MITEN uudelleenkouluttautumisen on jatkossa tarkoitus onnistua?
Olen ihan kauhistuneena seurannut näitä uutisia. Olen itse kuihtuvalla alalla ja melko varma että työttömyys uhkaa. Kuitenkin tiedän jo sen että hyvin työllistäville hakupainealoille ei pääse nykyään juuri muut kuin ensikertalaiset, ja nyt poistuu myös kaikki tavanomaiset aikuisopiskelun tukimuodot. Kuulemma työttömyyskorvauksellakaan ei enää noin vaan opiskella. Edes asumistukea ei saa ennen kuin käyttänyt perheen vähäisenkin omaisuuden elämiseen. Mitä minun kaltaiseni ihmisen on tarkoitus tehdä, jäädä sänkyyn makaamaan ja odottamaan kuolemaa?
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen opettaja. Nykyinen peruskoulu on niin hirveä, että ei sitä kestä kyynistymättä. Olen alkanut vihata lapsia, vihata m a mu ja, nepsyjä, uniikkeja lumihiutaleita, häiriköitä, mt-ongelmaisia. Normaaleja tavallisia lapsia ei enää ole. Nuo ongelmapesäkkeet ovat uusi normaali. Haluan pois alalta ja eiköhän se olisi ihan kaikkien etu. Vai kuka tämmöisen työtään vihaavan opettajan haluaa lapselleen? Mutta en pääse alalta pois. Ensinertalaisuuskiintiö vie jo paikat olemattomiin. Mitään tukea ei saa opintoihin. Opintojen aikana laskutkin pitäisi kuitenkin maksaa, vuokrat, ruoat ja perhekin pitäisi elättää. Eli vaihtoehdot on kärvistellä open hommissa kunnes mt kokonaan kosahtaa tai jättäytyä tukien varaan. Uran vaihtaminen mihinkään itseään kiinnostavaan on tehty täysin mahdottomaksi.
Tutulta kuulostaa, ja varsinkin tuntuu.
T. Varhaiskasvattaja
https://www.kela.fi/opintotukiaika-enimmaistukiaika-korkeakouluopinnois…
"Jos suoritat korkeakoulututkintoa, enimmäistukiaikasi riippuu tutkintosi laajuudesta ja siitä, milloin olet aloittanut ensimmäiset korkeakouluopintosi. Opintojen aloittaminen lasketaan siitä, milloin olet ilmoittautunut ensimmäisen kerran läsnä olevaksi korkeakouluun. Tukikuukausia kuluttavat kuukaudet, joilta saat joko opintorahaa tai asumislisää tai molempia."
Tuo viimeinen lausehan on ristiriidassa edellisten kanssa? Eli jos olen yhden vuoden opiskellut alaa X ammattikorkeakoulussa monimuotona töiden ohella hakematta Kelalta mitään tukia ja vuoden opiskelun jälkeen keskeytänkin tutkinnon ja rupeankin opiskelemaan ammattikorkeakoulussa ihan toista alaa päiväpuolella, johon sitten haenkin Kelan rahallista tukea koska jään töistä opintovapaalle NIIN onko nyt se tutkinto, jonka keskeytin kuluttanut tuota saldoa vai ei? :D
Vierailija kirjoitti:
Ei sen ole tarkoituskaan onnistua. Suutarit pysykööt lestissään ja duunarit duunareina, kuka muuten rattaisiin nöyränä? Suomessahan saa vain ja ainoastaan keppiä, joten on ihan omaa typeryyttäsi, että valitsit ensimmäisen alasi väärin tai työt loppuivat. Olisit valinnut paremmin, nih!
Eikä se aina onnistu muutenkaan. Mulla meni työuran ensimmäiset 20 v pakottavista syistä väheksytyssä ensimmäisessä ammatissa. Kun vihdoin sain hienon akateemisen tutkinnon valmiiksi, astuin miinaan: nelikymppinen vastavalmistunut ei ole mitään ja toisen alan työkokemus ei ole sekään mitään. Siinäpä olet minkä kerran valitsit, totu, kurja!
Eipä se mitään, nostelen hyvällä omallatunnolla anssareita muutaman kuukauden ihan joka ikinen vuosi. Menee se näinkin.
