Odotus- lehdestä poimittua, tupakoinnista raskaana.
Tämä on niille, jotka virheellisesti kuvittelevat, että raskaudenaikaisesta tupakoinnista ei ole haittaa sikiölle. Kyllä on haittaa ja paljon. Lapsiraukat joiden äidit polttaa...:(
Istukka ei suodata nikotiinia eikä muitakaan tupakan haitallisia aineita, joten sikiön verenkierron myrkkypitoisuudet ovat väh. samat kuin äidillä. Myös lapsiveden nikotiinipitoisuus on sama kuin äidin veren.
Jokainen äidin polttama savuke aiheuttaa sikiölle akuutin, 3- 6 tuntia kestävän hapenpuutteen eli hypoksian Sikiön pulssi nousee ja hengitysliikkeet vähenevät.
Tupakoivan äidin vauvan virtsasta löytyy nikotiinia vielä synnytyksen jälkeenkin.
Vauvan vieroitusoireet ovat totta. Ei ole urbaanilegenda, että kohdussa nikotiinille altistunut vauva kärsisi syntyessään tupakantuskasta. Ärtyisyys ja itkuisuus ovat merkki nikotiinin vieroitusoireista.
Kätkytkuolemien riski viisinkertaistuu.
Vastasyntynyt painaa 150- 400 g vähemmän kuin tupakoimattoman äidin vauva.
Ja PALJON muita haittoja.... Lukekaapa tuo artikkeli ja viisastukaa, älkääkä aiheuttako vauvallenne omalla käytöksellänne terveyshaittoja.
Kommentit (45)
Vierailija:
Tai onko odottavan ja tupakoivan äidin olo sen jälkeen hyvä, kun täällä aletaan " uhkailemaan" kätkytkuolemalla?
minulla on kyllä korkeakoulututkinto ja viihteelläkin kävin tänä vuonna jopa hurjat kaksi kertaa, pistä paremmaksi. Ja aika suppea käsitys sinulla kyllä on, minä tunnen eri yhteiskuntaluokista äitejä, jotka ovat raskausaikana tupakoineet, on yrittäjää, opettajaa ja kai niitä amistyyppejäkin.
Minä olen korkeasti koulutettu ihminen, asunut aina ns. paremmilla alueilla ja tuttavapiirini koostuu akateemisista, varakkaista, älykkäistä ja sivistyneistä ihmisistä, osa ns. vanhoista rahasuvuista, eikä kukaan todellakaan ole polttanut odotusaikana. Sitten muutimme rakennusprojektin vuoksi ns. huonommalle alueelle vuokrataloon ja täällä törmää jatkuvasti maha pystyssä kulkeviin tupruttelijoihin...
27: Huhhuh. Juuri kaltaisiasi ihmisiä minä halveksun sen vuoksi, että sinun kaltaistesi vuoksi moni jättää lopettamatta sen tupakoinnin. Etkö ymmärrä, millainen vaikutus tuollaisilla tokaisuilla on? (Et näytä tajuavan, miksi edes pohdin).
Kommentoin lisää tähän myöhemmin, nyt täytyy lähteä saunaan ja sen jälkeen katsomaan elokuvaa!
t. 16
Eihän kukaan kiellä, että lapsi voi olla terve vaikka tupakoisi. Kysehän on siitä, että ottaa tietoisen riskin. Tekee esim. kätkytkuolemasta TODENNÄKÖISEMMÄN.
Vertaa tilanetta esim. turvavyön käyttöön. Tietysti on mahdollista että selviät kolarista hengissä vaikka sinulla ei vöitä olisikaan. Mahdollisuutesi ovat kuitenkin paremmat jos vyötä käytät, eikö?
