Voiko suhde onnistua, jos toisella välttelevä kiintymyssuhdemalli?
Ja toisella siis "normaali", turvallinen kiintymyssuhdemalli. Onko kaikkien näiden suhteiden ainoa vaihtoehto se, että kaatuvat ennemmin tai myöhemmin, vai voiko se välttelevä oppia muuttamaan tyyliään?
Kommentit (245)
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin välttelevän kanssa, kuin ristiriitaisen. Ainakin itse ajattelen näin.
Vakaan ja normaalin kanssa. Ei muita vaihtoehtoja. Ääriajattelu mihin tahansa suuntaan no-no.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti voi onnistua. Tuohan on Suomessa tosi yleinen kiintymyssuhdemalli.
Vielä 60-luvulla syntyneissä ei muita olekaan kuin näitä hyväkkäitä.
Sota aiheutti tuon. Heikko on se joka ei vielä 2010-2020 luvullakaan ole katkaissut ylisukupolvista ketjua vaan siirtää välttelevän/ristiriitaisen kiintymyssuhdemallin tai jopa epävakauden lapsiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin välttelevän kanssa, kuin ristiriitaisen. Ainakin itse ajattelen näin.
Vakaan ja normaalin kanssa. Ei muita vaihtoehtoja. Ääriajattelu mihin tahansa suuntaan no-no.
Se on tietysti ihanne, mutta ei elämänsä rakkautta voi aina valita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin parisuhdekumppania ei voi valita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parisuhde kumppanin voi valita, nyt puhuttiin rakkaudesta.
Välttelevä kiintymyssuhdemalli mieheltä:
Mykkäpaska
Tympeä
Tekopirteä (joskus harvoin) hymyntapainen joskus harvoin. Todella joskus harvoin
Potkaisee keskustelua yrittäessä jalallaan seinään
Heittää pari kertaa lattiaan keakustelua yrittäessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuka nyt parisuhdetta aloittaa ilman rakkautta? Oletko läheisriippuvainen ja muuten epävakaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti voi onnistua. Tuohan on Suomessa tosi yleinen kiintymyssuhdemalli.
No onhan siellä ristiriitaisesti turvattomiakin vastapainoksi aikamoinen joukko ja sitten vielä kaoottisesti kiintyneitä satsi. Äitini mm. on jompi kumpi noista. Kaikki pyörii oman navan ympärillä, muita syyllistetään välinpitämättömiksi heti jos eivät tanssi juuri hänen tunteidensa mukaan ja lapsiin suhtaudutaan ylihuolehtivasti mutta ei kuitenkaan aidosti huolehtivasti (eli lapsen omaa minuutta tukien ja kunnioittaen).
Täällä oli joskus se 70-luvulla syntyneiden keskusteluketju joissa jaettiin omien vanhempien käytökseen liittyvää tuskaa ja harmia. Kyllä siellä oli kaikki turvattomat tyylit hyvin edustettuna.
Vierailija kirjoitti:
Mykkäpaska
Tympeä
Tekopirteä (joskus harvoin) hymyntapainen joskus harvoin. Todella joskus harvoin
Karikatyyrinsä kullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuka nyt parisuhdetta aloittaa ilman rakkautta? Oletko läheisriippuvainen ja muuten epävakaa?
Oh, pahoitteluni, en tajunnut että noin yksinkertaista lausetta pitäisi avata sinulle. No, korjataan virhe ja tehdään rautalankaväännös:
Kumppanin voi valita, mutta ei sitä keneen rakastuu. Eli väätäen, voit rakastua täysin epäsopivaan henkilöön ilman rationaalista valintaa, mutta sen alatko seurustelemaan hänen kanssaan, voit sen sijaan valita. Parisuhde, kumappani ja rakkaus ovat kaikki eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole ääriajattelua, jos puolella Suomessa on kyseinen kiintymyssuhdemalli. Sehän on täällä normi. Turvallisesti kiintyneet ovat vähemmistö.
