MITEN uudelleenkouluttautumisen on jatkossa tarkoitus onnistua?
Olen ihan kauhistuneena seurannut näitä uutisia. Olen itse kuihtuvalla alalla ja melko varma että työttömyys uhkaa. Kuitenkin tiedän jo sen että hyvin työllistäville hakupainealoille ei pääse nykyään juuri muut kuin ensikertalaiset, ja nyt poistuu myös kaikki tavanomaiset aikuisopiskelun tukimuodot. Kuulemma työttömyyskorvauksellakaan ei enää noin vaan opiskella. Edes asumistukea ei saa ennen kuin käyttänyt perheen vähäisenkin omaisuuden elämiseen. Mitä minun kaltaiseni ihmisen on tarkoitus tehdä, jäädä sänkyyn makaamaan ja odottamaan kuolemaa?
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Säästöt, työkkärin tuki, opintotuki, palkkatuki, palkka, laina.
ja oppisopimus
Vierailija kirjoitti:
Minä olen opettaja. Nykyinen peruskoulu on niin hirveä, että ei sitä kestä kyynistymättä. Olen alkanut vihata lapsia, vihata m a mu ja, nepsyjä, uniikkeja lumihiutaleita, häiriköitä, mt-ongelmaisia. Normaaleja tavallisia lapsia ei enää ole. Nuo ongelmapesäkkeet ovat uusi normaali. Haluan pois alalta ja eiköhän se olisi ihan kaikkien etu. Vai kuka tämmöisen työtään vihaavan opettajan haluaa lapselleen? Mutta en pääse alalta pois. Ensinertalaisuuskiintiö vie jo paikat olemattomiin. Mitään tukea ei saa opintoihin. Opintojen aikana laskutkin pitäisi kuitenkin maksaa, vuokrat, ruoat ja perhekin pitäisi elättää. Eli vaihtoehdot on kärvistellä open hommissa kunnes mt kokonaan kosahtaa tai jättäytyä tukien varaan. Uran vaihtaminen mihinkään itseään kiinnostavaan on tehty täysin mahdottomaksi.
Kuulostat ihmiseltä, joka vihaisi myös sitä seuraavaa työtä. Ja seuraavaa, ja sitä seuraavaa jne
Vierailija kirjoitti:
Minä olen opettaja. Nykyinen peruskoulu on niin hirveä, että ei sitä kestä kyynistymättä. Olen alkanut vihata lapsia, vihata m a mu ja, nepsyjä, uniikkeja lumihiutaleita, häiriköitä, mt-ongelmaisia. Normaaleja tavallisia lapsia ei enää ole. Nuo ongelmapesäkkeet ovat uusi normaali. Haluan pois alalta ja eiköhän se olisi ihan kaikkien etu. Vai kuka tämmöisen työtään vihaavan opettajan haluaa lapselleen? Mutta en pääse alalta pois. Ensinertalaisuuskiintiö vie jo paikat olemattomiin. Mitään tukea ei saa opintoihin. Opintojen aikana laskutkin pitäisi kuitenkin maksaa, vuokrat, ruoat ja perhekin pitäisi elättää. Eli vaihtoehdot on kärvistellä open hommissa kunnes mt kokonaan kosahtaa tai jättäytyä tukien varaan. Uran vaihtaminen mihinkään itseään kiinnostavaan on tehty täysin mahdottomaksi.
Jos olet pidempään ollut alalla, sulla on varmaan jo mukavasti säästöjä. Ota opintovapaata ja hyödynnä niitä. Tai opiskele työn ohessa. Opettajana se on tosi helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te- toimisto työntää kaikki 50+ työttömät lähihoitajakouluun. Millä rahalla opiskelet, kun ansiodidonnainen ja asumistuki lopetetaan. Peruspäivä on nettona 550 €/kk. Et voi käydä töissä, koska koulupäivä on 8h ja joudut tekemään ilmaisia 6vk kestäviä harjoitteluja, 3- vuorotöissä, monta jaksoa. Lisäksi sinulta vaaditaan naurettavia, aikaa vieviä, kotona suoritettavia, täysin turhia suunnitelmien tekoja. Hyvin menee, Petteri Urpo. Vai haluaako hallitus, että koulutus lopetetaan ja kuka tahansa kadulla tallaaja pääsee hoitajaksi, ilman mitään koulutusta?
