Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä pitäisi muuttua, että suomalaiset saisivat lisää lapsia?

Vierailija
02.08.2023 |

Jokin on aika pahastikin pielessä, kun lisääntymisviettiä ei enää tunneta. Ongelma on ihan todellinen ja vakava. Kertokaa, erityisesti te lisääntymisikäiset, mikä saisi teidät yrittämään lasta.

Kommentit (996)

Vierailija
61/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

* Vahvat ilmastotoimet, nyt heti.

* Sosiaaliturvan parantaminen, ei heikentäminen kuten nyt on tapahtumassa

* Vanhempainvapaat puoliksi

* Päiväkotiryhmät ja ylipäänsä päiväkodit pienemmiksi

Vierailija
62/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perhettä tahtovia, vastuun ottavia miehiä ei riitä kaikille naisille. Voisin harkita lisääntyväni, jos mies haluaisi lapsia ja pitäisin todennäköisenä, että miehestäni tulisi hyvä iskä. Hän on jo 35, mutta pleikkari ja moottoripyörä kiinnostaa, ei vauvat..

No voiko tuota asiaa muuttaa jollain politiikkatoimella? Ellei, niin entä sitten?

Kyllä politiikalla voitaisiin ohjailla yleistä arvopohjaa. Nyt on keskitytty individualismiin ja hedonismiin.

Miesten syrjäytymisen ehkäisy olisi oleellista, lisäksi yleiset sukupuolesta riippumattomat kutsunnat - siviilipalvelukseksi voitaisiin laskea jatkossa myös vaikka tietyn mittaisen tutkinnon suoritus, jolloin se ei veisi aikaa valmistumiselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten pitää olla vähemmän itsekkäitä. Oikea sitoutunut parisuhde. Empatia. Maalaisjärki. Lapset saa näkyä ja kuulua. Oma vanhemmuus riittää ja kelpaa ilman vertailua muihin ja ilman pätemistä lasten kautta. Lasten kanssa voi elää myös aikuisten elämää eikä tarvitse olla pyhimys 24/7 seuraavat 18 vuotta. Näin meillä tehtiin ja 2 nyt jo aikuista lasta joilla kaikki ok ja meidän vanhempien parisuhde ok.

Päivähoito ja koulu kuntoon ja heille takaisin työkalut kasvattaa ja opettaa oikeasti. Tarkkikset takaisin. Työelämä joka mahdollistaa työn ja perheen yhdistämisen.

Vierailija
64/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut saisi yrittämään lasta seuraavat asiat: ilmainen tai todella edullinen lastenhoitopalvelu viikoittain yhteiskunnan piikkiin jotta saamme mieheni kanssa omaa aikaa sekä palkkatason nousu niin että saa täyden palkan puolella työajalla. En jaksa kokopäivätyön ja perhe-elämän yhdistelmää ja kotiäitinä en saa riittävää elintasoa.

Vierailija
65/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm itse olen lapseton ikisinkkumies joka työskentelee duunarina(palkka 3200e/kk brutto).

Aika vähän päättäjät voi asialle mitään tehdä mutta yhteiskunnan pitäisi muuttua todella nykyisestä.

-Sinkkuja on paljon eikä parisuhteet kestä on yksi "ongelma".

-Ei duunarin palkoilla pahemmin lapsia tehdä, itselläni ainakin netto on 2200e ja siitä kun vähentää asumiskulut,autoilun kulut ja pakolliset laskut pois niin hyvä että jää 1000e/kk elämiseen.

Monet duunarit tienaa vähemmän kuin minä.

-Mielenterveysongelmat sekä yksinäisyys on yleisiä suomessa ja pidän näitä asioita pahoina ongelmina suomessa.

En usko siis että päättäjät voi asialle juuri mitään tehdä, ainoastaan jakamalla rahaa enemmän perheille mutta ei se näytä nostavan syntyvyyttä.

