Kuinka paljon otatte juhlissa huomioon kasvisruokailijat?
Jos minulla on tilattu leipomosta kinkkuvoileipäkakku niin pitääkö minun kahdelle ihmisille tilata puolestaan 10 hengen vastaava kasvisvoileipäkakku? Tulee muuten ihan saatanan kalliiksi kutsua näitä erityisruokavaliotyyppejä juhliin, kun pienimmät leipomotuotteet ovat 10 hengelle.
Kommentit (298)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me harrastetaan viikonloppuisin ruoanlaittoa ja pidetään pieniä illalliskutsuja jatkuvasti. Aika harvoin ruoka on sellaista, että voisi kasvisruokailijan pyytää mukaan. Tavoitteena on nauttia elämästä ja makujen maailmasta, maku edellä mennään.
Juhlissa on joku kasvispiirakka vähintään, mutta aika harvoin järjestetään varsinaisia juhlia
Ai meidän ystäväporukka on osannut kääntää tämänkin eduksi ja ollaan opittu vaikka mitä uusia ja hyvänmakuisia ruokia. Toki meidän ystäväporukka osaa nauttia muustakin kuin lihanmausta.
Miksi noin aggressiivinen asenne??
No aina on helppo tehdä edes yksi kasvisvaihtoehto, niiden karjalanpiirakoiden lisäksi. Jos teen kinkkupiirakan niin samalla valmistuu helposti feta-tomaatti piirakka ja se maistuu kaikille. Jos teen voileipäkakun niin miksi en tekisi samalla pienempää kakkua kasvistäytteellä. Suolaiset kasvismuffinsit tekivät kerran hyvin myös kauppansa. Makeat leivonnaiset uppoavat kaikille. Hankalampaa olisi keksiä vegaaneille tarjottavaa.
Tietenkin huomioidaan. Joku kinkkukakku nyt on muutenkin sellainen ruoka, mitä en tarjoaisi, vaikka olisi pelkkiä sekasyöjiä. Kinkku on vaan aivan turha raaka-aine leivonnaisiin ja moni kuvittelee, että kunhan tunkee sitä kinkkua, niin makua riittää. Hyi olkoon.
Voileipäkakkuun kasvis tai kala. Piirakat kasvisversioina ja useimmat muutkin suolaiset leivonnaiset.
Otan huomioon, teen kaiken itse.
En minä kasvisruokailijana vaadi että minua varten tarvisi kasvisvaihtoehtoa tehdä mutta sen voisi kyllä jo ilmoittaa silloin kun kutsun laittaa.
On helpompi kieltäytyä menemästä ka laittaa onnittelut tekstarina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomion tietysti.
Lapsen yo-juhlatarjoilut oli pelkkää kasvisruokaa ja kaikki kehui.
Välillä teen muös pelkästään vegaanit tarhjoilut jos tiedän jonkun vieraan olevan vegaani, kaikil maistuu hyvin eikä oo yhtään niin vaikeeta kun moni täällä tuntuu kuvittelevan.Oon itse ollut vuosia kasvissyöjä, en pidä lihasta enkä halua sitä syödä mutta tulehduksellisen suolistosairauteni takia ainoat lihat mitä lääkärin mukaan saisin syödä ois kanan jauheliha ja vaaleat kalat pieninä paloina. Et ei se aina välttämättä oo pelkästään vakaumuksesta kiinni, enkä mä ainakaan halua suolistovaivoistani kaikille avautua.
Onko tullut mieleen esim "lääkärin määräyksestä en syö lihaa"
Ei kai sitä syytä tarvitse alkaa kenenkään avaamaan?
Ja mitä ihmettä, elämänkatsomuksellinen valintako ei ole validi syy?
Validi, jos haluat vaikean ihmisen maineen
Kannattaa valita, missä asuu. Ehkä jossain peräpohjolassa sillä saa vaikean ihmisen maineen, mutta ihan normaali elämänvalinta tämä monelle on.
Asun Helsingissä arvoisa kanssakeskustelija.
Hesingissä kasvissyönnillä ei kyllä saa vaikean ihmisen mainetta kuin ehkä jossain erittäin rajatuissa piireissä. Itse en edes tiedä ystävistäni, kuka on kasvissyöjä ja kuka ei, miksi mun tarvitsisikaan tietää?