Lähäriksi voi kouluttautua oppisopimuksella ainakin osan tutkinnosta.
Nämä voittoa tavoittelevat ahneet firmat: Esperi, Attendo ottavat oppisopimuskoulutukseen orjia, jotka raatavat huonolla palkalla, ilman ohjausta. Toisin sanoen ilmaistyövoimaa. Näissä firmoissa ei ole kuin huonosti koulutettuja, osaamattomia, yleensä kielitaidottomia työntekijöitä, jotka eivät osaa/ uskalla kyseenalaistaa mitään. Attendo ei palkkaa suomalaisia, osaavia työntekijöitä, jotka osaavat/ uskaltavat vaatia oikeuksiaan, sekä hoidettavien hyvää hoitoa.
Mutta ainahan voi hakea eduskuntaan. Tekee vaikka ensin suosittuja you tube videoita ja ihmiset äänestää. Sitten pääsee päättämään 3 miljardin tunnin juna hankkeesta.
Vierailija kirjoitti:
Mutta ainahan voi hakea eduskuntaan. Tekee vaikka ensin suosittuja you tube videoita ja ihmiset äänestää. Sitten pääsee päättämään 3 miljardin tunnin juna hankkeesta.
Mutta jos haet sihteeriksi Hyvinvointialueelle niin onhan sulla alan tutkinto, puhut englantia, työskentelet nopeasti kovassa paineessa, hallitset Maisat, Ms office ohjelmat jne.
Suomi on varsinainen hupi toimisto kyllä.
Ja ai niin jos tulet palkkatuella tai työkokeiluun tai olet siivooja niin voit tehdä samoja hommia, näytämme miten ne tehdään.
😂😂😂😂😂
No niin, mehän ollaan entisiä pelikavereita jääkiekossa ja nyt pelataan golfia, kyllä mä sulle työpaikan järjestän.
Samaan aikaan hyvinvointialueella. No niin, sihteeriksi haki 70, valitaan työhaastatteluun 10 ja kysytään läpi se 30 kysymyksen lista ja yksi valitaan
-joo valitaan tää jolla on jo työkokemusta 20 vuotta.
Niin miten uudelleen kouluttaudutaan tekoälyn assistentiksi, tekoälyn laadun valvojaksi ja muihin fantastisiin uuden sukupolven ammatteihin ilman rahaa kysyn vaan?
Firmoja ei tule kiinnostamaan, kun tarvitsevat työvoimaa koko ajan vähemmän. Miten ylijäämä porukan on tarkoitus sitten elää, kun työmarkkinat ovat ääreensä tehostuneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet pidempään ollut alalla, sulla on varmaan jo mukavasti säästöjä. Ota opintovapaata ja hyödynnä niitä. Tai opiskele työn ohessa. Opettajana se on tosi helppoa.
Ei ole luokanopen palkka sellainen, että siitä jäisi säästöön kun on pari lasta, asuntolaina, viime talven sähkölaskut jne. Kyllä se elämä aika kädestä suuhun on. Eikä sitä opintovapaata voi ottaa jos ei ole virkaa. Itse teen kahdeksatta vuotta määräaikaisuuksia, lukuvuosi kerrallaan ja kesät työttömänä. Aina puhutaan, että kyllä se virka sieltä aukeaa. Vaan kun eläkkeelle on kollegat jääneet, on virka vain jätetty täyttämättä. Ei määräaikaisesta työsuhteesta mitään opintovapaata voi pitää, loppuu muuten nekin jos saa epäluotettavan maineen. Ihan pattitilanne. Mistään ei saa mitään tukea väliaikaisesti jos yrittäisi oikeasti kohentaa omaa tilannettaan, pitää huolta jaksamisestaan työelämässä kun vuosikymmeniä pitäisi vielä töitä tehdä, elättää perheen jne. Mutta jos heittää hanskat tiskiin ja luovuttaa kokonaan, silloin kyllä jeesataan. Ihmeellistä.
