Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä pitäisi muuttua, että suomalaiset saisivat lisää lapsia?

Vierailija
02.08.2023 |

Jokin on aika pahastikin pielessä, kun lisääntymisviettiä ei enää tunneta. Ongelma on ihan todellinen ja vakava. Kertokaa, erityisesti te lisääntymisikäiset, mikä saisi teidät yrittämään lasta.

Kommentit (996)

Vierailija
121/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konservatiivinen kasvatus ja yhteisöllisyys pitäisi palauttaa.

Nimenomaan ei. Pitäisi panostaa vielä enemmän vanhempien väliseen tasa-arvoon. Moni nainen ei halua olla se kodinkone ja perheen ainoa vastuun kantava vanhempi.

Minä voisin ihan mielellään olla koti-isä ja jättää työt ja olla se kodinkone.

Eri.

Niin minäkin mutta naiset haluaa sen korkeakoulutetun miehen joka käy töissä.

Jos hyvätuloinen ja urakeskeinen nainen ottaisi kumppaniksi pienituloisen ja ei urakeskeisen miehen niin aivan varmasti mies silloin olisi koti isä ja se kodinkone mutta naisille ei kelpaa sellaiset miehet.

Se pikkulapsivaihe kestää lasten lukumäärästä riippuen maksimissaan 10 vuotta, joten sen jälkeen koti-isänkin pitäisi mennä töihin.  Ei se tarkoita sitä, että sen jälkeen elellään kotiherrana vaimon tulojen varassa.

Vierailija
122/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevat leikkaukset.. Persut vaan sankoin joukoin. lisääntymään, kun heillä on vara leikata.. Hopi, Hopi... 😄😄😄😄😄

Edellisen hallituksen aikana syntyvyys laski myös. Nyt meillä on kaikista alhaisin syntyvyys mittaushistoriassa ja tämä tapahtui edellisen hallituksen aikana.

Katsotaan nyt nouseeko vai laskeeko syntyvyys tämän nykyisen hallituksen aikana ja sen me näemme parin vuoden päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloudelliset syyt varmasti suurimmalla osalla lapsettomuuteen.

50v sitten riitti että perheestä toinen vanhemmista kävi töissä jolloin toinen pystyi keskittymään lasten kasvatukseen.

Nykyään lapsi pitää mahdollisimman nopeasti saada järjestelmän kasvatettavaksi, jotta perheen talous ei rapistu.

Miksi tekisin lapsia järjestelmälle, kun en itse kerkiä töiltäni osallistumaan kasvattamiseen?

Minä olin lapsi 50 vuotta sitten perheessä, jossa vain isä kävi töissä. En ikinä olisi suostunut aikuisiällä elämään yhtä alkeellisesti. Me oltiin oikeasti köyhiä. Äidin tärkein tehtävä oli kotityöt ja niitä riitti, kun ainoa mukavuus oli sähkö. Me lapset vaan roikuttiin siinä mukana, ei äidillä riittänyt aikaa eikä jaksamista meidän kanssa olemiseen. En usko, että kukaan palstalainen olisi suostunut elämään sitä elämää, et sinäkään.

Mitä jos annat kuitenkin minun itse valita mitä pidän elämässä tärkeämpänä ja mitä vähemmän tärkeänä? Minulle tärkeämpää on aika lasten kanssa, kuin raha jota saan työstä.

Mielummin eläisin alkeellisemmin ja kasvattaisin lapset itse.

Helppo huudella kun on elänyt kultaisen 80 luvun kun rahaa tuli ikkunoista ja ovista, kaikille riitti töitä ja yhden aikuisen tulot riitti omakotitalon, mökin ja auton maksamiseen alle 10 vuodessa.

Ymmärsitkö sinä mitä tuossa kommentissa sanotaan? Ei että raha on tärkeintä, vaan että 50 v sitten kotiäidillä ei jäänyt aikaa lasten kasvattamiseen kun kotityöt veivät alkeellisissa oloissa valtaosan ajasta.

Ohis

Vierailija
124/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin vain on niin paljon vaihtoehtoja miten käyttää elämänsä. Lapsiarki on vain yksi lukuisista vaihtoehdoista, joten on itsestään selvää että vain satunnaiset naiset ja miehet valitsevat sen. Yhteiskuntakaan ei tarjoa mitään porkkanaa lapsen hankintaan. Lasten hankintaa myös nykyisin pohditaan monista näkökulmista ja se voi tuntua jopa itsekkäältä valinnalta. Edes ihmiskunnan säilymistä ei kaikki pidä itseisarvona.

