Minkälaiset ihmiset ostaa 30-50 tonnia maksavia autoja kun niitä on autoliikkeissä myytävänä vaikka kuinka paljon käytettyinä?
Ja ne on uutena maksaneet paljon enemmän niin onko ihmisillä noin paljon ylimääräistä rahaa kun on vara ostella noin kalliita autoja?
Kommentit (221)
Hmm. Autoja nykyään myös liisataan, ja tyttäreni teki niin, ajelee nyt 20 -vuotias uudella autolla, asuu vielä kotona. 320 euroa maksaa siitä kuussa, eikä tarvitse miettiä korjauskuluja. Ihmiset ihmettelee. Mutta hänellä on vakituinen työ, niin varaa maksaa. Ja bussilippu töihin olisi maksanut kuitenkin 150 euroa/kk. Vuorotyö, joka sisältää myös yötyötä, niin bussilla kulkeminen ei ole aina vaihtoehto.
Omat autot on ostaessa n. 4-5 vuotta vanhoja, koska sen ikäisissä ei yleensä ole mitään isoja vikoja, ja huollot on vielä halpoja. Myyn yleensä pois kun alkaa 9 vuotta olla täynnä, sitten niitä korjattavia vikoja jo ilmaantuu. Mutta miehellä on 16-vuotta vanha japsi, joka ei mennyt jarruista läpi katsastuksessa. Se meni korjaukseen, joka maksoi 1100 euroa (jarruputket ja levyt ja joku muu osa), ei se minusta mitään kallista ollut. Moni ostaa nykyään sen hintaisen kännykän...Uuden auton hinnanalentuma kun otetaan huomioon, niin kalliimmaksi ne uudet aina tulee. Mutta kiva että ihmisillä on varaa ostaa uusia autoja, sitten me muut saadaan halvemmalla niitä käytettyjä.
On eri asia ajaa turvallisella autolla, kuin istua pas...k.a housussa liikennevaloissa ja miettiä pääseekö mäkilähdöstä liikkeelle, sammuuko auto moottoritiellä, hermoilla koko ajan auton kunnosta ja tulevasta huollosta. Hyvän auton voi myydä pois, sitten kun sitä ei enää tarvitse ja saa aika hyvän hinnan, kun huollot on ok ja auto on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vain rikkaat ihmiset ostavat kalliita autoja, he siis ostavat auton omalla rahalla. Se että haet osamaksulla/rahoituksella kalliin auton liikkeestä ei tarkoita sitä että ostit auton, sen auton olet sitten ostanut itsellesi kun velka on maksettu pois.
Auto ei ole nykyisin mikään status symboli koska melkein kuka vaan töissä käyvä voi hakea sen suht kalliin auton autoliikkeestä käyttöönsä.Tuolla logiikalla juuri kukaan ei myöskään koskaan osta asuntoa koska se hankitaan velkarahalla.
Omistaa sitten kun olet maksanut sen asunnon itsellesi ja sama pätee myös autoihin.
Siltikin sanomme miten joku on ostanut asunnon tai talon vaikka käytännössä kaikki ostavat ne valkarahalla.
Mutta tuossa muuten sotket hieman asioita. Velka jostain ostoksesta ei automaattisesti tarkoita sitä että et omistaisi sitä. Omistaminen tarkoittaa sitä että sinulla on täysi hallintaoikeus johonkin. Se että vaikkapa asunnon osakekirjat ovat lainan panttina ei tee pankista asunnon omistajaa.
Eri asia on jos auton omistajaksion merkitty rahoitusyhtiö. Silloin se todellakin omistaa sen auton. Auton voi kuitenkin ostaa myös pankkilainalla jolloin on itse sen omistaja.
Jos ostat velkarahalla asian niin se on silloin sinun kun olet velkasi maksanut takaisin.
Se että ostat vaikka sen 200 000e asunnon tai 50 000e auton niin silloin kun olet maksanut velat pois niistä niin silloin sinä olet ostanut ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku yli 20 000 euron autoon ei monella ole varaa ja ne joilla on varaa on pääosin eläkeläisiä.
Työväestöllä on varaa siihen max 10 000 euron autoon.