M32

Hyvin sinulla riittäisi lapselle rahaa. Minä saan vain 1800€/kk netto palkkaa ja minulla ei riitä. Täysin mahdoton ajatus. Ammattikoulun käyneellä palkka on tämän näköinen. Kävin kyllä lukionkin ensin mutta ei siitä mitään oikeaa hyötyä ole ollut. M38

Vierailija
66/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vuokrakohdut ja/tai helpompi adoptioprosessi hyväksyttäisiin, niin voisin harkita. Lisäksi kaikki lapsesta koituvat kulut työelämää ajatellen (eläkekertymän vähenemä, sairaspäivät lasten sairauden takia, vanhempainvapaiden jako) oikeasti 50:50 suhteessa molemmille vanhemmille.

Lapset ja erityisesti raskaus on naiselle paska diili. Miehille lapsi on joku statusta nostava asia, naiselle ei.

Ihmiskauppa ei ole kenenkään oikeus.

Kenelläkään ei ole oikeutta hankkia lapsia toisen ihmisen terveyden ja hengen kustannuksella. Nainen on ihminen, ei kaupattava ruumiinosa.

Niin, siksi tuossa on mainittu myös adoptio vaihtoehtona. Vuokrakohtuasiassa on isoja ongelmia, mutta esimerkiksi sisarusten välillä en näe samanlaista ihmiskauppaongelmaa, jos toinen sisaruksista haluaisi auttaa lapsien saamisessa.

Kaikki meistä kun ei voi saada lapsia tai raskaus olisi lähtökohtaisesti huomattavan vaarallinen verrattuna normaaliin raskauteen.

Vierailija
67/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko nisäkkäisen lisääntymisjärjestelmä on huono, koska jälkeläisen kantaminen ja synnyttäminen on vaivalloista ja kivuliasta ja on kokonaan toisen vanhemman tehtävä. Jos tämän pystyisi puolittamaan, niin ehkä sitten. 

Vierailija
68/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että seikalle voi enää mitään tehdä. Nykyään on niin rutkasti kaikkea mukavaa tekemistä vuorokauden ympäri, että ajatus ajan uhraamisesta lasten kasvattamiseen luultavasti tuntuu valtaosalle parhaassa lisääntymisiässä olevista ihmisistä hyvinkin vastenmieliseltä?

Toista oli ennen kun lasten tekoon liittyvät toimenpiteet olivat likamain ainoa huvi ja ehkäisykeinot olivat hyvinkin rajalliset. Silloin tehtiin rutkasti jälkeläisiä joista usein vain parhaiten olosuhteisiin sopeutuvat jäivät henkiin. Nykyään tuo luonnon valinta ei enää toimi ja seuraukset pitkällä tähtäyksellä lienevät melko karut. 

Vierailija
69/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perhettä tahtovia, vastuun ottavia miehiä ei riitä kaikille naisille. Voisin harkita lisääntyväni, jos mies haluaisi lapsia ja pitäisin todennäköisenä, että miehestäni tulisi hyvä iskä. Hän on jo 35, mutta pleikkari ja moottoripyörä kiinnostaa, ei vauvat..

Mulla on ihan tämä sama syy. Olen miettinyt, että hankkiutuisin silti raskaaksi. Mies suuttuisi tietysti, mutta jospa se leppyisi, kun lapsi on syntynyt. Nyt saan tietysti vihat niskaani, kun näin tohdin ajatella.

tuo pitäsi saada rangaistavaksi. Meillä on suvussa kaksi lasta kun on syntyneet tuollaisen naisen toimesta ja kumpikin elää sijoitettuna.  

Voihan sen laittomaksi tehdä, mutta milläs todistat? Kun ei oikein mikään ehkäisykeino ole 100% varma. Miehet ei sit millään näköjään tajua kuinka moni asia vaikuttaa niitten e-pillerien tehoon. Älä harrasta seksiä (ainakaan sillä tavalla mistä voi raskautua) tai hanki steri. Niin minäkin tein.

