Minkä pitäisi muuttua, että suomalaiset saisivat lisää lapsia?
Jokin on aika pahastikin pielessä, kun lisääntymisviettiä ei enää tunneta. Ongelma on ihan todellinen ja vakava. Kertokaa, erityisesti te lisääntymisikäiset, mikä saisi teidät yrittämään lasta.
Kommentit (996)
No mä en välttämättä haluaisi omia lapsia vaikka mikä muuttuisi. Ainoa realistinen juttu olisi se että kohtaisin miehen, josta vaan tietäisin että haluan hänen kanssaan perheen (eli biologia puuttuisi peliin). Se vaatisi että kyseessä olisi kunnon match, eikä sellainen mistä tulee tunne että "katellaan". Mut tähän asiaan ei yhteiskunta voi vaikuttaa, näen että toi on ihan tuurista ja rohkeudesta kiinni.
N31
Itse olen syntynyt toivottuna ja suunniteltuna. Eli vanhempani päättivät yhdessä hankkia minut. En tiedä, laskivatko he etukäteen pennosten riittävyyttä. Minusta se, että ihmiset voivat itse päättää siitä, että
Kuinka monta lasta hankkivat
Milloin hankkivat
Miten vanhempainvapaat järjestetään
Miten lastenhoito järjestetään
edistäisi yleistä hyvinvointia yhteiskunnassa pitkälle tulevaisuuteen.
Arvostetaanko tässä yhteiskunnassa tarpeeksi hoivaamista? Jos arvostetaan esim vain loogista ajattelukykyä, niin kaikki ihmiset haluavat vain insinööreiksi. Entä jos looginen ajattelu nähtäisiin vain yhtenä asiana muiden seassa?
Vierailija kirjoitti:
Lehdet ovat nykyisin pullollaan lapsivihaisia-artikkeleita. Velat saa paljon palstatilaa. Enemmän juttuja lasten tuomasta ilosta eikä vain siitä taakasta.
Mikä se ilo on? Voisitko kertoa? Minä olen ollut kohta 25 vuotta vanhempi ja vieläkään se ilo ei ole muualla kuin unohduksen kultaamissa muistoissa ja kuvissa, koska en väsymyksen takia kykene oikeasti muistamaan mitään lasteni elinvuosista ennen 15 ikävuotta.
Edullinen ja pitkäaikainen asunto.
Heka korottaa vuokrat markkinahintaisiksi.
Yksityisen armoille en mene, koska koska tahansa saattaa tulla ilmoitus että lähdepä kävelemään.
Ei sitten tehdä lapsia.
Tehkööt nämä muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konservatiivinen kasvatus ja yhteisöllisyys pitäisi palauttaa.
Nimenomaan ei. Pitäisi panostaa vielä enemmän vanhempien väliseen tasa-arvoon. Moni nainen ei halua olla se kodinkone ja perheen ainoa vastuun kantava vanhempi.
Ilman konservatiivista kasvatusta ei edes kasva naisia, jotka haluaisivat lapsia. Se on välttämätön edellytys haluuan saada lapsia. Konservatiivisissa maissa naiset haluvat ensimmäisen lapsen 20-vuotiaana.
Millä rahalla se parikymppinen nainen elättää itsensä ja lapsensa?
Suomessa naiset synnytti 70-luvulla ensimmäisen lapsen noin 20-vuotiaana vaikka oli paljon köyhyyttä. Miksei se olisi nytkin mahdollista kun elintaso on paljon korkeampi?
Silloin oli sosiaalinen pakko mennä naimisiin vahinkoraskauden tullen ja mies joutui elättämään perheen. Siinä on resepti onnettoman elämään.
Silloin pysyvät parisuhteet alkoivat jo 18-19-vuotiaana. Se kertoo sen ajan ihmisten paremmasta henkisestä kypsyydestä.
Perhe näyttäisi olevan paska diili aivan kaikilla tasoilla.