Jos meinaa ostas jonkun 50 000e auton niin sitten saa olla jo todella varakas joita suomessa ei montaa ole.Puhut täyttä paskaa. Kyllä noita yli 60 000 € autoja myydään ihan koko ajan.
Se että rahoituksella ostaa auton ei kerro sitä onko varaa siihen autoon. Kun velka on maksettu autosta pois niin sitten se auto on oma ja silloin voi sanoa että ostin auton.
Ihanan tunkkainen ajatusmalli sieltä 60-luvulta, kun "oma pitää olla". Kai tiedät, että leasing-vaihtoehdot ovat myös hyvin suosittuja nykyään? Ihmisellä on "varaa" kalliiseen autoon, jos sillä.on varaa kk-kustannuksiin, riippumatta siitä milloin "velka" on maksettu pois tai määräaikaisuus päättyy.
Ihminen ei sitä autoa ole ostanut jos se ottaa velkaa siihen asiaan, auto on sitten ostettu itselleen kun se velka on maksettu pois.
Tätä asiaa monet eivät tunnu ymmärtävän. Ihmisillä on outo käsitys että velkaa ottamalla vaikka siihen autoon tarkoittaa sitä hän osti nyt sen auton mutta eihän se sitä autoa ole maksanut itselleen koska hänellä on velkaa siihen autoon.
Ajatteletteko samoin asunnon ostamisesta? Niin kauan kuin on velkaa, asut jossain epämääräisessä paikassa, mutta älä vaan missään nimessä sano ostaneesi asuntoa, koska ethän sinä sitä ole ostanut, koska sinulla on asuntolainaa?
Edelliset 3 autoa ostimme uutena käteisellä, koska lainojen korot olivat korkealla (hintahaitari näissä oli 30 000-42 0000 euroa). Viimeisimmän 56 000 euron ostimme rahoituksella, koska rahoituskorko oli 1%. Huom, emme tehneet niin, että viimeinen erä on iso, vaan maksoimme viimeiseksi eräksi määritellyn summan käteisellä ja loput menee maksusuunnitelman mukaan. Olisimme voineet maksaa koko auton käteisellä, mutta saamme sijoituksista niin paljon parempaa korkoa (tällä hetkellä +20%), että rahoja kannattaa kierrättää näin. Meillä ei ole rahapulaa, eikä rahoitus aiheuta meille taloudellista ongelmaa. On aika ummehtunutta ajattelumaailmaa, että rahoituksella ostettu auto on aina velkaelviksen leventelyä. Toki jos ei osaa käyttää rahojaan ja elää yli varojensa, niin kyllähän se rahoitus aiheuttaa ongelmia. Me emme elä yli varojemme, vaan taloustilanne on vakaa, jopa erinomainen. Auto on tarpeellinen meille, koska julkisia ei kulje. Nuorena ajettiin niillä käteisellä maksettavilla tonnin ropposilla, koska kunnon kansalaisenhan kuuluu kärsiä tonnin ropposessa, ettei vaan leimata velkaelvikseksi! Nyt keski-ikäisenä kuluttaa mieluummin aikansa muualla kuin auton alla makaamalla, kun se tonnin ropponen on taas rikki. Ikinä ei voinut luottaa siihen, että seuraava kymppitonni menee murheitta, koska aina tuli jotain. Ja kyllä, auto ei ole sijoituskohde. Se on hyvinkin tiedossa, eikä se ole sijoituskohde meille, vaan se on työkalu, joka hankitaan käyttöön ja jonka käyttö maksaa x euroa kuukaudessa. Elämä maksaa aina, ja auto on yksi maksava tekijä. Sitä varten me töissä käymme, että voimme hankitaan itsellemme mieluisia asioita, kuten auton.
Vierailija kirjoitti:
Mun vain rikkaat ihmiset ostavat kalliita autoja, he siis ostavat auton omalla rahalla. Se että haet osamaksulla/rahoituksella kalliin auton liikkeestä ei tarkoita sitä että ostit auton, sen auton olet sitten ostanut itsellesi kun velka on maksettu pois.
Auto ei ole nykyisin mikään status symboli koska melkein kuka vaan töissä käyvä voi hakea sen suht kalliin auton autoliikkeestä käyttöönsä.
