Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuosia kestänyt väsymys ja flunssan oireet

Vierailija
03.08.2023 |

Olen 26 vuotias nainen. Viimeisen 5 vuoden ajan minulla on ollut kokoajan lisääntyvissä määrin väsynyt ja voimaton olo. Sydän hakkaa, mitkään yöunet ei riitä, huimaa, pyörryttää, kädet tärisee. Pelkkä käden nostaminen tuntuu välillä taistelulta, en jaksa seistä suihkussa. Kurkku on jatkuvasti kipeä ja flunssainen olo ilman kuumetta. Kurkku täynnä limaa. Tästä kaikesta huolimatta pakotan itseni joka päivä töihin ja lenkille, mutta liikunnasta huolimatta kunto on todella huono, hengästyn pelkästään kun nousen ylös sohvalta. Kerran on käynyt niin että toisesta kädestä yhtäkkiä lähti tunto ja tavarat tippui kädestä. Jalat on turvoksissa, naama on turvoksissa, näytänkin ihan sairaalta. Päätä särkee usein, hiukset ja limakalvot on menneet huonoon kuntoon. Muisti pätkii.

Lääkärissä käyty, kaikki mahdolliset testit tehty, ja alkuun löytyikin alhainen hemoglobiini ja alhainen ferritiini (ferritiini oli 8). Kilpirauhasarvot ok, kaikki muu ok. Runsaat kuukautiset joten osasin epäillä tätä. Aloitin rautakuurin ja hemoglobiini normalisoitui puolessa vuodessa ja ferritiini nousi arvoon 37. Olo vaan ei helpottanut, menee vaan kokoajan pahempaan suuntaan. Voiko tuo ferritiiniarvo vielä muka aiheuttaa oireita, onko kellään omakohtaista kokemusta missä arvoissa olo alkaa helpottaa? En jaksa enää kun mitään muuta vikaa ei tunnu löytyvän ja tätä menoa menetän kohta työkykyni, elämä tuntuu pelkältä taistelulta päivästä toiseen.

Kommentit (92)

Vierailija
1/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

long-korona

Vierailija
2/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma oli jo ennen koronaa joten siitä ei voi olla kyse. On vaan pahentunut pikkuhiljaa vuosi vuodelta ja oireita on tullut lisää. Vika ei voi olla myöskään ruokavaliossa koska syön todella terveellisesti ja monipuolisesti, D-vitamiinilisäkin on käytössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krooninen väsymysoireyhtymä CFS / ME

Vierailija
4/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla kyseessä homealtistus?

Oireesi sopisivat hyvin.

Vierailija
5/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

long-korona

tämä

Vierailija
6/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain on pahasti pielessä. En tiedä? Joku autoimmuunitauti tai CFS?

Vierailija
7/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiiniarvo on edelleen aivan liian matala. Arvolla 36 rautavarastoja ei käytännössä ole. Eli raudan syömistä pitää jatkaa.

Itselläni pahin olo alkoi helpottaa kun ferritiini nousi yli 60. Arvo 100 olisi hyvä.

Vierailija
8/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus/ahdistus

Vierailija
9/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferritiiniarvo on edelleen aivan liian matala. Arvolla 36 rautavarastoja ei käytännössä ole. Eli raudan syömistä pitää jatkaa.

Itselläni pahin olo alkoi helpottaa kun ferritiini nousi yli 60. Arvo 100 olisi hyvä.

Lisään vielä, että nuo oireesi sopii hyvin raudan puutteeseen. Monesti myös olo saattaa pahentua kun aloittaa raudan syönnin, ennen kun se paranee.

Vierailija
10/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli paljon noita oireita ja suurin osa lähti pois rautakuurilla (mullakin oli ferritiini alle 10). Limaisuus ja flunssamaiset oireet mulla taas johtuivat pitkittyneestä poskiontelontulehduksesta, mikä lähti vasta antibiooteilla. 

Vierailija
11/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos sun kuukautiset on edelleen runsaat, niin niille pitää tehdä jotain. Muutenhan menetät rautaa jatkuvasti ja joudut syömään sitä jatkuvasti, eikä ferritiiniarvo silti pääse nousemaan.

Vierailija
12/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap googleta väsymysoireyhtymä. Rasitus nimenomaan pahentaa sitä ja pitäisi levätä paljon...

Vierailija
13/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi varmaan alkaa syömään punaista lihaa.

Vierailija
14/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla kyseessä homealtistus?

Oireesi sopisivat hyvin.

Olisin epäillyt sitä itsekin mutta koska olen tässä välissä muuttanut kolme kertaa niin sekään ei käy järkeen.

Vierailija
15/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiinin pitäisi olla yli 100 että ihminen voi hyvin. Suosittelen ottamaan yhteyttä yksityislääkäriin, joka on perillä raudanouuteasioista. Rautainfuusiosta voisi olla apua. Tosin maksaa satoja euroja ja kunnalliselta erittäin vaikea saada

Vierailija
16/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että nuo oireesi sopii hyvin raudan puutteeseen. Monesti myös olo saattaa pahentua kun aloittaa raudan syönnin, ennen kun se paranee.

Oireeni ovat kuin suora lista jos laittaa googleen raudanpuutteen. Uusimpana nyt korvien humina ja lukkiutuminen. Siksi olinkin ilahtunut kun anemia selvisi, mutta nyt alkaa toivo loppua kun arvot olivatkin paremmat ja olo ei.

Vierailija
17/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos sun kuukautiset on edelleen runsaat, niin niille pitää tehdä jotain. Muutenhan menetät rautaa jatkuvasti ja joudut syömään sitä jatkuvasti, eikä ferritiiniarvo silti pääse nousemaan.

En voi syödä hormoneja ollenkaan migreenin takia. Eipä niille kaiketi muuta voi tehdä.

Joku tuolla sanoi että kannattaa syödä punaista lihaa. Minä syön punaista lihaa, kanaa, kananmunia, ja sen lisäksi vähintään sen puoli kiloa kasviksia päivässä, kuitua saan riittävästi, suolan käyttöä olen vähentänyt ja kovan rasvan olen suurimmaksi osin vaihtanut pehmeisiin. Nuorempana saatoin syödä lounaaksi Ben & Jerry jäätelön enkä syönyt kasviksia yhtään, mutta olin silit virtaa täynnä.

Vierailija
18/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea?

Vierailija
19/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MS-tauti

Vierailija
20/92 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli saman tyylistä ja lopulta diagnosoitiin astma. Diagnoosin tullessa pef oli alle 250, mutta en kokenut hengityksessä olevan mitään vikaa. Treeneissä huomasin toki, että hengitys oli mitä oli mutta ajattelin olevani vain huonokuntoinen plösö. En ikinä unohda ensimmäistä treeniä lääkityksen aloittamisen jälkeen. Kaikki olikin yhtäkkiä helppoa.