Kuinka paljon otatte juhlissa huomioon kasvisruokailijat?
Jos minulla on tilattu leipomosta kinkkuvoileipäkakku niin pitääkö minun kahdelle ihmisille tilata puolestaan 10 hengen vastaava kasvisvoileipäkakku? Tulee muuten ihan saatanan kalliiksi kutsua näitä erityisruokavaliotyyppejä juhliin, kun pienimmät leipomotuotteet ovat 10 hengelle.
Kommentit (298)
Vierailija kirjoitti:
En huomioi mitenkään jos kyse jostain isommista rippi- tms juhlista. Homma menisi ihan hulluksi jos yrittäisi jokaisen erikoisruokavaliota huomioida.
Pääsääntöisesti meillä pöydästä aina löytyy muutenkin jotain kasvispohjaista joten eivät nälkään kuole, mutta en todellakaan ala leipomaan mitään erikoiskakkuja muutamalla vieraalle. Jos on niin erikoinen ruokavalio ettei pysty normaalia ruokaa syömään niin sitten varmasti ruokailevat joko ennen tuloaan tai tuovat omat eväät.
Ja ennen kuin joku vetää herneen nenään niin olin nuorempana lähes 10v kasvissyöjänä. Ei olisi ikinä tullut mieleenkään olettaa että joka paikassa olisi juuri minua varten tehty omat ruuat.
Lastenkutsuilla olen valmis näkemään asian suhteen vaivaa ettei kenenkään pienen laktoosi-intolerantikon tarvitse katsoa sivusta kun muut syövät kermakakkua.
Mikä jäätävä juntti. Miksi järjestät juhlia, jos et ole valmis järjestämään juhlia kaikille sinne kutsutuille?
No kai sitä kasvisvaihtoehtoa muutkin voivat syödä kuin vain ne kaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomion tietysti.
Lapsen yo-juhlatarjoilut oli pelkkää kasvisruokaa ja kaikki kehui.
Välillä teen muös pelkästään vegaanit tarhjoilut jos tiedän jonkun vieraan olevan vegaani, kaikil maistuu hyvin eikä oo yhtään niin vaikeeta kun moni täällä tuntuu kuvittelevan.Oon itse ollut vuosia kasvissyöjä, en pidä lihasta enkä halua sitä syödä mutta tulehduksellisen suolistosairauteni takia ainoat lihat mitä lääkärin mukaan saisin syödä ois kanan jauheliha ja vaaleat kalat pieninä paloina. Et ei se aina välttämättä oo pelkästään vakaumuksesta kiinni, enkä mä ainakaan halua suolistovaivoistani kaikille avautua.
Onko tullut mieleen esim "lääkärin määräyksestä en syö lihaa"
Ei kai sitä syytä tarvitse alkaa kenenkään avaamaan?
Ja mitä ihmettä, elämänkatsomuksellinen valintako ei ole validi syy?
Validi, jos haluat vaikean ihmisen maineen
Kannattaa valita, missä asuu. Ehkä jossain peräpohjolassa sillä saa vaikean ihmisen maineen, mutta ihan normaali elämänvalinta tämä monelle on.
Asun Helsingissä arvoisa kanssakeskustelija.
Hesingissä kasvissyönnillä ei kyllä saa vaikean ihmisen mainetta kuin ehkä jossain erittäin rajatuissa piireissä. Itse en edes tiedä ystävistäni, kuka on kasvissyöjä ja kuka ei, miksi mun tarvitsisikaan tietää?
Ilmeisesti et siis järjestä juhlia? Mun rajatut piirit on aika lailla luovaa porukkaa, niitäkö tarkoitit? Kasvispainotteinen ruokavalio on yleisesti se, jota pidetään kohteliaimpana. Kasvissyöjät on ihan ok yleensä. Vegaanit vaikeita.
Kasvissyöjäkin on joskus pilannut illan kun on porukka halunnut lähteä sushille. Kasvissushiakin löytyy joten en tiedä mikä oli ongelma mutta hänen joustamattomuuden takia sitten koko muu porukka syö jotain mistä ei niin välitä
Ymmärtänet ettei tämä liity kasvissyöntiin millääntavalla, hän ei vaan pitänyt sushista.
Jo on ykstoikkoista elämä jos ei mistään muusta ruuasta välitä kuin sushista.
Laittaisin porkkanan pöydälle ja kirjoittaisin lapun että kasvissyöjille, hehehe.
Ei tule kalliiksi jos pyöräytät itse kasvispiirakan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomion tietysti.
Välillä teen muös pelkästään vegaanit tarhjoilut jos tiedän jonkun vieraan olevan vegaani, kaikil maistuu hyvin eikä oo yhtään niin vaikeeta kun moni täällä tuntuu kuvittelevan.Oon itse ollut vuosia kasvissyöjä, en pidä lihasta enkä halua sitä syödä mutta tulehduksellisen suolistosairauteni takia ainoat lihat mitä lääkärin mukaan saisin syödä ois kanan jauheliha ja vaaleat kalat pieninä paloina. Et ei se aina välttämättä oo pelkästään vakaumuksesta kiinni, enkä mä ainakaan halua suolistovaivoistani kaikille avautua.