Tuosta kohdasta olen samaa mieltä. Siellä ei taideta edes tarkistaa tuloja jotka ilmoitat. Vain luottotiedot tarkistetaan. Kuka vaan töissäkäyvä saa auton käyttöönsä, laittaa osamaksuksi vaikka 200,- . Tai vähemmänkin.
Mutta ei, pitää ajaa kahden tonnin romulla johon menee huolto - ja rengaskuluihin vuoden mittaan ainakin tonni. Usein tulee halvemmaksi se vähän uudempi rahoituksella ostettu auto. Jossa on kahdet renkaat jo mukana.
Sitten jos kilometrejä tulee jo paljon niin ihan toinen laskelma on jo bensa vs sähkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on ihan normiauto.
Itse ostin juuri uuden auton, joka tullee tän kuun lopussa ja se maksoi mausteineen 66000 €. Ei mikään luksusauto vaan tavallinen käyttöauto.
Rahoitusyhtiöhän sen omistaa, et sinä. Sinulla se on vaan lainassa.
Minäkin asun omakotitalossani vain lainassa, koska minulla on asuntolainaa. Taidan muuttaa välittömästi vuokralle, että en asu enää missään laina-asunnossa. Kyllähän se on kunniallisempaa asua vuokra-asunnossa kuin jossain laina-asunnossa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai jos kulkee julkisilla, niin siitä kiittää luonto sekä lompakko. Käteen jää enemmän rahaa, jonka voi käyttää muuhun, eikä omatuntoa paina hiilidioksidipäästöt.
Hyväpalkkaista työtä tekevän ei kannata kulkea julkisilla, koska siihen menee enemmän aikaa kuin omalla autolla. Aikaa kannattaa mieluummin käyttää työn tekemiseen kuin työmatkaa, koska työstä maksetaan.
Julkisissa ajan voi käyttää johonkin järkevään, autoillessa se menee täysin hukkaan ellei kuuntele äänikirjoja tms, kun autonomisia autoja ei vielä ole.
Isossa osassa Suomea on surkea lähes olematon joukkoliikenne. Asun 25 000 asukkaan kaupungissa ja täällä lakkautetaan kesäksi koko joukkoliikenne. Viikonloppuisin sitä ei ole ollenkaan edes talvisin. Viimeisimpänä uudistuksena jätettiin kaksi koululaisliikenteeseen liittyvää reittiä ja muu liikennennöinti muutettiin kutsuliikenteeksi. Vielä 10 vuotta sitten pääsin töihin ja töistä kotiin usealla eri vaihtoehdolla. Nyt ne on lakkautettu kaikki.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Joku yli 20 000 euron autoon ei monella ole varaa ja ne joilla on varaa on pääosin eläkeläisiä.
Jos meinaa ostas jonkun 50 000e auton niin sitten saa olla jo todella varakas joita suomessa ei montaa ole.
Tuo ei ole totta. Tutustupa vähän miten sitä autokauppaa tehdään. Suurin osa autoista myydään rahoituksella. Siihen ei ole mitään muuta vaatimusta kuin säännölliset tulot ja puhtaat luottotiedot.
Jos joku sun kaveri on autoa vaihtamassa, lähde siivelle mukaan katselemaan.
50 000 hintaisia ostaa keskiluokka ja se on suurin luokka Suomessa. Heitä on varmaan miljoona. Sitä kalliimpiakin ostaa ihan se samainen keskiluokka.
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Autoja nykyään myös liisataan, ja tyttäreni teki niin, ajelee nyt 20 -vuotias uudella autolla, asuu vielä kotona. 320 euroa maksaa siitä kuussa, eikä tarvitse miettiä korjauskuluja. Ihmiset ihmettelee. Mutta hänellä on vakituinen työ, niin varaa maksaa. Ja bussilippu töihin olisi maksanut kuitenkin 150 euroa/kk. Vuorotyö, joka sisältää myös yötyötä, niin bussilla kulkeminen ei ole aina vaihtoehto.