Vierailija:
En ymmärrä, miksi täällä aina lätistään, että jokainen tupakoiva odottaja tietää tupakoinnin riskit. En mitenkään voi uskoa, että jos ihminen todella tietää ja - kuten sanoit - sisäistää raskaudenaikaisen tupakoinnin riskit, hän silti jatkaisi tupakoimista saatuaan tietää olevansa raskaana. Vain henkisesti jälkeenjäänyt tai vakavasti mielenterveysongelmainen ihminen voisi toimia niin. Ne tupakoivat odottajat, jotka eivät kuulu näihin kahteen ryhmään, eivät mitenkään voi olla selvillä riskeistä. Eihän kukaan ehdoin tahdoin halua aiheuttaa lapselle kohdussa jatkuvaa tuskaa sekä vaarantaa hänen henkistä ja fyysistä kehitystään, ehkä jopa mahdollisuutta saada omia lapsia aikanaan?Kertokaa raskaana tupakoineet, miten toimintanne eroaa siitä, että laittaisi palavan tupakan vastasyntyneen suuhun??? Teettekö näin myös kun tupakka on niin vastustamattoman hyvää ja ihanaa?
tonta, olen sitten juuri sen keskustelun onnistunut ohittamaan.
Riippuvuus. Ottakaa selvää, mitä se tarkoittaa...
Kaksi raskausaikana tupakoinutta äitiä asuu myös samassa pihapiirissä, kouluttamattomia ja kovin nuoria. Siedän heitä olosuhteiden pakosta, mutta en " pyöri" heidän seurassaan.
Itselläni on kaksi korkeakoulututkintoa, eikä ystävä- tai tuttavapiiriini kuulu edes yhtään tupakoitsijaa, saatikka sellaista joka olisi polttanut raskaana ollessaan. Teininä tupakoi moni, mutta kun tuli ikää ja järkeä lisää niin se jäi.
Et osunut ihan oikeaan teoriallasi, sorry!
-22-
Vierailija:
Voisikos tämä ero kokemuksissamme johtua siitä, että sinä tunnet enemmän niitä amiksia ja pyörit heidän seurassaan, kun taas minä tapaan jo työnikin puolesta enemmän näitä korkeasti koulutettuja? Voisikos? En edes tunne yhtään naispuolista amista, joten enpäs voi nyt suorittaa vertailua.
Vierailija:
Kaksi raskausaikana tupakoinutta äitiä asuu myös samassa pihapiirissä, kouluttamattomia ja kovin nuoria. Siedän heitä olosuhteiden pakosta, mutta en " pyöri" heidän seurassaan.
Itselläni on kaksi korkeakoulututkintoa, eikä ystävä- tai tuttavapiiriini kuulu edes yhtään tupakoitsijaa, saatikka sellaista joka olisi polttanut raskaana ollessaan. Teininä tupakoi moni, mutta kun tuli ikää ja järkeä lisää niin se jäi.
-22-
Vierailija:
Voisikos tämä ero kokemuksissamme johtua siitä, että sinä tunnet enemmän niitä amiksia ja pyörit heidän seurassaan, kun taas minä tapaan jo työnikin puolesta enemmän näitä korkeasti koulutettuja? Voisikos? En edes tunne yhtään naispuolista amista, joten enpäs voi nyt suorittaa vertailua.
Ja todistella kuinka koulutettuja tupakoitsijoita tuntee. Jokainen tajuaa, että tupakoiva on odottaja on yksinkertainen idiootti, oli koulutustaso mikä hyvänsä. Sitä ei voi puolustella MITENKÄÄN.
Ja todellakin väitän, että kovin montaa korkeakoulutettua tupakoivaa odottajaa ette tunne, väititte täällä mitä hyvänsä. Koulutus yleensä, ei tosin aina, tarkoittaa jonkin sortin älykkyyttä ja sitä että osaa ottaa asioista selvää ja ymmärtää lukemansa.
Itse tunnen kolme ihmistä, jotka ovat polttaneet raskausaikana ja kaikki toinen toistaan tyhmempiä ja yksinkertaisia.
Jos ymmärsin oikein?
Vierailija:
Vierailija:
-22-
Vierailija:
Tuskin kukaan täällä sanoo, että tupakoiminen on sinänsä järkevää, puhumattakaan raskausajan polttamisesta. Mutta kun asia nyt on vain niin, että jotkut ovat koukussa tupakkaan. Polttamisen lopettaminen ei ole mikään helppo juttu, ja siinä lopettamisessa ei auta äly tai koulutus yhtään. Ihmeellistä väittääkään, että muka auttaa..