Ilmeisesti et siis järjestä juhlia? Mun rajatut piirit on aika lailla luovaa porukkaa, niitäkö tarkoitit? Kasvispainotteinen ruokavalio on yleisesti se, jota pidetään kohteliaimpana. Kasvissyöjät on ihan ok yleensä. Vegaanit vaikeita.
Kasvissyöjäkin on joskus pilannut illan kun on porukka halunnut lähteä sushille. Kasvissushiakin löytyy joten en tiedä mikä oli ongelma mutta hänen joustamattomuuden takia sitten koko muu porukka syö jotain mistä ei niin välitä
Tämä ei taida liittyä kasvisyöntiin mitenkään, vaan siihen että kyseinen ihminen ei pidä sushista ettekä porukkana osanneet neuvotella ratkaisua.
Kasvissusheja tosiaan löytyy.
Jep. Kuvastaa hyvin tuntemieni itsekeksittyjen ruokavalioiden noudattajia muutenkin.
Seuraavalla kerralla mentiin sushia syömään ilman häntä.
Kuvastaa tuota ystävääsi, ei kasvissyöjiä. Oon itse kasvissyöjä enkä keksi yhtään ainoaa ravintolaa, jonne en voisi ruokavalioni takia mennä. Asiat on aina järjestyneet, silläkin kertaa, kun ravintolan listalla ei suoraan ollut kasvisruokia. Varmaan joku 100% pihvipaikka voisi olla sellainen, mutta en toistaiseksi ole sellaiseen törmännyt. Pari vuosikymmentä kasvissyöntiä takana.
Vierailija kirjoitti:
Me harrastetaan viikonloppuisin ruoanlaittoa ja pidetään pieniä illalliskutsuja jatkuvasti. Aika harvoin ruoka on sellaista, että voisi kasvisruokailijan pyytää mukaan. Tavoitteena on nauttia elämästä ja makujen maailmasta, maku edellä mennään.
Juhlissa on joku kasvispiirakka vähintään, mutta aika harvoin järjestetään varsinaisia juhlia
Jos se liha on teille kutsuissa olennaisinta, niin ihan fiksua olla kutsumatta kasvissyöjää paikalle. En mäkään keliaakikkoa kutsuisi pastaa syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomion tietysti.
Lapsen yo-juhlatarjoilut oli pelkkää kasvisruokaa ja kaikki kehui.
Välillä teen muös pelkästään vegaanit tarhjoilut jos tiedän jonkun vieraan olevan vegaani, kaikil maistuu hyvin eikä oo yhtään niin vaikeeta kun moni täällä tuntuu kuvittelevan.Oon itse ollut vuosia kasvissyöjä, en pidä lihasta enkä halua sitä syödä mutta tulehduksellisen suolistosairauteni takia ainoat lihat mitä lääkärin mukaan saisin syödä ois kanan jauheliha ja vaaleat kalat pieninä paloina. Et ei se aina välttämättä oo pelkästään vakaumuksesta kiinni, enkä mä ainakaan halua suolistovaivoistani kaikille avautua.
Onko tullut mieleen esim "lääkärin määräyksestä en syö lihaa"
Ei kai sitä syytä tarvitse alkaa kenenkään avaamaan?
Ja mitä ihmettä, elämänkatsomuksellinen valintako ei ole validi syy?
Validi, jos haluat vaikean ihmisen maineen
Kannattaa valita, missä asuu. Ehkä jossain peräpohjolassa sillä saa vaikean ihmisen maineen, mutta ihan normaali elämänvalinta tämä monelle on.
Asun Helsingissä arvoisa kanssakeskustelija.
Hesingissä kasvissyönnillä ei kyllä saa vaikean ihmisen mainetta kuin ehkä jossain erittäin rajatuissa piireissä. Itse en edes tiedä ystävistäni, kuka on kasvissyöjä ja kuka ei, miksi mun tarvitsisikaan tietää?
Ilmeisesti et siis järjestä juhlia? Mun rajatut piirit on aika lailla luovaa porukkaa, niitäkö tarkoitit? Kasvispainotteinen ruokavalio on yleisesti se, jota pidetään kohteliaimpana. Kasvissyöjät on ihan ok yleensä. Vegaanit vaikeita.