Toi muuten on ihan oikea ja todella paskanmainen miina että edes uudelleenkouluttautuminen ei välttämättä auta kun ikäsyrjintä alkaa Suomessa jo nelikymppisistä. Eli vaikka olisit uudelleenkouluttautunut ihan kohtuutyöllistävälle alalle, olet entry-tason paikkoja hakiessa alinta pohjasakkaa, koska joka paikkaan halutaan se parikymppinen tekijä 10 vuoden kokemuksella. Lisäksi osaamisen arvostus on todella rajoittunutta ja siiloutunutta, kaiken kokemuksen pitää olla täsmälleen samoista tehtävistä, millään muulla ei nähdä mitään arvoa edes silloin kun taidoista oikeasti olisi hyötyä tehtävien kannalta.
Vierailija kirjoitti:
https://www.kela.fi/opintotukiaika-enimmaistukiaika-korkeakouluopinnois…
"Jos suoritat korkeakoulututkintoa, enimmäistukiaikasi riippuu tutkintosi laajuudesta ja siitä, milloin olet aloittanut ensimmäiset korkeakouluopintosi. Opintojen aloittaminen lasketaan siitä, milloin olet ilmoittautunut ensimmäisen kerran läsnä olevaksi korkeakouluun. Tukikuukausia kuluttavat kuukaudet, joilta saat joko opintorahaa tai asumislisää tai molempia."
Tuo viimeinen lausehan on ristiriidassa edellisten kanssa? Eli jos olen yhden vuoden opiskellut alaa X ammattikorkeakoulussa monimuotona töiden ohella hakematta Kelalta mitään tukia ja vuoden opiskelun jälkeen keskeytänkin tutkinnon ja rupeankin opiskelemaan ammattikorkeakoulussa ihan toista alaa päiväpuolella, johon sitten haenkin Kelan rahallista tukea koska jään töistä opintovapaalle NIIN onko nyt se tutkinto, jonka keskeytin kuluttanut tuota saldoa vai ei? :D
Ei ole mitään ristiriitaa. Jokainen nostettu opintotukikuukausi vähentää saldoa. Jos et ole nostanut opintotukea, tukikuukaisia ei ole myöskään kulunut.
Olenko ymmärtänyt oikeain että jos vaikka opiskelen sairaanhoitajaksi ja käytän nyt kaikki opintotukikuukaudet tältä erää, niin ne opintotukikuukaudet eivät olekaan nollaantuneet ja ala alusta kun vaikka viiden vuoden päästä lähden hankkimaan seuraavaa AMK-koulutusta?
Vierailija kirjoitti:
Olenko ymmärtänyt oikeain että jos vaikka opiskelen sairaanhoitajaksi ja käytän nyt kaikki opintotukikuukaudet tältä erää, niin ne opintotukikuukaudet eivät olekaan nollaantuneet ja ala alusta kun vaikka viiden vuoden päästä lähden hankkimaan seuraavaa AMK-koulutusta?
Eivät tietenkään nollaannu. Eivät ikinä ole nollaantuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät tietenkään nollaannu. Eivät ikinä ole nollaantuneet.
No toihan on sitten ihan perseestä! :O
Vierailija kirjoitti:
Ei ensikertalaisuuskiintiön ja tukien lakkauttamisen vuoksi ole oikeasti perheellisen ihmisen enää realistista vaihtaa alaa. Pääsykokeisiin lukeminen pienen pientä kiintiötä varten on toivotonta. Jos kuitenkin sisälle pääsee, miten ihmeessä voi olla täysin tuloitta vuosikausia? Nuoret pystyvät opintojen ohella tekemään töitä, mutta perheellisen kai tulisi joskus niitä lapsiaankin hoitaa ja nähdä. Se vaan, että jos ihminen voi pahoin työssään, on aivan turha kuvitella tämän paiskivan töitä 70-vuotiaaksi. Eiköhän eläkeikä sitä lähentele jo 80-luvulla syntyneillä, vähintään sitä nuoremmilla. Ikävä rangaista elinkautisella virheestä, minkä teki 18-vuotiaana. Kyseessä kuitenkin on vain keskenkasvuisena kerran väärin valittu ala, ei murha. Vangitkin saavat uuden mahdollisuuden ja ilmaiset opinnot.
Onnistuu pankkilainalla.