Miksi lähtisin tällaiseen, kun mitään sisäistä paloa jälkikasvuun ei ole?
M31
Vanhempainrahaan pitäisi saada selvä korotus töissä olleille naisille. Pitäisi kannustaa työssäkäyviä naisia lisääntymään, koska lapsen elämä on turvatumpaa näissä perheissä kuin työttömän äidin perheissä. Nämä ovat myös naisia, joilla on vaikeinta hankkia lapsia töiden takia, vaikka työ ei ole kuitenkaan niin hyväpalkkaista, että voisi palkata lastenhoitajan tai jäädä itse kotiin hoitamaan lasta.
Suomessa lisääntyvät nyt hyvin kaikkein rikkaimmat ja köyhimmät, mutta nämä yhteiskunnan tukipilarit eivät pysty lisääntymään rahasyistä.
Sivusta kun seuraa perhe-elämää niin ei tule fiilis, että minäkin haluan tuollaisen elämän. Ehkä se on jo geeneissä ihmisessä että näkeekö lapsiperhearjen houkuttelevana, eli toiset syntyvät äideiksi ja isiksi. Ne keneltä vanhemmuusgeeni puuttuu niin saavat nykyilmapiirissä hyväksyntää eikä enää tarvitse lisääntyi vain koska tapana tai vanhuuden varalle.
Unkarissa on viisas lapsipolitiikka. Isot lapsilisät ja veroton tulo yhdelle vanhemmista kun lapsia on tietty määrä.Myös minibussi lahjana perheille jotka tarvivat isomman kulkuneuvon.
Entä Suomessa? Äitiyspaketti!
Pohjoismainen malli:
- Äidit kotona vain vuoden ja isätkin vähintään 6kk vanhempainvapaalla, niin vapaat jakautuvat tasaisemmin
- Viulut maksaa ansioperusteisesti Kela, ei työnantaja
- Vanhempi lapsi pysyy osapäiväisesti päivähoidossa
- Päivähoitopaikka järjestyy läheltä nopeammin, paikan tarve ilmoitetaan jo lapsen syntyessä, ei kuukautta ennen töihin paluuta
Näin naisten työnsaanti helpottuu, työnantajalle ei koidu naisista enemmän tai vähemmän kuluja tai poissaoloja kuin miehistä, naiset eivät häviä vuosiksi kotiin ja putoa palkkakehityksestä ja aiheuta vaivaa työnantajalle, päivähoito on edullisempaa ja järjestetty perheitä ajatellen, eikä noudata järjetöntä byrokratiaa, joka ei palvele ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan ei. Pitäisi panostaa vielä enemmän vanhempien väliseen tasa-arvoon. Moni nainen ei halua olla se kodinkone ja perheen ainoa vastuun kantava vanhempi.
Ilman konservatiivista kasvatusta ei edes kasva naisia, jotka haluaisivat lapsia. Se on välttämätön edellytys haluuan saada lapsia. Konservatiivisissa maissa naiset haluvat ensimmäisen lapsen 20-vuotiaana.
Suomessa naiset synnytti 70-luvulla ensimmäisen lapsen noin 20-vuotiaana vaikka oli paljon köyhyyttä. Miksei se olisi nytkin mahdollista kun elintaso on paljon korkeampi?
Nykyisen yksilökeskeisen elämäntavan myötä perheen perustaminen on jäänyt vähemmälle huomiolle. Nuoruutta halutaan viettää 15-45 vuoden välillä bailaten, matkustaen, opiskellen ja uraa luoden. Sitten kun ikää on liikaa niin pariutuminen on haastavaa ja lasten saaminen lähes mahdotonta kun menopaussi paukuttaa ovella.
Entiseen aikaan tuet eivät varmasti olleet niin hyvät kuin nykyään. Yksinäinen nainen saa aivan varmasti asunnon jos sattuu olemaan asunnoton ja lapsi on tulossa. Suomessa elintaso on todella korkea ja perheen perustaminen ei voi olla rahasta kiinni. Lasten teko ei riipu käytettävissä olevasta rahasta kun köyhissä maissa lapsia tehdään liukuhihnalta ilman ongelmia.
