Varakas iäkäs vanhempi, miksi et auta lapsiasi?
Tää ihmetyttää, oma tarina.
Erosin ja ajauduin 3v raha ongelmiin. Joutui vetämään ihan kädestä suuhun.. Jäi mm talo käsiin josta hirveät kulut..
Vanhemmilla taas rahaa riittää, tulen perimään joskus 5-800 000 omaisuuden.. Mutta ei senttiäkään en saanut apuja katastrofin päällä ollessa..
Ilmeisesti tämä on suht yleistä.. Mutta en ymmärrä miksi nyt joku vanhempi voisi kertoa milöä perustelette toimintanne?
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vanhemmat ovat halunneet opettaa pärjäämään omillaan.
Karhunpalvelus jälkikasvulle jos kaikesta tehdään liian helppoa ja totutetaan siihen että aina joku auttaa ilman että itse tarvitsee nähdä vaivaa ja ottaa vastuuta itsestään sekä omista asioistaan.Ap taitaa olla jo ihan aikuinen ihminen, jolle ei tarvitse opettaa enää yhtään mitään.
Sitä suuremmalla syyllä aloittajan tulee ottaa ihan itse vastuu omasta elämästään ja omista valinnoistaan eikä olla isuliinin ja äitiliinin lompakolla kärkkymässä omien sotkujensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen suhde sinulla on vanhempiisi?
Ollut aina lämmin ja läheinen. Mut tämä pihiys teki kyllä ison loven.. mä en voisi itse kuvitella että pystyisin tekemään samaa omille lapsilleni
Onpa harmi, kun noin jättivät auttamatta.
Me olemme tukeneet aikuista lastamme, vaikka kotona vielä alaikäisiä. Olemme tavallisia työläisiä, eikä perintöä jää kuin maallinen omaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Huh huh! Veikkaan, että olet sellainen omia vanhempiasi haukkuva kusipäinen lapsi, että on ihan oikein, ettei sinua pelasteta jokaisesta sotkusta minkä olet itse aiheuttanut. Kasva aikuiseksi ja ota vastuu omasta elämästäsi niin kuin me muutkin teemme.
Mä muutin 18v pois kotoa. Menin töihin ja perustin perheen. En hauku vanhempiani vaan pyrin ymmärtämään. Viimeisen kerran sain vanhemmilta rahaa 1998. Sen jälkeen olen tullut omillaan toimeen. Ajauduin valtaviin ongelmiin eron takia ja siinä sivussa mulle jäi käsiin okt. Jossa tuli isot kpdteusvauriot ym. Samassa syssyssä tuli elatusmaksut, ja tietysti muitakin kuluja.. Kaikki säästöt paloi.. hetkessä..
Mun vanhemmat on eläkkeellä tilillä oli kuulemma 2016 kun jäivät eläkkeelle 360k€+ talot ja velattomat mökit. Joka kk jää säästöön+1000€.
Mä kerroin heille hyvin selvästi et käytännössä mun talous on nyt kiinni noista elareista 400€/kk/ 4800€ vuosi. 2 vuotta pitäis selvitä että laina loppuu.. apuja en saanut ja homma moninkertaistui koska laskut kiersi ulosoton kautta. Elämänhalu hävisi ja elinvuosia hävisi..
Tuntuu typerältä et tulen perimään ton kaiken +10-20vuoden päästä. Jolloin en todellakaan tarvitse enää tuota 😂. Aion siirtää kaiken omille lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt aatellaan että olist saanut vaikka 100000 pelastusrahaa ja anhemmillesi olisi jåäny sieltä alarajaltasi 400000. Siitä varmaan 150000 on kiinni asunnossa. Pari maailmanympärimatkaa tai oma mökki (kummin tykkäävät), taloyhtiön putkiremontti ja sitten sairastuvat... ei taida ap olla auttamassa ja huolehtimassa.
Olisin tarvinnut 9600€.
Käteistä on varmaan 4-500k nyt tilillä. + Asunnot ja mökit kaikki maksettu. Eivät käytä rahaa muuhun kuin ruokaan enää.
Vierailija kirjoitti:
Minä jättäisi aloittajan perinnöttömäksi.
Et pystyisi.
Lakiosan saa aina, ellet voisi vedota suorastaan rikolliseen toimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Karhunpalvelus jälkikasvulle jos kaikesta tehdään liian helppoa ja totutetaan siihen että aina joku auttaa ilman että itse tarvitsee nähdä vaivaa ja ottaa vastuuta itsestään sekä omista asioistaan.
No olipa ilkeästi ajateltu! Aina voi ja mielestäni täytyykin auttaa, jotta kriisistä selviää. Tässä tapauksessa on rahallisesti ollut mahdollista auttaa, jotta jaloilleen pääsee.
Asuntoja ei noin vain myydä ja ylläpitokustannukset on kovat.