Otat vastaan nyt mitä vaan työtä saatkaan. Kävele vaikka sinne 200 metrin päässä olevaan K-markettiin ja kysy onko töitä. Opiskele illalla tai säästä rahaa tutkintoon. Lapset sukulaisille asumaan tai huostaan siksi aikaa että saat uuden tutkinnon ja paremman ammatin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sairaalassa osastonsihteerinä riittää peruskoulu ja työkkärin alle vuoden kestävä sihteerikurssi?
Miksi ei riittäisi? Työssähän ne hommat oppii, ei koulunpenkillä. Ei sitä wanhoina hywinä aikonakaan jokaikiseen pestiin ollut erillistä koulutusta, vaan työt opittiin töissä.
Mutta työnhaku ilmoituksessa ladellaan sitten vaikka mitä vaatimuksia 😂
Älä yksinkertaisesti hae niihin töihin missä on pilipalivaatimukset.
Vierailija kirjoitti:
Onnistuuhan se, nimittäin TE-keskuksen määrittelemille aloille. Sosiaalialan perustutkintoja, ehkä amiksen peruslinjoja, voi olla myös tarjolla. Akateemiset, hyväpalkkaiset alat on tarkoitettu tästä lähtien ihan muille tahoille.
Sinänsä huvittaa, koska Suomi uppoaa OECD-tilastoissa kuin kivi. Yhä harvemmalla on edes AMK-tason tutkinto. Valmistuminen noille aloille myös tukittu alanvaihtajilta. Tarkoitus on, että kun olet kerran tiesi valinnut, sillä pysyt hamaan loppuun saakka. Valtionvarainministeriö on painottanut vuosikymmeniä nopeaa valmistumista ja pitää työuraa. Näillä mennään. Koittakaa olla äänestämättä Kokoomusta.
Yliopistot on jatkossa varattu vain rikkaiden perheiden lapsille. Urpon hallitus ottaa varmaan lukukausimaksut käyttöön. Köyhät menee jatkossa halpaduuneihin minimipalkalla ja olemattomilla työehdoilla: potkut voi saada milloin vain ja lakkoilla ei saa ja karenssia tulee, jos saat potkut/ eroat itse. Persujen ja Kokoomuksen märkä uni.
Vierailija kirjoitti:
P. Urpon tarkoituksena on saada työttömistä halpatyövoimaa, pakkotyöllistämällä heitä pelkän työmarkkinatuen ja toimeentulotuen hinnalla, omiin ja ystäviensä yrityksiin. Ei siihen agendaan sovi uudelleenkouluttautuminen parempaan ammattiin. Urpo haluaa maahamme orjatyöreservin, joka joutuu palvelemaan eliittiä ilmaiseksi.
Huutista, noi on k u s i p ä i t ä, eikä mitään "liittiä" :D
Suomessa siirun ongelma on työnantajien asenteet ja kummalliset osaamisvaatimukset. Kaikkeen pitää olla täsmätutkinto ja -osaamista.
Olen työskennellyt pitkään kahdessa muussa EU -maassa, joissa kummassakin vaatimuksena sellaisiin yleisluontoisiin tehtäviin on ainoastaan "bachelor's degree" eli kanditaso. Ja tämä voi olla aivan mikä tahansa! Itse työskentelin esimerkiksi taloushallinnossa sekä myös asiakastyössä sosiologian tutkinnolla. Yhtään ketään ei missään vaiheessa kiinnostanut tutkintoni sisältö millään tavoin, vaan työnantajat lisäkouluttivat itselleen sopivalla tavalla työajan puitteissa. Työpaikan vaihtaminen ja toisiin tehtäviin siirtyminen oli myös erittäin joustavaa, eikä minkäänlaista uudelleenkouluttautumista tarvittu. Tiettyihin tehtäviin toki vaaditaan esim. insinöörin tutkinto, mutta heitäkin koulutetaan työpaikoilla niihin hommiin, joita he ei VIELÄ hallitse.
Suomi on jäänyt ihan junasta näine hämmentävine vaatimuksineen. Ihmettelen kyllä Suomessa toimivia kansainvälisiä firmoja, jotka valittavat työvoimapulasta. Menkää vaikka sinne Irlannin konttoriinne vierailemaan ja katsomaan, miten helposti asia ratkaistaan asennemuutoksella ja firman sisäisillä koulutuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa siirun ongelma on työnantajien asenteet ja kummalliset osaamisvaatimukset. Kaikkeen pitää olla täsmätutkinto ja -osaamista.