Omat autot on ostaessa n. 4-5 vuotta vanhoja, koska sen ikäisissä ei yleensä ole mitään isoja vikoja, ja huollot on vielä halpoja. Myyn yleensä pois kun alkaa 9 vuotta olla täynnä, sitten niitä korjattavia vikoja jo ilmaantuu. Mutta miehellä on 16-vuotta vanha japsi, joka ei mennyt jarruista läpi katsastuksessa. Se meni korjaukseen, joka maksoi 1100 euroa (jarruputket ja levyt ja joku muu osa), ei se minusta mitään kallista ollut. Moni ostaa nykyään sen hintaisen kännykän...Uuden auton hinnanalentuma kun otetaan huomioon, niin kalliimmaksi ne uudet aina tulee. Mutta kiva että ihmisillä on varaa ostaa uusia autoja, sitten me muut saadaan halvemmalla niitä käytettyjä.
3840e vuodessa hän maksaa pelkästään siitä että saa ajaa autolla. Autoliikkeestä saa toimivia autoja 3000 eurolla jolla ajelee helposti sen 5 vuotta.
Itse laittaisin tuon 3840e/vuosi sijoituksiin tai lyhentäisin sillä asuntolainaa pois ennemmin kuin autoon.
Toki jokainen tekee miten haluaa.
M32
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos meinaa ostas jonkun 50 000e auton niin sitten saa olla jo todella varakas joita suomessa ei montaa ole.Puhut täyttä paskaa. Kyllä noita yli 60 000 € autoja myydään ihan koko ajan.
Juu ja se loppuerä maksetaan könttänä kuuden vuoden päästä.
Niinkö tehdään? Uuden auton ostajista moni vaihtaa kahden vuoden välein toiseen uuteen autoon. Sitä loppukönttää ei makseta koskaan, se siirtyy aina eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on ihan normiauto.
Itse ostin juuri uuden auton, joka tullee tän kuun lopussa ja se maksoi mausteineen 66000 €. Ei mikään luksusauto vaan tavallinen käyttöauto.
Rahoitusyhtiöhän sen omistaa, et sinä. Sinulla se on vaan lainassa.
Minäkin asun omakotitalossani vain lainassa, koska minulla on asuntolainaa. Taidan muuttaa välittömästi vuokralle, että en asu enää missään laina-asunnossa. Kyllähän se on kunniallisempaa asua vuokra-asunnossa kuin jossain laina-asunnossa!
Jos se sinun omakotitalosi on sinun niin miksi sinä joudut maksamaan pankille siitä että asut siinä?
Mitä tapahtuu jos et maksa pankille mitään? Se on sinun asunto joten sinä saat asua siinä vaikka et pankille maksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö tehdään? Uuden auton ostajista moni vaihtaa kahden vuoden välein toiseen uuteen autoon. Sitä loppukönttää ei makseta koskaan, se siirtyy aina eteenpäin.
Eli heillä on jatkuvasti velkaa autosta eikä he koskaan omista autoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ainakaan ole ikinä edes tarkoitus ostaa autoa omaksi, vaan maksamme ns auton käytöstä noin 420 euroa kuukaudessa, parin vuoden päästä vaihdamme toiseen.
Onko kovinkaan fiksua maksaa noin paljon autoilusta...? Itse ostan sen 2000e auton jolla ajelen sen 5-10 vuotta.
Varaa minulla olisi laittaa enemmän autoiluun mutta autoon ei mun mielestä ole järkeä laittaa rahaa.
Se on varmaan makuasia, mikä kenenkin mielestä on fiksua. Joku laittaa harrastukseen heittämällä tuon summan ja enemmänkin. Joku matkustaa joka vuosi jonnekin kaukomaille. Joku sisustaa. Jollain menee pelkästään kampaamoon, kosmetologille ja ripsihuoltoon joka kuukausi tuo summa.
Auto on usein sellainen välttämättömyys, että siihen on jotain pakkokin laittaa, jos se vaikka nyt työssäkäynnin mahdollistaa. Harrastukset, matkustus tai sisustus tai kauneudenhoito ei edes ole pakollisia.
Tätä voi olla turha yrittää edes selittää palstalla mutta meitäkin on jotka ajavat paljon ja jotka aidosti pidämme hyvällä autolla ajamisesta. Ja kyllä, voimme myös halutessamme käyttää kohtuullisia summia autoon ja autoiluun. Nimim. harkitsen päivittämistä ja harkinnassa kolme kirjainta joihin voi luottaa: AMG.