Vierailija
125/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän tukea pikkulapsiperheen arkeen, esimerkiksi isovanhemmilta; nyky-Suomessa on kaikkien aikojen osallistumattomimmat isovanhemmat. Esimerkiksi Jenkkilässä saadaan lapsia Suomea enemmän erityisesti sen vuoksi, että siellä isovanhemmat osallistuvat lastenlasten kasvatukseen ihan oikeasti.

EI, EI JA EI!!!

Isovanhemmat hoitavat Suomessa lastenlapsia enemmän kuin koskaan ennen. Mummot ovat jo jaksamisensa äärirajoilla, kun heidän on hoidettava lastenlapset, omat vanhemmat ja appivanhemmat, ja käytävä töissä.

EI ENÄÄ ENEMPÄÄ TAAKKAA ISOVANHEMMILLE!

Vierailija
126/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tekisin mieluiten lapsia oikeistolaisessa maassa.

Vierailija
127/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisille ei oikeen kelpaa tavalliset miehet. Pitää olla eksotiikkaa tai rikas. Näin on nykynaiset opetettu. Intersektionaalinen feminismi on osoittaunut tuhoisaksi suomelle.

Miehiä on myös määrällisesti rajusti enemmän kuin naisia. Kannattaisi lopettaa miesten tuonti.

Hahhah. Naisille kelpaa nimenomaan tavalliset miehet. Niitä ei juurikaan enää ole. Teitä vinkujia sen sijaan löytyy...

Naisten mielestä miehet ovat laiskoja, itsekkäitä ja lapsia haluamattomia kaikesta valittajia.

Miesten mielestä naiset ovat nirsoja, itsekeskeisiä vedättäjiä, jotka haluavat miehet parisuhteeseen mahdollistamaan omat koti- ja lapsiunelmansa.

Vaikeaa tästä siis on mennä eteenpäin, kun sukupuolet ovat omissa poteroissaan. Enkä tarkoita pelkästään tätä keskustelua: ajatelkaapa, miten erillään nykyisin isolta osin naisten ja miesten kokemus- ja elämismaailma on toisistaan.

Jo lähtien mielipiteistä, poliittisesta suuntautumisesta, omista rooleista, identiteetistä... vaikeaa on. 

Vierailija
128/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maapallolla on liikaakin lapsia, ei ole pelkoa. Suomaisten geeniperimä saadaan kyllä säilytettyä tulevaisuuteen muutenkin. 

Vierailija
129/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keino on, mutta se kestää vähintään 20 vuotta. Kasvattakaa pojistanne miehiä eikä mitään tissiposkia. Mies on turvallinen, rakastava, läsnäoleva, ahkera, lapsirakas ja vaimoaan arvostava. Hyvät käytöstavat ja kotitöiden oppiminen heti varhaislapsuudesta. Mies, jossa on miestä ottaa vanhempainvapaata.

Olisiko naisissa myös jotain parannettavaa?

Vierailija
130/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin tehdä jos Suomessa jotenkin arvostettaisiin äitiyttä eikä olisi lapsivihaa. Äidin pitäisi hoitaa lapset ja koti sekä käydä töissä ja lapsia ei saisi ottaa mukaan mihinkään häiriöksi muttei kyllä hoitoonkaan sovi jättää.

Vierailija
131/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan ei. Pitäisi panostaa vielä enemmän vanhempien väliseen tasa-arvoon. Moni nainen ei halua olla se kodinkone ja perheen ainoa vastuun kantava vanhempi.

Mies saa melkein poikkeuksetta aina lyhyen tikun erotilanteessa, pääsee makselemaan elareita lapsista mitä ei koskaan edes näe. Naiset ottaa eron nykyään pienimmästäkin vastoinkäymisestä. Miksi edes yrittää sitoutua systeemissä mikä on täysin epätasa-arvoinen ja seksistinen?

Vierailija
132/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tekisin mieluiten lapsia oikeistolaisessa maassa.

Oikeistoaatteella vaan ei ole pidemmän päälle tulevaisuutta. Juuri lasten kannalta ajateltuna pitäisi löytää ideologia, joka toimii myös tulevaisuudessa. Maailmanloppuun tähtäävät aatteet eivät kauheasti lämmitä mieltä.

Vierailija
133/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50v sitten riitti että perheestä toinen vanhemmista kävi töissä jolloin toinen pystyi keskittymään lasten kasvatukseen.

Nykyään lapsi pitää mahdollisimman nopeasti saada järjestelmän kasvatettavaksi, jotta perheen talous ei rapistu.