Ei sen ole tarkoituskaan onnistua. Suutarit pysykööt lestissään ja duunarit duunareina, kuka muuten rattaisiin nöyränä? Suomessahan saa vain ja ainoastaan keppiä, joten on ihan omaa typeryyttäsi, että valitsit ensimmäisen alasi väärin tai työt loppuivat. Olisit valinnut paremmin, nih!
Eikä se aina onnistu muutenkaan. Mulla meni työuran ensimmäiset 20 v pakottavista syistä väheksytyssä ensimmäisessä ammatissa. Kun vihdoin sain hienon akateemisen tutkinnon valmiiksi, astuin miinaan: nelikymppinen vastavalmistunut ei ole mitään ja toisen alan työkokemus ei ole sekään mitään. Siinäpä olet minkä kerran valitsit, totu, kurja!
Eipä se mitään, nostelen hyvällä omallatunnolla anssareita muutaman kuukauden ihan joka ikinen vuosi. Menee se näinkin.
Kokkarilogiikalla kukaan ei tarvitse uudelleenkoulutusta, siis kunhan he löytävät jonkun halvemman moista tekevän jostain muualta. Kieltä tai kulttuuriahan ei tarvitse osata, kunhan on halvempi.
Vierailija kirjoitti:
Kokkarilogiikalla kukaan ei tarvitse uudelleenkoulutusta, siis kunhan he löytävät jonkun halvemman moista tekevän jostain muualta. Kieltä tai kulttuuriahan ei tarvitse osata, kunhan on halvempi.
Kandee varautua, että miehen on vaikeampi saada tulevaisuudessa parisuhdetta.
Jos mä joudun tekemään 9 euroa / työpäivä töitä ja työttömiä vielä haukutaan niin en mä vapaa-ajalla ala kenenkään miehen ilmais siivoojaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus on pudottaa keskiluokasta väkeä niihin 10 €/h orjaduuneihin. Siihen päästään kieltämällä uudelleen kouluttautuminen (mahdollista vain todella rikkaille jatkossa siis), mutta lähihoitajaksi pääsee opiskelemaan työkkärin tuella jokainen pudokas. Korkeampaa koulutustahan työkkäri ei tue toisin kuin alempaa. Samoin oppisopimuskoulutukset esim. siivoajaksi työttömille maistereille, joille on sopivaa maksaa 4 €/h 2 vuoden ajan, yleistyvät kokoomuslaisten yrittäjien tuella. Suomessa on pulaa halpatyövoimasta, joten sitä pitää hankkia nyt kotimaasta syrjäyttämällä sakkia, helpottamalla irtisanomista (pärstäkerroin riittää syyksi, painavaa syytä ei enää tarvita) ja vaikeuttamalla uudelleen kouluttautumista.
Jos näin olisi, tuo olisi kyllä yhteiskunnan kannalta täysin järjetöntä, koska heidät on ensin koulutettu kalliisti yhteisillä varoilla.
En tiedä.
Tukikuukaudet käytetty ja vaikka teen töitä, joudun hakemaan palkan päälle työttömyystukea, asumistukea ja välillä myös toimeentulotukea. Jos alan opiskelemaan, en voi saada työttömyystukea ellei kyseessä ole työkkärin hyväksymät opinnot. Envoi saada toimeentulotukeakaan työttömyystuen sijasta, koska siinä pitää hakea kaikki ensisijaiset tuet, joka tarkoittaisi työttömyystukea, jolloin olen työtön työnhakija.
Käytännössä tarvitsisin joko työkkärin luvan opiskeluun tai niin paljon työtunteja, että pärjään pelkällä palkalla ja asumistuella. Kumpikin tuntuu aika epätodennäköiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus on pudottaa keskiluokasta väkeä niihin 10 €/h orjaduuneihin. Siihen päästään kieltämällä uudelleen kouluttautuminen (mahdollista vain todella rikkaille jatkossa siis), mutta lähihoitajaksi pääsee opiskelemaan työkkärin tuella jokainen pudokas. Korkeampaa koulutustahan työkkäri ei tue toisin kuin alempaa. Samoin oppisopimuskoulutukset esim. siivoajaksi työttömille maistereille, joille on sopivaa maksaa 4 €/h 2 vuoden ajan, yleistyvät kokoomuslaisten yrittäjien tuella. Suomessa on pulaa halpatyövoimasta, joten sitä pitää hankkia nyt kotimaasta syrjäyttämällä sakkia, helpottamalla irtisanomista (pärstäkerroin riittää syyksi, painavaa syytä ei enää tarvita) ja vaikeuttamalla uudelleen kouluttautumista.
