Mulla on jaanyt 4000 € saastoon 2000€:n palkasta ihan lyhyessa ajassa! Miten teilla ei jaa mitaan? Asuntolainaakin lyhennellaan ihan kivasti.
Kommentit (58)
Ei mekään kyllä lasiin syljetä. ap
Huomasin tämän ä-lomalla kun en ehtinyt shoppailemaan ja hemmottelemaan itseäni.
Olen onneton tuhlari ja ryyppään kaikki rahani, kun en saa n. 220 euron opintotuesta mitään säästöön... Eikä ole edes asuntolainaa, voi voi...
Ostetaan paljon lihaa, erikoisia juustoja... Sitten sitä vielä menee roskiin aika paljon (menee päiväykset yli tms). Lisäksi ulkona syömiseen ja kaffitteluun kuluu kanssa rahaa.
Alkoholia ei käytetä suuria määriä. Punaviinia ja shampanjaa menee. Ja punkut ei ole mitään halpiksia.
lisäksi tytär harrastaa muodostelmaluistelua ja se maksaa...
En käsitä. Itse sijoittaisin johonkin, kesämökkiin, isompaa asuntoon tms.
Mullakin kyllä jää ihan kivasti rahaa säästöön, vaikka pieni palkka onkin. Nettona 1250 e kuukaudessa ja kesän jälkeen olen saanut säästöön n. 2000 e. Eli noin 400-500 euroa jää säästöön kuussa.
En kylläkään ostele paljoa vaatteita, en käy usein kampaajalla, baarissakaan en ole käynyt aikoihin. Sillä kai ne rahat säästyy. Vähät meikkini tilaan Strawberrynetistä, vaatteet ostan alennusmyynneistä. En ole mikään shoppailija.
Itsekin ihmettelen, mihin ihmeeseen muut käyttävät rahansa. Yksikin tuttu aina valittaa, kun ei palkka riitä mihinkään, vaikka palkka on paljon isompi kuin mulla. No, tosin hänellä aina onkin merkkivaatteita ja se uusin kännykkä. Itse en moisesta välitä.
Säästäminen yleensä näkyy päällepäin.
Nettotulot yhteensä on lapsilisineen noin 3000¿/kk
Asumiseen menee tonni, päivähoitomaksuihin liki 400¿. Meillä on pakko olla kaksi autoa töiden takia, ja niihin menee kyllä rahaa, arvioisin että korjauksineen, vakuutuksineen ja polttoaineineen noin 400¿/kk. Ruoat, vaatteet, lääkkeet ja hygienia vie n. 600-700 sataa kuussa, lehdet, puhelimet, vakuutukset, harrastukset yms. pari-kolmesataa... ulkona syödään joskus, juhlimiseen taas ei rahaa kulu. Ei siinä kovin paljon mitään yllättävää tarvitse tapahtua, niin miinuksella ollaan. Jo pelkästään sukulaisten luona vierailu saattaa viedä kuukauden talouden heikoksi kun asuvat 650 km:n päässä.
opiskeleva yh, nettotulot kuussa n. 1200 euroa. Tuosta summasta puolet menee asumiseen. Silti saan ostettua käteisellä kaikenlaista lapsilleni, itselleni ja kotiin. Eilen käytin lapset parturissa, ensi viikolla menen ostamaan itselleni silmälasit.
Luottokortteja ei ole, eikä velkaa. Maksan laskut sinä päivänä kuin tulevat, myös tv-maksun, annan rahaa kuukausittain myös hyväntekeväisyyteen.
Ruoka on terveellistä, muttei mitään ihmeellistä. Autoa ei ole. En juo, enkä polta. Säästän aina pikkasen sivussa, noin satasen saan kuukausittain säästöön.
Rahat hupenevat kaikkiin herkkuihin, kahviloissa ja ravintoloissa (ei siis ryyppäämis-, vaan syömistarkoituksessa) käymiseen sekä vaateostoksiin. Ja eritoten lastenvaatteisiin, olen ihan shoppaholisti niiden suhteen. Turhaan tulee osteltua myös lehtiä yms. Pitäisi varmaan keksiä joku huippukiva säästökohde, että saisi rahaa säästöön.
Täällä saa menemään ihan kivasti rahaa
- asumiskustannuksiin
- työmatkoihin yms muuhun liikkumiseen
- harrastuksiin
- kampaamokäynnit n. 50-100e/2kk (jos haluaa näyttää vähänkään trendikkäältä)
- kahviloihin + shoppailuun ja muuhun kivaan elämästä nauttimiseen :)
- kuntosalikorttiin, jumppalippuihin....
- yms yms yms
ollut kotana kohta 5vuotta ja silti säästänyt 6000e.
Kyllä siitä elämästä voi nauttia ilman turhaa tuhlausta ja joka kuukautista kampaajalla käyntiäkin. Kyllä on jollakin köyhä elämä! :D
Mihin te säästätte?
Ymmärrän kyllä että säästössä on pahan päivän varalle muutamia tuhansia, mutta täällä puhutaan ihan kymmenistä tuhansista.. Mitä aiotte tehdä rahoilla? Me olemme ainakin suunnitelleet taloutemme siten, että pystymme elämään mukavasti ja jättämään säästöönkin hieman, mutta lopuilla lyhennetään asuntolainaa nopeassa tahdissa. Miksi säästää kymmeniä tuhansia tilille ja samalla maksaa korkoja lainasta pankille?!
Ja onko se joku ihmisen arvon mitta, miten paljon pystyy säästämään?
Sitä minäkin aina ihmettelen et mihin ihmiset rahansa laittaa..
Kun itse on kotiäitinä ja pelkällä miehen palkalla eletään ja 3 lasta hoidetaan, ei vaatine kummoisia laskutoimituksia?
meillä ei kituutella ruuan, vatteiden ym ostamisissa. Nautitaan elämästä ja toisistamme :) Persaukisina emme kulje, mutta tonneja ei voi kuukaudessa säästöön jäädä.
Mutta voisin silti lyödä vaikka vetoa siitä, että se säästäminen näkyy päälle päin. Tai sitten sulla on hyvin tienaava ukko, jolloin säästämistäsi ei voi laskea merkittäväksi saavutukseksi.
Eli mihin te säästätte sitä rahaa?
Vierailija:
Eli mihin te säästätte sitä rahaa?
Meillä tulot 3500 brutto + neljän lapsen lapsilisät. Joka kk jää 600- 1000 euroa säästöön!! Ja asuntolainaa maksetaan 750 euroa kuussa.
Taloudessa yksi iso auto johon bensaa kuluu jne.. Lapset kulkee siisteissä vaatteissa, samoin minä ja mieheni.
Talo on uusi ja siitä ei niin paljon kuluja sitten olekaan.
Mutta tosi hyvin jää rahaa säästöön ainakin meillä. Monet tutut, joilla isommat tulot kun meillä, ovat aina ihan persaukisia ja odottelevat lapsilisiä jne.. Ei ymmärrä.