Kasvissyöjäkin on joskus pilannut illan kun on porukka halunnut lähteä sushille. Kasvissushiakin löytyy joten en tiedä mikä oli ongelma mutta hänen joustamattomuuden takia sitten koko muu porukka syö jotain mistä ei niin välitä
Tämä ei taida liittyä kasvisyöntiin mitenkään, vaan siihen että kyseinen ihminen ei pidä sushista ettekä porukkana osanneet neuvotella ratkaisua.
Kasvissusheja tosiaan löytyy.
Jep. Kuvastaa hyvin tuntemieni itsekeksittyjen ruokavalioiden noudattajia muutenkin.
Seuraavalla kerralla mentiin sushia syömään ilman häntä.
Kuvastaa tuota ystävääsi, ei kasvissyöjiä. Oon itse kasvissyöjä enkä keksi yhtään ainoaa ravintolaa, jonne en voisi ruokavalioni takia mennä. Asiat on aina järjestyneet, silläkin kertaa, kun ravintolan listalla ei suoraan ollut kasvisruokia. Varmaan joku 100% pihvipaikka voisi olla sellainen, mutta en toistaiseksi ole sellaiseen törmännyt. Pari vuosikymmentä kasvissyöntiä takana.
Sama juttu. Huomaa heti että täysin keksitty tarina jolla yritetään vain haukkua kasvisruokailijoita.
Jos ystävä on tökerö on ihan turha yleistää että se liittyisi kasvissyöntiin. Teit tällä tarinalla vain itsestäsi pellen.
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjiä enemmän vituttaa se itsestään suurta numeroa pitävä gluteeniton, joka kuitenkin salassa mässäilee vähän vehnää sisältävää tarjottavaa kun ei se vähän haittaa ja kun se on niin hyvää. Opin parista kerrasta, ja nykyään gluteeniton-vain voita ei kasvisrasvoja-ei kasviksia syö hyvällä ruokahalulla meidän juhlissa samaa mitä muutkin, kaikki on sullekin sopivaa -mentaliteetilla tarjottuna.
Itse asiassa kohta kaksi vuotta gluteenitonta ruokavaliota noudattaneena ja ihan hiljakkoin tavallista leipää maistaneena (mentaliteetilla kestäiskö se pakki kuitenkin...) täytyy todeta, ettei muuten maistu hyvältä. Vehnä ja ohra varsinkin maistuvat todella kitkeriltä kun niitä ei ole pitkään aikaan syönyt.
Aiheeseen: otan todellakin kaikki ruokavaliot huomioon. Mikä järki kutsua ihmisiä juhliin, jollei heitä halua huomioida tarjoilussa? Kasvisruokavalio (ovo-lakto) on vielä helppo ja voi tehdä vaikka kaikki tarjottavat kasvisruokavalioon sopiviksi, jos vain kahvikutsuista kyse. Sekasyöjät voivat kyllä syödä kasvisvoileipäkakkua/piirakkaa ja makeisiin ei kai ole tapana lihaa laittaa muutenkaan.
Vegaaninen on sitten jo haastavampi. Heille laittaisin erikseen jotain, koska suolaista leivonnaista on vaikea tehdä vegaanisena niin, että se olisi kenenkään muun mielestä hyvää. Makea vielä onnistuukin.
Vierailija kirjoitti:
Tuli tästä mieleen että jotkut eivät tosiaan välitä mitä tarjoilevat, meidät oli kutsuttu juhliin muutaman sadan kilometrin päähän ja tiedossa oli että minä ja tyttäreni olemme kasvissyöjiä. (Tämä on ollut jo tiedossa monta vuotta)
Tarjolla oli lihakeittoa ja kinkkuvoilekkakkua ja voileipiä missä kaikissa oli leikkelettä tai makkaraa.
Onnittelemme sankaria ja vaihdoimme muutaman sanan vieraiden kanssa, otin kirjekuoresta salaa rahan pois ja annoin pelkän kortin ja suuntasimme tyttären kanssa lähimpään hotelliin nauttimaan äiti-tytär ajasta.
Ei tullut kiitoskorttia edes perästä.