Jos näin olisi, tuo olisi kyllä yhteiskunnan kannalta täysin järjetöntä, koska heidät on ensin koulutettu kalliisti yhteisillä varoilla.
Onhan työttömiä nytkin AMK tutkinnolla työkokeilussa, mutta AMK opettajilla oli töitä.
Olen tehnyt periaatepäätöksen, että kun ensikertalaisuus meni sh opinnoissa ja olosuhteet alalla ovat kaameat, en laita enää periaatteestakaan tikkua ristiin. Pitäkööt tunkkinsa. Kun kerran alanvaihto on tehty niin vaikeaksi niin en sitten vaihda. En kyllä tuhoa itseäni hoitoalallakaan. Olen kotona ja nostan tukia. Mieluummin opiskelisin avoimessa minua kiinnostavan alan kursseja valmiiksi sen varalta, että saisin opiskelupaikan. Mutta työttömältä sekin on kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole luokanopen palkka sellainen, että siitä jäisi säästöön kun on pari lasta, asuntolaina, viime talven sähkölaskut jne. Kyllä se elämä aika kädestä suuhun on. Eikä sitä opintovapaata voi ottaa jos ei ole virkaa. Itse teen kahdeksatta vuotta määräaikaisuuksia, lukuvuosi kerrallaan ja kesät työttömänä. Aina puhutaan, että kyllä se virka sieltä aukeaa. Vaan kun eläkkeelle on kollegat jääneet, on virka vain jätetty täyttämättä. Ei määräaikaisesta työsuhteesta mitään opintovapaata voi pitää, loppuu muuten nekin jos saa epäluotettavan maineen. Ihan pattitilanne. Mistään ei saa mitään tukea väliaikaisesti jos yrittäisi oikeasti kohentaa omaa tilannettaan, pitää huolta jaksamisestaan työelämässä kun vuosikymmeniä pitäisi vielä töitä tehdä, elättää perheen jne. Mutta jos heittää hanskat tiskiin ja luovuttaa kokonaan, silloin kyllä jeesataan. Ihmeellistä.
Opiskele lisäksi matikan pätevyys niin ehkä sitten aukeaa.
Vierailija kirjoitti:
Älkää stressatko. Orpon hallituksen irvikuva ei syksyä näe. Hallitus kaatuu ja uudet tuulet puhaltavat. Jokainen, jolla on aivot, ymmärtää tämän.
Hallitus ei kyllä kaadu mutta leikkaukset voi jäädä tekemättä.
Ei ensikertalaisuuskiintiön ja tukien lakkauttamisen vuoksi ole oikeasti perheellisen ihmisen enää realistista vaihtaa alaa. Pääsykokeisiin lukeminen pienen pientä kiintiötä varten on toivotonta. Jos kuitenkin sisälle pääsee, miten ihmeessä voi olla täysin tuloitta vuosikausia? Nuoret pystyvät opintojen ohella tekemään töitä, mutta perheellisen kai tulisi joskus niitä lapsiaankin hoitaa ja nähdä. Se vaan, että jos ihminen voi pahoin työssään, on aivan turha kuvitella tämän paiskivan töitä 70-vuotiaaksi. Eiköhän eläkeikä sitä lähentele jo 80-luvulla syntyneillä, vähintään sitä nuoremmilla. Ikävä rangaista elinkautisella virheestä, minkä teki 18-vuotiaana. Kyseessä kuitenkin on vain keskenkasvuisena kerran väärin valittu ala, ei murha. Vangitkin saavat uuden mahdollisuuden ja ilmaiset opinnot.