Itse autoin aikoinani omaa lastani. Nyt jaloilleen päästyään pikkuhiljaa laittaa tililleni rahaa, vaikka en ole pyytänyt. On oppinut rahan ja vanhemmuuden arvon.
Ap:n tapauksessa ei ollut kyseessä arvomaailma vaan piheys.
Miksi olit hankkinut suurikuluisen talon? Olivatko vanhempasi siihen pakottaneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karhunpalvelus jälkikasvulle jos kaikesta tehdään liian helppoa ja totutetaan siihen että aina joku auttaa ilman että itse tarvitsee nähdä vaivaa ja ottaa vastuuta itsestään sekä omista asioistaan.Ap taitaa olla jo ihan aikuinen ihminen, jolle ei tarvitse opettaa enää yhtään mitään.
Sitä suuremmalla syyllä aloittajan tulee ottaa ihan itse vastuu omasta elämästään ja omista valinnoistaan eikä olla isuliinin ja äitiliinin lompakolla kärkkymässä omien sotkujensa kanssa.
Niinkuin kerroin tuosta olen ollut aika vastuullinen teinistä asti. Ja mun pelastaminen olisi vaatinut pikkuhiluja vanhemmilleni..
Kaiken lisäksi mä tulen saamaan kaiken kun heistä aika jättää. Toivottavasti vasta pitkän ajan päästä. Mut silloin mulla ei ole enää käyttöä noille rahoille tai omaisuudelle. Ja kokemukseni perusteella tulen siirtämään kaiken omille lapsille heti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olit hankkinut suurikuluisen talon? Olivatko vanhempasi siihen pakottaneet?
Kun hankimme asunnon se ei ollut mitenkään erityisen suurikuluinen. Just sopiva 2 ihmisen palkkatasolle. Sit toinen ihminen lähti ja kaupanpäälisiksi otti elatusmaksut.. eikä tämäkään riittänyt vaan kohtalo päätti hajottaa vesiputken. Jolloin käteen jäi valtava remonttilaina ja asunto josta ei päässyt eroon.
Vanhempani ovat hyvin varakkaita ja iäkkäitä. En koe että tarvitsisin mitään apua koska olen jo itsekin jäämässä ensi vuonna eläkkeelle ja taloudellinen tilanne hyvä. Auttoivat aikoinaan kun olin opiskelija mutta silloin eivät olleet iäkkäitä eivätkä yhtä varakkaita kun nykyään. Eivät siis silloin täyttäneet määritelmää "varakkaat iäkkäät".
Vierailija kirjoitti:
Huh huh! Veikkaan, että olet sellainen omia vanhempiasi haukkuva kusipäinen lapsi, että on ihan oikein, ettei sinua pelasteta jokaisesta sotkusta minkä olet itse aiheuttanut. Kasva aikuiseksi ja ota vastuu omasta elämästäsi niin kuin me muutkin teemme.
Ja mistähän tämä mahdollinen kusipäisyys on saanut alkunsa 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen suhde sinulla on vanhempiisi?
Ollut aina lämmin ja läheinen. Mut tämä pihiys teki kyllä ison loven.. mä en voisi itse kuvitella että pystyisin tekemään samaa omille lapsilleni
Onpa harmi, kun noin jättivät auttamatta.
Me olemme tukeneet aikuista lastamme, vaikka kotona vielä alaikäisiä. Olemme tavallisia työläisiä, eikä perintöä jää kuin maallinen omaisuus.
Mekin olemme tukeneet aikuistuvia ja aikuisia lapsiamme, ettei olisi samanlaista tiukkaa kuin itsellä oli kun ainoa omaisuus oli se polkupyörä, jonka selässä kotoa lähdin maailmalle.
Hyvin ovat lapset pärjänneet, kun alkuun pääsivät. :)
Tietysti autamme vieläkin, jos pulaan joutuisivat.
Ap, siinä vaiheessa kun sinä vain ajaudut etkä ota vastuuta, sinulle on turha syytää rahaa. Olet vain pohjaton kaivo.
Osoita osaavasi käsitellä rahaa niin sinuun luotetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karhunpalvelus jälkikasvulle jos kaikesta tehdään liian helppoa ja totutetaan siihen että aina joku auttaa ilman että itse tarvitsee nähdä vaivaa ja ottaa vastuuta itsestään sekä omista asioistaan.No olipa ilkeästi ajateltu! Aina voi ja mielestäni täytyykin auttaa, jotta kriisistä selviää. Tässä tapauksessa on rahallisesti ollut mahdollista auttaa, jotta jaloilleen pääsee.
Itse autoin aikoinani omaa lastani. Nyt jaloilleen päästyään pikkuhiljaa laittaa tililleni rahaa, vaikka en ole pyytänyt. On oppinut rahan ja vanhemmuuden arvon.