-22-
Vierailija:
Jos ymmärsin oikein?Vierailija:
Vierailija:
-22-
Vierailija:
Vierailija:
Tuskin kukaan täällä sanoo, että tupakoiminen on sinänsä järkevää, puhumattakaan raskausajan polttamisesta. Mutta kun asia nyt on vain niin, että jotkut ovat koukussa tupakkaan. Polttamisen lopettaminen ei ole mikään helppo juttu, ja siinä lopettamisessa ei auta äly tai koulutus yhtään. Ihmeellistä väittääkään, että muka auttaa..
Olin itse yrittänyt lopettaa tupakoinnin useaan otteeseen ennen kuin sain yllätykseni tietää olevani raskaana. Lopetin heti.
Se oli todella vaikeaa. Olin hermoraunio, en saanut nukuttua jne. Mutta totuus on, että ne fyysiset vieroitusoireet menevät muutamassa viikossa ohi.
Miksi lopetin heti, vaikka se olikin niin vaikeaa? Koska olin perillä tupakoinnin aiheuttamista riskeistä. Itseni takia en ollut pystynyt lopettamaan, mutta en voinut edes kuvitella altistavani omaa lastani niille riskeille. Tupakoinnin jatkaminen ei siis oikeastaan ollut edes vaihtoehto, en olisi koskaan voinut tietoisesti nostaa oman lapseni riskiä saada syöpää tai riskiä kätkytkuolemaan.
Vaikka olisi kuinka riippuvainen, niin lopettaa kyllä, jos etusijalla on joku muu kuin oma olotila.
toisesta koulusta ammattitutkinto.
En ole polttanut kun yritimme lasta, en raskausaikana, enkä aio polttaa loppuelämäni aikana, koska en halua vaarantaa lapseni terveyttä. Olen kyllä nuorempana polttanut, ja välillä lopettanut ja sitten taas aloittanut. Lopettaminen aina ollut minulle helppoa. Mieheni ei myöskään polta, sillä erolla minuun, että ei ole koskaan polttanut.
Että se niistä yleistyksistä, että vain " amikset " polttaa raskausaikana. Tiedän äitejä, jotka ovat korkeammin koulutettuja ja ikääkin on eli ovat ns. vanhemmalla iällä raskautuneita, jotka polttavat, mutta tiedät myös nuoria äitejä, jotka polttavat. Itse olen 26- v. Enkä ikinä olisi vaarantunut vauvani terveyttä polttamalla raskausaikana, enkä aio polttaa enää koskaan.
-ketjun aloittaja-
Ellet pysty olemaan täysin ilman nikotiinia, käytä korvikkeita. Nikotiinikorvaushoitoa voi käytää raskausaikanakin. Se on turvallisempaa kuin sauhuttelu, sillä sikiö välttyy edes häkäkaasulta aj muilta tupakan savun sisältämiltä haitoilta. Sikiön ja äidin saaman nikotiinin määrä vähenee korvausvalmisteilla kolmannekseen.
Hae tukea neuvolasta ja vertaistukiryhmästä!
Luulis neuvoloiden ja yhteiskunnan puuttuvan tähän pikkasen lujemmalla kädellä, jos se todellakin olisi niin vaarallista kuin täällä annetaan ymmärtää!
Vierailija:
Luulis neuvoloiden ja yhteiskunnan puuttuvan tähän pikkasen lujemmalla kädellä, jos se todellakin olisi niin vaarallista kuin täällä annetaan ymmärtää!
Tai että olisi kyse yleisestä toimintaperiaatteesta. Neuvolatädit ovat yksilöitä, jotka eivät aina anna neuvojansa tutkimusten yms. pohjalta vaan omien, kenties vanhentuineiden, tietojensa pohjalta.
Suurin osa neuvolatädeistä toki varmaan asiansa kunnialla hoitavat.
Totuus on, että jos neuvolasta sanotaan ettei tupakointi ole vaarallista vauvalle, he eivät ole perillä alansa tutkimuksista.
Lapset ovat yhtä lukuunottamatta olleet yli kolmikiloisia, ja äideistä ei todellakaan voi sanoa, että olisivat mitenkään vastuuttomia äitejä ja eivät huolehtisi lapsistaan. Tarjoavat lapsille virikkeitä ihan eri tavalla, kuin kuvailemasi tapaukset.