Vierailija
70/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ihan tämä sama syy. Olen miettinyt, että hankkiutuisin silti raskaaksi. Mies suuttuisi tietysti, mutta jospa se leppyisi, kun lapsi on syntynyt. Nyt saan tietysti vihat niskaani, kun näin tohdin ajatella.

tuo pitäsi saada rangaistavaksi. Meillä on suvussa kaksi lasta kun on syntyneet tuollaisen naisen toimesta ja kumpikin elää sijoitettuna.  

Voihan sen laittomaksi tehdä, mutta milläs todistat? Kun ei oikein mikään ehkäisykeino ole 100% varma. Miehet ei sit millään näköjään tajua kuinka moni asia vaikuttaa niitten e-pillerien tehoon. Älä harrasta seksiä (ainakaan sillä tavalla mistä voi raskautua) tai hanki steri. Niin minäkin tein.

En ole se jolle vastaat, mutta sen pitäisi olla rangaistavaa jos sen voisi todistaa. Ei siis siinä tapauksessa että nainen syö pillereitä ja tulee raskaaksi, sillä niin voi käydä ilman petostakin.

Jos vaikka saisi käsiinsä naisen lähettämät tekstiviestit aiheesta tai jonkun muun selvän todisteen.

Vierailija
71/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten pitää olla vähemmän itsekkäitä. Oikea sitoutunut parisuhde. Empatia. Maalaisjärki. Lapset saa näkyä ja kuulua. Oma vanhemmuus riittää ja kelpaa ilman vertailua muihin ja ilman pätemistä lasten kautta. Lasten kanssa voi elää myös aikuisten elämää eikä tarvitse olla pyhimys 24/7 seuraavat 18 vuotta. Näin meillä tehtiin ja 2 nyt jo aikuista lasta joilla kaikki ok ja meidän vanhempien parisuhde ok.

Päivähoito ja koulu kuntoon ja heille takaisin työkalut kasvattaa ja opettaa oikeasti. Tarkkikset takaisin. Työelämä joka mahdollistaa työn ja perheen yhdistämisen.

Ja lisäksi lasten ehdoilla - kulttuurista tulisi päästä eroon. Kauhean ahdistavaa, että koko elämä tulisi pyhittää lapsille heti positiivisesta raskaustestistä lähtien. Ja nimenomaan naisen elämä, miehellehän suodaan kyllä harrastuksiakin.

Vierailija
72/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkätyöt ja asumisen kalleushan perheellistymisen estää. Hallitus on heikentämässä nuorten naisten työllistymistä entisestään.

Sekopää-incelit, joista ei ole töihin, puolisoksi eikä lastensa huoltajaksi.

Mutta hei, ei yksikään nainen vapaaehtoisesti ala synnytyskoneeksi missään päin planeettaa. Se jää teikäpersujen haaveeksi, Gilead-Suomi.

Vierailija
73/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että asenteita saadaan muutettua lyhyellä aikavälillä mitenkään. Tunnen kuitenkin empiirisesti monia perheitä omani lukien jotka hankkisivat isommankin perheen jos talous sekä työelämä sen sallisivat.

Ostovoima on sen verran alhaalla että moni perhe vaatii sen että kaksi aikuista käyvät töissä täysipäiväisesti. Työelämä sitten taas on sen verran kuluttavaa ja joustamatonta että pikkulapsiarjen yhdistäminen on hyvin hankalaa. Toisaalta työpaikoista on kova kilpailu joten työt on pakko laittaa tärkeysjärjestyksessä melko korkealle jottei seuraavalla YT-kierroksella jää luu vetävän käteen.

Kun resurssit (taloudelliset, ajalliset, yleinen jaksaminen) on kortilla niin älykäs ihminen ei silloin vaikeuta tilannettaan hankkimalla lisää lapsia. Me asutaan miehen kanssa pk-seudulla emmekä ole pienipalkkaisia mutta ei meillä kyllä tule olemaan varaa isompaan perheasuntoon johon majoittaa suurempi pesue.