Olen työskennellyt pitkään kahdessa muussa EU -maassa, joissa kummassakin vaatimuksena sellaisiin yleisluontoisiin tehtäviin on ainoastaan "bachelor's degree" eli kanditaso. Ja tämä voi olla aivan mikä tahansa! Itse työskentelin esimerkiksi taloushallinnossa sekä myös asiakastyössä sosiologian tutkinnolla. Yhtään ketään ei missään vaiheessa kiinnostanut tutkintoni sisältö millään tavoin, vaan työnantajat lisäkouluttivat itselleen sopivalla tavalla työajan puitteissa. Työpaikan vaihtaminen ja toisiin tehtäviin siirtyminen oli myös erittäin joustavaa, eikä minkäänlaista uudelleenkouluttautumista tarvittu. Tiettyihin tehtäviin toki vaaditaan esim. insinöörin tutkinto, mutta heitäkin koulutetaan työpaikoilla niihin hommiin, joita he ei VIELÄ hallitse.
Suomi on jäänyt ihan junasta näine
Unohdit sen ikävän tosiseikan, että työnantaja sitouttaa työtekijän tietyksi ajaksi yritykseen eli lähteä ei voi, vaikka muualla saisi parempaa palkkaa. Jos lähtee, joutuu maksamaan koulutuksensa aiheuttamat kulut eli hyvinkin 60 000 e.
Mun luokalla suurin osa teki töiden ohessa opintojaan. Nykyään voi opiskella monimuotona ja joissain tapauksissa jopa kokonaan verkossa (esim itse opiskelen kokonaan verkossa). Onhan se raskasta mutta melko tavallista. Ja ennakointi on kaiken a ja o eli kannattaa jo nyt aloittaa ne opiskelut eikä vasta sitten kun se työpaikka on mennyt.
Sitten kun tekoäly vie loistavan työpaikkasi sijoitusanalyytikkona, otat tietenkin lainaa ja kouluttaudut laitoshuoltajaksi. Sitä tekoäly ei opi koskaan. Joo, luulen, että tää tulee menemään ihan mutkattomasti.
t. hallitus
Omalla rahalla/ lainalla. Eli ne, joilla ei ole rahaa, valitsee jonkin työläisammatin ja ne joilla on rahaa, tekee maisterin tutkinnon - vähän niin kuin 70-luvulla ja sitä aiemmin.
Voin kertoa omasta kokemuksesta, että opiskelu aiheuttaa tällä hetkellä erittäin paljon ahdistusta taloudellisesta selviämisestä. Käytin opintotuet ja -lainan aiemmin ja valmistuin neljässä vuodessa filosofian maisteriksi. Sen jälkeen olen saanut tehdä sellaisia töitä, joita on löytynyt. Siis en oman alan töitä juuri ollenkaan, vaan esim. päiväkotien sijaisuuksia. No, lähdin siis opiskelemaan uudestaan. Tällä kertaa luokanopettajaksi, koska on mielestäni merkityksellinen ja työllistävä ammatti. En saanut työttömyystukea opintoihin, ainoastaan perustoimeentulotukea. Nyt olen siinä tilanteessa, että he aikovat leikata myös tt-tuesta, koska opiskelen. Summa menee niin pieneksi, että en tiedä miten selviän. Maksan jo entisen opintolainan korkoja jne. Pidin syksyn taukoa opinnoista ja olin töissä ja säästöön jäi hieman rahaa. Mutta työskentely opintojen ohessa on lähes mahdotonta, koska opettajan opintoihin kuuluu niin paljon läsnäoloa. Mitä ihmettä teen?
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä tukea ole tähänkään saakka saanut kuin vajaaksi kahdeksi vuodeksi. Siinä ajassa ei kummoista tutkintoa suorita.
Vaikkapa maisterin tutkinnon suorittaa hyvinkin. Jos siis on jo kandi/amk-tutkinto taustalla. Monimuoto-opintoina myös monia muitakin, kun sitä on voinut hakea pätkissä ja olla välillä töissä ja välillä opintovapaalla.
Itse en jaksaisi opiskella työn ohessa tai illalla. Opiskelen nyt yh:na täysipäiväisesti ja en jaksaisi tähän päälle vielä töitä. Jääpä koulu kesken, jos tuet lähtee.