Mä olen ollut tällaisissa häissä. Ruoat missä ei ollut lihaa: keitetyt perunat ja karjalanpiirakat. Jopa salaateissa oli kinkkua tai kalaa. Kyllä vtutti ja nälkä jäi, enkä ollut edes ainoa. Juhlissa ei ollut yhtään vegaania, mutta lisäkseni muitakin kasvissyöjiä. Kannatti laittaa rahaa juhlamekkoon, matkoihin ja häälahjaan. Tänks hei, oli tosi kivaa.
Olen itse kasvissyöjä, joten tarjoan juhlissa kaikki myös kasvisruokavalion mukaisena. Allergiat, FODMAP, jne. ruokavaliot toki myös huomioin. Onneksi nykyään on netistä niin helppo hakea erilaisia reseptejä, jos haluaa ruoan olevan vaikka gluteeniton, vegaani ja FODMAP valioon sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Apinan tasolla on teidän ruuanlaitto, jollette osaa tehdä kasvisruuastakin maistuvaa. Ei lihakaan maustamatta miltään maistu, paitsi vähän pahalta.
Itse olen sekasyöjä, mutta kokkaan usein "pelkkää" kasvisruokaa. Se on parempaa ja monipuolisempaa kuin lihaan pohjautuvat safkat.
En ymmärrä, miten kasvissyönti voi olla uskontoon verrattava asia. Jos vuoden muina päivinä syö vain kasvisruokaa, mutta yhtenä päivänä juhlissa vetää mahan täyteen karjalanpaistia, niin muuttuuko maailma tai kasvissyöjän terveys yhtään mihinkään? Eipä muutu kumpikaan.
Miksi tätä uskontoa tuputetaan myös laitosruokailussa? Kasvisruokaa on syöty silloin tällöin iät ajat, mutta ei siitä ole numeroa tehty. Nyt suuri määrä veronmaksajien rahaa valuu biojäteastiaan, kun oppilaat karkaavat ostamaan pikaruokaa kaupungilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjiä enemmän vituttaa se itsestään suurta numeroa pitävä gluteeniton, joka kuitenkin salassa mässäilee vähän vehnää sisältävää tarjottavaa kun ei se vähän haittaa ja kun se on niin hyvää. Opin parista kerrasta, ja nykyään gluteeniton-vain voita ei kasvisrasvoja-ei kasviksia syö hyvällä ruokahalulla meidän juhlissa samaa mitä muutkin, kaikki on sullekin sopivaa -mentaliteetilla tarjottuna.
Itse asiassa kohta kaksi vuotta gluteenitonta ruokavaliota noudattaneena ja ihan hiljakkoin tavallista leipää maistaneena (mentaliteetilla kestäiskö se pakki kuitenkin...) täytyy todeta, ettei muuten maistu hyvältä. Vehnä ja ohra varsinkin maistuvat todella kitkeriltä kun niitä ei ole pitkään aikaan syönyt.
Aiheeseen: otan todellakin kaikki ruokavaliot huomioon. Mikä järki kutsua ihmisiä juhliin, jollei heitä halua huomioida tarjoilussa? Kasvisruokavalio (ovo-lakto) on vielä helppo ja voi tehdä vaikka kaikki tarjottavat kasvisruokavalioon sopiviksi, jos vain kahvikutsuista kyse. Sekasyöjät voivat kyllä syödä kasvisvoileipäkakkua/piirakkaa ja makeisiin ei kai ole tapana lihaa laittaa muutenkaan.
Vegaaninen on sitten jo haastavampi. Heille laittaisin erikseen jotain, koska suolaista leivonnaista on vaikea tehdä vegaanisena niin, että se olisi kenenkään muun mielestä hyvää. Makea vielä onnistuukin.
Vegaanista lehtitaikinaa saa valmiina, siitä suolaiset pasteijat. Maailman helpoin. Tai kasvispizzapalat. Murupohjan piirakkaankin tekee helposti kun vaan tekee vegaaniseen margariiniin. Voileipäkakku. Kaikista saa tasan yhtä hyviä kuin eläintuotteilla.
Vierailija kirjoitti:
En huomioi mitenkään jos kyse jostain isommista rippi- tms juhlista. Homma menisi ihan hulluksi jos yrittäisi jokaisen erikoisruokavaliota huomioida.