Kannattaa valita, missä asuu. Ehkä jossain peräpohjolassa sillä saa vaikean ihmisen maineen, mutta ihan normaali elämänvalinta tämä monelle on.
Hesingissä kasvissyönnillä ei kyllä saa vaikean ihmisen mainetta kuin ehkä jossain erittäin rajatuissa piireissä. Itse en edes tiedä ystävistäni, kuka on kasvissyöjä ja kuka ei, miksi mun tarvitsisikaan tietää?
Ilmeisesti et siis järjestä juhlia? Mun rajatut piirit on aika lailla luovaa porukkaa, niitäkö tarkoitit? Kasvispainotteinen ruokavalio on yleisesti se, jota pidetään kohteliaimpana. Kasvissyöjät on ihan ok yleensä. Vegaanit vaikeita.
Kasvissyöjäkin on joskus pilannut illan kun on porukka halunnut lähteä sushille. Kasvissushiakin löytyy joten en tiedä mikä oli ongelma mutta hänen joustamattomuuden takia sitten koko muu porukka syö jotain mistä ei niin välitä
Tämä ei taida liittyä kasvisyöntiin mitenkään, vaan siihen että kyseinen ihminen ei pidä sushista ettekä porukkana osanneet neuvotella ratkaisua.
Kasvissusheja tosiaan löytyy.
Me harrastetaan viikonloppuisin ruoanlaittoa ja pidetään pieniä illalliskutsuja jatkuvasti. Aika harvoin ruoka on sellaista, että voisi kasvisruokailijan pyytää mukaan. Tavoitteena on nauttia elämästä ja makujen maailmasta, maku edellä mennään.
Juhlissa on joku kasvispiirakka vähintään, mutta aika harvoin järjestetään varsinaisia juhlia
Koska kutsun juhliini vain läheisiä ihmisiä, totta kai otan huomioon kaikkien tiedossa olevat ruokarajoitukset. Yleensä meillä ei ole lihaa juurikaan tarjolla juhlissa, kun pidän itsekin enemmän kasvispiirakoista tai - voileipäkakuista, vaikka sekasyöjä olenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomion tietysti.
Tämä ei taida liittyä kasvisyöntiin mitenkään, vaan siihen että kyseinen ihminen ei pidä sushista ettekä porukkana osanneet neuvotella ratkaisua.
Kasvissusheja tosiaan löytyy.
Jep. Kuvastaa hyvin tuntemieni itsekeksittyjen ruokavalioiden noudattajia muutenkin.
Seuraavalla kerralla mentiin sushia syömään ilman häntä.
Tuli tästä mieleen että jotkut eivät tosiaan välitä mitä tarjoilevat, meidät oli kutsuttu juhliin muutaman sadan kilometrin päähän ja tiedossa oli että minä ja tyttäreni olemme kasvissyöjiä. (Tämä on ollut jo tiedossa monta vuotta)
Tarjolla oli lihakeittoa ja kinkkuvoilekkakkua ja voileipiä missä kaikissa oli leikkelettä tai makkaraa.
Onnittelemme sankaria ja vaihdoimme muutaman sanan vieraiden kanssa, otin kirjekuoresta salaa rahan pois ja annoin pelkän kortin ja suuntasimme tyttären kanssa lähimpään hotelliin nauttimaan äiti-tytär ajasta.
Ei tullut kiitoskorttia edes perästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomion tietysti.
Ymmärtänet ettei tämä liity kasvissyöntiin millääntavalla, hän ei vaan pitänyt sushista.
Jo on ykstoikkoista elämä jos ei mistään muusta ruuasta välitä kuin sushista.
Aika ankea asenne yhdellä kun koko muu porukka innoissaan lähdössä sushille ja kehtaa alkaa nirsoilemaan, aikuinen ihminen. Hyvä kaveri joustaa ja ehdottaa että ensi kerralla mennään toiseen paikkaan.. Hänen ruokavalionsa takia kuitenkin aika moni muu kiva vaihtoehto oli jo suljettu pois
Aika hassua miten helppoa ja hauskaa juhlien järjestäminen ennen oli.
Emäntä laittoi tarjottavaa mielensä, taitonsa, budjettinsa ja voimavarojensa mukaan. Hyväntuuliset vieraat kehuivat "voi mitä ihanaa sä oot laittanut".
Oltiin yhdessä, rupateltiin ja syötiin. Pyydettiin ja saatiin reseptejä, joku muu jo alustavasti lupautui järkkäämään seuraavat kemut.
Ihme juttu, mutta ei ollut allergioita eikä nirsoilua. Ihmiset arvostivat sitä että joku laittoi heitä varten kemut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä miten paljon porukka kutsuu vieraita joita halveksii ja haluaa näpäyttää.
Erikoista.
Jännä miten paljon vieraat esittävät vaatimuksia juhlien järjestäjälle, mieti jos jokainen vieras keksisi itselleen oman ruokavalion.
