Voiko suhde onnistua, jos toisella välttelevä kiintymyssuhdemalli?
Ja toisella siis "normaali", turvallinen kiintymyssuhdemalli. Onko kaikkien näiden suhteiden ainoa vaihtoehto se, että kaatuvat ennemmin tai myöhemmin, vai voiko se välttelevä oppia muuttamaan tyyliään?
Kommentit (245)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan ihan oleellisesti siitä, kuinka hyvin tämä välttelevä tunnistaa omaa toimintaansa ja kuinka paljon hän on valmis tekemään töitä yhteisen hyvän eteen.
Just näin. Jos hän ei ymmärrä koko ongelmaa, niin seura käy sinulle ajan mittaan tosi raskaaksi. Joistavuuttasi pidetään itsestäänselvyytenä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan ihan oleellisesti siitä, kuinka hyvin tämä välttelevä tunnistaa omaa toimintaansa ja kuinka paljon hän on valmis tekemään töitä yhteisen hyvän eteen.
Aivan. Komppaan.
Niin ja kuinka se toinen myös osaa olla siinä läsnä.
Ihan hyvin voi onnistua. Meillä ainakin onnonnistunut. Itse olen ollut tuo traumaattinen ja mieheni se turvallisen lapsuuden elänyt ja ymmärtää asioita ja on hyvä itsetunto.
Meillä on onnistunut- meidän kummankin mielestä.
Ei se ole yksipuolista. Kyllä traumaattinen antaa suhteeseen hyvää yhtälailla. Meillä kaikilla on omat haasteemme ja omat vahvuutemme.
Minä
olen tuonut tähän perheeseen puheen tunteista ja ja asioiden käsittelystä. Mieheni on kyllä muuten kova puhumaan, mutta tätä hän on oppinut minulta. Osaa myös kuunnella.
Itsetuntemus myös auttaa näissä asioiden käsittelyissä, ja se syvenee, kun käsittelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos muuttumista vaaditaan vain toiselta niin metsään tulee menemään.
Välttelevä kiintymyssuhde on kaikista yleisin kiintymyssuhde Suomessa.
Ihmisellä on oikeus olla välttelevä vaikka hautaan asti, jos siltä tuntuu.
Välttelevyys tarkoittaa kumppanille epävarmuutta toisen tunteista ja jatkuvaa selän kääntämistä, kun rakkaudessa menee liian hyvin. Lemmekästä iltaa seuraa hyvinkin todennäköisesti toisen etääntyminen, joko fyysisesti tai henkisesti. Se on äärettömän raskasta, jos toisella ei ole ongemia tunne-elämän kanssa.
Kyllä se ongelma on silloin väittelijällä ja hän saa toki jatkaa poukkoilevaa kylmää-kuumaa-käytöstään hautaan saakka, mutta pitää hyväksyä, että käytös tekee toisen onnettomaksi ja suhteessaan onneton toivottavasti lähtee siitä pois. Tietysti paras vaihtoehto on, että väittelijä kohtaa kaltaisena ja saavat yhdessä elää on-off-suhdettaan ja paeta toisiaan.
Miksi välttelevä haluaa suhteen?
Vierailija kirjoitti:
Jos välttelevän kiintymyssuhdemallin omaava ei tee työtä itsensä kanssa niin ero tulee. Parisuhteen eteen pitää tehdä työtä.
Näin on. Välttelevä tosin turvautuu usein äärimmäisen epäkypsiin tapoihin toimia. Vaikka mahdollinen ahdistus on täysin hänen itsensä luomaa. Traumat kuntoon ennen parisuhteita tai perheen perustamista.
Voi oppia. Moni oppii. Kaikki ei. Riippuu niin monesta seikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vauvapalstalle tyypillistä mutu-tuntumalla tehtyä kyökkipsykologiaa, jossa oletetaan vian ja syyn olevan aina muissa.
Siinä yksi välttelijä puhuu.
Ei kannata demonisoida asioita.
Välttelevä on Suomessa yleisin kiintymyssuhdemalli.
Vierailija kirjoitti:
Miksi välttelevä haluaa suhteen?
Osa haluaa siksi että voi ammentaa hyväksikäyttötarkoituksessa toisesta jotakin tarvitsemaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos välttelevän kiintymyssuhdemallin omaava ei tee työtä itsensä kanssa niin ero tulee. Parisuhteen eteen pitää tehdä työtä.
Näin on. Välttelevä tosin turvautuu usein äärimmäisen epäkypsiin tapoihin toimia. Vaikka mahdollinen ahdistus on täysin hänen itsensä luomaa. Traumat kuntoon ennen parisuhteita tai perheen perustamista.
Millaisia epäkypsiä tapoja tarkoitat?
Oleellinen kysymys on: miksi pitäisi edes yrittää?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa vaivalloiselta.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän johtuu, jos on yleisin?
Näin itse välttelevänä voin sanoa että ongelmana ovat turvattomat ihmiset jotka ottavat kaiken itseensä.
Turvallisesti kiintyvä ymmärtää, jos haluan välillä omaa aikaa ja rauhaa, varsinkin koska osaan nykyään sanottaa sen ja sanoa ettei liiity meidän suhteeseen. Turvattomat sen sijaan ottaa kaiken itseensä - he uskovat siis k a i k e n liittyvän heihin ja ovat taipuvaisia draamaan.
Vierailija kirjoitti:
Se, että sanotaan, että toisella on välttelevä kiintymyssuhde tarkoittaa sitä, että hänen on vaikea luottaa toiseen.
Jos on sellainen ongelma, niin sehän riippuu toisesta osapuolesta, että pystyykö hän rakentamaan luottamusta vai ei. Ei vastuuta voi jättää yhdelle, kun ei tuota ongelmaa voi yksin ratkaista.
Jep.
Jos nainen jatkaa säätämistä Tinderissä, vaikka on sovittu seuraavasta tapaamisesta, niin ei siinä enää tee mieli mitään vakavampaa juttua harkita, vaikka toinen kuinka väittää olevansa ihastunut. Luottamukseni voi menettää vain kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia epäkypsiä tapoja tarkoitat?
Pakenee asioita. Jopa salasuhteisiin saakka. Syyttää kumppaniaan niistä. Tekee oletuksia päässään toisen käytöksestä. Ei puhu rehellisesti ja avoimesti tunteistaan ja tarpeistaan.
Itse olen välttelevä mutta se ei johdu mistään traumasta. En vain tykkää lässyttämisestä enkä jaksa huomioida toista. Viihdyn omissa oloissani mainiosti ja tämän takia minua on epäilty pettämisestä. Olen tehnyt vain omia juttujani enkä välttämättä vastannut puhelimeen. Sitten syytetään pettämisestä. En usko soveltuvani parisuhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän johtuu, jos on yleisin?
Sen on sanottu liittyvän Suomen sotaisaan historiaan ja siitä juontuvaan kylmäkiskoiseen kasvatuskulttuuriin, jossa korostetaan itsenäisyyttä.
Meil on hyvä meininki, eletään ja nautitaan, ei tehdä mitään parisuhdetyötä. 26 vuotta styylailtu.
Vauvapalstalle tyypillistä mutu-tuntumalla tehtyä kyökkipsykologiaa, jossa oletetaan vian ja syyn olevan aina muissa.