Tarkoitat siis, että lopetetaan kokonaan eläkkeiden maksaminen ja terveydenhoito. Lapsia pitää tehdä paljon suuren lapsikuolleisuuden takia. Lapset myös joutuvat elättämään omien vanhempien lisäksi myös muut suvun vanhukset, jos heillä ei ole elossa olevia lapsia. Itse en.tykkäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistetaan nyt se, että nykyistä 18-35v sukupolvea ei myöskään kiinnosta seksi. Jos ihmistä ei kiinnosta seksi, sitä ei kiinnosta myöskään kumppanin hankkiminen. Ja sillä on jokin merkitys ja luonto on sen niin tarkoittanut.
Miten niin ei kiinnosta seksi?
Niin sanoo tutkimukset. Heitä kiinnostaa muut asiat.
Mitkä tutkimukset? En ole kuullutkaan.
Aika kortilla
Väestöliiton tutkimusprofessori
Osmo Kontula
kertoo, että myös Suomessa ensimmäisen yhdyntänsä nuorista aikuisista on kokenut yli 20-vuotiaana noin 20 prosenttia. Osuus on Kontulan mukaan pysynyt samana viimeiset 25 vuotta.
Vällyjen välit ovat viilentyneet Suomessa viime vuosina, kertoo vuoden 2015 Finsex-tutkimus. Tutkimuksen mukaan suomalaiset harrastavat seksiä entistä harvemmin. Kun 25–34-vuotiaat naiset vuonna -71 olivat kuukausittain keskimäärin seitsemässä yhdynnässä, oli yhdyntöjen määrä vuonna 2015 noin 4,5. Samanikäisillä miehillä määrä pieneni 8:sta 5:een. Suhteellisesti eniten yhdyntämäärät ovatkin Suomessa vähentyneet 30–40-vuotiailla nuorilla aikuisilla, jotka elävät lapsiperheiden ruuhkavuosia.
Kontulan mukaan ihmiset joutuvat nykyisin miettimään, mihin he tahtovat käyttää aikaansa ja mistä pitää karsia, sillä seksin harrastamiseen käytetystä ajasta kilpailevat lukuisat muutkin asiat.
Yhdysvaltalaistutkimuksen johtava tutkija
Jean Twenge
arvelee yhdysvaltalaismedia CNN:lle, että tutkimuksessa todettua seksuaalitrendiä saattavat Amerikassa selittää yhteiskunnallinen epävarmuus ja taloudelliset tekijät. Nuoret eivät välttämättä saa töitä ja jäävät vanhempiensa luokse asumaan. Samalla myös avioon astuminen on epätodennäköisempää.
Tuloksia voi Twengen mukaan selittää myös se, että seksi ei enää ole niin tärkeä osa nuorten elämää. Itseään kun voi nykypäivänä viihdyttää myös monilla muilla tavoilla.
Suomalaiset eivät yleensä ole kovin lapsiystävällisiä ihmisiä, lapsetkin jätetään heitteille kun vaaditaan sitä omaa rauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi lasta, mutta kolmatta en tekisi ja jos nyt olisin nuorempi ja vasta suunnittelemassa lasten hankkimista, miettisin kyllä tarkkaan. Syitä:
- Julkinen terveydenhuolto on nykyisin aivan surkeaa. Kaikki on keskitettyä, aikoja ei saa. Silloin kun minun lapseni olivat pieniä, kävelimme lähineuvolaan jutustelemaan tutun neuvolantädin kanssa, nykyään joutuisin kulkemaan ties minne ja kohtaamaan joka kerta eri hoitajan.
- Ainakin täällä pk-seudulla on jatkuva huoli lasten turvallisuudesta, kun on näitä katujengejä sun muita levottomuuksia, saa lukea kuinka nuorilta ryöstetään vaatteet päältä, puhelimet jne.