Miksi kutsua ihmisiä syömään jos ei aio tarjota ruokaa heille?
Vierailija kirjoitti:
Me harrastetaan viikonloppuisin ruoanlaittoa ja pidetään pieniä illalliskutsuja jatkuvasti. Aika harvoin ruoka on sellaista, että voisi kasvisruokailijan pyytää mukaan. Tavoitteena on nauttia elämästä ja makujen maailmasta, maku edellä mennään.
Juhlissa on joku kasvispiirakka vähintään, mutta aika harvoin järjestetään varsinaisia juhlia
Ai meidän ystäväporukka on osannut kääntää tämänkin eduksi ja ollaan opittu vaikka mitä uusia ja hyvänmakuisia ruokia. Toki meidän ystäväporukka osaa nauttia muustakin kuin lihanmausta.
Vierailija kirjoitti:
Aika hassua miten helppoa ja hauskaa juhlien järjestäminen ennen oli.
Emäntä laittoi tarjottavaa mielensä, taitonsa, budjettinsa ja voimavarojensa mukaan. Hyväntuuliset vieraat kehuivat "voi mitä ihanaa sä oot laittanut".
Oltiin yhdessä, rupateltiin ja syötiin. Pyydettiin ja saatiin reseptejä, joku muu jo alustavasti lupautui järkkäämään seuraavat kemut.Ihme juttu, mutta ei ollut allergioita eikä nirsoilua. Ihmiset arvostivat sitä että joku laittoi heitä varten kemut.
Tätä se voi vieläkin olla! Meillä oli viime viikonloppuna juuri tuollaiset juhlat. Ei yhtäkään ruokavaliota, ei edes laktoositonta tms.
Oli ihanaa suunnitella oikeasti hyvät tarjoilut ja saada niistä kiitosta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomion tietysti.
Jo on ykstoikkoista elämä jos ei mistään muusta ruuasta välitä kuin sushista.Aika ankea asenne yhdellä kun koko muu porukka innoissaan lähdössä sushille ja kehtaa alkaa nirsoilemaan, aikuinen ihminen. Hyvä kaveri joustaa ja ehdottaa että ensi kerralla mennään toiseen paikkaan.. Hänen ruokavalionsa takia kuitenkin aika moni muu kiva vaihtoehto oli jo suljettu pois
Edelleenkään hän ei sulkenut sushia pois kasvissyöntinsä vuoksi vaan sen vuoksi että ei pidä siitä.
Ja mikähän on sellainen ravintola missä ei ollenkaan tarjoilla kasvisvaihtoa, jopa pihviravintoloissa on nykyään salaatti tms vaihtoehto missä ei ole lihaa. Joten vaikea kuvitella että jopa MONI olisi suljettu pois kasvisruokavalion vuoksi, voitko linkittää tähän edes pari sellaista ravintolaa, missä ei ole ollenkaan kasvisvaihtoehtoa. Mielenkiinnolla jään odottelemaan.
Kuka tarjoaa lisäainerustokakkua juhlissa? En ole kasvissyöjä mutta en todellakaan johonkin kinkkukakkuun koskisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt jokainen juhliessaan tarjoaa jotain kasvisruokaa jos kerran kasvisruokalijan on juhliin kutsunut.
No ei, meillä ainakin anopin lempikeino tehdä mulle kiusaa. Keittiöalan ihmisenä huolehtii aina puolen suvun juhlien tarjoamisista ja hyviä tekeekin mut vaiks puolisoni erikseen pyytänyt ja kysynyt kasvisvaihtoahtoa niin anoppi toteaa ettei ole ja voi olla syömättä jos ei kelpaa. Olen tuo aiempi kommentoija jolla myös terveydellinen syy lihattomuuteen, ja anopin tiedossa kyllä.
Jättäisin anopin bileet väliin.
Vaikuttaa siltä että en paljon menettäisi.
Vierailija kirjoitti:
Tuli tästä mieleen että jotkut eivät tosiaan välitä mitä tarjoilevat, meidät oli kutsuttu juhliin muutaman sadan kilometrin päähän ja tiedossa oli että minä ja tyttäreni olemme kasvissyöjiä. (Tämä on ollut jo tiedossa monta vuotta)
Tarjolla oli lihakeittoa ja kinkkuvoilekkakkua ja voileipiä missä kaikissa oli leikkelettä tai makkaraa.
Onnittelemme sankaria ja vaihdoimme muutaman sanan vieraiden kanssa, otin kirjekuoresta salaa rahan pois ja annoin pelkän kortin ja suuntasimme tyttären kanssa lähimpään hotelliin nauttimaan äiti-tytär ajasta.
Ei tullut kiitoskorttia edes perästä.
Näin minkäkin toimisin, pelkkä kortti ja onnitelu riittää. Seuraavalla kerralla ilmoittaisin ettemme viitsi tulla näin kaukaa vain pyörähtämään ja kertoisin onnittelut puhelimessa. Säästyy kaikilta vaiva.