Juuri näin mä itsekkin ajattelen.. Mun tapauksessa 10k€ olisi riittänyt.. tuolla summalla mä en olisi joutunut stressaamaan 3 vuotta. Olisin henkisesti paljon paremmassa kunnossa ja mun elämästä ei olisi hävinnyt 3 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karhunpalvelus jälkikasvulle jos kaikesta tehdään liian helppoa ja totutetaan siihen että aina joku auttaa ilman että itse tarvitsee nähdä vaivaa ja ottaa vastuuta itsestään sekä omista asioistaan.No olipa ilkeästi ajateltu! Aina voi ja mielestäni täytyykin auttaa, jotta kriisistä selviää. Tässä tapauksessa on rahallisesti ollut mahdollista auttaa, jotta jaloilleen pääsee.
Ehkä piloille hemmotellun, kultalusikka p*rseessä kasvaneen rajattoman kersan mielestä, mutta jokainen aikuinen ymmärtää ihan itse omien valintojensa seuraukset ja vastaa niistä itse.
Ihmettelen tuota oletusta että sitten pitäisi taas muiden olla auliisti auttamassa (useimmiten rahallisesti) jaloilleen, kunnes vähän ajan päästä olisi taas sama ruikutus että pitäisi taas auttaa.
Aloittaja on itse aikuisena ihmisenä tehnyt omat elämänsä ratkaisut ja nyt vastaa niistä ihan itse.
Jos oma arvomaailma on raha ja ennenkaikkea toisten raha joka joskus päätyy perintönä itselle, ei kannata kauheasti kohkata arvomaailmasta muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun hankimme asunnon se ei ollut mitenkään erityisen suurikuluinen. Just sopiva 2 ihmisen palkkatasolle. Sit toinen ihminen lähti ja kaupanpäälisiksi otti elatusmaksut.. eikä tämäkään riittänyt vaan kohtalo päätti hajottaa vesiputken. Jolloin käteen jäi valtava remonttilaina ja asunto josta ei päässyt eroon.
Oliko kotivakuutus? Miksi teit lapsia joihin ei ole varaa?
Vierailija kirjoitti:
Ap, siinä vaiheessa kun sinä vain ajaudut etkä ota vastuuta, sinulle on turha syytää rahaa. Olet vain pohjaton kaivo.
Osoita osaavasi käsitellä rahaa niin sinuun luotetaan.
Lue tämä keskustelu. Viimeksi saanut rahaa vanhemmilta teininä. Sen jälkeen pärjännyt hyvin omillaan kunnes iski kakka isosti tuulettimen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä muutin 18v pois kotoa. Menin töihin ja perustin perheen. En hauku vanhempiani vaan pyrin ymmärtämään. Viimeisen kerran sain vanhemmilta rahaa 1998. Sen jälkeen olen tullut omillaan toimeen. Ajauduin valtaviin ongelmiin eron takia ja siinä sivussa mulle jäi käsiin okt. Jossa tuli isot kpdteusvauriot ym. Samassa syssyssä tuli elatusmaksut, ja tietysti muitakin kuluja.. Kaikki säästöt paloi.. hetkessä..
Mun vanhemmat on eläkkeellä tilillä oli kuulemma 2016 kun jäivät eläkkeelle 360k€+ talot ja velattomat mökit. Joka kk jää säästöön+1000€.
Mä kerroin heille hyvin selvästi et käytännössä mun talous on nyt kiinni noista elareista 400€/kk/ 4800€ vuosi. 2 vuotta pitäis selvitä että laina loppuu.. apuja en saanut ja homma moninkertaistui koska laskut kiersi ulosoton kautta. Elämänhalu hävisi ja elinvuosia hävisi..
Tuntuu typerältä et tulen perimään ton kaiken +10-20vuoden päästä. Jolloin en todellakaan tarvitse enää tuota 😂. Aion siirtää kaiken omille lapsille.
Talot ja mökit vie rahaa eikä niitä välttämättä saa myytyä silloin kun ei enää jaksa hoitaa, joten se kerrostaloasuntokin pitää hankkia. Toinen kuolee, niin yhdestä eläkkeestä pitää maksaa kaikki talojen ja mökkien kulut, ei jää enää säästöön. 180 000 per lätty ei ole paljoa keskiluokkaiselle ikänsä työtä tehneelle eläkeiän kynnyksellä. Sen verran kuitenkin ettei mitään sosiaalitukia tule saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko kotivakuutus? Miksi teit lapsia joihin ei ole varaa?
Oli kotivakuutus joka ei korvannut muuta kuin irtaimiston. Koska rakennusvirhe joka oli edellisen asukkaan jäljiltä..
Kun teimme lapsia oli varaa.
Jos nyt aatellaan että olist saanut vaikka 100000 pelastusrahaa ja anhemmillesi olisi jåäny sieltä alarajaltasi 400000. Siitä varmaan 150000 on kiinni asunnossa. Pari maailmanympärimatkaa tai oma mökki (kummin tykkäävät), taloyhtiön putkiremontti ja sitten sairastuvat... ei taida ap olla auttamassa ja huolehtimassa.