- kouluista on myös tullut levottomia, joissa yksikään yksilö ei saa kunnon opetusta, vaan opettajien aika menee niiden "ongelmatapausten" paimentamiseen. Omien lasteni koulussa saa kyllä silloin tällöin tukiopetusta, mutta lapset eivät halua mennä niille tunneille, koska niillä erityisesti on näitä häirikköoppilaita.
- lukioihin on todella korkeat sisäänpääsyrajat ainakin täällä pk-seudulla. Kasiluokan aloittava lapseni stressaa jo nyt siitä pääseekö mihinkään "hyvään" lukioon vai pitääkö mennä sinne ainoaan, jonne pääsee alle ysin keskiarvolla (ja sinnekin sitten matkustetaan julkisilla tuntikaupalla).
- lasten ja nuorten pahoinvointi lisääntyy jatkuvasti, ehkä osittain kaikista edellä mainituista syistä, ehkä myös sosiaalisen median luomien paineiden myötä.
Jotenkin vaan tuntuu, että kaikki oli oikeasti paremmin silloin kun olin itse nuori, ja vielä silloin kun lapseni syntyivät, mutta nyt "kaikki" on pilattu.
Olisko maallemuutto ratkaisu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko lukenut vauvapalstan keskusteluja? Jos olet yh-äiti, niin olet vähintään yhteiskunnan siivellä elävä, moraaliton kiertopalkinto, joka ei pidä jalkojaan yhdessä, vaan jakaa jokaiselle, joka ilkeää pyytää. Tai sitten olet kullankaivaja, joka huijas lapsen isää väittämällä syövänsä piltsui, ja nyt sitten nyhtää lapsensa isältä joka ainoan pennin minkä voi.
Nämä lapsivaatimukset tulee talouselämältä ja talouskasvun takia ei tarvitse kenenkään lisääntyä.
Miestenkin pitäisi kantaa vastuuta ja tehdä kotitöitä. Jokaiseen asuntoon pitäisi myös asentaa automaattisesti tiskikone sekä jättää kylpyhuoneeseen tilaa kuivausrummulle.
Vaikea hankkia lapsia kun olen kykenemätön rakastumaankaan keneenkään.
Minun kohdallani lapsettomuus johtuu siitä, että en terveyssyistä pysty niitä tekemään. Olisinko hedelmällinen? Todennäköisesti. Mutta minulla on niin monta asiaa haittaavaa ongelmaa että ei kannata. Rajujen suolisto-oireiden takia minulta on leikattu laskeuma parikymppisenä ja rinnat kasvoi niin eriparisiksi että jouduin korjauttamaan senkin heti täysi-ikäisenä. Raskaus pilaisi noiden leikkausten saavuttamat tulokset. Lisäksi minulla on motorisia ongelmia, jatkuvaa väsymystä ja taipumusta masennukseen. Olen tiputtanut pienen lapsen sylistäni, en uskalla pidellä niitä enää. Väsymys ja masennus yhdistettynä lapseen takaisi sen että lapsen eka muisto olisi varmaan se kun äiti pimahtaa unenpuutteessa ja takoo päätään seinään ennen kuin kivat piipaa-automiehet tuli hakemaan äitylin lomalle. Suvussani on muuten ollut myös ihan synnytyksenjälkeistä psykoosia pariinkin otteeseen.
Oliko tarpeeksi syitä, vai kokeeko joku oikeasti että minun pitäisi lisääntyä?
Kehityshän on sitten mennyt mainioon suuntaan. Vähät lapset ovat järjellä harkiten hankittuja ja haluttuja, tavan vuoksi/vahinkojen sijaan.
Ehkä aiemminkaan ei olisi aidosti haluttu tämän enempää lapsia, nuoret vaan tekivät idioottivalintoja nuoruudenhölmöillä aivoillaan.