Miksi tekisin lapsia järjestelmälle, kun en itse kerkiä töiltäni osallistumaan kasvattamiseen?

Minä olin lapsi 50 vuotta sitten perheessä, jossa vain isä kävi töissä. En ikinä olisi suostunut aikuisiällä elämään yhtä alkeellisesti. Me oltiin oikeasti köyhiä. Äidin tärkein tehtävä oli kotityöt ja niitä riitti, kun ainoa mukavuus oli sähkö. Me lapset vaan roikuttiin siinä mukana, ei äidillä riittänyt aikaa eikä jaksamista meidän kanssa olemiseen. En usko, että kukaan palstalainen olisi suostunut elämään sitä elämää, et sinäkään.

Mitä jos annat kuitenkin minun itse valita mitä pidän elämässä tärkeämpänä ja mitä vähemmän tärkeänä? Minulle tärkeämpää on aika lasten kanssa, kuin raha jota saan työstä.

Helppo huudella kun on elänyt kultaisen 80 luvun kun rahaa tuli ikkunoista ja ovista, kaikille riitti töitä ja yhden aikuisen tulot riitti omakotitalon, mökin ja auton maksamiseen alle 10 vuodessa.

Sinulla on ihme kuvitelmat 80-luvusta. Töitä oli silloin pääkaupunkiseudulla, mutta siellä oli asuntopula. Sinne minunkin piti muuttaa, kun olin onnistunut saamaan huoneen kimppakämpästä. Asuntolainoissa maksimilaina-aika oli 10 vuotta, pitemmät lainat tuli vasta 1980-luvun lopussa. Muutamaa vuotta myöhemmin iski lama, lainojen korot nousi ja asuntojen arvo laski. Siinä sitten oli lainaa enemmän mitä asunnon arvo.

Mutta mikäs sinua estää hankkimasta vanhaa taloa syrjäseudulta, niitä saa halvalla. Ulkovessa, ulkosauna, kantovesi sisään ja ulos, puulämmitys ja pyykinpesu käsin on tehtävänä. Ja tietenkin kesäisin kasvimaan ja perunapellon hoito.

Vierailija
134/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies saa melkein poikkeuksetta aina lyhyen tikun erotilanteessa, pääsee makselemaan elareita lapsista mitä ei koskaan edes näe. Naiset ottaa eron nykyään pienimmästäkin vastoinkäymisestä. Miksi edes yrittää sitoutua systeemissä mikä on täysin epätasa-arvoinen ja seksistinen?

Sulla on kyllä niihin lapsiin tapaamisoikeus eron jälkeen. Suurinta osaa miehistä ei vain kiinnosta nähdä niitä lapsiaan kun kotileikki päättyy.

Vierailija
135/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehiä taas ei kiinnosta nykyajan tasa-arvohömpötys. Mies haluaa suojella perhettä ja ilman sitä loppuu kiinnostus koko perheeseen.

Vierailija
136/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän tukea pikkulapsiperheen arkeen, esimerkiksi isovanhemmilta; nyky-Suomessa on kaikkien aikojen osallistumattomimmat isovanhemmat. Esimerkiksi Jenkkilässä saadaan lapsia Suomea enemmän erityisesti sen vuoksi, että siellä isovanhemmat osallistuvat lastenlasten kasvatukseen ihan oikeasti.

EI, EI JA EI!!!

Isovanhemmat hoitavat Suomessa lastenlapsia enemmän kuin koskaan ennen. Mummot ovat jo jaksamisensa äärirajoilla, kun heidän on hoidettava lastenlapset, omat vanhemmat ja appivanhemmat, ja käytävä töissä.

Ei pidä paikkaansa. Ei lainkaan.

Entistä isompi osa isovanhemmista ei kiinnostu lapsenlapsistaan käytännössä lainkaan. Vaikka lapsenlapsia on entistä vähemmän. Enemmän kiinnostaa oma hyvinvointi, matkustelu tai asustelu Välimeren rannoilla tai Kanarialla, omat harrastukset, oma elämä, oma aika, omat rahat.

Isovanhemmista alle puolet hoitavat lastenlapsiaan, se isompi osa "mummoista" käyttää aikansa, rahansa ja jaksamisensa omiin menoihin ja nautintoihin. Tämän olen ainakin omasta suvun ja lähipiirin näkökulmasta nähnyt.

Ani harvassa on niitä mummoja (tai ukkeja) jotka voisivat auttaa esimerkiksi sairaan lapsen hoitamisessa. Jo terveen, kiltin ja ns. helpon lapsen hoitaminen edes jonakin satunnaisena aamu- tai iltapäivänä muutaman tunnin ajan on jo melkein sietämätöntä.

