarjottavaksi.

Sulla on siis varaa tarjota pihvit koko porukalle? Toivottavasti edes laadukasta lihaa.

Miten tämä toimii juhlissa joissa porukka ei istu yhtäaikaa ruokailemaan? Joku paistamassa pihvejä toivotun kypsyisinä koko päivän?

Vierailija
231/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä miten paljon porukka kutsuu vieraita joita halveksii ja haluaa näpäyttää. 

Erikoista. 

Vierailija
232/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ota aatteellisia ruokavalioita huomioon, ainoastaan terveydelliset syyt. Jos ei maistu, olkoot syömättä.

Mistä sä tiedät ihmisten syitä ruokavalipon? Itse en ainakaan jaa terveystietojani muiden kuin lähiperheen kesken.

Vierailija
233/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomion tietysti.

Niihin juhliin kannattaa järjestää kasvisvaihtoehtoa niin että kaikille halukkaille riittää eikä tarvitse ilmoitella vakaumuksiaan. Hyvin uppoaa myös sekasyöjiin. Moni preferoi kasvisvaihtoehtoja, vaikkei varsinainen kasvissyöjä olisi eikä näin ollen sitä ikinä erikseen juhlien järjestäjälle ilmoittaisi.

Etenkin lakkiaisissa yms joita sattuu helposti monet samalle päivälle, arvostan kevyempiä vaihtoehtoja ja muutakin kuin sitä iänikuista kinkkuvoileipäkakkua.

Vierailija
234/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedusteletko kaikilta ruokavaliorajoitteita ilmoittavilta, että mikä heillä syynä? Ja mitä sit teet, kun kohdalle osuu vakaumuksellinen kasvissyöjä, jolta lääkäri on kieltänyt lihan?

Vierailija
235/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse asiassa muuten on! Katsopa uutisointia, on sellainen punkki, joka levittää liha-allergiaa. Lisäksi on muitakin lääketieteellisiä syitä välttää tiettyjä ruoka-aineita kuin allergia. Itse oon saanut ihan sairaalasta ohjeet että mun ei pidä syödä punaista lihaa.

Vierailija
236/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomion tietysti.

Ööh, siis muutama viesti takaperin just sanoit että elämänkatsomuksellinen valinta kasvissyönnille on ok jos haluaa vaikean ihmisen maineen. Ja nyt meinaat, että kasvispainotteinen ruokavalio on kohteliain valinta. Hämmentävää.

Vierailija
237/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän OT mutta muutama ketjussa valittaa et vegaaniset, gluteenittomat ym. on mauttomia, kyllä niistä samalla tavalla saa maukkaita kuin muustakin ruuasta.

Ja kyllä, todellakin otan huomioon kaikki vieraat jotka olen juhliini kutsunut, itsestäänselvä asia.

En ole koskaan maistanut oikeasti maukasta vegaanista juhlatarjoilua ja olen vaikka miten paljon vegaanien juhlissa pyörinyt. Juhlien järjestäjälle sitä ei tietenkään sanota.

Gluteiinittomista leivonnaisista puhumattakaan.

Juuri näin, päinvastoin järjestäjälle toki sanotaan että herkullista oli ja sitten kotimatkalla todetaan että taas tuli todistetuksi että vegaaniruoka on muutamaa poikkeusta lukuunottamatta tosi pahaa.

Vierailija
238/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomion tietysti.

Ööh, siis muutama viesti takaperin just sanoit että elämänkatsomuksellinen valinta kasvissyönnille on ok jos haluaa vaikean ihmisen maineen. Ja nyt meinaat, että kasvispainotteinen ruokavalio on kohteliain valinta. Hämmentävää.

Kasvispainotteinen on kohteliain tapa nimenomaan silloin jos haluaa suosia kasvisruokaa. Tarkoittaa sitä että kylässä ja juhlissa syö myös lihaa eikä esitä vaatimuksia

Vierailija
239/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä miten paljon porukka kutsuu vieraita joita halveksii ja haluaa näpäyttää. 

Erikoista. 

Jännä miten paljon vieraat esittävät vaatimuksia juhlien järjestäjälle, mieti jos jokainen vieras keksisi itselleen oman ruokavalion.

Vierailija
240/298 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan hyvää ruokaa.

Kasvissyöjät kuten muutkin rajoittuneet ottavat sitä mikä kullekin maistuu.