Vierailija
74/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi epäkohta on sekin, että miehet haluavat edelleen ns. perinteisen mallin. Eli miehen ei tarvitsisi osallistua lasten ja kodin hoitamiseen, vaan pelkkään työn tekoon ja omiin harrastuksiinsa. Rahkeet eivät kuitenkaan riitä tällaiseen ja lähes kaikki naiset vaativat tasapuolista panostusta.

Vierailija
75/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse myös mietin aikonaan, että mitä jos syntyvä lapsi olisikin jotenkin vammainen tai olisi jotain pahoja neurologisia ongelmia, ainakin tällä hetkellä näyttää että lapsen vanhemmat jäävät helposti ilman kunnon apua. Arki menee niiden ongelmien hoitamiseen eikä välttämättä enää ole resursseja yrittääkään enempää lapsia. 

Vierailija
76/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Sitoutumishalukkuus ja -sitoutumiskyky pitäisi olla naisilla ja miehillä parempi

- Enemmän pitkiä työsuhteita pätkätöiden sijaan

- Asumiskustannukset alaspäin, tilavien asuntojen hinnat alaspäin

- Opiskeluajan lyhentäminen, kaikilla pitäisi olla aloituspaikka viimeistään 21-vuotiaana; lisää aloituspaikkoja yliopistoihin tärkeimmille aloille

- Enemmän tukea pikkulapsiperheen arkeen, esimerkiksi isovanhemmilta; nyky-Suomessa on kaikkien aikojen osallistumattomimmat isovanhemmat. Esimerkiksi Jenkkilässä saadaan lapsia Suomea enemmän erityisesti sen vuoksi, että siellä isovanhemmat osallistuvat lastenlasten kasvatukseen ihan oikeasti.

Ei niitä isovanhempia voi pakottaa osallistumaan, eikä kaikki edes haluaisi omia vanhempiaan päällepäsmäröimään kaiken tietävinä lastenkasvatusoppaina. Eikä kaikki ole edes siinä kunnossa, että voisivat lastenlapsia hoitaa. Eläköitymisiän nousu tuonne seitsemänkympin paikkeille pitää jatkossa ne isovanhemmat entistä tiukemmin työelämässä.

Vierailija
77/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Sitoutumishalukkuus ja -sitoutumiskyky pitäisi olla naisilla ja miehillä parempi

- Enemmän pitkiä työsuhteita pätkätöiden sijaan

- Asumiskustannukset alaspäin, tilavien asuntojen hinnat alaspäin

- Opiskeluajan lyhentäminen, kaikilla pitäisi olla aloituspaikka viimeistään 21-vuotiaana; lisää aloituspaikkoja yliopistoihin tärkeimmille aloille

- Enemmän tukea pikkulapsiperheen arkeen, esimerkiksi isovanhemmilta; nyky-Suomessa on kaikkien aikojen osallistumattomimmat isovanhemmat. Esimerkiksi Jenkkilässä saadaan lapsia Suomea enemmän erityisesti sen vuoksi, että siellä isovanhemmat osallistuvat lastenlasten kasvatukseen ihan oikeasti.

Ei niitä isovanhempia voi pakottaa osallistumaan, eikä kaikki edes haluaisi omia vanhempiaan päällepäsmäröimään kaiken tietävinä lastenkasvatusoppaina. Eikä kaikki ole edes siinä kunnossa, että voisivat lastenlapsia hoitaa. Eläköitymisiän nousu tuonne seitsemänkympin paikkeille pitää jatkossa ne isovanhemmat entistä tiukemmin työelämässä.

Eivätkä isovanhemmat läheskään aina asu samalla paikkakunnalla. Olen aivan varma, ettei oma aikuinen lapseni puolisoineen muuttaisi tänne (tai edes tälle seudulle), missä minä asun, jos he hankkisivat lapsia.

Vierailija
78/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm itse olen lapseton ikisinkkumies joka työskentelee duunarina(palkka 3200e/kk brutto).