Pääsääntöisesti meillä pöydästä aina löytyy muutenkin jotain kasvispohjaista joten eivät nälkään kuole, mutta en todellakaan ala leipomaan mitään erikoiskakkuja muutamalla vieraalle. Jos on niin erikoinen ruokavalio ettei pysty normaalia ruokaa syömään niin sitten varmasti ruokailevat joko ennen tuloaan tai tuovat omat eväät.
Ja ennen kuin joku vetää herneen nenään niin olin nuorempana lähes 10v kasvissyöjänä. Ei olisi ikinä tullut mieleenkään olettaa että joka paikassa olisi juuri minua varten tehty omat ruuat.
Lastenkutsuilla olen valmis näkemään asian suhteen vaivaa ettei kenenkään pienen laktoosi-intolerantikon tarvitse katsoa sivusta kun muut syövät kermakakkua.
Ei ole ongelmaa toteuttaa gluteenitonta suolaista ja makeaa. Kyllä terve ihminen huomaa erillisen lapun, niin jättää ottamatta.
Samoin kaikki muu menee kasvisvaihtoehtoa myöten.
En viitsisi jättää vierasta kutsumatta erityis- tai erikoisruokavalion vuoksi.
Gluteiiniton makea: kääretorttu ja pumpulikakku, suolainen gluteiiniton piirakka. Ei ne mahdottomia syö. Kaupasta saa pikkuleipiä kylkeen.
Kasvis tulee ihan itsestään, mielikuvitus rajana. Meillä onneksi kasvisvaihtoehto ei koske kananmunaa ja maitotuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Joku lihansyöjä voisi kertoa, millä logiikalla on kivaa syödä vaikkapa possua, mutta esim. koiratarhaus ja teurastus on kielletty? Joissain Aasian maissahan sitä syödään hyvällä omallatunnolla. Eikös olisi sama syödä sitten koiriakin kun liha kerran maistuu?
Olen syönyt koiraa ja mielestäni se oli hyvin maukasta. Olen sekasyöjä ja lautasellani on usein enemmän kasviksia kuin lihaproteiinia, mutta mitä sitten?
Meillä tarjotaan vain kasvisruokaa juhlissakin. Olemme itse kasvissyöjiä, niin tuntuisi aika hölmöltä tarjota lihaa. Vegaanisia ruokia emme tee oletuksena, mutta jos tiedämme jonkun olevan vegaani, niin tehdään vegaanisina. Allergiat huomioidaan, tottakai.
Aika harvoin on kahvitarjoilujuhlia, mutta illanistujaisia kyllä useasti.
Minä tein siskoni kanssa kummipoikamme rippijuhliin täytekakun ja voileipäkakun. Perheen vanhemmilla ei ollut rahasta puutetta. Me teimme ne puhtaasta sydämestä.
Miten kukaan, joka lapselleen järjestää juhlia, voi olla noin itsekäs.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin huomioidaan. Joku kinkkukakku nyt on muutenkin sellainen ruoka, mitä en tarjoaisi, vaikka olisi pelkkiä sekasyöjiä. Kinkku on vaan aivan turha raaka-aine leivonnaisiin ja moni kuvittelee, että kunhan tunkee sitä kinkkua, niin makua riittää. Hyi olkoon.
Voileipäkakkuun kasvis tai kala. Piirakat kasvisversioina ja useimmat muutkin suolaiset leivonnaiset.
Kinkku on se halpa ja helppo vaihtari niille, jotka eivät osaa eivätkä viitsi opetella tekemään hyvältä maistuvaa ruokaa. Se maistuu sen verran suolaiselle, että luullaan sen jotenkin tuovan hyvää makua ruokaan.
No sushi on oikeasti makumaailmaltaan sellaista, että jos ei tykkää niin ei tykkää. Tiedän pari kaveria, jotka eivät vaan yhtään nauti sen syömisestä, miksi ihmeessä lähtisi sitten ravintolaan yökkimään ruualle. Itsehän kyllä rakastan sushia, mutta niiden kavereiden kanssa voidaan hyvin syödä muuta. Tai sitten mennä sellaiseen ravintolaan, missä on sushin lisäksi muutakin.