Kyllä. Siksi pitääkin olla myös hyvin sinut itsensä kanssa. Jotta tietää mitä haluaa. Ja osaa toimia sen mukaan.
Olen pettänyt vaimoani, jota olen rakastanut jo 15 vuotta, enkä halua ketään muuta, muutaman kerran. Minulla on ollut turvaton lapsuus ja pelkään naisia (äidistäni johtuen), mikä taasen ajaa minua ihan tahtomattani tilanteisiin, missä huomatessani naisen olevan minusta kiinnostunut niin jotta en loukkaisi häntä tai olisi muuten töykeä, lähden oitis mukaan flirttiin enkä pysty tästä enää sitten perääntymään ja menen niin pitkälle kuin on tarvis. Sen jälkeen ihan karmea olo, mutta jään myös kirjoittelemaan härskejä viestejä niin kauan kun nainen haluaa. Tiedän olevani sairas ja olen hakenut naisenpelkoon apua terapiasta, mutta vielä on matkaa siihen että uskallan kieltäytyä vierailta. Kukaan ei tätä tietenkään usko ja pidätte minua kusipäänä, mutta olen oikeasti mukava ja empaattinen mies.
Ja mikä kamalinta, nämä vieraat naiset eivät ole olleet edes viehättäviä enkä heitä halua seksuaalisesti toisin kun vaimoani. Usein seksi ei ole heidän kanssaan onnistunutkaan, mutta pettämistähän se silti on kun seksiä on yritetty ja vähän saatu sisään löysänä.
Mainitsemasi henkilön kanssa voi tulla samankaltaisia ongelmia kuin mitä minulla on.
M38
Vierailija kirjoitti:
Mykkäpaska
Tympeä
Kuvailit juuri väkivaltaisen miehen. Ei välttelevä ole sama kuin väkivaltainen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mykkäpaska
Tympeä
Karikatyyrinsä kullakin.
Entä kulli?
Toisen miehen persereiässä. Se ei ole edelleenkään sukupuolielin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole ääriajattelua, jos puolella Suomessa on kyseinen kiintymyssuhdemalli. Sehän on täällä normi. Turvallisesti kiintyneet ovat vähemmistö.
Lähinnä ääriajattelua parisuhteista ja miksei vähän muustakin. Nämä ovat no-no.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä tarkoitat, voisitko avata?
Vierailija kirjoitti:
Olen pettänyt vaimoani, jota olen rakastanut jo 15 vuotta, enkä halua ketään muuta, muutaman kerran. Minulla on ollut turvaton lapsuus ja pelkään naisia (äidistäni johtuen), mikä taasen ajaa minua ihan tahtomattani tilanteisiin, missä huomatessani naisen olevan minusta kiinnostunut niin jotta en loukkaisi häntä tai olisi muuten töykeä, lähden oitis mukaan flirttiin enkä pysty tästä enää sitten perääntymään ja menen niin pitkälle kuin on tarvis. Sen jälkeen ihan karmea olo, mutta jään myös kirjoittelemaan härskejä viestejä niin kauan kun nainen haluaa. Tiedän olevani sairas ja olen hakenut naisenpelkoon apua terapiasta, mutta vielä on matkaa siihen että uskallan kieltäytyä vierailta. Kukaan ei tätä tietenkään usko ja pidätte minua kusipäänä, mutta olen oikeasti mukava ja empaattinen mies.
Ja mikä kamalinta, nämä vieraat naiset eivät ole olleet edes viehättäviä enkä heitä halua seksuaalisesti toisin kun vaimoani. Usein se
Pitää olla tosi huono itsetunto jos noin toimii. Petän ensin, jos vaimo sattuisi eroa hakemaan, kostettu jo etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä tarkoitat, voisitko avata?
Normaaliutta yleisesti hyväksyttyjä tapoja.