Aika vähän päättäjät voi asialle mitään tehdä mutta yhteiskunnan pitäisi muuttua todella nykyisestä.

-Sinkkuja on paljon eikä parisuhteet kestä on yksi "ongelma".

-Ei duunarin palkoilla pahemmin lapsia tehdä, itselläni ainakin netto on 2200e ja siitä kun vähentää asumiskulut,autoilun kulut ja pakolliset laskut pois niin hyvä että jää 1000e/kk elämiseen.

Monet duunarit tienaa vähemmän kuin minä.

-Mielenterveysongelmat sekä yksinäisyys on yleisiä suomessa ja pidän näitä asioita pahoina ongelmina suomessa.

En usko siis että päättäjät voi asialle juuri mitään tehdä, ainoastaan jakamalla rahaa enemmän perheille mutta ei se näytä nostavan syntyvyyttä.

M32

Hyvin sinulla riittäisi lapselle rahaa. Minä saan vain 1800€/kk netto palkkaa ja minulla ei riitä. Täysin mahdoton ajatus. Ammattikoulun käyneellä palkka on tämän näköinen. Kävin kyllä lukionkin ensin mutta ei siitä mitään oikeaa hyötyä ole ollut. M38

Kyllä minulla riittäisi mutta kädestä suuhun eläisin sitten ja en halua elää niin.

Nyt minulla jää pikkaisen säästöön kuukaudessa mutta jos minulla olisi lapsi(a) niin ei jäisi yhtään.

Lisäyksenä vielä se että lapsien hoitaminen ja lapsien seura ei minusta ole kovinkaan kummallista, ajattelen niin että ne huonontaisivat minun elämänlaatua myös todella paljon. En vihaa lapsia kuitenkaan.

M32

Vierailija
79/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi lasta, mutta kolmatta en tekisi ja jos nyt olisin nuorempi ja vasta suunnittelemassa lasten hankkimista, miettisin kyllä tarkkaan. Syitä:

- Julkinen terveydenhuolto on nykyisin aivan surkeaa. Kaikki on keskitettyä, aikoja ei saa. Silloin kun minun lapseni olivat pieniä, kävelimme lähineuvolaan jutustelemaan tutun neuvolantädin kanssa, nykyään joutuisin kulkemaan ties minne ja kohtaamaan joka kerta eri hoitajan.

- Ainakin täällä pk-seudulla on jatkuva huoli lasten turvallisuudesta, kun on näitä katujengejä sun muita levottomuuksia, saa lukea kuinka nuorilta ryöstetään vaatteet päältä, puhelimet jne.

- kouluista on myös tullut levottomia, joissa yksikään yksilö ei saa kunnon opetusta, vaan opettajien aika menee niiden "ongelmatapausten" paimentamiseen. Omien lasteni koulussa saa kyllä silloin tällöin tukiopetusta, mutta lapset eivät halua mennä niille tunneille, koska niillä erityisesti on näitä häirikköoppilaita.

- lukioihin on todella korkeat sisäänpääsyrajat ainakin täällä pk-seudulla. Kasiluokan aloittava lapseni stressaa jo nyt siitä pääseekö mihinkään "hyvään" lukioon vai pitääkö mennä sinne ainoaan, jonne pääsee alle ysin keskiarvolla (ja sinnekin sitten matkustetaan julkisilla tuntikaupalla).

- lasten ja nuorten pahoinvointi lisääntyy jatkuvasti, ehkä osittain kaikista edellä mainituista syistä, ehkä myös sosiaalisen median luomien paineiden myötä.

Jotenkin vaan tuntuu, että kaikki oli oikeasti paremmin silloin kun olin itse nuori, ja vielä silloin kun lapseni syntyivät, mutta nyt "kaikki" on pilattu.

Vierailija
80/996 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehdet ovat nykyisin pullollaan lapsivihaisia-artikkeleita. Velat saa paljon palstatilaa. Enemmän juttuja lasten tuomasta ilosta eikä vain siitä taakasta.