Me ostetaan. Perheessämme on yksi auto ja se saa olla kaikilla mukavuuksilla nahkapenkeistä, ilmastoinnista jne alkaen. Ollaan ihan tavallinen työssäkäyvä pariskunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3840e vuodessa hän maksaa pelkästään siitä että saa ajaa autolla. Autoliikkeestä saa toimivia autoja 3000 eurolla jolla ajelee helposti sen 5 vuotta.
Itse laittaisin tuon 3840e/vuosi sijoituksiin tai lyhentäisin sillä asuntolainaa pois ennemmin kuin autoon.
Toki jokainen tekee miten haluaa.
M32
Mun kokemuksen mukaan autoliikkeistä ei suinkaan saa aina "helposti 5 vuotta ajettavia autoja".
Osa haluaa maksaa mukavuudesta, toimintavarmuudesta, voimassa oleva takuukin voi vaikuttaa. Minulle kävi yhden kerran tosi kalliisti auton kanssa, sen jälkeen en ole koskenutkaan muutaman vuotta vanhoihin autoihin. Vain sellainen jossa on takuu.
Minulle auton on pakko olla toimiva, tarvitsen ihan joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli heillä on jatkuvasti velkaa autosta eikä he koskaan omista autoa?
Miksi se pitäisi kokonaan omistaa? Mitä lisäarvoa siitä saa, sinun mielestäsi? Autohan ei ole sijoitus, se on käyttötavaraa.
Ja sen arvo vain laskee. Kannattaako se edes maksaa kokonaan omaksi, kun loppuarvo on murto-osa alkuperäisestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Statussymboli, noita ei osteta itselle vaan naapureiden kateuden herättämiseksi
Höpöjuttuja. Naapurin mielipiteet ei kiinnosta. En edes tiedä, mitä autoja naapureilla on, ja omat autot ostettu omiin tarpeisiimme.
Mekin ostettu omaan tarpeeseemme ja ajetaan loppuun. Naapureiden autot toki tiedetään. Fiksuimmalla naapurilla tonni. Punto jonka hän vaihtaa toiseen aina kun tulee vika jonka korjaaminen maksaanyli tonnin. On kyllä autoilun kulut minimoitu ja autoon enimmäkseen pelannut oikein hyvin.
Talon hienoin on työsuhdeauto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ainakaan ole ikinä edes tarkoitus ostaa autoa omaksi, vaan maksamme ns auton käytöstä noin 420 euroa kuukaudessa, parin vuoden päästä vaihdamme toiseen.
Onko kovinkaan fiksua maksaa noin paljon autoilusta...? Itse ostan sen 2000e auton jolla ajelen sen 5-10 vuotta.
Varaa minulla olisi laittaa enemmän autoiluun mutta autoon ei mun mielestä ole järkeä laittaa rahaa.Se on varmaan makuasia, mikä kenenkin mielestä on fiksua. Joku laittaa harrastukseen heittämällä tuon summan ja enemmänkin. Joku matkustaa joka vuosi jonnekin kaukomaille. Joku sisustaa. Jollain menee pelkästään kampaamoon, kosmetologille ja ripsihuoltoon joka kuukausi tuo summa.
Auto on usein sellainen välttämättömyys, että siihen on jotain pakkokin laittaa, jos se vaikka nyt työssäkäynnin mahdollistaa. Harrastukset, matkustus tai sisustus tai kauneudenhoito ei edes ole pakollisia.
Samaa mieltä, itse olen laittanut hyvin niukasti rahaa turhuuksiin eli autoon,harrastuksiin,sisustamiseen,matkailuun... jne
Minä olen laittanut rahani asuntolainan lyhennykseen koska tavoitteena saada se maksettua äkkiä pois jottei korkokulut nouse isoiksi ja sitten olen sijoitellut rahojani paljon.
Auto on monelle välttämättömyys mutta minä itse en asian niin että mitä vähemmän rahaa laittaa autoon niin sitä parempi.
Ajan töihin sillä parin tonnin autolla lähes päivittäin eli auto on minulle myös välttämättömyys. Kaikista paras tilanne olisi jos autoa ei tarvitsisi ollenkaa.
M32
Millainen ihminen pistää budjetin tiukalle ostaakseen kalliin asunnon?