Vierailija
137/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Pieni vastoinkäyminen" taitaa sinulla tarkoittaa pettämistä tai alkoholismia. Kotitöihin osallistumattomuus ja itsensä perheestä ulkoistaminen on miehille harmillisen yleistä. Siinä ero helpottaa naisen taakkaa. Hyvästä avioliitosta ei erota kuin aniharvoin.

Vierailija
138/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI, EI JA EI!!!

Ei pidä paikkaansa. Ei lainkaan.

Entistä isompi osa isovanhemmista ei kiinnostu lapsenlapsistaan käytännössä lainkaan. Vaikka lapsenlapsia on entistä vähemmän. Enemmän kiinnostaa oma hyvinvointi, matkustelu tai asustelu Välimeren rannoilla tai Kanarialla, omat harrastukset, oma elämä, oma aika, omat rahat.

Isovanhemmista alle puolet hoitavat lastenlapsiaan, se isompi osa "mummoista" käyttää aikansa, rahansa ja jaksamisensa omiin menoihin ja nautintoihin. Tämän olen ainakin omasta suvun ja lähipiirin näkökulmasta nähnyt.

Ani harvassa on niitä mummoja (tai ukkeja) jotka voisivat auttaa esimerkiksi sairaan lapsen hoitamisessa. Jo terveen, kiltin ja ns. helpon lapsen hoitaminen edes jonakin satunnaisena aamu- tai iltapäivänä muutaman tunnin ajan on jo melkein sietämätöntä.

Olen 60-vuotias. Työelämää jäljellä vielä ainakin viisi vuotta, ehkä työskentelen vielä sen jälkeenkin. Lapseni ja hänen puolisonsa ovat molemmat 30+ vuotiaita. Asuvat aivan eri paikkakunnalla, sen verran kaukana, että edes vapaapäivänä en päiväseltään voisi ajella hoitamaan lasta muutamaksi tunniksi. Enkä tietenkään työpäivinä.

Heillä ei ole lapsia eikä kuulemma tule, mutta oikeastiko sinä pitäisit minua itsekkäänä, kun en jättäisi työtäni ja muuttaisi asumaan lähemmäs heitä voidakseni auttaa tarvittaessa?

Vierailija
139/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on kyllä niihin lapsiin tapaamisoikeus eron jälkeen. Suurinta osaa miehistä ei vain kiinnosta nähdä niitä lapsiaan kun kotileikki päättyy.

Tiedätkö yhtäkään naista joka makselee elareita?

Tuskinpa.

Vierailija
140/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on ihme kuvitelmat 80-luvusta. Töitä oli silloin pääkaupunkiseudulla, mutta siellä oli asuntopula. Sinne minunkin piti muuttaa, kun olin onnistunut saamaan huoneen kimppakämpästä. Asuntolainoissa maksimilaina-aika oli 10 vuotta, pitemmät lainat tuli vasta 1980-luvun lopussa. Muutamaa vuotta myöhemmin iski lama, lainojen korot nousi ja asuntojen arvo laski. Siinä sitten oli lainaa enemmän mitä asunnon arvo.

Mutta mikäs sinua estää hankkimasta vanhaa taloa syrjäseudulta, niitä saa halvalla. Ulkovessa, ulkosauna, kantovesi sisään ja ulos, puulämmitys ja pyykinpesu käsin on tehtävänä. Ja tietenkin kesäisin kasvimaan ja perunapellon hoito.

80-luvun alusta lähtien inflaatio laukkasi, palkkataso nousi kohisten, palkankorotukset saattoivat olla toistakymmentä prosenttia kerralla. Eläkemaksuja ei käytännössä tarvinnut edes maksaa. Rakentaminen oli halpaa. Muistan kyllä 80-luvun, kun yrittäjäperheenä (jossa vain isä kävi töissä) meillä oli iso omakotitalo, uusi kesämökki, uusi iso moottorivene, neljä uutta autoa, harrastuksia, lomamatkoja jne. Todella harva nyky-yrittäjä pääsee samanlaiseen elintasoon kiinni, ainakaan pk-seudun ulkopuolella.

Myös työntekijöiden tulot ja elintaso kasvoivat kohisten. Työpaikkoja oli joka paikassa, ja töihin pääsi sisään kävelemällä. Siskoni oli lukioikäisenä kesätyössä pankissa! Moniko pankki ottaa nykyisin alaikäisen lukiolaisen töihin sisään kävelemällä?